Εφημερίδα "Τα Νέα"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Η Οικονομία :: Οικονομική είδηση

( προσγείωσε τους μισθούς και απογείωσε την us αirways :: 01-03-2003) 

στον κόσμο

Προσγείωσε τους μισθούς και απογείωσε την US Αirways

Με τη «βοήθεια» της αίτησης προστασίας από τους πιστωτές της, που κατέθεσε η US Αirways, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας κατάφερε να πείσει πιλότους, οι οποίοι έπαιρναν έως και 336.000 δολάρια τον χρόνο, να δεχθούν τεράστιες περικοπές στις αποδοχές τους

US Airways. Οι μισθοί των πιλότων των Αίρμπας Α330 μειώθηκαν από 229.000 σε 143.000 δολάρια τον χρόνο

Ο Ντέιβιντ Σίγκελ, ο διευθύνων σύμβουλος της έβδομης μεγαλύτερης αεροπορικής εταιρείας στις ΗΠΑ, της US Airways, ηγείται μιας επανάστασης που μπορεί να αλλάξει ριζικά την αεροπορική βιομηχανία. Αντιμετωπίζει με επιτυχία το πιο ισχυρό εργατικό σωματείο του κλάδου, αυτό των πιλότων αεροπορικών εταιρειών.

Ο ίδιος, βέβαια, διστάζει να παραδεχθεί δημοσίως την επιτυχία του. Κύριος στόχος του - τους τελευταίους ένδεκα μήνες, που κατέχει τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου στην εταιρεία - είναι να την βοηθήσει να ανακάμψει οικονομικά. Η US Airways είδε την επιβατική της κίνηση να μειώνεται κατά 16%, από τις 11 Σεπτεμβρίου 2001, κατέθεσε αίτηση προστασίας από τους πιστωτές της, τον περασμένο Αύγουστο, οι μετοχές της αποσύρθηκαν από το Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης (και πωλούνται τώρα μεταξύ ιδιωτών προς 22 σεντς η μία) και έπρεπε να αντιμετωπίσει ζημιές 1,2 δισ. δολαρίων για το 2002. Έπρεπε να αντιμετωπίσει, επίσης, μια ήττα στη Γερουσία των ΗΠΑ, από την οποία η εταιρεία είχε ζητήσει να της επιτραπεί να αναβάλει τις πληρωμές εισφορών για το συνταξιοδοτικό πρόγραμμα των εργαζομένων της για 23 χρόνια.

Όμως, ο 41χρονος βετεράνος της αεροπορικής εταιρείας Continental Airlines, της Northwest Airlines και της εταιρείας ενοικίασης αυτοκινήτων Avis Rent Α Car, ποτέ δεν ήταν τόσο αισιόδοξος, καθώς, όπως λέει, «πρόκειται για μια νέα αρχή για την εταιρεία».

Ο Σίγκελ έχει κάνει πολλά πράγματα για να βοηθήσει την εταιρεία να βγει από το καθεστώς χρεοκοπίας, κάτι που αναμένεται να καταφέρει τον επόμενο μήνα. Μεταξύ άλλων, αναδιοργάνωσε τα χρέη της εταιρείας, αναγκάστηκε να απολύσει 3.700 εργαζόμενους και μείωσε τον στόλο από 417 σε 279 αεροσκάφη.

Περικοπές ενός δισ. δολαρίων

Ο Σίγκελ κατάφερε και κάτι που οι προκάτοχοί του στην US Airways, αλλά και στις υπόλοιπες αεροπορικές εταιρείες δεν είχαν καταφέρει ποτέ: να πείσει τους εργαζόμενους που απέμειναν στην εταιρεία να δεχθούν περικοπές μισθών και άλλων παροχών, συνολικού ύψους ενός δισ. δολαρίων τον χρόνο. Ο Σίγκελ μείωσε και τις δικές του αποδοχές, κατά 20%, και δεν δέχθηκε να πάρει πριμ 750.000 δολαρίων. Ο Σίγκελ ύψωσε το ανάστημά του στην Ένωση Πιλότων Αεροπορικών Εταιρειών (ALPA), η οποία εκπροσωπεί 67.000 πιλότους σε ολόκληρη τη χώρα, και - με τεράστια απροθυμία - οι 4.059 πιλότοι του Σίγκαλ δέχθηκαν περικοπές από 32% έως 40% στους μισθούς τους.

Μπορεί, άραγε, να γίνει κάτι τέτοιο στην χρεοκοπημένη UAL (United) ή στην AMR (American); Ο Σίγκελ δεν μασάει τα λόγια του: «Θα πρέπει είτε να βγάλουμε χρήματα είτε να πάμε σπίτια μας». Το αφεντικό της US Airways ελπίζει, πια, ότι μέσα στο 2004 η εταιρεία θα έχει κέρδη. Τον προηγούμενο Ιούνιο ο Σίγκελ και ο αντιπρόεδρος της εταιρείας Τζέρολντ Γκλας διαπραγματεύτηκαν μια νέα συμφωνία με τους πιλότους: Οι πιλότοι που θα απολύονταν, θα απορροφούνταν από συνεργαζόμενες με την US Airways εταιρείες, οι οποίες κάνουν περιφερειακά δρομολόγια με τα χρώματά της, χρησιμοποιώντας αεροσκάφη το πολύ μέχρι 50 θέσεων. Οι πιλότοι αυτοί είναι πρώτοι στη λίστα των προσλήψεων στις εταιρείες αυτές.

Ξεκινά από την αρχή

Οι ίδιοι, βέβαια, δεν… ξετρελαίνονται με την ιδέα. Ένας κυβερνήτης αεροσκάφους έως 50 θέσεων κερδίζει 51.000 δολάρια ετησίως και πετά 1.020 ώρες τον χρόνο. Αντίθετα, ένας κυβερνήτης με εμπειρία 12 ετών που πετά το Αίρμπας Α330 (οποίος κέρδιζε πριν από έξι μήνες 336.000 δολάρια τον χρόνο) παίρνει τώρα 193.000 δολάρια. Έτσι, όταν κάποιος απολύεται από την US Airways και προσλαμβάνεται στις μικρότερες συνεργαζόμενες εταιρείες, ουσιαστικά ξεκινά από την αρχή.

Οι περικοπές άρχισαν τον Ιούλιο. Οι μισθοί των πιλότων των Αίρμπας Α330 μειώθηκαν από 229.000 σε 143.000 δολάρια τον χρόνο. Οι μισθοί των πιλότων Μπόινγκ 737 μειώθηκαν από 152.000 σε 111.000 δολάρια τον χρόνο. Επιπλέον, τρεις ημέρες προτού ζητήσει προστασία από τους πιστωτές της η εταιρεία, κάτι που έγινε στις 11 Αυγούστου 2002, οι πιλότοι συμφώνησαν σε πάγωμα μισθών για εξίμισι χρόνια. Όλοι χρειάστηκε να κάνουν θυσίες και αναμένεται να κάνουν και άλλες στο μέλλον.