Εφημερίδα "Τα Νέα"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Ελλάδα :: Ελεύθερο ρεπορτάζ

( "εγώ, ο θεός και η μηχανή" :: 17-01-2003) 

"Εγώ, ο Θεός και η μηχανή"

Ο Έλληνας τού Παρίσι - Ντακάρ μιλάει στα "ΝΕΑ"

ΠΡΟΚΟΠΗΣ ΓΙΟΓΙΑΚΑΣ

"Είναι ένα απίστευτο συναίσθημα που δεν περιγράφεται με λόγια. Είσαι εσύ, ο Θεός και η μηχανή στη μέση τού πουθενά… Υπήρξαν στιγμές που έβαλα τα κλάματα από τη συγκίνηση!".

Ο Βασίλης Ορφανός, ο Έλληνας πρωταθλητής στο Enduro (αγώνες μοτοσυκλέτας εκτός δρόμου) μιλάει στα "ΝΕΑ" για την προσπάθεια που καταβάλλει να διατηρηθεί στην πρώτη θέση της κατηγορίας του, στο πιο διάσημο για τη σκληρότητά του Ράλι του κόσμου, το Παρίσι - Ντακάρ.

Χθες, ήταν μια πολύ δύσκολη ημέρα για τον 30χρονο πρωταθλητή. Ύστερα από περίπου 10 ώρες πάνω στη σέλα της μηχανής του, διένυσε μια ιδιαίτερα απαιτητική διαδρομή 600 χιλιομέτρων, όμως όπως λέει, αναγκάστηκε να σταματήσει δύο φορές, για να επισκευάσει το σταντ της μηχανής του.

"Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να τερματίσω τρίτος. Εξακολουθώ να παραμένω στην πρώτη θέση της κατηγορίας μου, όμως τώρα, ο χρόνος που προηγούμαι έχει μειωθεί από τα 41 λεπτά στα 20 δεύτερα", εξηγεί. "Είχαν εγκλωβιστεί πέτρες στο ελατήριο του σταντ και το εμπόδιζαν να κλείσει. Ήθελα μόνο 10 χιλιόμετρα για να τερματίσω και αγχώθηκα πολύ με το πρόβλημα που δημιουργήθηκε".

"Έπεσα σε βράχο"

Περιγράφοντας την πιο δύσκολη στιγμή που έζησε - μέχρι στιγμής - στον αγώνα, το μυαλό του γυρνάει δέκα ημέρες πίσω. "Έτρεχα σε μια δύσκολη ειδική διαδρομή 600 χιλιομέτρων, από τη Λιβύη έως την Αίγυπτο. Τα 400 χιλιόμετρα ήταν γεμάτα πέτρες. Ξαφνικά, με προσπερνάει ένα αυτοκίνητο και σηκώθηκε πολλή σκόνη. Έκοψα ταχύτητα γιατί δεν έβλεπα τίποτα, και έπεσα πάνω σε έναν βράχο", λέει.

"Από τη σύγκρουση έσπασε η βάση του τιμονιού της μηχανής και αναγκάστηκα να κάνω τα υπόλοιπα 300 χιλιόμετρα με μία βίδα, που κρατούσε το τιμόνι. Αν συνέβαινε κάτι σε αυτή τη διαδρομή, θα είχα σίγουρα σκοτωθεί", συμπληρώνει ο Βασίλης Ορφανός, που κατέχει την 36η θέση στη γενική κατάταξη.

Στην ελληνική αποστολή συμμετέχει ακόμη ο 42χρονος Λουκάς Γιαννακούλης, πατέρας τριών παιδιών, ο οποίος τρέχει για πρώτη φορά στη ζωή του σε αγώνα!

Έως τώρα, είναι πέμπτος στην κατηγορία του (και 75ος στη γενική κατάταξη), ενώ το τρίτο μέλος της ομάδας είναι ο γιατρός Γιάννης Αρεάλης, που ακολουθεί τους μοτοσυκλετιστές πάνω σε ένα τζιπ, έτοιμος να προσφέρει τις υπηρεσίες του.

Ο Βασίλης Ορφανός και ο Λουκάς Γιαννακούλης τρέχουν στην κατηγορία Super Production 250 έως 400 c.c. δύο Honda XR 400. Στην κατηγορία αυτή υπάρχουν 15 συμμετοχές και οι μηχανές δεν έχουν καμία σχέση με αυτές του εμπορίου. Αυτές συμμετέχουν στην κατηγορία Production, ενώ υπάρχουν και ειδικές κατασκευές, όπου ο κάθε αγωνιζόμενος φτιάχνει ό,τι θέλει.

Τις μηχανές, μαζί με την υποστήριξη (δηλαδή τους μηχανικούς), τις έχουν νοικιάσει από γαλλική ομάδα, αφού, όπως λέει ο Βασίλης Ορφανός, οι απαιτήσεις είναι πλέον τόσες πολλές, που δεν μπορείς να σταθείς μόνος σου.

Μέχρι στιγμής, σύμφωνα με τον ίδιο, τα έξοδα και για τους δύο αναβάτες κυμαίνονται από 150 έως 200 χιλιάδες ευρώ, γι' αυτό δεν θα μπορούσαν να τα καταφέρουν χωρίς την υποστήριξη των χορηγών.

Οι δύο Έλληνες δεν είναι οι μοναδικοί που έλαβαν μέρος σε αυτόν τον διάσημο αγώνα, που φέτος κλείνει 24 χρόνια. Ο πρώτος, ήταν ο Θανάσης Χούντρας, διευθυντής του περιοδικού "0-300", που έτρεξε μόνος του στο Παρίσι - Ντακάρ, το 1997. Όμως δεν πρόλαβε να δει τη σημαία του τερματισμού, αφού από λάθος εκτίμηση έπεσε μέσα σε έναν ξεροπόταμο και έσπασε το πόδι του. "Την τρίτη ημέρα του αγώνα και ενώ ανέβαινα συνεχώς στην κατάταξη, στην προσπάθειά μου να προσπεράσω τον προπορευόμενο αναβάτη δεν υπολόγισα καλά τα σημεία, εξ αιτίας της σκόνης που είχε σηκωθεί και έπεσα σε ξεροπόταμο. Εκεί, σταμάτησε για μένα ο αγώνας", λέει.

"Απαιτεί στρατηγική"

"Το Ντακάρ δεν είναι ένας συμβατικός αγώνας", λέει ο Θανάσης Χούντρας. "Είναι ένα παιχνίδι του μυαλού, που απαιτεί στρατηγική, αφού πρέπει να συνδυάσεις την προσωπική σου αντοχή και έναν σωστό ρυθμό. Όχι πολύ αργό, για να μην οδηγείς πολλή ώρα και όχι πολύ γρήγορο, για να μη ρισκάρεις να πέσεις. Παράλληλα, ο αναβάτης πρέπει να φροντίζει τον κινητήρα για να μη σπάσει και να βρίσκεται σε συνεχή εγρήγορση, διαβάζοντας τον δρόμο. Στην έρημο είναι σαν να κινείσαι σε έναν ωκεανό, όμως πατάς στο έδαφος!".

Κάθε ημέρα οι διαγωνιζόμενοι παίρνουν οδηγίες για τη διαδρομή που θα κάνουν την επομένη. Όλες αυτές οι πληροφορίες περιέχονται στο road book. Είναι ένα μικρό κουτί, που αποτελείται από δύο κυλίνδρους (μοιάζει με ρολό) όπου μπορούν και ξετυλίγονται οι πληροφορίες.

Οι αναβάτες μπορούν να κάνουν χρήση και GPS, όπου περνούν όλες τις πληροφορίες.

Θα τερματίσουν στις 19 Ιανουαρίου

Ο φετινός αγώνας: Το Ντακάρ 2003 ξεκίνησε την 1η Ιανουαρίου και θα τελειώσει την ερχόμενη Κυριακή 19 τρέχοντος στο Sharm El Sheikh, στις όχθες της Ερυθράς Θάλασσας, στη Χερσόνησο του Σινά. Οι μηχανές και τα αυτοκίνητα θα περάσουν από πέντε κράτη (Γαλλία, Ισπανία, Τυνησία, Λιβύη, Αίγυπτο), διασχίζοντας 8.552 χιλιόμετρα με συνολικά 13 ειδικές διαδρομές και δύο marathon - αυτές είναι χωρίς πλοήγηση από δορυφόρο και υποστήριξη των αναβατών.

Ιστορία: Όλα ξεκίνησαν το 1977, από τον οδηγό αγώνων Thierry Sabine, ο οποίος αρχικά χάθηκε στην Αφρική. Την επόμενη χρονιά, στις 26 Δεκεμβρίου 1978, στήθηκε ο πρώτος αγώνας με 170 συμμετοχές, με πρώτο νικητή στις μοτοσυκλέτες τον Ciril Neveu, με μία Yamaha ΧΤ 500. Κάθε χρόνο η διαδρομή αλλάζει, ενώ ψυχή του αγώνα και σχεδιαστής της διαδρομής είναι ο Patric Zaniroli.