Εφημερίδα "Τα Νέα"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Ελλάδα :: Κοινωνικό ρεπορτάζ

( έξι σενάρια για την τρίτη τραγωδία :: 13-02-2003) 

Έξι σενάρια για την τρίτη τραγωδία

Οι ειδικοί αναζητούν στα ελάχιστα συντρίμμια το «κλειδί» της πτώσης του ελικοπτέρου

ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΑΝΩΛΑΣ ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΟΥΚΛΑΚΗ

Στα ελάχιστα συντρίμμια που έχουν βρεθεί μέχρι τώρα αναζητούν όλοι την απάντηση στο «γιατί» της νέας τραγωδίας με ελικόπτερο του ΕΚΑΒ.

Όπως μας εξηγεί πιλότος της Ολυμπιακής με χιλιάδες ώρες πτήσης, «είναι πιθανόν την ώρα που το ελικόπτερο έπαιρνε την κλίση για να προσγειωθεί, ο χειριστής να έπαθε ίλιγγο και να έχασε τον έλεγχο του ελικοπτέρου». Ωστόσο, στο ίδιο σενάριο προστίθεται και ένα δεύτερο, σύμφωνα με το οποίο τα όργανα του ελικοπτέρου έπαθαν βλάβη κατά τη διάρκεια του ελιγμού και αποπροσανατόλισαν τον πιλότο. Η διακοπή της λειτουργίας του ραντάρ ή το άναμμα της προειδοποιητικής λυχνίας για οποιαδήποτε ένδειξη μπορεί να δημιούργησαν σύγχυση στον πιλότο τα μοιραία εκείνα δευτερόλεπτα. Σε αυτή την περίπτωση, όλοι μιλούν για «παιχνίδια του μυαλού».

Μπλακ άουτ

Ένα ξαφνικό μπλακ άουτ ίσως διέκοψε απότομα την παροχή ηλεκτρικού ρεύματος σε όλα τα όργανα του ελικοπτέρου, με αποτέλεσμα να σταματήσει η λειτουργία του στροφείου. Σε αυτή την περίπτωση όμως - εξηγούν έμπειροι πιλότοι - ο έλικας θα επιβράδυνε και ο πιλότος θα είχε κάποιο χρονικό περιθώριο για να αντιδράσει.

Μια άλλη εκδοχή θα μπορούσε να είναι η βλάβη στο βασικότερο τμήμα του ελικοπτέρου, που ονομάζεται main gear box. Είναι το μηχάνημα που συνδέει και συγχρονίζει τους δύο κινητήρες. Χειριστής ελικοπτέρων του Πολεμικού Ναυτικού εξηγεί πως σε μια τέτοια περίπτωση, σταματούν και οι δύο κινητήρες, καθώς και το στροφείο. «Αν και αυτό μπορεί να συμβεί εντελώς ξαφνικά, η μέχρι σήμερα εμπειρία δείχνει πως ο πιλότος έχει στη διάθεσή του έστω και πέντε λεπτά, ώστε να προβεί στις απαραίτητες ενέργειες».

Έλλειψη οργάνωσης

Ωστόσο, «κανένας δεν μπορεί να βρει τι έφταιξε. Δεν μπορεί να αποκλείσει ούτε τη μηχανική βλάβη, ούτε τον ανθρώπινο παράγοντα. Τώρα το μόνο που μπορούμε να κάνουμε είναι να περιμένουμε». Αυτή είναι η θέση του προέδρου του Συλλόγου Ελλήνων Αεροναυπηγών κ. Τριαντάφυλλου Τσιτινίδη. Ο ίδιος βάζει στο τραπέζι το θέμα της γενικότερης φιλοσοφίας των αερομεταφορών στην Ελλάδα. «Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας δεν είναι οργανωμένη σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα», επισημαίνει.

Το ιστορικό βλαβών του ελικοπτέρου έρχεται να περιπλέξει ακόμα περισσότερο τα πράγματα. Σημειώνεται άλλωστε πως η Helitalia - που και χθες παρέμενε εξαφανισμένη και αρνιόταν να απαντήσει σε οποιοδήποτε ερώτημα - είχε αποκρύψει τις βλάβες (στον κινητήρα και στη δεξαμενή λαδιών), αναφέροντας στην προχθεσινή ανακοίνωσή της πως το τρίτο μοιραίο ελικόπτερο δεν είχε ιστορικό βλαβών.

Θραύση στον κινητήρα

Από τις 21 Ιουνίου του 2002 κατά την τακτική επιθεώρηση του Α109Ε SX-DHV είχε εντοπιστεί θραύση του σωλήνα συμπίεσης στον αριστερό κινητήρα. Ως αιτία θεωρήθηκε η υπερβολική κατανάλωση λαδιού κατά την τελευταία πτήση. Ο σωλήνας αντικαταστάθηκε με καινούργιο.

Και άλλα εξαρτήματα του ίδιου κινητήρα αποδείχθηκαν ελαττωματικά από εκείνη την ημέρα και μετά. Όλα αποδόθηκαν σε «αστοχία υλικού» (δηλαδή ελαττωματική λειτουργία του αριστερού κινητήρα). Τελικά, στις 27/7/2002 η εταιρεία προχώρησε σε αντικατάσταση ολόκληρου του κινητήρα, αφού ενημέρωσε σχετικά το ΕΚΑΒ. Μόνο που οι διαδικασίες αυτές δεν είχαν αναφερθεί επισήμως, μέχρι και χθες, από την Helitalia.