Εφημερίδα "Τα Νέα"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Ελλάδα :: Πολιτικό ρεπορτάζ

( ευθύνες για την τρύπα :: 24-01-2003) 

Ευθύνες για την τρύπα

Από λάθος του κατασκευαστή η καθίζηση στη Δουκίσσης Πλακεντίας

ΜΑΡΙΑ ΝΤΑΛΙΑΝΗ

Λάθος του κατασκευαστή στο σύστημα προσωρινής αντιστήριξης της σήραγγας ήταν, κατά τη γνώμη του ειδικού επί των σηράγγων, κ. Έβερτ Χουκ, η αιτία της τρύπας του Μετρό στη Δουκίσσης Πλακεντίας.

Αυξημένα είναι τα μέτρα ασφαλείας στις επεκτάσεις του Μετρό που εκτελούνται σήμερα προς το αεροδρόμιο και το Περιστέρι μετά το ατύχημα στη Δουκίσσης Πλακεντίας

Την εκτίμηση του Καναδού καθηγητή, ο οποίος προσεκλήθη και ήλθε στην Ελλάδα ειδικά για να αποφανθεί επί του ατυχήματος, έδωσε χθες στη δημοσιότητα η υπουργός ΠΕΧΩΔΕ κ. Βάσω Παπανδρέου. Η υπουργός ωστόσο επιφυλάχθηκε να ανακοινώσει το επίσημο πόρισμα, λέγοντας ότι θα συνεξεταστούν όλες οι έρευνες που γίνονται για τα αίτια της τρύπας του Μετρό στο Χαλάνδρι.

"Έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία", είπε η κ. Παπανδρέου. "Έχουμε τη γνώμη του κ. Χουκ, του Καναδού ειδικού, απ' όπου φαίνεται ότι αρκετοί παράγοντες έχουν συμβάλλει στο ατύχημα. Από τους βασικούς λόγους είναι ότι υπήρξε λάθος του κατασκευαστή σε ένα σημείο που αφορά την προσωρινή αντιστήριξη. Δεν είναι ο μόνος λόγος. Ήδη έχουν ληφθεί όλα τα μέτρα για την αποκατάσταση της ζημιάς, με δαπάνες του κατασκευαστή και η Αττικό Μετρό έχει παρακρατήσει τα χρήματα που είχε δώσει γι' αυτό το κομμάτι".

Οι έρευνες

Το πόρισμα θα προκύψει με τη συνεξέταση και των ερευνών που γίνονται από την επιτροπή η οποία έχει οριστεί από την Αττικό Μετρό, δηλαδή τους εμπειρογνώμονες καθηγητές Πολυτεχνείου και άλλους ανεξάρτητους μελετητές, στους οποίους δίνεται σήμερα αυτό το πόρισμα του Καναδού. "Περιμένουμε όμως και το πόρισμα από τους επιθεωρητές δημοσίων έργων που έχουμε στείλει εμείς και όταν έχουμε και την άποψη των επιθεωρητών των δημοσίων έργων και της επιτροπής από τους εμπειρογνώμονες θα σας ενημερώσουμε", είπε η υπουργός.

Υπενθυμίζεται πως εξαιτίας του ατυχήματος η Αττικό Μετρό έχει λάβει αυξημένα μέτρα ασφαλείας στις επεκτάσεις του Μετρό που εκτελούνται σήμερα προς το αεροδρόμιο και το Περιστέρι.

ΒΑΣΩ ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ

Ταχύτερη η παράδοση των μεγάλων έργων

Νωρίτερα από τα χρονοδιαγράμματά τους θα παραδοθούν τα περισσότερα από τα μεγάλα έργα που εκτελούνται σήμερα σε ολόκληρη τη χώρα, όπως τόνισε χθες η υπουργός ΠΕΧΩΔΕ κ. Βάσω Παπανδρέου, παρουσιάζοντας αναλυτικά στοιχεία για τα δημόσια έργα.

Η επίσπευση παράδοσης των έργων θεωρείται αναγκαία, είπε η κ. Παπανδρέου, "προκειμένου οι πολίτες να έχουν τη δυνατότητα να κρίνουν μόνοι τους το αποτέλεσμα και τη βελτίωση στην καθημερινότητά τους και να μην παραπλανώνται από τις πολιτικές σκοπιμότητες και την λασπολογία". Η υπουργός, απαντώντας εφ' όλης της ύλης στις επικρίσεις της αξιωματικής αντιπολίτευσης, για υπερβάσεις, καθυστερήσεις και την ποιότητα των μεγάλων δημοσίων έργων, έδωσε πλήθος στοιχείων για το κόστος, τον χρόνο παράδοσης και την ποιότητα των έργων και ζήτησε να υπάρξει "σοβαρότητα" από τη Νέα Δημοκρατία.

Στην εφ' όλης της ύλης απάντηση του ΥΠΕΧΩΔΕ για τις υπερβάσεις στα δημόσια έργα, ανταπάντησε με δικούς του πίνακες - αμφισβητώντας επί της ουσίας τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν - ο υπεύθυνος ΠΕΧΩΔΕ της Ν.Δ., βουλευτής Σάββας Τσιτουρίδης.

Σκληρό πινγκ πονγκ

Το σκληρό πινγκ πονγκ μεταξύ ΥΠΕΧΩΔΕ και Ν.Δ. με αντικείμενο τα έργα, είχε ξεκινήσει από νωρίς χθες το πρωί. "Θα πρέπει να γίνεται έλεγχος και ο έλεγχος είναι καλοδεχούμενος, ακόμη και αν εξυπηρετεί πολιτικές σκοπιμότητες", είπε η κ. Παπανδρέου. "Όταν όμως ξεπεραστεί η σοβαρότητα τότε οδηγούμαστε στην ισοπέδωση, τον μηδενισμό και την απαξίωση ολόκληρης της υποδομής που δημιουργείται σήμερα στη χώρα". Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΥΠΕΧΩΔΕ, ο κύκλος εργασιών δημοσίων έργων το 2000 ήταν 5.210.000.000 ευρώ και το 2001 5.612.000.000.

Η Εγνατία

Λίγο πριν αναχωρήσει για επιθεώρηση της Εγνατίας Οδού και λίγο μετά την επίσκεψη στην Περιμετρική Οδό της Πάτρας και τη γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου, εν μέσω πυρών και έντονης αντιπαράθεσης, η κ. Παπανδρέου επισήμανε ότι το κόστος κατασκευής ενός δρόμου όπως η Εγνατία Οδός είναι κατά το ένα τρίτο φθηνότερο από αντίστοιχο της Γαλλίας. "Από τα στοιχεία που έχουμε προκύπτει πως με δείγμα 246 χλμ της Εγνατίας, προκύπτει κόστος 3,4 εκατ. ευρώ ανά χιλιόμετρο ενώ στη Γαλλία έργο σε ίδιες συνθήκες με την Εγνατία κοστολογείται 9 εκατ. ευρώ ανά χιλιόμετρο".

Αναφερόμενη στην ατιμωρησία των εργολάβων για αστοχίες, ατυχήματα και κακοτεχνίες η υπουργός ανακοίνωσε πως θα αλλάξει το νομικό πλαίσιο. Η ίδια όμως επισήμανε πως τα προβλήματα είναι λιγότερα από όσα παρουσιάζονται. Την περίοδο 1998-2001, δηλαδή στο Β' ΚΠΣ, έγιναν έλεγχοι σε 125 εργολαβίες.

Βρέθηκαν 111, 89% χωρίς κανένα πρόβλημα, 14 εργολαβίες στο 11% με μικρές αστοχίες χωρίς επίπτωση στην αντοχή ή στατική επάρκεια της κατασκευής. Για τις οικονομικές υπερβάσεις η υπουργός παρουσίασε στοιχεία από την διεθνή πραγματικότητα υποστηρίζοντας πως οι μέσες αποκλίσεις στην Ευρώπη σε 23 σιδηροδρομικά έργα είναι 34,2%. Για 19 αντίστοιχα έργα στην Βόρεια Αμερική, 40,8%. Για σήραγγες, γέφυρες κ.λπ., 15 έργα στην Ευρώπη, η υπέρβαση είναι 43,4%, στην Αμερική, 25,7%. Για 143 έργα δρόμων στην Ευρώπη 22,4%, για 24 στην Αμερική 8,4%. Και για 181 άλλα έργα στην Ευρώπη η υπέρβαση είναι 25,7% και για 61 στην Αμερική 23,6%.