Εφημερίδα "Τα Νέα"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Ελλάδα :: Διαλογική συνέντευξη-πορτρέτο

( 20 ερωτησεις - χρηστος νικολαου :: 08-01-2003) 

20 ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΥ

Εργαστήρι καινοτομίας το Πανεπιστήμιο Κρήτης

ΜΑΝΟΛΗΣ ΑΡΓΥΡΑΚΗΣ

ΠΡΥΤΑΝΗΣ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ

Στην πρωτοπορία των ελληνικών πανεπιστημιακών ιδρυμάτων βρίσκεται 25 χρόνια μετά την ίδρυσή του το Πανεπιστήμιο Κρήτης. Την επέτειο αυτή γιορτάζει με λαμπρές εκδηλώσεις και παράλληλα παρουσιάζει στην κοινωνία της Κρήτης τα επιτεύγματά του. Στο τιμόνι του Πανεπιστημίου βρίσκεται τα τελευταία τρία χρόνια ο Χρήστος Νικολάου.

25 χρόνια Πανεπιστήμιο Κρήτης. Πρώτος απολογισμός;

Το Πανεπιστήμιο Κρήτης υπήρξε εργαστήρι καινοτομίας από την πρώτη στιγμή της ίδρυσής του. Από τότε που εισήγαγε το Internet (το 1985, μαζί με το Ινστιτούτο Πληροφορικής) και τις οργανωμένες μεταπτυχιακές σπουδές στη χώρα μας μέχρι σήμερα που προτείνει τη ριζική αναδιάρθρωση των προπτυχιακών σπουδών.

Ενταγμένο στην κοινωνία του Ηρακλείου ή ένας κόσμος κλεισμένος στη γυάλα του;

Είναι κομμάτι της κοινωνίας, είναι όμως και αυτόνομος κόσμος, όπως πρέπει να είναι κάθε πανεπιστημιακή κοινότητα, εργαστήρι δημιουργίας και μεταλαμπάδευσης γνώσης, εργαστήρι δημοκρατίας.

Τι κερδίζει η Κρήτη από την ίδρυση του Πανεπιστημίου;

Πέρα απ' όλα τ' άλλα, κέρδισε ένα παράθυρο στον κόσμο του πνεύματος.

Οι έρευνες και τα επιτεύγματα συνδέονται, έχουν επιπτώσεις στη ζωή των κατοίκων της Κρήτης;

Επαναπατρίσαμε τον El Greco, ανακαλύψαμε την Ελεύθερνα, αναδείξαμε τη Γαύδο, αποκωδικοποιήσαμε τη βιολογική υπογραφή της μεσογειακής μύγας, συγκρατήσαμε και αναστρέψαμε τη ροή ασθενών από την Κρήτη προς την Αθήνα, δικτυώνουμε τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις στο Διαδίκτυο, οργανώσαμε το Πανεπιστημιακό Μουσείο Φυσικής Ιστορίας…

Στα 25 χρόνια ζωής του Πανεπιστημίου τι δεν πήγε καλά;

Ρίξαμε όλο το βάρος μας στην ποιότητα των σπουδών και της έρευνας, παραμερίζοντας έτσι την επίλυση των σημαντικών προβλημάτων ποιότητας ζωής καθηγητών και φοιτητών.

Φοιτητές του '77 και σημερινοί: πού μοιάζουν, πού διαφέρουν;

Οι φοιτητές του '77, που είχαν αγωνιστεί κατά της χούντας, πίστευαν ότι θα μπορούσαν να λύσουν όλα τα προβλήματα του κόσμου. Οι σημερινοί φοιτητές αντιμετωπίζουν με αγωνία το ρευστό, ανήσυχο, κόσμο και καλούνται ήδη σε νέους αγώνες.

Μισό Πανεπιστήμιο στο Ηράκλειο, μισό στο Ρέθυμνο· νιώθετε ότι πατάτε σε δύο βάρκες;

Θα έλεγα, δύο ημισφαίρια του ίδιου πολυτάλαντου εγκεφάλου, τον οποίο αισθάνομαι μεγάλη τιμή να υπηρετώ.

Από τους ρομαντικούς φθάσαμε στους "ιπτάμενους καθηγητές";

Οι ιπτάμενοι θα προσγειωθούν και θα βοηθήσουν τους ρομαντικούς, όταν τους βοηθήσουμε να λύσουν τα προβλήματα ποιότητας ζωής που αντιμετωπίζουν με τις οικογένειές τους.

Ποια πρόσωπα σημάδεψαν την πορεία του Ιδρύματος;

Από πού να αρχίσει κανείς και πού να τελειώσει;

Μπορούμε να ελπίζουμε και σε ένα βραβείο Νόμπελ;

Μπορούμε να το απαιτήσουμε!

Ποιο είναι το μεγαλύτερο επίτευγμα του Ιδρύματος;

Ότι οι Έλληνες μπορούν να φτιάξουν Πανεπιστήμια διεθνών προδιαγραφών, αρκεί να τα οραματιστούν και να τολμήσουν.

Στα ΑΕΙ της χώρας υπάρχουν ιδέες και αρχές ή κάποιοι εμπορευματοποιούν τη γνώση;

Συνυπάρχουν οι οάσεις ελπίδας με τα άνθη του κακού.

Όταν ακούτε τη φράση "ακαδημαϊκή κοινότητα", τι σκέφτεστε;

Δίψα για αλήθεια, συναναστροφή με σοφούς και ακέραιους ανθρώπους, ιερή σχέση δάσκαλου και φοιτητή, πανηγύρι ανακάλυψης και δημιουργίας.

Ζήσατε ως φοιτητής το φοιτητικό κίνημα. Σήμερα γιατί δεν υπάρχει;

Είναι φυσικό το φοιτητικό κίνημα να δυναμώνει σε καιρούς χαλεπούς. Πιστεύω ότι έτσι πάλι θα θεριέψει, αν το επιβάλουν οι περιστάσεις.

Τελικά, στην Ελλάδα τι παράγουμε; Επιστήμονες ή άνεργους πτυχιούχους;

Και τους δύο, δυστυχώς. Είναι ευθύνη όλων μας να μην αφήνουμε νέους ανθρώπους να "καταντούν" σε γνωστικά αντικείμενα που δεν τους συγκινούν και τους οδηγούν κατευθείαν στο περιθώριο.

Πώς κρίνετε τη φράση του Γεωργίου Παπανδρέου "άλλο δωρεάν παιδεία, άλλο δωρεάν αμάθεια";

Θυμίζει ότι πρέπει να ξανασκεφτούμε τι εννοούμε όταν λέμε δωρεάν συγγράμματα - όχι τρόπος εύκολου πλουτισμού μερικών από μας, αλλά ανοίγματος του κόσμου της γνώσης σε όλους, ως δημόσιου αγαθού.

Στην εποχή της παγκοσμιοποίησης είναι αναπόφευκτη η ίδρυση ιδιωτικών Πανεπιστημίων;Είναι επιβεβλημένη η ενδυνάμωση του δημόσιου Πανεπιστημίου. Πώς οραματίζεστε το Πανεπιστήμιο Κρήτης στην επέτειο των 50 χρόνων του;

Με μέλη του από όλα τα μήκη και πλάτη της γης, δυναμικός κόμβος πολλαπλών δικτύων διακεκριμένων Πανεπιστημίων και ερευνητικών κέντρων που απλώνονται σε όλο τον κόσμο.