Εφημερίδα "Τα Νέα"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Ελλάδα :: Κοινωνικό ρεπορτάζ

( ο έλικας δούλευε «τρελά» :: 13-02-2003) 

Ο έλικας δούλευε «τρελά»

Το ουραίο στροφείο βρέθηκε και φέρει φθορές

ΚΩΣΤΑΣ ΝΤΕΛΕΖΟΣ

Σε μηχανική βλάβη, όπως δείχνουν τα πρώτα ευρήματα, αποδίδεται η πτώση του ελικοπτέρου του ΕΚΑΒ προχτές τη νύχτα στην περιοχή της Ικαρίας. Ο έλικας της ουράς του ελικοπτέρου (ουραίο στροφείο), ο οποίος περισυνελέγη στην παραλία του νησιού και βρίσκεται ήδη στα χέρια των εμπειρογνωμόνων της (ΕΔΑΑΠ), περιέχει χρήσιμα στοιχεία για τη διερεύνηση των αιτίων του δυστυχήματος.

Τα πτερύγια του συγκεκριμένου έλικα, όπως ανέφεραν στα «ΝΕΑ» αξιόπιστες πηγές, φέρουν παράλληλες γραμμώσεις (φθορές), γεγονός που κάνει τους ειδικούς να εκτιμούν ότι ο έλικας δεν δούλευε σωστά και ότι είχε έρθει σε επαφή με κάποιο από τα υπόλοιπα τμήματα της ουράς του ελικοπτέρου.

Ο ουραίος είναι ο μικρότερος έλικας, ο οποίος είναι τοποθετημένος στο πίσω μέρος του ελικοπτέρου και χρησιμεύει για να αντισταθμίζει την ροπή που παράγει η περιστροφή του κεντρικού-μεγάλου έλικα. Αν αυτός ο μικρός έλικας δεν υπήρχε, τότε το ελικόπτερο θα περιστρεφόταν συνέχεια γύρω από τον εαυτό του.

Όπως εξηγούν οι ειδικοί, όταν ο κινητήρας του ελικοπτέρου περιστρέφει τον κύριο έλικά του προς μία κατεύθυνση, η άτρακτος του ελικοπτέρου τείνει να περιστραφεί προς την αντίθετη κατεύθυνση. Όμως, η παρουσία του ουραίου έλικα εξουδετερώνει την τάση αυτή.

Απώλεια ισορροπίας

Συγκεκριμένα, ο έλικας αυτός παρέχει την αναγκαία πλάγια ώθηση ώστε να διατηρείται η άτρακτος του ελικοπτέρου ευθυγραμμισμένη με την κατεύθυνση πτήσης που επιλέγει ο χειριστής. Όταν μεταβάλλεται το βήμα (η γωνία) των πτερυγίων του έλικα της ουράς, αλλάζει και η κατεύθυνση της ατράκτου του ελικοπτέρου. Οποιαδήποτε ξαφνική βλάβη στον συγκεκριμένο έλικα, επισημαίνουν οι ειδικοί, ισοδυναμεί αυτομάτως με απώλεια της ισορροπίας του ελικοπτέρου και είσοδό του σε κατάσταση περιδίνησης.

Οι εμπειρογνώμονες της ΕΔΑΑΠ (Επιτροπής Διερεύνησης Ατυχημάτων και Ασφάλειας Πτήσεων) που βρίσκονται στην Ικαρία συλλέγουν στοιχεία παρουσία εισαγγελέως για τη μοιραία πτήση του ελικοπτέρου του ΕΚΑΒ και αναμένουν την ανεύρεση και ανέλκυσή του προκειμένου να συνεχίσουν το έργο τους.

Ήδη έχουν στα χέρια τους τα τεχνικά έγγραφα του ελικοπτέρου, το ημερολόγιο πτήσεων και τα στοιχεία για τις βλάβες που είχαν παρουσιαστεί πρόσφατα σε αυτό.

«Δεν αποκλείουμε τίποτα. Ούτε τη μηχανική βλάβη ούτε και τον ανθρώπινο παράγοντα. Αυτό που σίγουρα αποκλείουμε είναι ο παράγοντας καιρός, καθώς είναι βέβαιο ότι δεν υπήρχαν προβλήματα. Όμως, μέχρι να ελεγχθεί το ελικόπτερο δεν μπορούμε να κάνουμε καμία εκτίμηση», επανέλαβε χτες ο πρόεδρος της ΕΔΑΑΠ, κυβερνήτης κ. Ακριβός Τσολάκης. Ακόμη, επισήμανε ότι «η ξαφνική σιωπή του ελικοπτέρου είναι ένα στοιχείο που δεν δικαιολογείται και δείχνει ότι κάποιο πολύ σοβαρό πρόβλημα παρουσιάστηκε σε αυτό».

Τρεις φορές σε μία ημέρα έπαθε την ίδια βλάβη και το έκρυψαν

Η ιταλική εταιρεία Helitalia στην οποία ανήκε το ελικόπτερο, την προηγούμενη εβδομάδα με έγγραφό της προς το ΕΚΑΒ ανέφερε ότι το συγκεκριμένο Agusta παρουσίασε πρόβλημα τρεις φορές στις 3/2/2003, το οποίο είχε ως αποτέλεσμα την αναγκαστική προσγείωσή του ισάριθμες φορές. Το πρόβλημα ήταν στο σύστημα λίπανσης.

Συγκεκριμένα, εντοπίστηκαν ρινίσματα στο λάδι του κιβωτίου μετάδοσης ισχύος. Σύμφωνα με την αναφορά, το ελικόπτερο εμφάνισε τη βλάβη κατά τη διαδικασία απογείωσης από το Αεροδρόμιο της Ελευσίνας, με αποτέλεσμα να επιστρέψει πίσω.

Κατά τον έλεγχο που διενεργήθηκε δεν διαπιστώθηκε πρόβλημα, ωστόσο η ίδια ένδειξη εμφανίστηκε εκ νέου στον πίνακα των οργάνων κατά τη νέα προσπάθεια απογείωσης. Το ελικόπτερο προσγειώθηκε για δεύτερη φορά και τότε επιχειρήθηκαν οι κατάλληλες επιδιορθώσεις.

Το Agusta απογειώθηκε για τρίτη φορά με κατεύθυνση τη Μυτιλήνη, ωστόσο πραγματοποίησε αναγκαστική προσγείωση στα Ψαρά, καθώς εμφανίστηκε εκ νέου η ίδια ένδειξη βλάβης. Το πρόβλημα αποκαταστάθηκε από τεχνικούς που μεταφέρθηκαν στα Ψαρά.

Σημειώνεται, ότι η ελληνική Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) δεν είχε καμία αναφορά για τις βλάβες αυτές ούτε από τη Helitalia ούτε από την ιταλική ΥΠΑ, την ENAC.

Τα άλλα ευρήματα

Σύμφωνα με τα ευρήματα που έχουν συγκεντρωθεί μέχρι τώρα:

* Ο κυβερνήτης του ελικοπτέρου είχε καλή επαφή με τον πύργο ελέγχου του αεροδρομίου της Ικαρίας, ενώ, όπως ανέφερε στη συνομιλία του με αυτόν, είχε δει και το αεροδρόμιο στο οποίο κατευθυνόταν για προσγείωση.

* Οι καιρικές συνθήκες ήταν καλές και οι άνεμοι που έπνεαν στην περιοχή δεν ξεπερνούσαν τα 4 Μπωφόρ.

* Το ελικόπτερο δεν έπεσε ξαφνικά πάνω σε κάποιο βουνό ή σε άλλο εμπόδιο. Αντίθετα, προσέκρουσε με πολλή μεγάλη δύναμη στη θάλασσα.

* Σημαντικό στοιχείο είναι επίσης και το γεγονός ότι ο κυβερνήτης του ελικοπτέρου ήταν από τους πλέον έμπειρους, καθώς είχε στο ενεργητικό του πάνω από 5.000 ώρες πτήσης, ενώ από το 1997 ήταν εκπαιδευτής. Εκτός αυτού, ο κυβερνήτης γνώριζε πολύ καλά το Αιγαίο, αφού είχε προϋπηρεσία ως χειριστής ελικοπτέρων στις Ένοπλες Δυνάμεις.

Το πόρισμα της ΕΔΑΑΠ αναμένεται να εκδοθεί σε περίπου έξι μήνες. Πάντως, ο πρόεδρος της επιτροπής κ. Τσολάκης τονίζει ότι δεν είναι τυχαίο το γεγονός πως και τα τρία ελικόπτερα του ΕΚΑΒ που συνετρίβησαν χάθηκαν στη διάρκεια νυχτερινής πτήσης. Παρά το γεγονός, πρόσθεσε, πως τα ελικόπτερα του ΕΚΑΒ έχουν τη δυνατότητα νυχτερινής πτήσης, οι συνθήκες που επικρατούν τη νύχτα στο Αιγαίο είναι εξαιρετικά δύσκολες και δεν διευκολύνουν τις πτήσεις με ευαίσθητα σκάφη, όπως είναι τα συγκεκριμένα ελικόπτερα.