Εφημερίδα "Μακεδονία"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Τέχνες-Πολιτισμός :: Ελεύθερο ρεπορτάζ

( τα φαινόμενα μπορεί να απατούν... :: 27/2/2006 19:07:09) 

Kούτου, Σιέρα Λεόνε 8/6/1986. "H τελευταία φωτογραφία εν ζωή του Δανού ανθρωπολόγου Lars Ningren. Στα πρωτοφανή επεισόδια του '86 άνθρωποι του τότε καθεστώτος συνέλαβαν ολόκληρη την ομάδα μας και για 25 ημέρες μάς φυλάκισαν στην κατοικία του Αμερικανού πρέσβη. Tη 17η ημέρα ο Lars προσπάθησε να διαφύγει, αλλά τον εντόπισαν γρήγορα, τον βασάνισαν και τον άφησαν δεμένο σε μία πόρτα του κήπου. Aπό εκείνο το βράδυ κανείς δεν τον ξαναείδε." Y.Γ.: "Aυτήν την τελευταία φωτογραφία του φίλου μου την κουβαλούσα σχεδόν τρία χρόνια στο πορτοφόλι μου, ελπίζοντας ότι θα τον ξανασυναντούσα. Aυτή η φωτογραφία, μαζί βέβαια με άλλα έγγραφα, μου έσωσε τη ζωή στα γεγονότα του '89 στη Bιρμανία."

Το συνοδευτικό κείμενο του 13ου… παράξενου θανάτου του Γιώργου Δεπόλλα αναφέρει: "Ο διάσημος Έλληνας φωτογράφος Γιώργος Δεπόλλας, όπως βρέθηκε από τον κηπουρό του κρεμασμένος στο living room της εξοχικής κατοικίας του… Στην αρχή όλοι μίλησαν για παραδειγματική τιμωρία γνωστών φωτογραφικών κυκλωμάτων της χώρας του. Όσοι όμως τον γνώριζαν καλύτερα υπέδειξαν να εξεταστεί η περίπτωση αυτοκτονίας". Τι είναι αληθινό λοιπόν;

Ο Γιώργος Δεπόλλας συμμετέχει με τους "13 παράξενους θανάτους του" στην ομαδική "Post.doc" της 18ης Φωτοσυγκυρίας

Τα φαινόμενα μπορεί να απατούν…

ΥΠΟΓΡΑΦΗ ΣΥΝΤΑΚΤΗ Της ΕΛΣΑΣ ΣΠΥΡΙΔΟΠΟΥΛΟΥ

Το φωτογραφικό ντοκουμέντο είναι πάντα στην καρδιά της φωτογραφικής Τέχνης. Αυτός είναι ένας από τους λόγους για τους οποίους επιλέχθηκε ως το κεντρικό θέμα της φετινής 18ης Φωτοσυγκυρίας από τον καλλιτεχνικό διευθυντή της και επιμελητή του Μουσείου Φωτογραφίας Ηρακλή Παπαϊωάννου. Στην έκθεση "Post. doc", που φιλοξενείται στο Μουσείο, Έλληνες και ξένοι καλλιτέχνες διερευνούν τη σημερινή εικόνα του ντοκουμέντου. Τη δική του ματιά καταθέτει και ο Γιώργος Δεπόλλας. Η έκθεσή του "13 παράξενοι θάνατοι" είναι η πρώτη που αντικρίζει ο επισκέπτης στο χώρο του Μουσείου και πρέπει να τη "διαβάσει" από τα δεξιά προς τα αριστερά, καθώς αποτελεί μία ιστορία με αναπάντεχο τέλος. Ο 13ος θάνατος έχει πρωταγωνιστή τον ίδιο τον Δεπόλλα! Πού εστιάζει ο φωτογράφος; Στο τι είναι αληθινό, στο γεγονός ότι τα φαινόμενα απατούν!

Κονδύλια

Ο Γιώργος Δεπόλλας συμμετέχει χρόνια τώρα στη Φωτοσυγκυρία είτε με έργα του είτε ως επισκέπτης. Τον συνδέουν εξάλλου σχέσεις χρόνων με παλαιότερους διευθυντές του Μουσείου, τόσο με τον Άρι Γεωργίου όσο και με τον Κωστή Αντωνιάδη, με τον οποίο συνεργάστηκε, για να δημιουργήσει το Φωτογραφικό Κέντρο Αθηνών. Σήμερα προσπαθεί να το κρατήσει ζωντανό με όλες τις δυνάμεις του, όπως ανέφερε σε μία κουβέντα μας. Στο παρελθόν είχε στήριξη από υπουργούς Πολιτισμού, αλλά τα πράγματα δυσκόλεψαν την περίοδο της Πολιτιστικής Ολυμπιάδας, οπότε κόπηκαν επιχορηγήσεις από πολλούς φορείς. "Βέβαια, πριν ακόμη να φύγει ο Πέτρος Τατούλης από τη θέση του υφυπουργού Πολιτισμού, μας υποσχέθηκε 8.000 ευρώ, που ελπίζω ότι θα τα λάβουμε".

Ακόμη και εάν θεωρεί "ψευτοδίλημμα της πολιτείας, επειδή δεν έχει χρήματα, να κόβει κονδύλια", επιμένει να ελπίζει και πιστεύει ότι είμαστε εν αναμονή. "Αν καταλάβουν κάποιοι ότι είναι λάθος ένα ΥΠΠΟ να χρηματοδοτεί μόνο μεγάλους φορείς, ενώ χρειάζεται μία γενικότερη πολιτική, τότε ίσως αλλάξει κάτι", τονίζει.

"Ανώδυνα" έργα

Ο Γιώργος Δεπόλλας έχει διαχωρίσει το βιοπορισμό από την καλλιτεχνική δουλειά του. Δεν ζει από αυτήν, δεν πουλάει έργα. Εξάλλου, όπως λέει, ακόμη και αν στον τομέα της φωτογραφίας τα πράγματα έχουν βελτιωθεί, "οι γκαλερί προβάλλουν τη διακοσμητική φωτογραφία και οι νέοι καλλιτέχνες δημιουργούν έργα που θα είναι αρεστά". Γεγονός που συνδέεται άρρηκτα τόσο με την πτώση της ποιότητας των τουριστών -"δεν έχεις ανάλογο κοινό, για να δεχτεί κάτι ποιοτικό"- όσο και με το κακό που έχει κάνει η τηλεόραση, όπου "επικρατεί το 'δόγμα Χατζηνικολάου': Δίνουμε στον κόσμο αυτό που θέλει!".