Εφημερίδα "Μακεδονία"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Ρεπορτάζ :: Κοινωνικό ρεπορτάζ

( προσοχή στις... μαϊμούδες :: 14/3/2006 21:06:07) 

Για πρώτη φορά οι εκπρόσωποι του ΚΕΠΚΑ και του ΙΝΚΑ Μακεδονίας έδωσαν από κοινού συνέντευξη Τύπου. Μετξαύ άλλων, παρουσίασαν τις προτάσεις τους στον υπουργείο Ανάπτυξης για τη λειτουργία των καταναλωτικών οργανώσεων.

Νομιμότητα και διαφάνεια στη λειτουργία των καταναλωτικών οργανώσεων ζήτησαν ΚΕΠΚΑ και ΙΝΚΑ

Προσοχή στις… μαϊμούδες

Του ΑΝΤΩΝΗ ΚΑΡΑΚΙΤΣΙΟΥ

Την ανάγκη θέσπισης κριτηρίων που θα διασφαλίζουν τη νομιμότητα και τη διαφάνεια των καταναλωτικών οργανώσεων, βάζοντας "φρένο" στις οργανώσεις-μαϊμούδες υπογράμμισαν στην κοινή συνέντευξη Τύπου που έδωσαν χθες στη Θεσσαλονίκη ΚΕΠΚΑ και ΙΝΚΑ.

Στην εκδήλωση, που έγινε στην αίθουσα του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης (ΕΕΘ), με αφορμή τη σημερινή ημέρα του καταναλωτή, οι δύο ενώσεις φρόντισαν να διαχωρίσουν τη θέση τους από την πληθώρα των ενώσεων που, αν και εμφανίζονται ως προασπιστές των δικαιωμάτων του καταναλωτή, η δράση τους είναι αμφιλεγόμενη και ορισμένες φορές πλασματική.

"Στο υπουργείο Ανάπτυξης υπάρχουν επίσημα 68 αναγνωρισμένες οργανώσεις. Όταν ζητήσαμε να κατατεθούν εγγράφως τα διοικητικά τους συμβούλια, παρουσιάστηκαν μόνο 36, ενώ από αυτές οι 26 πληρούν ως ένα βαθμό τις προϋποθέσεις λειτουργίας", τονίζει ο πρόεδρος του ΚΕΠΚΑ Νικόλαος Τσεμπερλίδης. "Υπήρχε περίπτωση καταναλωτικής οργάνωσης, η οποία ισχυριζόταν ότι είχε δεχθεί σε ένα χρόνο 105.000 κλήσεις από παράπονα και καταγγελίες, τη στιγμή που κρατικές υπηρεσίες δεν δέχονται ούτε το 10% αυτών των κλήσεων. Υπήρξαν επίσης περιπτώσεις που τα τηλέφωνα συγκεκριμένων οργανώσεων δεν απαντούσαν ή τα γραφεία στεγάζονταν σε σπίτια ή γραφεία επαγγελματιών", συνεχίζει ο κ. Τσεμπερλίδης.

Οικονομική διαφάνεια και εθελοντισμός

Η προβληματική κατάσταση που δημιουργήθηκε εξαιτίας της παρουσίας αναξιόπιστων οργανώσεων που διχάζουν το καταναλωτικό κοινό οδήγησαν τις δύο οργανώσεις στην αποστολή προτάσεων στον υπουργείο Ανάπτυξης για την αναμόρφωση του νόμου που καθορίζει τη λειτουργία των οργανώσεων και τη θεσμοθέτηση κριτηρίων πιστοποίησης των ενώσεων καταναλωτών. Βασικοί άξονες των προτάσεων αυτών είναι ο εθελοντισμός των μελών που θα δραστηριοποιούνται στις ενώσεις, η δημοκρατική νομιμοποίηση μέσω εκλογικών διαδικασιών και η διαφάνεια στους οικονομικούς πόρους. "Το ΚΕΠΚΑ αυτή τη στιγμή δέχεται περίπου τριάντα χιλιάδες ευρώ το χρόνο ως επιχορήγηση, ποσό που φυσικά είναι πολύ μικρό για μια οργάνωση που διατηρεί γραφεία και απασχολεί επαγγελματικά στελέχη", υπογραμμίζει ο κ. Τσεμπερλίδης, προσθέτοντας πως "παρ' όλα αυτά, είμαστε αντίθετοι στην πλήρη κρατική χρηματοδότηση μέσω προγραμμάτων και πιστεύουμε ότι οι οργανώσεις πρέπει να συντηρούνται από τις συνδρομές των μελών τους". Η δημιουργία ενός ανεξάρτητου φορέα που θα διενεργεί ελέγχους στο οικονομικό τρίπτυχο παραγωγή - διάθεση - πώληση είναι επιτακτική για τη διασφάλιση της ποιότητας των προϊόντων που καταλήγουν στα χέρια των καταναλωτών, σύμφωνα με τον Κωνσταντίνο Δρούτσα, πρόεδρο του ΙΝΚΑ Μακεδονίας.

Παράπονα για τράπεζες και διατροφή

Οι περισσότερες καταγγελίες καταναλωτών αφορούν το φόρο δεύτερης κατοικίας, αλλοιωμένα προϊόντα διατροφής, παραπλανητικές συμβάσεις με ινστιτούτα αδυνατίσματος και προβλήματα με τις πιστωτικές κάρτες. Συνολικά οι καταγγελίες το 2005 ξεπέρασαν τις 16.000, αυξημένες κατά 5% σε σχέση με το 2004.