Εφημερίδα "Τα Νέα"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Η Οικονομία :: Οικονομική είδηση

( τα προγράμματα λιτότητας των τραπεζών :: 01-03-2003) 

επιχειρήσεις

Τα προγράμματα λιτότητας των τραπεζών

ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΣΤΕΡΓΙΟΥ

Μισθοί, μπόνους, ταξίδια, υπερωρίες και προσλήψεις βρίσκονται στο στόχαστρο των προγραμμάτων λιτότητας που εφαρμόζουν και οι τράπεζες, προκειμένου να μειώσουν τις δαπάνες τους και να βελτιώσουν τα οικονομικά τους αποτελέσματα στη σημερινή δύσκολη οικονομική συγκυρία. Ήδη, οι μεγαλύτερες τράπεζες της χώρας έχουν παγώσει τις προσλήψεις και επιχειρούν, μέσω ανακατατάξεων στο προσωπικό αλλά και με μηδενικές αυξήσεις στους υψηλόμισθους, να αντιμετωπίσουν την κατάσταση. Πρόκειται για προγράμματα που έχουν φέρει σε κατάσταση νευρικής κρίσης μάνατζερ και ανώτερα στελέχη, που όχι μόνο καλούνται να σηκώσουν το κύριο βάρος των περικοπών, αλλά και να επιτύχουν καλύτερα αποτελέσματα και υψηλότερους στόχους με λιγότερα έξοδα.

Κατά το 2002, λόγω των προγραμμάτων αυτών, το λειτουργικό κόστος των τραπεζών μειώθηκε κατά 10%. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι τράπεζες είναι ενήμερες και για τα προγράμματα περικοπών που εφαρμόζουν οι επιχειρήσεις, τις οποίες δανειοδοτούν. Έτσι, όπως προκύπτει από τα στοιχεία που έχουν στη διάθεσή τους, συνολικά σε επιχειρήσεις και τράπεζες οι υπερωρίες έχουν μειωθεί κατά 50%, όπως και τα ταξίδια. Τα επαγγελματικά ταξίδια έχουν αντικατασταθεί σχεδόν κατά το ήμισυ από τηλεφωνικές συνδιαλέξεις ή video conference. Μάλιστα, οι επιχειρήσεις έχουν προχωρήσει σε συμφωνίες, είτε με τον ΟΤΕ είτε με εναλλακτικά δίκτυα τηλεφωνίας (σταθερής και κινητής) και έχουν περιορίσει το κόστος τηλεφώνων κατά περίπου 20%. Το ίδιο έχουν κάνει και με τα έξοδα ταχυδρομείου, αλλά και με αυτά που αφορούν στη γραφική ύλη. Έχουν περιορίσει ακόμη και τις διαφημιστικές δαπάνες, σε ποσοστό που - σε αρκετές περιπτώσεις - φτάνει το 25% σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Στο επίκεντρο των περικοπών δαπανών είναι και το ηλεκτρικό ρεύμα. Έτσι, πρόσφατα αποφάσισαν να μην είναι φωταγωγημένα τα καταστήματά τους τη νύχτα. Επιλέγουν τη συσκότιση ή την επιλεκτική φωταγώγηση, όπως, για παράδειγμα, μόνο στις επιγραφές με την επωνυμία ή σε σημεία που επιβάλλεται, για λόγους ασφαλείας. Με τον τρόπο αυτό υπολογίζεται ότι έχουν ήδη μειώσει το κόστος για ηλεκτρικό ρεύμα κατά 20%.

Τα επιτελεία των τραπεζών έχουν ξεκινήσει ένα μακροπρόθεσμο σχέδιο ελέγχου και εξορθολογισμού του κόστους. Το πρόγραμμα αυτό έχει δύο άξονες: * Ο πρώτος αφορά στη μείωση του προσωπικού με διάφορους τρόπους και στο πάγωμα των προσλήψεων.

* Ο δεύτερος αφορά στον έλεγχο του λειτουργικού κόστους.

Η Εθνική

Η Εθνική Τράπεζα έχει θέσει ως στόχο για το 2003 τη συνέχιση των βασικών αξόνων του προγράμματος μείωσης δαπανών και εξορθολογισμού του λειτουργικού κόστους που εφαρμόστηκε το 2002. Αυτό θα γίνει με μείωση του προσωπικού και με περιορισμό των λειτουργικών δαπανών. Ο περιορισμός του προσωπικού θα γίνει, κατά κύριο λόγο, με φυσιολογικές αποχωρήσεις στο εσωτερικό και με περαιτέρω μείωση στο εξωτερικό. Η τράπεζα δεν προτίθεται φέτος να κάνει πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου. Η στροφή της τράπεζας στην ηλεκτρονική τραπεζική (ΑΤΜ, Ίντερνετ κ.λπ.) θα συμβάλει στη μείωση του λειτουργικού κόστους με μείωση των γραφειοκρατικών διαδικασιών, με περαιτέρω ανάπτυξη των τραπεζικών εργασιών μέσω ΑΤΜ και Ίντερνετ, όπως και με άλλα εναλλακτικά δίκτυα συναλλαγών, με ενίσχυση της μηχανογράφησης και με νέα προϊόντα.

Η Alpha Bank

Η Alpha Bank ανακοίνωσε πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου προσωπικού για το 2003, που προβλέπει πρόωρη συνταξιοδότηση περίπου 450 ατόμων με καθαρό όφελος περίπου 15 - 20 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση. Παράλληλα, αποφασίστηκε το πάγωμα των προσλήψεων, ενώ προχωρεί άμεσα σε συγχώνευση καταστημάτων σε 50 περιοχές, καθώς και σε ενοποίηση ομοειδών λειτουργιών στις κεντρικές υπηρεσίες της τράπεζας και των θυγατρικών, με καθαρό όφελος περίπου 15 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση.

Η EFG Eurobank Ergasias

Η EFG Eurobank Ergasias προσπαθεί να αξιοποιεί τις οικονομίες κλίμακας και τις δυνατότητες αποτελεσματικότερης διαχείρισης του κόστους που προσφέρει η εφαρμογή του μηχανογραφικού συστήματος Altamira. Το σύστημα αυτό επιτρέπει την ταυτόχρονη, σε όλο το δίκτυο και τις κεντρικές υπηρεσίες της τράπεζας, πώληση και διαχείριση όλων των προϊόντων και υπηρεσιών, αλλά και τη δημιουργία νέων με αποτελεσματικό τρόπο. Επίσης, η Eurobank επεξεργάζεται, σε συνεργασία με τον διεθνή οίκο Boston Consulting Group, την πλήρη καταγραφή κόστους και εσόδων κάθε μονάδας. Η εργασία αυτή επιτρέπει την ορθή, πραγματική και παραγωγική προσέγγιση του κόστους. Ακόμη, δημιούργησε ειδική Μονάδα Ελέγχου και Διαχείρισης Εφοδίων, που στοχεύει στον καλύτερο συντονισμό και σε αξιόπιστη εφαρμογή της προσπάθειας κοστολογικού ελέγχου. Ταυτόχρονα, ο έλεγχος κόστους επιτυγχάνεται μέσω της αναδιοργάνωσης του δικτύου των καταστημάτων, στα πλαίσια της ολοκλήρωσης της συγχώνευσης του δικτύου «Εργασίας».

Η Πειραιώς

Η Τράπεζα Πειραιώς αναζητεί τη λύση στη μείωση του κόστους, που προέρχεται από το προσωπικό μέσα από την αξιοποίησή του και όχι μέσω του περιορισμού του. Για τον λόγο αυτό μεταφέρει στελέχη από τμήματα υποστήριξης σε τμήματα πωλήσεων, ενώ από το υπάρχον προσωπικό θα στελεχώσει τα νέα 20 καταστήματα που προγραμματίζει για φέτος. Επίσης, στην τριετία στοχεύει στη δημιουργία 70 νέων καταστημάτων στην Αθήνα, των οποίων η στελέχωση θα γίνει με το υφιστάμενο προσωπικό. Δεν σκέφτεται την εθελουσία έξοδο, αλλά παγώνει τα μπόνους και τις αυξήσεις σε υψηλόμισθους, όπως και τις νέες προσλήψεις. Σε ό,τι αφορά στον έλεγχο του λειτουργικού κόστους, η τράπεζα έχει ήδη προχωρήσει σε μία λεπτομερή καταγραφή του κόστους σε διάφορα «σημεία» (π.χ. για ρεύμα, για πώληση προϊόντος κ.λπ.), σε σχέση με το μέγεθος της τράπεζας.

Η Εμπορική

Η Εμπορική Τράπεζα στηρίζει την πολιτική της στο πρόγραμμα αναδιάρθρωσης, που το έχει ονομάσει «Πήγασος», από το οποίο προσδοκά κυρίως αύξηση εσόδων και έλεγχο του κόστους. Το πρόγραμμα αυτό έχει τους εξής βασικούς άξονες: πρώτον, εύκολες διαδικασίες και μείωση γραφειοκρατίας. Δεύτερον, ανάπτυξη και μέγιστη χρήση μηχανογραφικού συστήματος και ηλεκτρονικής πλατφόρμας συναλλαγών (portal, ΑΤΜ κ.λπ.). Τρίτον, εξατομίκευση στην εξυπηρέτηση και στην παροχή υπηρεσιών και προϊόντων σε κάθε πελάτη, ανάλογα με το προφίλ του. Τέταρτον, ανανέωση του εταιρικού σήματος (νέα χρώματα, νέα διακόσμηση κ.λπ.).