Εφημερίδα "Μακεδονία"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Άρθρα :: Πορτρέτο

( ο χάρολντ πίντερ παίρνει το "βραβείο της ευρώπης" :: 18/3/2006 0:08:11) 

ΤΟΥ ΣΠΥΡΟΥ ΠΑΓΙΑΤΑΚΗ

Στο Τορίνο

Ο Χάρολντ Πίντερ παίρνει το "Βραβείο της Ευρώπης"

Σίγουρα δεν ήταν εκείνος ο παλιός δυναμικός εαυτός του, όπως τον είχαμε δει στη Θεσσαλονίκη πριν από δύο-δυόμισι χρόνια, όταν ανακηρύχθηκε επίτιμος διδάκτωρ στο ΑΠΘ.

Την περασμένη εβδομάδα ο -"δύσκολος;", "παράξενος;"- Βρετανός συγγραφέας Χάρολντ Πίντερ εμφανίστηκε στη σκηνή του ανακαινισμένου μπαρόκ θεάτρου "Καρινιάνο" στο Τορίνο υποβασταζόμενος και με φανερά τα σημάδια της ασθένειας, που τον εμπόδισαν να πάει πριν από λίγους μήνες στη Στοκχόλμη, για να παραλάβει το φετινό βραβείο Νόμπελ για τη λογοτεχνία, αποστέλλοντας τότε ένα βίντεο με έναν φιλιππικό εναντίον των μεγάλων και ισχυρών αυτού του κόσμου.

Όμως το πνεύμα ούτε αρρωσταίνει ούτε γερνά. Στα 75 χρόνια του παραλαμβάνοντας το "Βραβείο της Ευρώπης" στο Τορίνο ο Πίντερ κατακεραύνωσε για άλλη μία φορά τόσο την Αμερική όσο και την πολιτική ηγεσία στην πατρίδα του τη Βρετανία, λέγοντας ότι η Ευρώπη θα τιμήσει το όνομά της, μόνο όταν μπορέσει να υψώσει το ανάστημά της απέναντι στην Αμερική.

"Η δουλικότητα του Μπλερ προς τον Μπους είναι όχι μόνο εξευτελιστική και αηδιαστική, αλλά πάνω απ' όλα αποτελεί μία τεράστια πρόκληση, ειδικά όταν δέχεται το γεγονός των βομβαρδισμών χιλιάδων ανθρώπων που κατοικούν σε μία άλλη χώρα -ό,τι κι αν αντιπροσωπεύει αυτή η χώρα. Τέτοιες ενέργειες δεν είναι παρά μία εκδήλωση μαζικών δολοφονιών. Είναι έγκλημα πολέμου".

Ας θυμίσουμε ότι πριν από εννέα χρόνια ο ζωντανός μύθος του βρετανικού θεάτρου είχε καταδικάσει τις θηριωδίες στην Τουρκία σε σχέση με τα ανθρώπινα δικαιώματα, κατακεραυνώνοντας ταυτόχρονα τις δυτικές δυνάμεις που εξακολουθούν να κάνουν μπίζνες μαζί της, ως να μην αντιλαμβάνονται τίποτα.

Παρότι υπάρχουν κάποιοι ειδικοί, οι οποίοι έχουν κατατάξει τον Πίντερ ως το βασικότερο εκπρόσωπο του θεάτρου του παραλόγου, ο ίδιος επιμένει να δηλώνει ότι ποτέ του δεν ένιωσε παράλογος στη ζωή του, αλλά και ούτε θα χαρακτήριζε ποτέ τα έργα του ως τέτοια.

Στην τελετή της βράβευσης του Χάρολντ Πίντερ -παράλληλα βραβεύτηκαν και ο Λιθουανός σκηνοθέτης Όσκαρας Κορσουνόβας και ο Σέρβος Γιόζεφ Νατζ. Στο Τορίνο, το οποίο τη στιγμή αυτή φιλοξενεί και τους χειμερινούς παραολυμπιακούς, πραγματοποιήθηκε και το συνέδριο της Διεθνούς Ένωσης Θεατρικών Κριτικών, το οποίο ασχολήθηκε φέτος με το επίκαιρο θέμα "Το τέλος της κριτικής;" -έτσι ακριβώς με ερωτηματικό!

Επ' αυτού θα επανέλθω.

Εκτός από εμάς τους κριτικούς και δημοσιογράφους από την Ελλάδα και την Κύπρο αρκετές ήταν και οι ελληνικές θεατρικές προσωπικότητες που βρέθηκαν στο Τορίνο: ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ΚΘΒΕ Νικήτας Τσακίρογλου, που συμμετείχε στη συνάντηση της "Ένωσης των Θεάτρων της Ευρώπης", η καθηγήτρια Θεατρολογίας του ΑΠΘ Έλση Σακελλαρίδου, η οποία μίλησε για την "ψηφιακή διαδραστικότητα" στο έργο του Πίντερ, ο σκηνοθέτης των περισσότερων παραστάσεων του συγγραφέα στην Ελλάδα, ο Αντώνης Αντύπας, και ο πρώην καλλιτεχνικός διευθυντής του ΚΘΒΕ Βίκτωρ Αρδίττης.