Εφημερίδα "Τα Νέα"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Η Οικονομία :: Οικονομική είδηση

( έρχονται αυξήσεις έως 8% στα ράφια των σούπερ μάρκετ :: 15-02-2003) 

αγορά

Έρχονται αυξήσεις έως 8% στα ράφια των σούπερ μάρκετ

Νέους τιμοκαταλόγους για τα προϊόντα τους στέλνουν οι βιομηχανίες στις λιανεμπορικές αλυσίδες. Όλες οι ανατιμήσεις θα έχουν «φτάσει» στους καταναλωτές μέχρι τον Απρίλιο

ΔΗΜΗΤΡΑ ΣΚΟΥΦΟΥ

Σε δίμηνο νέων αυξήσεων, στα είδη διατροφής και σε άλλα καταναλωτικά αγαθά, εισέρχεται η αγορά. Οι επιχειρήσεις σούπερ μάρκετ ετοιμάζονται να προχωρήσουν σε σταδιακές ανατιμήσεις στις περισσότερες κατηγορίες προϊόντων που έχουν στα ράφια τους, οι οποίες θα φθάνουν το 8% και, όπως εκτιμούν αρμόδια στελέχη των αλυσίδων σούπερ μάρκετ, θα έχουν ολοκληρωθεί έως τον Απρίλιο.

Για τις αυξήσεις αυτές οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ έχουν ήδη ενημερωθεί από τις βιομηχανίες. Μάλιστα για ορισμένες κατηγορίες προϊόντων οι βιομηχανίες έχουν στείλει τους νέους τιμοκαταλόγους τους από τον περασμένο Δεκέμβριο, ενώ για τις περισσότερες στάλθηκαν μέσα στον Ιανουάριο. Κατά μέσο όρο οι νέες αναπροσαρμογές των τιμών προς τα πάνω υπερβαίνουν τον πληθωρισμό.

«Δεν έχουμε περιθώρια»

Από την πλευρά τους, οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ έχουν κάνει σαφές ότι είναι αδύνατο να μπορέσουν να απορροφήσουν και πάλι μέρος των ανατιμήσεων, καθώς η τακτική αυτή ακολουθήθηκε το προηγούμενο διάστημα και, πλέον, δεν υπάρχουν περιθώρια. «Κάθε φορά που ανακοινώνονται ανατιμήσεις από τις βιομηχανίες, ολόκληρος ο κλάδος προσπαθεί να τις περιορίσει, συνήθως απορροφώντας μέρος αυτών. Σήμερα βρισκόμαστε σε δύσκολη θέση και είμαστε αναγκασμένοι κάθε ανατίμηση να την "περνάμε" στο ράφι, καθώς έχουν συρρικνωθεί σε μεγάλο βαθμό τα περιθώρια που έχουμε, εξαιτίας και του ανταγωνισμού στον κλάδο», λέει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος και πρόεδρος της αλυσίδας ΜΕΤΡΟ κ. Παντελής Παντελιάδης.

Οι πρώτες λίστες αυξήσεων τιμών σε τυποποιημένα τρόφιμα από τις βιομηχανίες είχαν περιέλθει σε γνώση της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Ανάπτυξης (σύμφωνα με την υποχρέωση γνωστοποίησης αλλαγής των τιμοκαταλόγων) στα τελη του περασμένου χρόνου. Τότε, σε μια προσπάθεια συγκράτησης του πληθωρισμού, αλυσίδες και υπουργείο Ανάπτυξης κατάφεραν να καθυστερήσουν τις ανατιμήσεις που ζήτησαν οι βιομηχανίες. Όμως, σήμερα, όπως λένε οι εκπρόσωποι των αλυσίδων σούπερ μάρκετ, είναι αδύνατο να μην τις πραγματοποιήσουν. «Σε ένα ποσοστό, οι ανατιμήσεις είναι φυσιολογικές. Όταν, για παράδειγμα, αφορούν προϊόντα τα οποία έχουν χρηματιστηριακές τιμές, όπως το κακάο.

Η μόνη πρακτική που θα μπορούσε να λειτουργήσει ως άμυνα στα κύματα των αυξήσεων είναι να λειτουργήσει ελεύθερα ο ανταγωνισμός και να αποτρέπονται μονοπωλιακές καταστάσεις στην αγορά», τονίζει ο πρόεδρος του ΣΕΣΜΕ. Οι αυξήσεις οι οποίες περιλαμβάνονται στους νέους τιμοκαταλόγους που έχουν στείλει οι βιομηχανίες στα σούπερ μάρκετ φθάνουν στα γαλακτοκομικά προϊόντα (γάλα, γιαούρτι, τυριά) το 8%, στα κατεψυγμένα λαχανικά και προϊόντα ζύμης από 5% έως 8%, από 2,5 % έως 37% στο κακάο, στα αναψυκτικά έως 4,5%, στα κρασιά έως 10%, στα αλκοολούχα ποτά το 3%, στις έτοιμες σαλάτες, σάλτσες, μουστάρδες το 8%, στα δημητριακά από 3% έως 5%, στα άλευρα από 5% έως 8%, στα καλλυντικά και είδη προσωπικής υγιεινής από 7% έως 10%. Αναμένονται, όμως, αυξήσεις και σε άλλες κατηγορίες προϊόντων, όπως τα ζυμαρικά, τα προϊόντα τομάτας, τα απορρυπαντικά και τα χαρτικά, για τα οποία ακόμα πολλές από τις μεγάλες επιχειρήσεις σούπερ μάρκετ δεν έχουν λάβει νέους τιμοκαταλόγους από τις βιομηχανίες.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι, από την αρχή του έτους, έχουν αυξηθεί σταδιακά οι τιμές στα γαλακτοκομικά προϊόντα, σε ποσοστό που για ορισμένα προϊόντα φτάνει το 8%. Ανατιμήσεις έχουν σημειωθεί και σε σοκολατοειδή προϊόντα (της τάξης του 5%) εξαιτίας και της αύξησης της τιμής του κακάου, ενώ η επικείμενη αύξηση των τιμών στα άλευρα εκτιμάται ότι θα προκαλέσει αλυσιδωτές ανατιμήσεις και σε προϊόντα των οποίων αποτελεί την πρώτη ύλη, όπως στο ψωμί, στις φρυγανιές, στα αρτοσκευάσματα και στα γλυκίσματα. «Οι κατάλογοι έχουν φτάσει στα χέρια μας από την αρχή του χρόνου», λέει ο κ. Β. Σπηλιώτης, της αλυσίδας Βερόπουλος. «Η πολιτική μας είναι να μη μεταφέρουμε στα ράφια την επόμενη ημέρα τις ανατιμήσεις αυτές. Δυστυχώς, οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ δεν αποφασίζουν αυξήσεις από μόνες τους. Ο ρόλος μας είναι ενδιάμεσος, ανάμεσα στον καταναλωτή και στη βιομηχανία. Το περιθώριο κέρδους μας είναι περίπου 1,5% και θα έλεγα ότι, τα τελευταία χρόνια, στο πλαίσιο του ανταγωνισμού, σε αρκετές περιπτώσεις περιορίζεται ακόμα περισσότερο. Για παράδειγμα, το 2002, η μέση αύξηση στις τιμές των προϊόντων ήταν της τάξης του 5,9%. Ο καταναλωτής επιβαρύνθηκε, όμως, μόνο με 4,65%, καθώς στο σύνολό τους οι επιχειρήσεις απορρόφησαν μέρος των αυξήσεων που πραγματοποίησαν οι βιομηχανίες».

Όμως, σήμερα, δεν υπάρχουν άλλα περιθώρια από μέρους των αλυσίδων σούπερ μάρκετ, ούτε για να απορροφήσουν μέρος των αυξήσεων ούτε και για να καθυστερήσουν τις αυξήσεις που ζητάει η βιομηχανία. Έτσι, όπως λένε εκπρόσωποι των μεγάλων αλυσίδων, έως τον Απρίλιο θα έχουν «περάσει» στην αγορά όλες οι ανατιμήσεις.

Φόβοι για «έκρηξη» του πληθωρισμού

Οι νέες ανατιμήσεις που έρχονται σε δεκάδες προϊόντα στην αγορά, σε συνδυασμό με τα υψηλά επίπεδα στα οποία κινούνται πλέον οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου (και οι οποίες εκτιμάται ότι θα αυξηθούν ακόμα περισσότερο σε περίπτωση πόλεμου στο Ιράκ), αναμένεται ότι θα πυροδοτήσουν τον πληθωρισμό τους επόμενους μήνες. Μάλιστα, ιδιαίτερα ανήσυχος για τον πληθωρισμό εμφανίσθηκε χθες και ο υπουργός Οικονομίας κ. Χριστοδουλάκης μετά τη συνάντησή του με τον Πρωθυπουργό. Ανέφερε ότι ο πληθωρισμός τον Ιανουάριο δέχεται ισχυρότερες πιέσεις συγκριτικά με τους προηγούμενους μήνες λόγω πετρελαίου και κακοκαιρίας προεξοφλώντας έτσι την άνοδό του.

Στελέχη του υπουργείου Οικονομικών εκτιμούν ότι, τους επόμενους μήνες, ο πληθωρισμός θα ακολουθήσει ανοδική πορεία. Η άνοδος του πληθωρισμού θα εντείνει το πρόβλημα της χαμηλής ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας και θα οδηγήσει σε διεύρυνση των ελλειμμάτων στο εμπορικό ισοζύγιο της χώρας.