Εφημερίδα "Τα Νέα"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Ελλάδα :: Ανεπτυγμένη είδηση-λόγος

( σταθμός - μνημείο η ομόνοια :: 20-03-2003) 

Σταθμός - μνημείο η Ομόνοια

ΚΩΣΤΑΣ ΝΤΕΛΕΖΟΣ

Η ανακαίνιση του σταθμού της Ομόνοιας είχε στόχο τη διατήρηση των μορφολογικών στοιχείων του χώρου

Ένα νεώτερο μνημείο στην καρδιά της Αθήνας είναι πια ο υπόγειος σταθμός του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου στην Ομόνοια. Τα παλιά κιτρινοκόκκινα κεραμικά πλακίδια παραμένουν διάσπαρτα στους τοίχους του, οι προπολεμικές πλαφονιέρες φωτισμού διατηρήθηκαν στην οροφή του και τα σιδερένια κιγκλιδώματα εξακολουθούν να βρίσκονται στις εισόδους του. Το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων του υπουργείου Πολιτισμού, το οποίο έκανε παρέμβαση για τον τρόπο ανακαίνισης του σταθμού, θεωρεί ότι ακριβώς αυτά τα στοιχεία είναι τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που κάνουν τον σταθμό της Ομόνοιας ξεχωριστό και άρα διατηρητέο.

Τον ανακαινισμένο σταθμό της Ομόνοιας, μέσω του οποίου διακινούνται σήμερα περίπου 150.000 επιβάτες ημερησίως (περίπου το 37,5% του συνόλου των διακινούμενων επιβατών των ΗΣΑΠ), εγκαινίασε χθες ο υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών Χρίστος Βερελής. Με τα ίδια ακριβώς υλικά εγκαινιάστηκε ο σταθμός στις 21 Ιουλίου 1930 από τον τότε Πρωθυπουργό της Ελλάδας Ελευθέριο Βενιζέλο. Προηγουμένως, ο σταθμός είχε χρησιμοποιηθεί κατά τη διάρκεια της τέλεσης των πρώτων Ολυμπιακών Αγώνων στην Αθήνα το 1896. Αρχικά ήταν βυθισμένος-ανοικτός και όχι υπόγειος. Οι εργασίες κατασκευής του σημερινού υπόγειου σταθμού ξεκίνησαν το 1928.

Σύμφωνα με τους αρμοδίους του υπουργείου Πολιτισμού πρόκειται για έναν από τους πιο γνωστούς και πιο χαρακτηριστικούς χώρους της Αθήνας και έχει χαραχθεί έντονα στη μνήμη τεσσάρων γενεών Αθηναίων. «Η μνήμη αυτή είναι πολύτιμη και ο σεβασμός και η διατήρησή της επιβάλλουν τον χαρακτηρισμό του σταθμού ως διατηρητέου», αναφέρει χαρακτηριστικά σχετικό έγγραφο του Κεντρικού Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων.