Εφημερίδα "Τα Νέα"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Ελλάδα :: Συνέντευξη-πληροφορία

( χριστος βερελης - αγροτικά για όλη την οικογένεια :: 13-01-2003) 

ΧΡΙΣΤΟΣ ΒΕΡΕΛΗΣ Αγροτικά για όλη την οικογένεια

ΚΩΣΤΑΣ ΝΤΕΛΕΖΟΣ

Τετράπορτα αγροτικά αυτοκίνητα που θα επιτρέπεται να μεταφέρουν συνολικά μέχρι τέσσερις επιβάτες θα μπορούν να αποκτούν και να χρησιμοποιούν σύντομα, με μειωμένους δασμούς και φορολογία, όλοι οι αγρότες της χώρας. Τη σχετική απόφαση, που τροποποιεί ό,τι ίσχυε μέχρι τώρα για τα αγροτικά αυτοκίνητα, υπέγραψε ο υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών Χρίστος Βερελής.

Επί πάρα πολλά χρόνια, επισημαίνει σε συνέντευξή του στα "ΝΕΑ" ο υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών Χρίστος Βερελής, υπήρχε ένα ζήτημα με τα αγροτικά αυτοκίνητα. Όλα τα αγροτικά αυτοκίνητα που κυκλοφορούν σήμερα είναι μονοκάμπινα, δηλαδή έχουν μόνο μια σειρά καθισμάτων, καθώς μόνο υπό την προϋπόθεση αυτή επιτρέπεται να έχουν τα πλεονεκτήματα που τους δίνουν οι διατάξεις, κυρίως του υπουργείου Οικονομικών, περί δασμών, φορολογίας κ.λπ.

Στις Ηνωμένες Πολιτείες και σε πολλές χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης κυκλοφορούν αυτοκίνητα δικάμπινα, με τέσσερις πόρτες, που επιτρέπεται να μεταφέρουν περισσότερους ανθρώπους, προκειμένου να γίνονται οι αγροτικές εργασίες. "Με την απόφαση που υπεγράφη και τίθεται σε άμεση εφαρμογή", αναφέρει ο κ. Βερελής, "παραβλέπονται διάφορα μικροσυμφέροντα, τα οποία μέχρι τώρα θεωρούσαν ότι θα πρέπει οι αγρότες να διαθέτουν και αγροτικό αυτοκίνητο και ένα μικρό Ι.Χ. αυτοκίνητο και πιστεύω ότι η δυνατότητα αυτή τη στιγμή που δίνεται στους αγρότες θα εκτιμηθεί εξαιρετικά, διότι θα διευκολυνθούν εξαιρετικά στην αποστολή τους, στη δουλειά τους, στην καθημερινότητά τους, στο χωράφι τους". Επίσης, ιδίου τύπου οχήματα για τη μεταφορά μέχρι τριών εργατών, πλην του οδηγού, θα μπορούν πλέον να χρησιμοποιούν και οι εμπορικές, βιομηχανικές, βιοτεχνικές, μεταλλευτικές και λατομικές επιχειρήσεις.

Όμως, για τον υπουργό Μεταφορών δεν είναι μόνο οι αγρότες που ζητούν λύσεις στα προβλήματά τους. Για τον ίδιο και την κυβέρνηση υπάρχουν και άλλα μεγάλα στοιχήματα, όπως είναι η ιδιωτικοποίηση της Ολυμπιακής Αεροπορίας και η βελτίωση της καθημερινότητας του πολίτη σε μέτωπα όπως οι μετακινήσεις του (ταξί, λεωφορειόδρομοι, τραμ, προαστιακός) και η παροχή υπηρεσιών (ΚΤΕΟ, διπλώματα).

Πόσο κοντά στο να αλλάξει χέρια βρίσκεται σήμερα η Ολυμπιακή Αεροπορία;

Η υπάρχουσα Ανώνυμη Εταιρεία Ολυμπιακή Αεροπορία, λέει ο κ. Βερελής, δεν αλλάζει χέρια. Το πτητικό κομμάτι του Ομίλου της Ολυμπιακής, δηλαδή της Ολυμπιακής Αεροπορίας, της Αεροπλοΐας και των Μακεδονικών Αερογραμμών, θα συνενωθεί υπό μία νέα εταιρεία που θα φέρει τον τίτλο "Νέα Ολυμπιακή Αεροπορία". Όχημα γι' αυτό θα αποτελέσουν οι Μακεδονικές Αερογραμμές. Για τον σκοπό αυτό οι σύμβουλοι έχουν πάρει από την αγορά προσφορές και στη φάση αυτή μιλάμε με τον προτιμητέο υποψήφιο που είναι η Golden Aviation του Ομίλου Ρέστη. Οι Τράπεζες έχουν κάνει ήδη εντατικές συνομιλίες και πιστεύουμε ότι το τελικό αποτέλεσμα αυτής της διαδικασίας θα το έχουμε μέσα στον Ιανουάριο, οπότε ή θα ολοκληρώσουμε με τον Όμιλο αυτό ή θα περάσουμε σε άλλη φάση. Η εικόνα που δίνουν οι Τράπεζες είναι ότι "οι συνομιλίες στη φάση αυτή είναι ενδιαφέρουσες".

Θα καταφέρει η Ο.Α. να επιβιώσει;

Σε κάθε περίπτωση η Ολυμπιακή θα συνεχίσει να πετάει. Είναι μία εταιρεία η οποία οπωσδήποτε πρέπει να ιδιωτικοποιηθεί σε ένα μεγάλο της μέρος. Η Ο.Α., σύμφωνα με τα στοιχεία των ελεγκτών τους οποίους χρησιμοποιεί και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, έχει βελτιώσει τους οικονομικούς της δείκτες. Βεβαίως, αυτό δεν φτάνει, η εταιρεία κουβαλάει πολύ μεγάλα φορτία από το παρελθόν, κουβαλάει συμβάσεις αεροσκαφών οι οποίες είναι δυσβάσταχτες, κουβαλάει μία πολυτυπία αεροσκαφών που έχουν υψηλό κόστος και βεβαίως σηκώνει και το βάρος συμβάσεων εργασίας κυρίως των ιπταμένων που βρίσκονται πλέον εκτός αγοράς. Αυτό είναι γνωστό και το γνωρίζει και το ίδιο το προσωπικό. Ο δρόμος, λοιπόν, για την ιδιωτικοποίηση είναι σταθερός και αυτόν ακολουθούμε.

Θα επιμείνετε στις διατάξεις που φέρατε πρόσφατα στη Βουλή για τα ταξί;

Τα ταξί είναι ένα μεγάλο κομμάτι της καθημερινότητας, μιας και με αυτά γίνονται περίπου 800.000 μετακινήσεις καθημερινώς σε όλη τη χώρα. Τις επόμενες ημέρες ολοκληρώνεται στην Ολομέλεια της Βουλής η συζήτηση του νομοσχεδίου που είχα την τιμή να εισηγηθώ για τα ταξί. Ολοκληρώσαμε ήδη την κουβέντα αυτή στην αρμόδια Επιτροπή. Μεταξύ άλλων, δίνεται στους ιδιοκτήτες ταξί η δυνατότητα να οργανωθούν προαιρετικά σε εταιρείες ή συνεταιρισμούς και μέσω αυτών να πάρουν πολυμορφικά αυτοκίνητα, ένα νέο εργαλείο για να αντιμετωπίσουν τις ανάγκες που δημιουργεί ο τουρισμός. Το κυριότερο είναι ότι δίνουμε οικονομική ενίσχυση σε όλους. Και σ' αυτούς που θα είναι σε εταιρείες - συνεταιρισμούς και σ' αυτούς που θα μείνουν μόνοι τους, να ασκούν δηλαδή το επάγγελμά τους όπως σήμερα. Θα δοθεί μια σχετικά σύντομη περίοδος για να υποβάλουν αιτήσεις όσοι συμπληρώνουν ή έχουν συμπληρώσει τους χρόνους για αντικατάσταση του οχήματος και αμέσως μετά θα μπορούν άμεσα από τον Ιούνιο να πάρουν τις ενισχύσεις.

Θα απαλλαγεί ο χώρος από τους περιστασιακούς ταξιτζήδες;

Θα φύγουν από τη μέση αυτοί που ασκούσαν ευκαιριακά το επάγγελμα. Θα επανελεγχθούν όλοι όσοι έχουν ειδικές άδειες, όχι ως προς την ικανότητά τους να οδηγήσουν αλλά ως προς τις δυνατότητες που έχουν να κάνουν αυτό το επάγγελμα. Αυτό θα συνδεθεί με την υποχρεωτική παρακολούθηση σεμιναρίων, των οποίων το περιεχόμενο θα οριστικοποιήσουμε το επόμενο διάστημα με υπουργική απόφαση. Τα σεμινάρια θα ανατεθούν σε επαγγελματικές ενώσεις των ταξιτζήδων με την εποπτεία όμως του Σώματος Επιθεωρητών του υπουργείου και του Σώματος Επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης.

Ένα άλλο θέμα που αφορά την καθημερινότητα των πολιτών, και κυρίως της Αττικής, είναι οι μετακινήσεις τους με τις αστικές συγκοινωνίες.

Πολύ μεγάλη σημασία πιστεύω ότι θα παίξουν το επόμενο διάστημα οι λεωφορειόδρομοι. Αν οι ταχύτητες των λεωφορείων αυξηθούν κατά 20%-30%, τότε θα μειωθούν και οι χρόνοι των μετακινήσεων κατά αντίστοιχο ποσοστό. Αυτό σημαίνει ότι με μεγαλύτερες ταχύτητες τα λεωφορεία, θα τα επιλέγουν πλέον όσοι θέλουν να μετακινηθούν γρήγορα και να πάνε με άνεση και ασφάλεια στη δουλειά τους. Τα λεωφορεία είναι πλέον εξαιρετικής ποιότητας. Έχουμε έναν πολύ μεγάλο στόλο οικολογικών λεωφορείων με φυσικό αέριο, ενώ παραγγέλλουμε άλλα περίπου 550 νέα λεωφορεία και 140 καινούργια τρόλεϊ, τα οποία θα παραλάβουμε περί το τέλος του 2003 στο σύνολό τους.

Τα καθημερινά ζητήματα θα κρίνουν τις εκλογές

"Οι εκλογές θα κριθούν και από τα μικρά καθημερινά ζητήματα και από τα μεγάλα", λέει ο υπουργός Μεταφορών Χρίστος Βερελής.

Οι δημοσκοπήσεις δείχνουν ότι ενώ στα μεγάλα θέματα η κυβέρνηση τα πάει καλά (εθνικά θέματα, Ολυμπιακοί, κ.λπ.), στα λεγόμενα μικρά και καθημερινά υστερεί. Τελικά τι θα καθορίσει το εκλογικό αποτέλεσμα; Εσείς στον τομέα σας πού ρίχνετε βάρος;

Οι εκλογές θα κριθούν από όλα. Και από τα μικρά καθημερινά και από τα μεγάλα ζητήματα. Ο ψηφοφόρος δεν καθορίζει την εκλογική του συμπεριφορά με ευκαιριακά κριτήρια, αλλά προσμετρά το σύνολο της προσφοράς και του έργου μιας κυβέρνησης, την οικονομική του κατάσταση και την αξιοπιστία και την εμπιστοσύνη που εμπνέει ο επικεφαλής της. Στα μικρά και καθημερινά ανήκουν βέβαια και τα ταξί, οι λεωφορειόδρομοι, το Τραμ, ο Προαστιακός, τα αξιόπιστα και φθηνότερα τηλέφωνα, τα ΚΤΕΟ και όλα αυτά που καθημερινά προσπαθούμε να βελτιώσουμε.

Το ΠΑΣΟΚ προετοιμάζεται και πάλι για ανασυγκρότηση της οργάνωσής του. Θα βοηθήσει το κόμμα σας αυτή η προσπάθεια ή η ανασυγκρότησή του πρέπει να αναζητηθεί αλλού;

Η ανασυγκρότηση του ΠΑΣΟΚ δεν είναι οργανωτική υπόθεση. Είναι πολιτική υπόθεση και έχει σχέση με την ιδεολογική του αναγέννηση, με την αναγέννηση του πολιτικού του λόγου και του δυναμικού του. Προφανώς μια οργανωτική ανασυγκρότηση δεν δίνει απάντηση στο ερώτημα ποιο θα είναι ΠΑΣΟΚ του μέλλοντος. Ποια θα είναι η φυσιογνωμία του. Η ανασυγκρότηση είναι πρωτίστως πολιτική υπόθεση. Έχει να κάνει με το κατά πόσο το ΠΑΣΟΚ εκφράζει την εποχή του, τις σύγχρονες ανάγκες του πολίτη. Κριτήριο ο βαθμός σύνδεσης με την κοινωνία.

Επέκταση του Τραμ με 3 γραμμές

Δύο μεγάλα έργα του υπουργείου, που σχετίζονται με τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004, είναι το Τραμ και ο Προαστιακός Σιδηρόδρομος.

Όσον αφορά το Τραμ εξακολουθούν να υπάρχουν ακόμα κάποιοι δήμοι, που αντιδρούν στο έργο. Τι θα τους λέγατε;

Έκανα μια πολύ πρόχειρη στατιστική. Ρώτησα σε διάφορες πόλεις της Ευρώπης που σχετικά πρόσφατα έβαλαν Τραμ, όπως είναι η Λυών και το Στρασβούργο. Και στις δύο περιπτώσεις υπήρχαν παρόμοιες αντιδράσεις, όχι τόσο από τις Δημοτικές Αρχές αλλά από μαγαζάτορες που θεώρησαν ότι η διέλευση του Τραμ θα δημιουργήσει προβλήματα στον τζίρο τους. Το αποτέλεσμα είναι ότι σήμερα όλοι αυτοί είναι ενθουσιασμένοι. Απόφασή μας είναι να υπάρξουν και επεκτάσεις. Μια γραμμή επέκτασης θα είναι αυτή που θα καλύπτει την οδό Πατησίων μέχρι τα Άνω Πατήσια για να συνδεθεί με τον αντίστοιχο σταθμό του ΗΣΑΠ, μια άλλη γραμμή θα ξεκινά από τη διασταύρωση της Πατησίων με τη Λεωφόρο Αλεξάνδρας και θα φθάνει μέχρι τα νοσοκομεία των Παίδων, ενώ μια τρίτη γραμμή θα φτάνει από το Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας στον Πειραιά.

Ο Προαστιακός

Το έργο προχωρά κανονικά και την άνοιξη του 2004 θα είναι έτοιμο. Ήδη όποιος πηγαίνει στο αεροδρόμιο βλέπει τα έργα που είναι σε πλήρη ανάπτυξη. Όμως δεν είναι μόνο το κομμάτι αυτό. Από το Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών, που θα είναι ο κεντρικός κομβικός σταθμός για τα τρένα όλης της Ελλάδας, θα ξεκινούν τρένα του Προαστιακού για τη Θήβα, τη Χαλκίδα, την Κόρινθο και το Κιάτο. Η πρόσβαση από το κέντρο της Αθήνας στην Κόρινθο θα είναι σε 48 λεπτά, ένας ασύλληπτος σήμερα χρόνος, ο οποίος θα δώσει τη δυνατότητα να υπάρξουν και άλλες πλέον σκέψεις και αντιλήψεις σε ό,τι αφορά τη χωροταξία γενικότερα της ευρύτερης περιοχής της Αττικής και των γύρω νομών.