Εφημερίδα "Τα Νέα"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Ελλάδα :: Κοινωνικό ρεπορτάζ

( μητροπολιτης ζακυνθου χρυσοστομος - με εκβίαζε για να με βγάλει από τη λίστα της 17ν :: 08-02-2003) 

ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΖΑΚΥΝΘΟΥ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ Με εκβίαζε για να με βγάλει από τη λίστα της 17Ν

"Με τηλεφωνήματα και μηνύματα μου έλεγαν ότι είμαι στόχος τρομοκρατών"

ΠΑΝΟΣ ΜΠΑΙΛΗΣ

"Εγώ δεν μασάω τα λόγια μου". Τη φράση αυτή, την οποία χρησιμοποιεί συχνά ο Μητροπολίτης Ζακύνθου, επανέλαβε και προχθές μετά την κατάθεσή του στον εισαγγελέα για την υπόθεση των εκβιασμών ταράζοντας τα νερά στους κόλπους της Εκκλησίας. Ο κ. Χρυσόστομος, ο οποίος για μία ακόμη φορά ήρθε δυναμικά στην επικαιρότητα, στη συνέντευξή του στα "ΝΕΑ" αποκαλύπτει για πρώτη φορά πως ο εκδότης κ. Γρηγ. Μιχαλόπουλος του διαμήνυσε ότι είναι στόχος της 17Ν και πως έπρεπε να τον επισκεφθεί στο γραφείο με την υπόμνηση ότι το μελάνι, το χαρτί και οι εργάτες στοιχίζουν…

Ο κ. Χρυσόστομος εκτός των όσων υποστήριξε για τους εκβιασμούς επαναφέρει το θέμα της κατάργησης του ράσου προτείνοντας να κυκλοφορούν οι κληρικοί εκτός της περιφερείας τους με κοστούμι.

Δηλώνει ότι θα παραιτηθεί στα 71 χρόνια και ότι δεν πρόκειται να κρυφτεί πίσω από το ισόβιο των Μητροπολιτών, ανοίγοντας με έμμεσο τρόπο το ζήτημα του ορίου ηλικίας των αρχιερέων.

Ένας από τους θορυβώδεις αντιπάλους του Αρχιεπισκόπου ο Ζακύνθου, υποστηρίζει ότι ο κ. Χριστόδουλος με το έργο και τη δράση του αποδείχθηκε κατώτερος των περιστάσεων, σε μια εποχή δύσκολη για την Εκκλησία.

"Έγινε σκληρότερος όταν κατάλαβε ότι δεν πλήρωνα"

Μητροπολίτης Ζακύνθου: "Θεωρώ ότι δεν λειτουργεί το συνοδικό σύστημα. Η κολόβωση ή η μείωση των ημερών της μικρής και της μεγάλης Συνόδου είναι ένα επικίνδυνο παιχνίδι, το οποίο δεν ξέρω πού θα μας οδηγήσει"

"Είσαι στόχος της 17Ν. Πέρνα από το γραφείο μου να το συζητήσουμε". Ο Μητροπολίτης Ζακύνθου δεν πήρε στα σοβαρά τα όσα του είπε τηλεφωνικά ο εκδότης της "Ελεύθερης Ώρας" κ. Γρηγόρης Μιχαλόπουλος. Ο κ. Χρυσόστομος δεν πήγε να τον δει και από τότε ο κ. Μιχαλόπουλος άρχισε να γράφει εναντίον του. Όπως αποκαλύπτει σε συνέντευξή του στα "ΝΕΑ" ο κ. Χρυσόστομος, ήταν μεταξύ αυτών που ο κ. Μιχαλόπουλος "ζήτησε να δει για να τον βγάλει από τη λίστα των τρομοκρατών".

Οι πιέσεις. "Παρά τις πιέσεις που δεχόμουν, εγώ δεν υπέκυψα παρά μόνο μία φορά για να αποδείξω ότι υπάρχει αυτή η υπόθεση. Εδωσα λοιπόν στον Μιχαλόπουλο 30.000 δραχμές και αμέσως έγραψε αντίθετα από ό,τι έγραφε την προηγούμενη. Ναι, μη φαίνεται περίεργο που δέχτηκε να πάρει τόσα λίγα. Τα πήρε γιατί πίστευε ότι αφού ενέδωσα μία φορά, θα ξαναπάω να του δώσω και άλλα. Δεν πήγα και από τότε άρχισε να γίνεται σκληρότερος. Με τηλεφωνήματα ή με μηνύματα που μου έστελνε με δημοσιογράφο, ο οποίος έχει πεθάνει, μου μετέφερε ότι είμαι στόχος της 17Ν. Εγώ βέβαια τα αψήφησα όλα αυτά. Τα έχω καταθέσει όλα στον εισαγγελέα. Αυτός επέμενε να μου διαμηνύει ότι είμαι στόχος και ότι πρέπει να περάσω από το γραφείο του, γιατί το χαρτί, το μελάνι της εφημερίδας θέλει λεφτά, όπως και οι εργάτες οι οποίοι πρέπει να πληρωθούν για να συνεχίσει να βγαίνει η εφημερίδα. Παρά την επιμονή του, εγώ δεν πήγα".

Στον εισαγγελέα. Ο κ. Χρυσόστομος αποδίδει τους όποιους εκβιασμούς γίνονται στον χώρο της Εκκλησίας στο γεγονός "ότι ο κληρικός σκέπτεται και την έξωθεν καλή μαρτυρία. Αυτό το εκμεταλλεύτηκαν κάποιοι επίορκοι δημοσιογράφοι. Αυτό το φαινόμενο οι ίδιοι οι δημοσιογράφοι πρέπει να βοηθήσουν να εκλείψει. Βεβαίως θεωρώ ότι αυτή τη στιγμή όσοι κληρικοί έχουν δεχτεί αυτό το είδος της ανοίκειας υπομνήσεως, θα πρέπει να πάνε στον εισαγγελέα να καταθέσουν, αλλιώς καθίστανται ύποπτοι", λέει.

Ο Ζακύνθου, όπως άλλωστε δέχονται πολλοί ιεράρχες, και κατά το παρελθόν έχει καταγγείλει τον κ. Μιχαλόπουλο: "Εγώ κατ' επανάληψη έχω μιλήσει ευθαρσώς προς κάθε κατεύθυνση για τη συμπεριφορά του κ. Μιχαλόπουλου. Ήταν γνωστή η τακτική απέναντί μου. Δεν είναι απαραίτητο να έχεις κάποιο λόγο να φοβάσαι. Αυτών των ανθρώπων τούς είναι αρκετό να καταλάβουν ότι μπορείς να ενδώσεις. Δεν θεωρώ ότι ο Μεσσηνίας και ο Σπάρτης που βραβεύσανε τον κ. Μιχαλόπουλο είχαν κάποιο λόγο να φοβηθούν. Ήθελαν όμως να εξασφαλίσουν τα καλά του λόγια. Και εγώ έλεγα πληρώνω να βρίζει και όχι να με επαινεί".

Και άλλοι δύο. Αναφερόμενος στον κ. Χριστόδουλο και τη στάση του απέναντι στις ενέργειες του κ. Μιχαλόπουλου, θυμήθηκε τις δηλώσεις του Αρχιεπισκόπου για τη στάση του απέναντι στη χούντα: "Το θέμα πράγματι είναι εάν ο Αρχιεπίσκοπος γνώριζε. Εάν είχε ακούσει ή εάν είχε διαβάσει. Διότι εάν δεν είχε διαβάσει, δεν είχε δει ή δεν είχε ακούσει, τότε σημαίνει ότι συνεχίζει να διαβάζει όπως από την εποχή της χούντας".

Εκτός από τον κ. Μιχαλόπουλο, ο κ. Χρυσόστομος υποστηρίζει πως και άλλοι δύο δημοσιογράφοι ­ όπως έχει αναφέρει πρόκειται για τους Διον. Μακρή και Ζησ. Τσουκαλά ­ τον έχουν εκβιάσει: "Στην Ιεραρχία τον Ιούλιο του 1997, όταν συζητιόταν το θέμα των οικονομικών, είχα καταγγείλει μπροστά σε όλους ότι συρόμεθα κάτω από την πίεση της αξίωσης του κ. Μακρή να του δώσουμε 3.000.000 δραχμές για να στήσει το έντυπό του. Και από μένα τα ζήτησε και από τον Θηβών και από τον τότε διευθυντή των Οικονομικών Υπηρεσιών, τον Κερνίτσης Λεόντιο, αλλά και από τον τότε αρχιγραμματέα, τον Επίσκοπο Διαυλείας Δαμασκηνό. Τότε του απάντησα πως μια τέτοια αξίωση ήταν αδύνατο να ικανοποιηθεί και άρχισε να γράφει εναντίον μου. Όταν τον κατήγγειλα στην Ιεραρχία, μου είπαν να μη γραφεί στα πρακτικά για να μη μου κάνει μήνυση. Εγώ είπα να γραφτεί με μεγάλα γράμματα γιατί δεν μασάω τα λόγια μου και ό,τι έχω να πω, το λέω καθαρά. Τον Τσουκαλά στην αρχή τον αγνοούσα όταν κάποια στιγμή κατάλαβα ότι κάποιος τον έβαζε να γράφει εναντίον μου και τότε αποφάσισα να βάλω ένα τέρμα. Έτσι του έδωσα προσημειωμένα χρήματα και έχει καταδικαστεί γι' αυτό".

Ο Ζακύνθου αναφέρθηκε και στην εκλογή του Αρχιεπισκόπου: "Υπήρχε μία περίεργη κατάσταση. Η προεκλογική περίοδος ήταν παρατεταμένη. Έγιναν εκβιασμοί από την πλευρά εκείνων που είχαν πρεμούρα να βγάλουν τον κ. Χριστόδουλο, οι οποίοι πήγαιναν σε εκδότες ή μικροεκδότες ή δημοσιογράφους και τους έλεγαν ότι για να πάρεις το πακέτο των διαφημίσεων θα πρέπει να γράψεις υπέρ. Άλλοι υπέκυψαν, άλλοι αρνήθηκαν. Αυτά είναι αήθη πράγματα".

"Θα παραιτηθώ σε 7 χρόνια"

Σε μια περίοδο όπου η Σύνοδος στέλνει επιτροπές σε υπέργηρους και ασθενείς μητροπολίτες για να τους ζητήσουν να παραιτηθούν, ο κ. Χρυσόστομος δηλώνει ότι σε επτά χρόνια από τώρα, στα 71 του, θα παραιτηθεί, ανοίγοντας τον δρόμο της έμμεσης κατάργησης του ισοβίου των αρχιερέων. "Είναι μια ηθική δέσμευση, Εάν ο Θεός μού επιτρέψει να είμαι καλά μέχρι τότε, θα παραιτηθώ. Μάλιστα έχω πει και στους δικούς μου να μου το θυμίσουν, αν υποτεθεί ότι θα χάσω τα μυαλά μου. Νομίζω ότι, τότε, θα έχω συμπληρώσει τον κύκλο μου. Θα έχω συμπληρώσει 50 χρόνια ιεροσύνης, εκ των οποίων τα 35 αρχιεροσύνης. Δεν είμαι υπέρ της κατάργησης του ισοβίου με την έννοια των επιτροπών ή των ορίων από το κράτος. Είμαι του να καταλαβαίνει κάποιος πότε να αποχωρεί. Και να αποχωρεί όρθιος".

Ο 64χρονος Ιεράρχης, παρά το γεγονός ότι έχει εγκαταλείψει την Αθήνα από το 1994, πάντα βρίσκεται στην επικαιρότητα. "Δεν φταίω εγώ. Φταίνε οι δημοσιογράφοι, οι οποίοι είναι πάντα έτοιμοι να με βρουν. Τις περισσότερες φορές φταίει η επικαιρότητα παρά εγώ. Ναι, με ενδιαφέρει η επικαιρότητα εφόσον παίζει κάποιο ρόλο και μέσα στην Εκκλησία".

Εννέα χρόνια από την εκλογή του ως Μητροπολίτη Ζακύνθου και σήμερα ο κ. Χρυσόστομος νιώθει υπερήφανος για όσα προσπαθεί να κάνει και για όσα έχει πετύχει μέχρι τώρα. "Τώρα, αυτό που προσπαθώ είναι να αναστηλώσω τα μοναστήρια και βεβαίως την ιστορική μονή στα Στροφάδια. Εκεί τον Αύγουστο, παρουσία και του οικολόγου Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίου, θα έχουμε "συνάντηση πολιτισμού", με αφορμή την έναρξη των έργων αναστήλωσης".

Ο κ. Χρυσόστομος δίνει ιδιαίτερο βαρύτητα στα κληροδοτήματα και τη λειτουργία τους. "Έχουμε τρία κληροδοτήματα στα οποία είμαι πρόεδρος και ένα το οποίο το ίδρυσα εγώ, στο οποίο διαθέτω όλα τα τυχερά μου από οποιαδήποτε πηγή εκτός του μισθού μου. Ήδη χρηματοδοτούμε τουλάχιστον 180 φοιτητές που σπουδάζουν σε όλη τη χώρα, αλλά και στο εξωτερικό".

Έχοντας πάντα άριστες σχέσεις με τη νεολαία, ο κ. Χρυσόστομος υποστηρίζει πως δεν τον ενδιαφέρει να αλλάξει την εξωτερική εμφάνιση των νέων, αλλά "την ψυχή τους εάν υποτεθεί ότι υπάρχει κάποιο κενό". Ας έρθουν όπως θέλουν στην Εκκλησία. Με σκουλαρίκια, με μαλλιά…".

Ο Χριστόδουλος δεν ήταν αυτός που προσδοκούσαν ακόμα και οι αντίπαλοί του

Δηλώνει αντίπαλος του σημερινού Αρχιεπισκόπου, αν και πέρασαν σχεδόν πέντε χρόνια από την εκλογή του. "Λυπάμαι, αλλά δεν ήταν αυτός που προσδοκούσαν ακόμη και οι αντίπαλοί του όπως εγώ", λέει σχολιάζοντας το έργο και τη μέχρι τώρα δράση τού κ. Χριστόδουλου.

"Θεωρώ ότι δεν λειτουργεί το συνοδικό σύστημα. Η κολόβωση ή η μείωση των ημερών της μικρής και της μεγάλης Συνόδου είναι ένα επικίνδυνο παιχνίδι, το οποίο δεν ξέρω πού θα μας οδηγήσει".

Ο κ. Χρυσόστομος υπερασπίζεται τον διακριτικό ρόλο και λόγο της Εκκλησίας σε ό,τι έχει σχέση με την πολιτική. "Όπως έχω πει και στην περίπτωση του Κυπριακού, δεν είναι δυνατόν να γνωρίζουμε εμείς οι κληρικοί τους συσχετισμούς. Βλέπετε, ακόμη και η πρωτοβουλία των οκτώ να σταθούν στο πλευρό του Μπους αιφνιδίασε την ανθρωπότητα. Επομένως, πώς εμείς θα μπορούμε να έχουμε λόγο στην πολιτική, η οποία θέλει λεπτούς χειρισμούς και υπευθυνότητα. Την ευθύνη για αυτό ο λαός την έχει αναθέσει στην υπεύθυνη κυβέρνηση και την υπεύθυνη αντιπολίτευση".

Οι κληρικοί να μπορούν να κυκλοφορούν έστω και στο εξωτερικό με κοστούμι

Πάντα ο κ. Χρυσόστομος ήταν στην πρωτοπορία της Ιεραρχίας προβάλλοντας ζητήματα που για πολλούς ήταν ταμπού, όπως για παράδειγμα η κατάργηση του ράσου. Σήμερα επανέρχεται και προτείνει εκτός της περιφέρειάς των οι κληρικοί να κυκλοφορούν με κοστούμι. "Το ράσο είναι μια παράδοση. Δεν είναι η πεμπτουσία ούτε του Χριστιανισμού ούτε της Εκκλησίας μας. Έχει άλλωστε περάσει πολλές διακυμάνσεις και η τελευταία του διαμόρφωση έχει τις ρίζες της στα μοναχικά τάγματα και στην περίοδο της Τουρκοκρατίας. Είμαι αντίθετος να βγάλουμε το ράσο, είμαι όμως υπέρ της βελτίωσής των. Να μπορεί, δηλαδή, να κυκλοφορεί ο παπάς στην πόλη του ή το χωριό του με το αντερί (εσώρασο), όταν πηγαίνει στην Εκκλησία να φέρει τη σημερινή εμφάνιση, αλλά όταν φύγει από την επαρχία του και πάει σε άλλη περιοχή ή στο εξωτερικό να φοράει το κοστούμι του".

Όχι στους έγγαμους αρχιερείς. Ο μητροπολίτης εκτιμά πως αυτό δεν μπορεί να γίνει από τη μία ημέρα στην άλλη και πρέπει να ακολουθηθεί μια πορεία η οποία δεν θα προκαλέσει αναστάτωση. "Όλα πρέπει να γίνουν προαιρετικά και με ανεκτικότητα. Δηλαδή, με βηματισμούς λεπτούς και με ελευθερία".

Πάντως, ο κ. Χρυσόστομος είναι αντίθετος (για τους δικούς του λόγους) στο ενδεχόμενο να έχουμε έγγαμους αρχιερείς. "Εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς τον αντίκτυπο που θα είχε μια αποτυχημένη οικογένεια ενός επισκόπου. Τι θα γίνει αυτός ο επίσκοπος εάν τα παιδιά του γίνουν τοξικομανείς. Βλέπουμε παιδιά ιερέων που δεν πρόσεξαν. Βλέπε τα παιδιά του παπα-Ξηρού. Τι θα έκανε ένας επίσκοπος αν τα παιδιά του του βγαίνανε επαναστάτες".

Η καύση των νεκρών. Και μπορεί να διαφωνεί με τους έγγαμους μητροπολίτες, ωστόσο δεν δηλώνει αντίθετος με την καύση των νεκρών. "Δεν θεωρώ ότι εάν κάποιος καεί χάνεται. Δεν θα ήθελα ποτέ να καώ, σεβόμενος αυτό που η παράδοση όχι μόνο η ορθόδοξη αλλά όλων των μονοθεϊστικών θρησκειών έχει θεσπίσει, δηλαδή τον σεβασμό του σώματος του ανθρώπου ως κατοικητηρίου της ψυχής. Όμως δεν δέχομαι πως όταν καεί κάποιος δεν πρέπει να διαβάζεται και πολύ περισσότερο ότι χάνεται".

Ο κ. Χρυσόστομος, με αφορμή τα "συχνά θαύματα" που βλέπουν το φως της δημοσιότητας τον τελευταίο καιρό, συνιστά προσοχή. "Έχω ζήσει από μικρό παιδί το θαύμα, μια και το σπίτι μου είναι κοντά στον Άγιο Διονύσιο. Είναι όμως αλήθεια ότι πολλάκις προβληματίζομαι από κάποια θαύματα που αποδεικνύεται ότι δεν έχουν τη βάση της θεϊκής επέμβασης, αλλά της ανθρώπινης επιδίωξης. Εκεί χρειάζεται προσοχή. Θέλει σεβασμό στο θείο. Δεν μπορεί να επεμβαίνουν οι άνθρωποι και να υποκαθιστούν τον Θεό".