Εφημερίδα "Μακεδονία"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Απόψεις :: Γνώμη (άρθρο σχολιασμού)

( το πρόβλημα της παιδείας ααπαιτε ριζική λύση ) 

Το πρόβλημα της παιδείας ααπαιτε ριζική λύση

Από πολλές πλευρές βλέπει ο κόσμος το πρόβλημα των μαθητών λυκείου, που προέβησαν σε εκδηλώσεις διαμαρτυρίας. Οι αρμόδιοι εκφράζουν διάφορες απόψεις. Το ίδιο και οι γονείς των μαθητών. Και γενικότερα η κοινή γνώμη. Οι παλαιοί θυμούνται τα δικά τους μαθητικά χρόνια. Πολλοί γονείς, που δεν παρακολούθησαν μαθήματα στο λύκειο, τάσσονται παρά το πλευρό των παιδιών τους. Είναι δικαιολογημένοι, γιατί αγνοούν την πραγματικότητα. Αυτό που δεν επέτυχαν εκείνοι, επιθυμούν να το επιτύχουν τα παιδιά τους. Με κάθε τρόπο. Έστω και αν προκαλούν γενική αναστάτωση στα μεγάλα αστικά κέντρα. Έστω και αν δεν το αξίζουν. Έστω και αν δεν τα καταφέρουν αργότερα στο πανεπιστήμιο. "Ας πάρουν το χαρτί και τότε βλέπουμε".

Ωστόσο, την πραγματικότητα πρέπει να τη δουν τώρα, αντί να επικαλούνται το μέλλον. Να διαπιστώσουν τώρα, ότι οι απόφοιτοι λυκείου, σε ορισμένα επαγγέλματα, δεν είναι σε θέση να ανταγωνιστούν νέους με δύο πανεπιστημιακούς τίτλους, με μεταπτυχιακά και διδακτορικά διπλώματα. Αντίθετα, είναι ικανοί να διακριθούν σε άλλους τομείς και να αποκατασταθούν επαγγελματικά καλύτερα από τους πτυχιούχους πανεπιστημίων. Η κοινωνική καταξίωση δεν έρχεται πλέον από το πανεπιστήμιο. Έρχεται από τη δραστηριότητα που αναπτύσσει κάθε άτομο στον ευρύ περίγυρο της ελεύθερης αγοράς.

Αυτό, άλλωστε, συνέβαινε στο παρελθόν. Πριν από μερικές δεκαετίες. Την κατάσταση που επικρατούσε τότε θυμάται ο δασολόγος κ.Α. Θ. Βαντέλλας, ο οποίος σε επιστολή του προτάσσει το ήθος και θέτει τη γνώση μετά από αυτό. Γράφει ο κ.Βαντέλλας μεταξύ άλλων και τα εξής:

"Το γράψαμε κι άλλη φορά. Το 'πανε κι άλλοι πολλοί: Όταν σπέρνονται άνεμοι θερίζονται θύελλες. Κι οι άνεμοι, τα τελευταία τριάντα περίπου χρόνια, σπέρνονται απερίσκεπτα στο χώρο της παιδείας από πολιτεία δασκάλους και γονείς.

"Πρώτος άνεμος η κατάργηση του δοκιμασμένου παλιού εξαταξίου γυμνασίου με τη θαυμάσια γενική του παιδεία και την επίσης θαυμάσια καλλιέργεια ήθους, χαρακτήρα και αγωγής του άπραγου και άφτιαχτου ακόμα ανθρώπου, το μαθητή και η αντικατάστασή του με το τριτάξιο γυμνάσιο και το τριτάξιο (θεωρητικό, πρακτικό, γενικό, πολυκλαδικό, ενιαίο, επαγγελματικό…. πολυπράγμων) λύκειο.

"Ο συνδικαλισμός, ο άνεμος λαίλαπα που σάρωσε τα πάντα, μέχρι και το δημοτικό σχολείο. Επιβληθείς εκ των άνω, αφανίζει εντελώς και το φόβο και το σεβασμό του μαθητή προς το δάσκαλο και καλλιεργεί το θράσος και την αναίδεια μικρών και μεγάλων μαθητών.

"Τρίτος άνεμος, η πρώιμη, με το στανιό ενηλικοποίηση από πολιτεία και οικογένεια των παιδιών-μαθητών, για να μπορούν να έχουν γνώμη επί παντός σχολικού και μη θέματος, ενώ η 17χρονη ηλικία τους τίποτε δεν τους επιτρέπει πιο πολύ από το να ενδιαφέρονται μόνο για την καταβολή 'ήσσονος' πάντοτε προσπάθειας με απαίτηση πάντοτε της 'μείζονος' βαθμολόγησης".

Ο επιστολογράφος αναφέρεται επίσης στην εμφάνιση των μαθητών και μαθητριών και στη συμπεριφορά τους στους δρόμους. Επίσης, προτείνει να διεξάγονται κανονικά εξετάσεις, για την εισαγωγή σπουδαστών, οι οποίοι θα εξετάζονται για μια και μόνη σχολή, χωρίς την προσθήκη στη βαθμολογία των "μορίων", των "ατόμων", των "ιόντων" και των "πρωτονίων". Γίνεται αντιληπτό, ότι ο επιστολογράφος συμπληρώνει το κείμενό του με χιούμορ. Αλλά, πρέπει να γίνει παραδεκτό ότι το εκπαιδευτικό σύστημα είναι τέτοιο, ώστε επιτρέπει να εκφράζεται κανείς γι' αυτό και με χιούμορ.

Ωστόσο, με την επιστροφή των μαθητών στα σχολεία δε λύθηκε το πρόβλημα της εκπαίδευσης. Τα σχολεία μπορεί να καταληφθούν και πάλι από θερμόαιμους εφήβους, που θα θέσουν ενδεχομένως άλλα αιτήματα, ή θα υποκινηθούν από διάφορα κέντρα. Η γηπεδική ατμόσφαιρα, με τα υβριστικά συνθήματα, τους ξυλοδαρμούς, τις φωτοβολίδες και τα μαντήλια στους λαιμούς, έχει μεταφερθεί και στις αυλές των διδακτηρίων.

Πρόκειται πλέον για ένα κοινωνικό φαινόμενο, που λαμβάνει ανεξέλεγκτες διαστάσεις και είναι άγνωστο ποια κατάληξη θα έχει. Η έλλειψη πρακτικού πνεύματος από την πλευρά της κυβέρνησης, των κομμάτων της αντιπολίτευσης και άλλων παραγόντων, είναι εμφανής. Κάποιος πιο ικανός και πιο σοβαρός πρέπει να βρεθεί, για ν' αναδιοργανώσει τα πάντα. Κάποιος υπουργός Παιδείας και μερικοί δυναμικοί συνεργάτες του, που θα γίνουν αποδεκτοί από όλον τον πολιτικό κόσμο. Άνθρωποι ικανοί και δυναμικοί, οι οποίοι θα έχουν τη δυνατότητα να αναδιοργανώσουν πρώτα το υπουργείο Παιδείας και μετά όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, χωρίς να δέχονται εντολές και παρεμβάσεις μετά την έγκριση των προγραμμάτων τους. Άνθρωποι που θα ενημερώνουν σε τακτά διαστήματα τον πολιτικό κόσμο και θα έχουν την εξουσιοδότηση αυτού να στέλνουν στο σπίτι του όποιον αντιδρά. Καιρός είναι να απαλλαγούμε από εκείνους οι οποίοι δέχονται να κάνουν διάλογο με τον οποιοδήποτε Γαβρήλο….