Εφημερίδα "Τα Νέα"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Ελλάδα :: Συνέντευξη-γνώμη

( γκάλοπ 2003 - δεν έχουμε ανεπτυγμένη καταναλωτική παιδεία :: 22-02-2003) 

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

γκάλοπ 2003 Δεν έχουμε ανεπτυγμένη καταναλωτική παιδεία

Παναγιώτα Καλαποθαράκου Δικηγόρος, αντιπρόεδρος ΕΚΠΟΙΖΩ και διευθύντρια της Νομικής Υπηρεσίας

Πόσο ενημερωμένοι είναι οι Έλληνες καταναλωτές;

Η μακροχρόνια διαδρομή μου στην ΕΚΠΟΙΖΩ, όπου καθημερινά γίνομαι αποδέκτης δεκάδων καταγγελιών καταναλωτών, οι οποίοι ζητούν υποστήριξη και λύση στο πρόβλημά τους, μου υπαγορεύει να μην είμαι τόσο αισιόδοξη. Ο Έλληνας καταναλωτής είναι περιορισμένα έως ελάχιστα ενημερωμένος για τα δικαιώματά του και έχει άγνοια ή και αδυναμία να διεκδικήσει την ικανοποίησή τους. Υπάρχει σοβαρό έλλειμμα ενημέρωσης. Τούτο οφείλεται αφενός στην αδράνεια της πολιτείας και αφετέρου στην έλλειψη δραστηριοποίησης των ίδιων. Ειδικότερα:

Η κρατική πολιτική στον τομέα της ενημέρωσης των καταναλωτών είναι ελλιπής, αποσπασματική έως ανύπαρκτη. Στον τομέα της εκπαίδευσης δεν έχει υπάρξει καμία μέριμνα ώστε να εισαχθεί σε όλες τις βαθμίδες της η εκπαίδευση του νεαρού καταναλωτή στα θέματα της αγοράς και των δικαιωμάτων του.

Οι υγιείς ενώσεις καταναλωτών δεν τυγχάνουν καμίας απολύτως υποστήριξης από την πολιτεία ώστε να δραστηριοποιηθούν στον τομέα της ενημέρωσης των καταναλωτών αλλά και της ατομικής και συλλογικής υποστήριξης των δικαιωμάτων τους. Εθελοντικά πασχίζουν να είναι στο πλάι του καταναλωτή, να τον ενημερώνουν - πληροφορούν και να τον στηρίζουν.

Σε ποιο βαθμό διεκδικούν οι Έλληνες καταναλωτές τα δικαιώματά τους όταν αυτά καταπατούνται;

Συχνά ο καταναλωτής νιώθει αδύναμος να αντιταχθεί στην αυθαίρετη καταστρατήγηση των δικαιωμάτων του από τις καλά οργανωμένες επιχειρήσεις (τράπεζες, ασφαλιστικές εταιρείες, ΔΕΚΟ κ.λπ.), διότι αφενός δεν διαπραγματεύονται το θέμα του, αφετέρου η ζημία που έχει υποστεί είναι δυσανάλογα μεγάλη με το κόστος και τον χρόνο που θα δαπανήσει προσφεύγοντας στη Δικαιοσύνη.

Τέλος, επισημαίνω δύο βασικά προβλήματα: την άγνοια ή και αδυναμία του καταναλωτή να διεκδικήσει τα δικαιώματά του και την έλλειψη αναγνώρισης ή και εμπιστοσύνης στο έργο που προσφέρουν εθελοντικά οι ενώσεις καταναλωτών από το σύνολο της κοινωνίας μας. Με μια φράση, θα έλεγα πως δεν έχουμε ανεπτυγμένη καταναλωτική παιδεία.