Εφημερίδα "Τα Νέα"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Η Οικονομία :: Οικονομική είδηση

( οι εφοπλιστές επιστρέφουν στην ελληνική σημαία :: 01-03-2003) 

επιχειρήσεις

Οι εφοπλιστές επιστρέφουν στην ελληνική σημαία

Με «καλό μάτι» άρχισαν να βλέπουν οι Έλληνες εφοπλιστές της ποντοπόρου ναυτιλίας την επιστροφή στα πάτρια εδάφη. Το 2002, από το σύνολο των ελληνόκτητων πλοίων που έφυγαν από το Εθνικό Νηολόγιο μόνο δέκα προτίμησαν σημαία ευκαιρίας, ενώ τα υπόλοιπα πήγαν για διάλυση. Ταυτόχρονα, όμως, την ίδια χρονιά ύψωσαν την ελληνική σημαία 140 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 4.710.000 τόνων.

Για τον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας κ. Γιώργο Ανωμερίτη, «αυτό που μετράει περισσότερο δεν είναι τόσο ο αριθμός των πλοίων όσο το γεγονός ότι τα πλοία που εμπιστεύθηκαν την ελληνική σημαία το 2002 έχουν μέσο όρο ηλικίας τα πέντε έτη, σε αντίθεση με τα 23 έτη που ήταν ο μέσος όρος ηλικίας αυτών που έφυγαν». Άλλωστε, η στρατηγική της ελληνικής κυβέρνησης δεν είναι η μαζική επιστροφή των ελληνόκτητων πλοίων στο Εθνικό Νηολόγιο, αλλά η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητάς του και η διατήρηση της πρώτης θέσης στις θαλάσσιες μεταφορές της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Σήμερα, στην Ευρώπη, που οι εξωτερικές εμπορικές συναλλαγές γίνονται κατά 90% μέσω των θαλάσσιων μεταφορών και το εσωτερικό εμπόριο κατά 41% με πλοία, ο υπό ελληνική σημαία στόλος αποτελεί το 38% των κοινοτικών πλοίων και το 58% του μεταφορικού φορτίου (σε τόνους). Ωστόσο, γεγονός παραμένει ότι από τα 2.541 ελληνόκτητα πλοία άνω των 1.000 τόνων μόνο 939 είναι γραμμένα στο Εθνικό Νηολόγιο.

Το έλλειμμα για την ελληνική οικονομία, από την ψαλίδα αυτή, δεν είναι αμελητέο. Τα 8 δισ. ευρώ που φέρνει στην Ελλάδα η εμπορική ναυτιλία θα ήταν πάνω από 20 δισ. ευρώ, αν η ελληνική σημαία κυμάτιζε στον ιστό των περισσότερων ελληνόκτητων πλοίων.

Για τους Έλληνες εφοπλιστές, το φορολογικό περιβάλλον έχει γίνει ευνοϊκότερο, μετά τη μείωση - το 2002 - της φορολογίας των ποντοπόρων πλοίων κατά 40% σε σύγκριση με τα επίπεδα της φορολογίας που ίσχυε το 1975, αλλά τα μέτρα ενίσχυσης της εμπορικής ναυτιλίας πρέπει να διευρυνθούν ακόμη περισσότερο. Στέλεχος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών εκτιμά ότι μένουν να γίνουν ακόμη πολλά, για να γίνει ανταγωνιστικό το Εθνικό Νηολόγιο και να αποτελέσει πόλο έλξης για την πλειοψηφία των Ελλήνων εφοπλιστών.

Στις άλλες ανταγωνίστριες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τα ποντοπόρα πλοία απολαμβάνουν περισσότερα «προνόμια», μεταξύ των οποίων η δυνατότητα επιλογής του πληρώματος, οι ασφαλιστικές εισφορές που καταβάλλονται εξ ολοκλήρου από τους κρατικούς προϋπολογισμούς, ακόμη και η απαλλαγή των ναυτιλιακών εταιρειών από την υποχρέωση να πληρώνουν οι ίδιες το κόστος παλιννόστησης των πληρωμάτων.

Σε ό,τι αφορά τη φορολογική πολιτική, οι Έλληνες εφοπλιστές παραδέχονται ότι στο παρελθόν ήταν απαγορευτική για την ύψωση της ελληνικής σημαίας, αλλά τώρα τα πράγματα έχουν αλλάξει. Φαίνεται, όμως, ότι στα σχέδια παλιννόστησής τους οι Έλληνες εφοπλιστές συνυπολογίζουν και την ασφάλεια που τους παρέχει η Ελλάδα, ως χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης πλέον. Εξάλλου, το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας ετοιμάζει δέσμη μέτρων ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής ποντοπόρου ναυτιλίας.

Τι έχει, όμως, αλλάξει στο φορολογικό περιβάλλον για την εμπορική ναυτιλία της χώρας; Όπως φαίνεται από σχετικό πίνακα του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, για ένα πλοίο μικρής χωρητικότητας η ετήσια εφάπαξ φορολογία ήταν, με βάση τους φορολογικούς συντελεστές του 1975, 5.053 δολάρια, ενώ με τους νέους φορολογικούς συντελεστές μειώνεται στα 1.486 δολάρια. Η φορολογική ελάφρυνση της ποντοπόρου ναυτιλίας είναι ακόμη πιο αισθητή για τα μεγάλης χωρητικότητας πλοία, η φορολόγηση των οποίων έπεσε, από τα 159.854 στα 47.020 δολάρια.