Εφημερίδα "Τα Νέα"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Ελλάδα :: Κοινωνικό ρεπορτάζ

( σιγά μη πας στην καλαμάτα... :: 11-02-2003) 

Σιγά μη πας στην Καλαμάτα…

Οι κάτοικοι αισθάνονται αποκομμένοι - σε κακή κατάσταση και η παράκαμψη

ΜΑΤΙΝΑ ΗΡΕΙΩΤΟΥ

Στην άγονη γραμμή πέρασε πλέον η Καλαμάτα, καθώς μετά τις καθιζήσεις στον εθνικό δρόμο η απόστασή της από την Αθήνα αυξήθηκε κατά μία ώρα, ενώ υπάρχει άμεσος κίνδυνος και για την παλαιά εθνική οδό στο τμήμα Παραδεισίων - Τσακώνας.

Ο δρόμος είχε ουσιαστικά εγκαταλειφθεί μετά την άνοιξη του 2000, όταν δόθηκε στην κυκλοφορία το τμήμα που πλέον έχει καταρρεύσει. Το ΥΠΕΧΩΔΕ κάνει τώρα αγώνα δρόμου, ώστε να ολοκληρωθούν οι αναγκαίες εργασίες συντήρησης πριν καταστεί και αυτό το τμήμα επικίνδυνο για την κυκλοφορία.

Για τη Μεσσηνία, όμως, η κατάσταση στον δρόμο ήταν η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι. «Ο ΟΣΕ περιόρισε δραματικά τα δρομολόγιά του, η Ολυμπιακή έχει σταματήσει τα δρομολόγιά της προς την Καλαμάτα εδώ και καιρό, τώρα πλέον η διαδρομή προς και από την Καλαμάτα χρειάζεται περισσότερο από τέσσερις ώρες. Γυρίσαμε πολλά χρόνια πίσω…», λέει χαρακτηριστικά ο δήμαρχος Καλαμάτας Γιώργος Κουτσούλης. Χθες, ο δήμαρχος Καλαμάτας με επιστολή του στον υπουργό Μεταφορών Χρ. Βερελή ζήτησε να αρχίσουν και πάλι δρομολόγια της Ολυμπιακής προς τη μεσσηνιακή πρωτεύουσα και να επιδοτηθούν όπως συμβαίνει με τα νησιά της άγονης γραμμής.

Αυτό που επισημαίνει ο κ. Κουτσούλης, ωστόσο, είναι πως η διαδρομή από την παλαιά εθνική οδό, ιδιαίτερα στο τμήμα από τη Μεγαλόπολη στην Τσακώνα (στα όρια, δηλαδή, των νομών Αρκαδίας και Μεσσηνίας) πέρα από τον χρόνο που απαιτεί, έχει συνεχείς στροφές, ο δρόμος βρίσκεται σε κακή κατάσταση ­ και γι' αυτό σπεύδει τώρα το ΥΠΕΧΩΔΕ να κάνει εργασίες συντήρησης - δεν είναι ασφαλής, αφού έχει μόνο μία λωρίδα ανά κατεύθυνση: «Αν βρεθεί μπροστά σου ένα φορτηγό, τότε θα πρέπει να το ακολουθήσεις μέχρι την Τσακώνα» λέει ο κ. Κουτσούλης, που προσθέτει: «Εμάς δεν μας ενδιαφέρει ποιος φταίει. Μας νοιάζει που βρισκόμαστε ουσιαστικά αποκομμένοι, που δεν μπορούμε να ταξιδεύσουμε με ασφάλεια, που δεν ξέρουμε πότε θα είναι ξανά ανοικτός στην κυκλοφορία ο δρόμος».

Χθες το βράδυ, συνεδρίασε εκτάκτως το Νομαρχιακό Συμβούλιο Μεσσηνίας με αποκλειστικό θέμα τον δρόμο, παρουσία και των βουλευτών του νομού.

Επιπτώσεις στον τουρισμό

Επιπτώσεις όμως, κυρίως στον χειμερινό τουρισμό που έχει αναπτυχθεί τα τελευταία χρόνια στην ορεινή Αρκαδία, εκτιμά ο νομάρχης Δημήτρης Κωνσταντόπουλος ότι θα έχει η καθίζηση στο δρόμο Κορίνθου - Τρίπολης: «Τα τελευταία χρόνια είχαμε αναπτύξει τον χειμερινό τουρισμό στην περιοχή της Δημητσάνας, της Καρύταινας, της Στεμνίτσας. Είχαν βοηθηθεί ξενοδοχεία, εστιατόρια, καταστήματα. Τώρα που οι εκδρομείς από την Αθήνα θα χρειάζονται τουλάχιστον πέντε ώρες, αντί για τρεις, ίσως να το ξανασκέφτονται», τονίζει.

Διαφορετικά τα αίτια των καθιζήσεων

Διαφορετικά είναι τα αίτια που προκάλεσαν τις κατολισθήσεις στη Νεμέα και την Τσακώνα, σύμφωνα με τον καθηγητή Γεωλογίας κ. Λέκκα. Στην περιοχή της Τσακώνας ο δρόμος περνάει μέσα από «ψαθυρά» πετρώματα, δηλαδή είναι έντονα αποσαθρωμένα. Ο κατακερματισμός των πετρωμάτων οφείλεται στα έντονα καιρικά φαινόμενα και στο ότι το έδαφος παρουσιάζει μεγάλες μορφολογικές κλίσεις, με αποτέλεσμα ο παλιός δρόμος που περνούσε από εκεί να έχει ήδη υποστεί μικροκαθιζήσεις. Όταν έγινε εκ νέου η χάραξη και η διαπλάτυνση, τότε ενεργοποιήθηκαν τα φαινόμενα. Επειδή μάλιστα τα έργα που ακολούθησαν ήταν ανεπαρκή (συλλεκτήρες ομβρίων, εσωτερικά αυλάκια από την πλευρά της πλαγιάς που θα οδηγούσαν το νερό μακριά από το πρανές και τοίχοι αντιστήριξης), τα φαινόμενα εκδηλώθηκαν πιο έντονα.

Στην περιοχή της Νεμέας και σε όλο τον δρόμο που οδηγεί στην Τρίπολη γίνονται αλλεπάλληλες καταπτώσεις βράχων στο οδόστρωμα κι αυτό γιατί αρχικά δεν είχε υπολογιστεί ο κατακερματισμός των πετρωμάτων. «Δεν ξέρω αν είχε διαγνωστεί ότι υπάρχει χαλαρός γεωλογικός σχηματισμός επάνω σε σταθερό ασβεστόλιθο. Αυτός ο χαλαρός σχηματισμός είναι σε βάθος 10-15 μέτρα και λειτουργεί σαν επιφάνεια ολίσθησης».