Εφημερίδα "Τα Νέα"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Ελλάδα :: Κοινωνικό ρεπορτάζ

( πενταπλασιάστηκαν σε 2 χρόνια οι υποθέσεις που φθάνουν στα δικαστήρια :: 15-01-2003) 

ΙΑΤΡΙΚΑ ΛΑΘΗ

Πενταπλασιάστηκαν σε 2 χρόνια οι υποθέσεις που φθάνουν στα δικαστήρια

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΡΟΥΤΣΗ

Στα δικαστήρια καταφεύγουν ολοένα και περισσότεροι ασθενείς και συγγενείς τους τα τελευταία χρόνια, ζητώντας αποζημίωση για βλάβη από ιατρικά λάθη. Την ίδια στιγμή, τα δικαιώματα των ασθενών δεν υποστηρίζονται και συχνά παραβιάζονται

Όλο και περισσότερες υποθέσεις που αφορούν σε ιατρικά λάθη παίρνουν τον δρόμο της Δικαιοσύνης τα τελευταία χρόνια. Ασθενείς και οι συγγενείς τους καταφεύγουν συχνότερα στα αστικά δικαστήρια ζητώντας αποζημιώσεις.

Την ίδια στιγμή, κανένας επίσημος φορέας δεν φαίνεται να λειτουργεί ώστε να προστατεύονται τα δικαιώματα των ασθενών. Ακόμη και τα κοινώς λεγόμενα "γραφεία παραπόνων", που προβλέπονταν στον νόμο (28/89 του 2001) για τη μεταρρύθμιση του ΕΣΥ, υπολειτουργούν στη συντριπτική πλειονότητα των νοσοκομείων.

"Τα τελευταία δύο χρόνια έχουν πενταπλασιαστεί οι υποθέσεις που φθάνουν στα δικαστήρια για ιατρικά λάθη. Αφορούν σε περιπτώσεις ασθενών που θεωρούν ότι έπεσαν θύματα κακής πρακτικής και οι ίδιοι ή οι συγγενείς τους απευθύνονται στη Δικαιοσύνη, ζητώντας συνήθως χρηματική αποζημίωση", αναφέρει στα "ΝΕΑ" ο κ. Γιώργος Πατούλης, ορθοπεδικός και επί σειρά ετών αντιπρόεδρος του Ιατρικού Συλλόγου Αθηνών (ΙΣΑ). Σύμφωνα με τον ίδιο, "εκτιμώ ότι οι υποθέσεις που εκκρεμούν αυτή τη στιγμή στα αστικά δικαστήρια της Αθήνας ξεπερνούν τις 100".

Το 2001, από τις υποθέσεις για την υγεία που έφτασαν στον Συνήγορο του Πολίτη, το 3,5% αφορούσε σε ιατρικά λάθη. Επιπλέον, σε ποσοστό 42,1% οι υποθέσεις αφορούσαν στην υγειονομική προστασία των πολιτών είτε στη χώρα μας είτε στο εξωτερικό ενώ το 12% σχετιζόταν με το δικαίωμα στην υγεία.

Δεν υπάρχει προστασία

Καμία ουσιαστική προστασία των δικαιωμάτων του ασθενούς δεν φαίνεται να υπάρχει στη χώρα μας. Λίγες παραμένουν οι καταγγελίες πολιτών προς τα γραφεία επικοινωνίας των δημόσιων νοσοκομείων, όπου αυτά λειτουργούν. Αυτές αφορούν, σύμφωνα με τους υπευθύνους, απρεπή συμπεριφορά από την πλευρά του προσωπικού, καθυστερήσεις στα ραντεβού ή στην έκδοση πιστοποιητικών κ.ά.

"Ένα ποσοστό κάτω του 10% των ασθενών φτάνουν στο γραφείο επικοινωνίας του νοσοκομείου για να κάνουν καταγγελία. Και ακόμη λιγότεροι είναι όσοι καταγγέλλουν τον γιατρό πριν ολοκληρωθεί η νοσηλεία και η θεραπεία τους", αναφέρει ωστόσο ο κ. Κώστας Φαζάκης, δικηγόρος που ασχολείται με υποθέσεις του χώρου της υγείας και έχει διατελέσει νομικός σύμβουλος στο "Μεταξά". Στα αρχεία της Επιτροπής για την Προστασία των Δικαιωμάτων του Ασθενούς, έχουν μαζευτεί περίπου 3.000 υποθέσεις, οι περισσότερες στην αναμονή, καθώς η Επιτροπή δεν έχει συνεδριάσει εδώ και αρκετούς μήνες! Την ίδια στιγμή, ο Συνήγορος του Πολίτη δέχτηκε το 2001 είκοσι αναφορές που αφορούσαν στο υπουργείο Υγείας και Πρόνοιας σχετίζονταν με την ελλιπή ή και ανύπαρκτη ενημέρωση των ασθενών ή των συγγενών τους για τα δικαιώματά τους.

"Τα δικαιώματα των ασθενών δεν υποστηρίζονται και είναι αρκετές οι φορές που παραβιάζονται", αναφέρει ο κ. Παναγιώτης Κοντολέων, γραμματέας της Ομοσπονδίας Ενώσεων Νοσοκομειακών Γιατρών Ελλάδος (ΟΕΝΓΕ) και μέλος της Επιτροπής Δικαιωμάτων του Ασθενούς. Σύμφωνα με τον ίδιο, "η Επιτροπή δεν έχει ακόμη στελεχωθεί πλήρως και δεν έχει συνεδριάσει εδώ και 8 τουλάχιστον μήνες".

Υπάρχουν πάντως και καταγγελίες που σχετίζονται με κακή πρακτική από την πλευρά των γιατρών καθώς και με "παραοικονομία" στους κόλπους των δημόσιων νοσοκομείων (που δεν είναι άλλη από τα "φακελάκια"). Το Πειθαρχικό Συμβούλιο του Ιατρικού Συλλόγου Αθηνών (ΙΣΑ) εξετάζει κάθε χρόνο περίπου 100 υποθέσεις οι οποίες παραπέμπονται από τη διοίκηση του Συλλόγου.

Επιπλέον, αυτή τη στιγμή, περίπου 5 υποθέσεις περιμένουν την έκδοση δικαστικής απόφασης προκειμένου να προχωρήσουν.

Δεν γνωρίζουν τα δικαιώματά τους

Και όπως αναφέρει στα "ΝΕΑ" ο καθηγητής κ. Παναγιώτης Μπεχράκης, πρόεδρος του Συμβουλίου, "οι υποθέσεις που φτάνουν κάθε χρόνο σε μας είναι λίγες και δεν θα μπορούσε να πει κανείς πως είναι αντιπροσωπευτικές για την κατάσταση στον χώρο της υγείας σήμερα. Κι αυτό γιατί οι πολίτες δεν ενημερώνονται σωστά και συστηματικά για τα δικαιώματά τους ώστε να ξέρουν τι μπορούν να διεκδικήσουν και με ποιον τρόπο".

Ο ίδιος προσθέτει πως "το βασικότερο δικαίωμα του ασθενούς που παραβιάζεται είναι αυτό της προσωπικής του αξιοπρέπειας. Ο τρόπος και οι συνθήκες υπό τις οποίες παρέχονται οι υπηρεσίες υγείας στον δημόσιο τομέα, υποτιμούν την προσωπικότητα του ασθενούς". Από μερικές μέρες μέχρι και αρκετά χρόνια μπορεί να περιμένει ένας ασθενής ώσπου να επιλυθεί η υπόθεση της καταγγελίας του.

Όπως αναφέρει ο Δημήτρης Σερεμέτης, πρόεδρος του Γ' Περιφερειακού Συστήματος Υγείας (ΠεΣΥ) Αττικής, "συνήθως οι υποθέσεις βρίσκουν κατάληξη σε διάστημα ενός - ενάμιση μήνα περίπου". Από την πλευρά του ο κ. Μπεχράκης εξηγεί ότι "η επίλυση μιας υπόθεσης στο Πειθαρχικό του ΙΣΑ μπορεί να καθυστερήσει μέχρι και ένα χρόνο, εφόσον δεν υπάρξει παραπομπή στη Δικαιοσύνη". Στην τελευταία περίπτωση, η διαδικασία μπορεί να διαρκέσει έως και 10 ολόκληρα χρόνια. "Ο θιγόμενος γιατρός μπορεί να απευθυνθεί από τα πρωτοβάθμια δικαστήρια μέχρι και στο Συμβούλιο της Επικρατείας και η υπόθεση να κρατήσει χρόνια", λέει ο κ.Γ. Πατούλης.