Εφημερίδα "Τα Νέα"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Ελλάδα :: Ανεπτυγμένη είδηση-αφήγηση

( εκδικήθηκαν τα μπαζωμένα ρέματα :: 10-01-2003) 

Εκδικήθηκαν τα μπαζωμένα ρέματα

Αποκαλυπτική ψηφιακή απεικόνιση των ρεμάτων που έπρεπε να κυλούν ελεύθερα

ΜΑΡΙΑ ΝΤΑΛΙΑΝΗ

Το νερό που συγκεντρώθηκε από τις τελευταίες βροχοπτώσεις, αλλά και η αύξηση της στάθμης του υδροφόρου ορίζοντα σε μια περιοχή που είναι γεμάτη μπαζωμένα ρέματα και δεν έχει επαρκές δίκτυο συλλογής ομβρίων υδάτων φαίνεται πως ευθύνονται για την τρύπα του Μετρό στο Χαλάνδρι.

Όπως αποκαλύπτει η ψηφιακή απεικόνιση των ρεμάτων της Αττικής που έχει εκπονήσει ομάδα ερευνητών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου με επικεφαλής τον δρα Δημήτρη Γεωργουλή, αναπληρωτή καθηγητή στο Τμήμα Χωροταξίας-Πολεοδομίας της Αρχιτεκτονικής Σχολής, η περιοχή της καθίζησης λειτουργεί ως συλλέκτης νερών από ποτάμια και ρέματα της Πεντέλης. "Στον ανάγλυφο χάρτη της Αττικής απεικονίσαμε όλα τα μικρά και μεγάλα ρέματα που θα έπρεπε να κυλούν ελεύθερα και να μεταφέρουν τα νερά προς τη θάλασσα" τονίζει ο κ. Γεωργουλής. "Από την Πεντέλη μέχρι τη Δουκίσσης Πλακεντίας, στην περιοχή της καθίζησης, η απόσταση είναι δύο χιλιόμετρα και η υψομετρική διαφορά διακόσια μέτρα. Αντιλαμβάνεται κανείς με τι ορμή φτάνει το νερό στις πυκνοδομημένες περιοχές. Η Δουκίσσης Πλακεντίας γίνεται ποτάμι κάθε φορά που βρέχει, αφού όλα τα ρέματα που κάποτε οδηγούσαν τα νερά έχουν εξαφανιστεί. Πού πηγαίνει όμως το νερό;".

Οι έως σήμερα ενδείξεις τόσο των επιστημόνων που ασχολούνται με το αντικείμενο όσο και της ομάδας της Αττικό Μετρό συγκλίνουν προς την εκδοχή της διάβρωσης λόγω υδάτων. Κανείς όμως δεν αποκλείει και άλλα αίτια που μπορεί να είναι σπανιότερα, αλλά στατιστικά δεν είναι δυνατόν να παραβλεφθούν. Η συμπεριφορά του εδάφους, και ειδικότερα της αργίλου που υπάρχει στην περιοχή, προβληματίζει τους ειδικούς. Σύμφωνα με ένα σπάνιο φαινόμενο, η άργιλος, έπειτα από εκατονταετίες, είναι δυνατό να "εκραγεί" προκαλώντας υπόγειες μετατοπίσεις εδαφών.

Η εταιρεία Αττικό Μετρό ανακοίνωσε χθες ότι ανατέθηκε ήδη η εκπόνηση μελέτης στο σημείο της καθίζησης. "Αυτό όμως δεν αποτελεί αλλαγή μελέτης του έργου, αλλά μια τοπική προσαρμογή της στις νέες συνθήκες που διαμορφώθηκαν στην περιοχή, προκειμένου να υπάρξει η δυνατότητα ασφαλούς και ταχείας κατασκευής του έργου σε μήκος 40 μέτρων". Όπως διευκρινίζει ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό κ. Ιωάννης Χρυσικόπουλος, "για την κατασκευή του τμήματος των 40 μέτρων θα χρησιμοποιηθεί η μέθοδος του ανοικτού ορύγματος (cut & cover), ενώ οι προαναφερόμενες εργασίες δεν θα επηρεάσουν το συνολικό χρονοδιάγραμμα του έργου".

Μέχρις ότου ανακοινωθεί το πόρισμα των ειδικών - ήδη έχει μετακληθεί από τον Καναδά ο εξπέρ σε θέματα σηράγγων καθηγητής κ. Έβερτ Χουκ -, θα προχωρήσουν ταχύτατα οι εργασίες ολοκλήρωσης της σήραγγας στο τμήμα Εθνική Άμυνα - Κόμβος Δουκίσσης Πλακεντίας, ώστε το Μετρό να φτάσει εγκαίρως στο αεροδρόμιο για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004. Η καθυστέρηση λόγω αλλαγής στον τρόπο εκσκαφής της σήραγγας (με ανοιχτό όρυγμα από την επιφάνεια) ενδέχεται να φτάσει και το τρίμηνο, αλλά δεν θέτει, σύμφωνα με τους αρμοδίους, σε κίνδυνο το χρονοδιάγραμμα του έργου.

"Θα μπορούσε να προβλεφθεί η αστοχία"

Θα μπορούσε να προβλεφθεί η αστοχία που οδήγησε στη μεγάλη καθίζηση της Δουκίσσης Πλακεντίας υποστηρίζει το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος. Στην ανακοίνωση που εξέδωσε χθες η Διοικούσα Επιτροπή του ΤΕΕ, αναφέρεται πως τα έργα που περιλαμβάνουν υπόγειες εκσκαφές είναι ιδιαίτερα δύσκολα και επηρεάζονται από πολλούς παράγοντες. "Η κατασκευή τους χωρίς αστοχίες απαιτεί συνεχή καταβολή ιδιαίτερης προσοχής στην παρακολούθηση και υποστήριξή τους".