Εφημερίδα "Μακεδονία"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Ρεπορτάζ :: Έρευνα

( στο κόκκινο η ρύπανση :: 26/1/2006 22:23:13) 

Πνιγμένη από τους ρύπους των βιομηχανιών και των εξατμίσεων των αυτοκινήτων είναι η Θεσσαλονίκη.

ΕΡΕΥΝΑ ΤΟΥ ΑΠΘ

Στο κόκκινο η ρύπανση

Αιωρούμενα σωματίδια. Υψηλές συγκεντρώσεις ρυπογόνων σωματιδίων καταγράφονται στην ατμόσφαιρα της Θεσσαλονίικης όπου η κατάσταση είναι ασφυκτική όλες τις ημέρες του χρόνου -εκτός από εκείνες που βρέχει

Το παράδοξο

Αιτίες εμφάνισης των αιωρούμενων σωματιδίων στη Θεσσαλονίκη θεωρούνται η βιομηχανία και τα αυτοκίνητα αν και στην Αθήνα και σε πολλές μεγαλύτερες ευρωπαϊκές πόλεις υπάρχουν περισσότερα αυτοκίνητα και περισσότερες βιομηχανίες.

Τη χειρότερη, από πλευράς ατμοσφαιρικής ρύπανσης, εικόνα για τον αέρα που αναπνέουμε στη Θεσσαλονίκη σκιαγραφούν τα αποτελέσματα των μέχρι τώρα ερευνών των επιστημονικών ομάδων.

Σύμφωνα με έρευνα που σε σύντομο χρονικό διάστημα θα δοθεί στη δημοσιότητα, η ομάδα του Εργαστηρίου Μετάδοσης Θερμότητας της Πολυτεχνικής σχολής του ΑΠΘ επιβεβαιώνουν, όπως χαρακτηριστικά λέει ο επικεφαλής Νίκος Μουσιόπουλος, "τη δυσμενέστερη εικόνα που υπάρχει για την πόλη μας".

Για πρώτη φορά οι ερευνητές του εργαστηρίου μέτρησαν τα νανοσωματίδια που εκπέμπονται από τις εξατμίσεις των αυτοκινήτων και τους ρύπους μέσα στις αστικές χαράδρες που δημιουργούνται στους στενούς δρόμους της πόλης με τις υψηλές οικοδομές.

"Η εικόνα μέσα στην πόλη είναι τραγική. Όλα τα στοιχεία που έχουμε στα χέρια μας δείχνουν ότι άμεσα πρέπει να ληφθούν μέτρα για να λυθεί το συγκοινωνιακό πρόβλημα της πόλης. Όλες σχεδόν τις ημέρες του μήνα η ατμοσφαιρική ρύπανση ξεπερνά τα ανώτατα όρια στο κέντρο της πόλης. Μοναδική εξαίρεση είναι οι μέρες που έχουμε βροχή", τονίζει ο κ. Μουσιόπουλος.

ΚΟΝΤΑ Η ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗ ΖΩΝΗ

Αν και τέσσερις φορές μικρότερη σε πληθυσμό από την Αθήνα, οι συγκεντρώσεις των αιωρούμενων σωματιδίων στην πόλη της Θεσσαλονίκης είναι 20%-30% φορές υψηλότερες, ωστόσο δεν έχει δοθεί ακόμη ακριβής εξήγηση σε αυτό, τονίζει σε άλλη έρευνα ο ερευνητής στη Φυσική της Ατμόσφαιρας Δ. Μελάς.

Οι συνηθισμένοι ρύποι στην πόλη βρίσκονται σε χαμηλότερα επίπεδα από ό,τι στην Αθήνα αλλά στα αιωρούμενα σωματίδια οι συγκεντρώσεις είναι πολύ υψηλότερες. Ο Δ. Μελάς υπογραμμίζει ότι το πρόβλημα θα εγείρει ακόμη και πολιτικό ζήτημα στο άμεσο μέλλον, καθώς δεν υπάρχει συγκεκριμένο σχέδιο παρεμβάσεων για τη μείωση των αιωρούμενων σωματιδίων στην πόλη.

Η ατυχία της πόλης, σύμφωνα με τον ειδικό, είναι ότι η βιομηχανική ζώνη της βρίσκεται πολύ κοντά στον άξονα που φυσάει ο Βαρδάρης. Όταν ο άνεμος είναι ισχυρός, διαλύει τους ρύπους. Όταν όμως πνέουν βόρειοι βορειοδυτικοί άνεμοι χαμηλής έντασης, τότε η επίδρασή τους είναι αρνητική διότι, αντί να καθαρίσουν, φέρνουν πρόσθετους ρύπους στην πόλη.

Δυστοκία εξαγωγής συμπερασμάτων

Είναι τόσο εύκολο να υποθέσουμε ότι για την ύπαρξη αιωρούμενων σωματιδίων φταίει η βιομηχανία; Όχι, λένε οι ειδικοί. Αυτό μπορεί να οφείλεται και στη μεταφορά σκόνης από τα εδάφη που βρίσκονται εκτός Θεσσαλονίκης.

Πρόκειται για ένα σύνθετο φαινόμενο, το οποίο οφείλεται σε διάφορες παραμέτρους, ανάμεσα στις οποίες ακόμη και η σκόνη που έρχεται στην πόλη από τη Σαχάρα. Γι' αυτό και οι επιστήμονες δεν μπορούν εύκολα να καταλήξουν σε μια πρόταση μέτρων.

Ανεξαρτήτως πάντως του γεγονότος αυτού, όλοι συμφωνούν ότι η βελτίωση του συγκοινωνιακού προβλήματος μέσα στην πόλη θα ανακουφίσει σημαντικά και από περιβαλλοντική άποψη την καθημερινή ζωή στην πόλη, προσφέροντας στους Θεσσαλονικείς αυτό που χρόνια τώρα αναζητούν: ποιότητα ζωής.

Το πρόβλημα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης της Θεσσαλονίκης έχει επανειλημμένως απασχολήσει και τις αρμόδιες επιτροπές στις Βρυξέλλες, καθώς η πόλη έχει ξεπεράσει προ πολλού όλες τις προδιαγραφές που έχουν τεθεί για την ποιότητα της ατμόσφαιρας στα αστικά κέντρα.