Εφημερίδα "Τα Νέα"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Ελλάδα :: Ανεπτυγμένη είδηση-αφήγηση

( ο υποψήφιος - η εξεταστέα ύλη :: 18-03-2003) 

Αφιέρωμα

ο υποψήφιος Η εξεταστέα ύλη

Η εξεταστέα ύλη στην οποία θα διαγωνισθούν οι υποψήφιοι από τα Τεχνικά Επαγγελματικά Εκπαιδευτήρια (ΤΕΕ) για τα ΤΕΙ αφορά όχι μόνο τους τελειοφοίτους, αλλά και τους παλαιούς αποφοίτους, είτε από ΤΕΕ είτε από Τεχνικά Επαγγελματικά Λύκεια (ΤΕΛ), οι οποίοι επίσης μπορούν να λάβουν μέρος στις εξετάσεις του ερχόμενου Ιουνίου αρκεί βεβαίως να συμπληρώσουν και να καταθέσουν Μηχανογραφικό Δελτίο από 24/3 μέχρι και 4/4 του 2003.

Από φέτος οι υποψήφιοι - τελειόφοιτοι και απόφοιτοι -, είτε από ΤΕΕ είτε από ΤΕΛ, θα πρέπει να εξετασθούν και σε ειδικό ή ειδικά μαθήματα αν το απαιτεί το ή τα Τμήματα που δηλώνουν.

Σε αυτήν την περίπτωση η ελάχιστη βαθμολογία που απαιτείται για να έχουν δικαίωμα επιλογής για τα ΤΕΙ είναι να συγκεντρώσουν αθροιστικά το μισό του άριστα στα τέσσερα μαθήματα. Με άλλα λόγια, δεν υπάρχει ξεχωριστή βαθμολογική βάση για το ειδικό μάθημα.

ΟΔΗΓΙΕΣ ΕΞΕΤΑΣΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ

Α. ΓΕΝΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ (Αφορά ημερήσια και εσπερινά Τ.Ε.Ε)

1. ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ

Στους μαθητές θα δοθεί κείμενο από την εξεταστέα ύλη και θα ζητούνται απαντήσεις σε θέματα, όπως:

Ι. Διαβάζω / κατανοώ και γράφω

1. Ο μαθητής απαντά γραπτά σε ερωτήσεις που αφορούν ένα κείμενο

α) επιδιώκεται να κατανοεί ο μαθητής το περιεχόμενο ενός κειμένου: * να διακρίνει τους τρόπους πειθούς (επίκληση στη λογική, επίκληση στο συναίσθημα του δέκτη, επίκληση στην αυθεντία, επίκληση στο ήθος του πομπού) στον πολιτικό λόγο * να διακρίνει τα μέσα πειθούς (επιχειρήματα, τεκμήρια) στον πολιτικό λόγο * να διακρίνει την πειθώ από την προπαγάνδα * να διακρίνει το είδος της συλλογιστικής πορείας (παραγωγική-επαγωγική) που ακολουθείται σε ένα κείμενο) και να επισημαίνει τα επιχειρήματα. * να εντοπίζει το θέμα, την άποψη του συγγραφέα ή τις ιδέες του κειμένου, τα πρόσωπα, τον τόπο και το χρόνο κ.τ.λ. * να διακρίνει το καίριο και το ουσιώδες σε ένα κείμενο * να επισημαίνει τη διαδικασία που ακολουθείται για τις σημειώσεις, το διάγραμμα και την περίληψη.

β) επιδιώκεται να κατανοεί ο μαθητής την οργάνωση ενός κειμένου. * να εντοπίζει τα βασικά μέρη (πρόλογο, κύριο μέρος, επίλογο) και τις νοηματικές ενότητες του κειμένου. * να επισημαίνει τους διάφορους τρόπους με τους οποίους οργανώνεται ο λόγος, π.χ. με αιτιολόγηση, με σύγκριση και αντίθεση, με ορισμό, με διαίρεση, με παράδειγμα κτλ. * να σχολιάζει τη συνοχή του κειμένου (διαρθρωτικές λέξεις κτλ) * να χωρίζει το κείμενο σε παραγράφους, να δίνει πλαγιότιτλους σε παραγράφους / νοηματικές ενότητες, να διευθετεί τη συνοχή του κειμένου.

γ) επιδιώκεται να διερευνά ο μαθητής τη γλώσσα του κειμένου (λεξιλόγιο, στίξη, μορφοσυντακτικά φαινόμενα, γλωσσικές ποικιλίες, λειτουργίες της γλώσσας, ύφος κτλ)όπως: * να ερμηνεύει λέξεις, να αξιολογεί την ακρίβεια και τη σαφήνεια του λεξιλογίου * να αντικαθιστά λέξεις του κειμένου με συνώνυμα, να βρίσκει αντώνυμα, να σχηματίζει φράσεις με ορισμένες λέξεις του κειμένου κτλ. * να κατανοεί και να αξιολογεί τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του ύφους του κειμένου λαμβάνοντας υπόψη την επικοινωνιακή περίσταση (δέκτη, σκοπό, είδος λόγου κτλ). * να εντοπίζει στοιχεία της τεχνικής του κειμένου (εκφραστικοί τρόποι-αφηγηματικές τεχνικές κ.τ.λ.)

2. Ο μαθητής προχωρεί σε διάφορες γραπτές εργασίες με αφόρμηση το συγκεκριμένο κείμενο.

Επιδιώκεται ο μαθητής: * να πυκνώνει ένα κείμενο, να κάνει την περίληψη του κειμένου, να δίνει έναν τίτλο στο κείμενο ή πλαγιότιτλους σε παραγράφους / νοηματικές ενότητες του κειμένου * να οργανώνει το διάγραμμα του κειμένου * να αναπτύσσει ή να ερμηνεύει μια φράση, μια ιδέα, ένα επιχείρημα του κειμένου * να ανασκευάζει τα επιχειρήματα του κειμένου και να αναπτύσσει την αντίθετη άποψη. * να μετασχηματίζει ένα κείμενο π.χ. από ένα είδος λόγου σε ένα άλλο.

ΙΙ. Γράφω

Παραγωγή διαφόρων ειδών γραπτού λόγου, σε επικοινωνιακό επίπεδο, με έμφαση σε είδη λόγου στα οποία κυριαρχεί ο κριτικός-αποφαντικός τρόπος π.χ. άρθρο, γραπτή εισήγηση, κτλ. Ασκείται δηλαδή ο μαθητής στη σύνταξη κειμένου με σκέψεις, θέσεις, απόψεις σε θέμα σχετικό με τα θέματα που περιέχονται στο αντίστοιχο βιβλίο των Νέων Ελληνικών του 2ου κύκλου των ΤΕΕ, ενταγμένο σε επικοινωνιακό πλαίσιο.

2. ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

Για την εξέταση του μαθήματος δίνονται τέσσερα (4) ζητήματα τα οποία περιέχουν ασκήσεις είτε προβλήματα είτε θέματα θεωρίας. Κάθε ζήτημα μπορεί να περιλαμβάνει περισσότερες από μία (1) ερωτήσεις.

Β. ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑΣ(Αφορά μόνο τα ημερήσια Τ.Ε.Ε)

Για τα μαθήματα ειδικότητας θα δίνονται για εξέταση τέσσερα (4) ζητήματα. Τα ζητήματα θα περιέχουν θέματα θεωρίας είτε εφαρμογές της θεωρίας είτε ασκήσεις / προβλήματα. Κάθε ζήτημα μπορεί να περιλαμβάνει περισσότερες από μία ερωτήσεις από την ίδια ή διαφορετική θεματική ενότητα.

Ειδικότερα για τα μαθήματα σχεδίου

1. Μάθημα: Αρχιτεκτονικό Σχέδιο Τομέας Κατασκευών Ειδικότητα: Σχεδιαστών Τεχνικών Έργων και με χρήση Η/Υ

2. Μάθημα: Κατασκευαστικό Σχέδιο Τομέας Καλλιτεχνικών Εφαρμογών Ειδικότητα: Σχεδιασμού Εσωτερικών Χώρων

Δίδεται ένα θέμα με μορφή: * Φύλλου ή φύλλων με ένα ή περισσότερα σχέδια ή/και σκαριφήματα με όλα τα απαραίτητα, κατά την κρίση τη επιτροπής εξετάσεων, στοιχεία (όπως διαστάσεις, πληροφορίες, ενδείξεις κ.λπ.) Τα σχέδια ή σκαριφήματα είναι δυνατό να παρουσιάζονται σε μια ή και περισσότερες κλίμακες.

* Στους μαθητές θα δίδεται χαρτί σχεδίου, λευκό, αδιαφανές, τύπου Shoeller, με εξωτερικές διαστάσεις 50Χ70 εκ., και εσωτερικό ελεύθερο χώρο 50Χ58.

* Οι μαθητές θα πρέπει να είναι εφοδιασμένοι με πινακίδα σχεδίασης διαστάσεων ανάλογων προς εκείνες του χαρτιού σχεδίασης και τα απαραίτητα για σχεδίαση όργανα και υλικά, δηλαδή χαρτί πρόχειρο σχεδίασης, όργανα για σχεδίαση με μολύβι ή με σινική μελάνη για διαφορετικά πάχη γραμμών, ταφ ή παραλληλογράφο, τρίγωνα σχεδίασης, κοινό υποδεκάμετρο και τα λοιπά αναγκαία μέσα σχεδίασης (διαβήτη, καμπυλόγραμμο, μολύβια, γομολάστιχες, ξύστρες, ξυραφάκια κ.λπ.).

Απαγορεύεται , όμως, να χρησιμοποιεί συστήματα σχεδίασης, δηλαδή ειδικά εκτυπωτικά μηχανήματα γραφής και σχεδίασης γραμμάτων, ζελατίνες ή μεταλλικά στοιχεία τυποποιημένων γραμμάτων, αυτοκόλλητα (τύπου ράστερ, λετρασέτ κ.λπ.) γραμμάτων ή γραμμοσκιάσεων, μηχανικούς σχεδιαστικούς βραχίονες για τη σχεδίαση γραμμών σε διάφορες κλίσεις, αρθρωτά τρίγωνα μεταβαλλόμενων γωνιών, αρθρωτούς παράλληλους κανόνες, κλιμακόμετρα (υποδεκάμετρα σερ διάφορες κλίμακες 1:2, 1:5, 1:10, 1:20, 1: 50 κ.ο.κ.), άλλες υπολογιστικές μηχανές (κομπιούτερς).

3. Μάθημα: Γραφιστικές Εφαρμογές Τομέας Καλλιτεχνικών Εφαρμογών (Εφαρμοσμένων Τεχνών) Ειδικότητα: Γραφικών Τεχνών

Δίδεται ένα θέμα με μορφή: * Φύλλου ή φύλλων με ένα ή περισσότερα σχέδια, σκαριφήματα ή/και εικόνες (π.χ. γράμματα και αριθμοί διαφόρων οικογενειών σε διάφορα μεγέθη) με όλα τα απαραίτητα, κατά την κρίση τη επιτροπής εξετάσεων, στοιχεία (όπως π.χ. διαστάσεις, πληροφορίες, ενδείξεις κ.λπ.).

* Στους μαθητές θα δίδεται χαρτί σχεδίου, λευκό, αδιαφανές, τύπου Shoeller, με εξωτερικές διαστάσεις 50χ70 εκ., ενώ οι εσωτερικές διαστάσεις στις οποίες γίνεται η σχεδίαση-παρουσίαση είναι 50Χ58 εκ.

* Οι μαθητές θα πρέπει να είναι εφοδιασμένοι με πινακίδα σχεδίασης διαστάσεων ανάλογων προς εκείνες του χαρτιού σχεδίασης και τα απαραίτητα για σχεδίαση όργανα και υλικά, δηλαδή ένα ή δύο φύλλα πρόχειρου χαρτιού σχεδίασης διαφανούς 35Χ50, όργανα για σχεδίαση με μολύβι ή με σινική μελάνη για διαφορετικά πάχη γραμμών, ταφ ή παραλληλογράφο, τρίγωνα σχεδίασης κοινό υποδεκάμετρο και τα λοιπά αναγκαία μέσα σχεδίασης (διαβήτη, καμπυλόγραμμο, μολύβια, γομολάστιχες, ξύστρες, ξυραφάκια κ.λπ.)

* Οι μαθητές χρειάζεται να είναι εφοδιασμένοι με κόλλα τύπου stic, κοπίδι για λεπτό χαρτί, χρωματιστά μολύβια ή μαρκαδόρους και επιφάνεια κοπής μεγέθους 21Χ30 εκ. περίπου, από χοντρό ή άλλο ανάλογο υλικό, χρωματιστά χαρτιά της επιλογής του και ψαλίδι.

4. Μάθημα: Σχέδιο Κοσμηματοποιϊας Τομέας: Εφαρμοσμένων Τεχνών Ειδικότητα: Αργυροχρυσοχοϊας

Δίνεται ένα θέμα της παρακάτω μορφής:

1. Σχεδιάστε κόσμημα επιλογής σας με συνδυασμό μετάλλου και ξύλου σε φυσικό μέγεθος, χρησιμοποιώντας δύο διαφορετικές τεχνικές.

2. Σχεδιάστε και χρωματίστε το ανάπτυγμα δακτυλιδιού χρησιμοποιώντας δύο είδη μετάλλων και πέτρα σχήματος οβάλ (καπουσόν).

3. Να σχεδιαστεί και να χρωματισθεί μενταγιόν (περίαπτον) σε φυσικό μέγεθος με πέτρα σχήματος δάκρυ (πουάρ) και να προσδιοριστούν οι τεχνικές.

4. Να αποδώσετε γραμμικά την κάτοψη ενός παντατίφ (σχέδιο) για σκουλαρίκια, χρησιμοποιώντας τόξα κύκλων, δυo επίπεδα και σαρνιέρα στη συνδεσμολογία. Να σκιαγραφηθεί το σχέδιο.

5. Να σχεδιαστεί η κάτοψη δακτυλιδιού και να διακοσμηθεί με καράβολες (συρματερή τεχνική) χρησιμοποιώντας σύρμα πάχους 10 dm (1mm) και γράνες. Να διαμορφωθεί καστόνι για πέτρα διαστάσεων 6mm.

6. Συνδυασμός των παραπάνω.

Για το σχεδιασμό θα δοθεί χαρτί τύπου Shoeller.

Οι μαθητές θα πρέπει να είναι εφοδιασμένοι με: * Υποδεκάμετρο * Τρίγωνο 45o, 30o, 60o * Διαβήτη * Μολύβια Η Β και ΗΒ * Γόμα * Ξυλομπογιές * Πενάκι μαύρο Νο 0.3 * Πινακίδα σχεδίασης * Ταφ ή παραλληλογράφο

5. Μάθημα: Σχέδιο-Χρώμα Ψηφιδογραφίας-Υαλογραφίας Τομέας: Εφαρμοσμένων Τεχνών Ειδικότητα: Ψηφιδογραφία - Υαλογραφία

Δίνεται ένα θέμα της παρακάτω μορφής:

1. Να σχεδιαστεί ελεύθερη σύνθεση για ένα φορητό Βιτρώ σε κλίμακα 1:2

2. Να μεταφερθεί σε κλiμακα 1:4 σύνθεση Βιτρώ που να προορiζεται για ένα άνοιγμα Δημοσίου χώρου

3. Νασχεδιαστεί Γεωμετρική σύνθεση και να αποδοθούν με χρώμα, διάφορες ποιότητες γυαλιών (Κατέντραλ-Διαφανείς και Αδιαφανείς οπαλίνες-γυαλιά αμμοβολής)

4. Να μεταφερθεί σε κλίμακα 1:2 σύνθεση Βιτρώ που να προορίζεται για παράθυρο κατοικίας διαστάσεων 80Χ1.20

5. Συνδυασμός των παραπάνω.

Το συνδετικό υλικό θα είναι: Αυτοκόλλητος χαλκός - Καλάι (TIFFANY)

Για το σχεδιασμό θα δοθεί χαρτί τύπου shoeler-ΜΑΤ.

Οι μαθητές πρέπει να είναι εφοδιασμένοι με: * Πινακίδα σχεδίασης * Ταφ η παραλληλογράφο * Διαβήτη * Υποδεκάμετρο * Τρίγωνο 45ο 30ο 60ο * Μολύβια ΗΒ Β * Γόμα * Μαρκαδόροι μαύροι Νο 0.6 και 0.8 * Ξυλομπογιές

Διάρκεια εξέτασης

Η διάρκεια εξέτασης για όλα τα μαθήματα θα είναι μέχρι τρεις (3) ώρες.