Εφημερίδα "Μακεδονία"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Οικονομία :: Ανάλυση

( τι θα μας φέρει το 2006 :: 4/1/2006 21:28:39) 

Τι θα μας φέρει το 2006

Κλείσαμε το χρόνο 2005 με τη στήλη "Το Έτος Καινοτομίας". Η στήλη αυτή αφιέρωσε αρκετή φαιά ουσία στο θέμα της καινοτομίας και στις παρεμφερείς ιδέες που οδηγούν στην καινοτομία.

Ιδέες όπως δημιουργική και στρατηγική σχεδιασμού (design) προσφέρθηκαν σαν τα "νέα όπλα" στον πόλεμο κατάκτησης διατηρήσιμου ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος. Τόσο διαχεόμενες ήταν αυτές οι ιδέες στον παγκόσμιο επιχειρησιακό κόσμο το 2005, ώστε η περιβόητη συνάντηση των "μεγάλων" στο Davos, που παραδοσιακά θέτει τη ρότα σκέψης των στρατηγικών προγραμματιστών των επιχειρήσεων και κυβερνήσεων, αφιερώνει μεγάλη μερίδα προγραμμάτων στην καινοτομία. Στις συζητήσεις αυτές οι καπετάνιοι των Virgin, Nike, Motorola, Siemens, Ideo και των ΜΜΕ, όπως CNN και Business Week, θα επεξεργαστούν θέματα μέτρησης της καινοτομίας, χρήσης της καινοτομίας ως εργαλείου αλλαγής και τι θα επακολουθήσει, όταν οι επιχειρήσεις θα έχουν εκμεταλλευτεί την καινοτομία στο μάξιμουμ.

Όπως είπαμε στην τελευταία μας στήλη, πολλές από αυτές τις καινοτόμες προσπάθειες κατέληξαν σε σημαντικά και χειροπιαστά επιτεύγματα για τις επιχειρήσεις και τα κράτη που επένδυσαν σε αυτές. Αν και τα οικονομικά οφέλη ήταν αξιόλογα, το πιο σημαντικό επίτευγμα είναι η απεριόριστη αισιοδοξία που πλημμύρισε τα διοικητικά συμβούλια, τα ανώτατα εκτελεστικά στελέχη και γενικά ολόκληρη την επιχειρησιακή κουλτούρα. Και αυτό ίσως να είναι ο σημαντικότερος συντελεστής που θα ζωγραφίσει τη γενική εικόνα του καινούργιου χρόνου 2006. Μία γρήγορη έρευνα στα ΜΜΕ μας επιτρέπει να ρισκάρουμε τη γενική δήλωση, που ίσως να είναι και λίγο πρόωρη, ότι οι χώρες των οποίων οι επιχειρήσεις ενστερνίστηκαν και ενσωμάτωσαν την καινοτομία στη βασική τους στρατηγική χαρακτηρίζονται από μία υπέρογκη αισιοδοξία για το 2006. Από την άλλη μεριά χώρες των οποίων οι οργανισμοί τους τόσο στο δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό τομέα εφάρμοσαν τη στρατηγική "ας περιμένουμε να δούμε πώς θα πάει το πράγμα" βλέπουν το 2006 να φέρνει "τα ίδια και χειρότερα".

Στην κατηγορία των καινοτόμων οικονομιών τοποθετούμε τις ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Αυστραλία και πιθανώς την Ιαπωνία. Οι επιχειρηματίες σε αυτές τις χώρες προβλέπουν ένα λαμπρό 2006. Ανεξάρτητα από τις συνήθεις ανησυχίες σχετικά με το πετρέλαιο, τα επιτόκια και τις φυσικές καταστροφές οι επιχειρηματίες έχουν πολλούς λόγους να είναι αισιόδοξοι για το 2006. Για παράδειγμα πιστεύουν ότι οι επιχειρήσεις είναι κυριολεκτικά παραφορτωμένες με μετρητά (cash). Οι μετοχές τους είναι σοβαρά υποτιμημένες, τα κέρδη θα συνεχίσουν να ανεβαίνουν. Οι καταναλωτές είναι ακόμη ορεξάτοι και το τέλος των αυξήσεων των επιτοκίων είναι κοντά (Business Week, December 26, 2005). Όλοι αυτοί οι ευοίωνοι παράγοντες προοιωνίζονται ζωηρή οικονομική ανάπτυξη και απασχόληση.

Η άλλη κατηγορία, στην οποία κατατάσσουμε την Ευρωπαϊκή Ένωση των 25, υποφέρει από μία χρόνια απαισιοδοξία. Σύμφωνα με τον ελληνικό Τύπο τα αποτελέσματα της απογραφής του τελευταίου ευρωβαρόμετρου (άνοιξη 2005) είναι απαισιόδοξα. "Μαύρο και άραχνο το 2006", λέει το 63% των Ελλήνων. Η ίδια απαισιοδοξία φαίνεται να κυριαρχεί σε όλες τις χώρες της Ε.Ε.

Ποιο είναι λοιπόν το μήνυμα που πρέπει να πάρουμε ως Ευρωπαίοι; "Get a life", λένε οι Αμερικανοί. Χαμογελάστε, χαλαρώστε, ξεκουμπωθείτε και μην τα πολυψειρίζετε τα πράγματα. Αφήστε τους νέους, τους δημιουργικούς και τους θαρραλέους να "ξεδώσουν" και όλα θα πάνε καλά.