Εφημερίδα "Μακεδονία"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Φραγμό στις προσδοκίες κυβερνητικών στελεχών για επικείμενη ελεύθερη κυκλοφορία πετρελαιοκίνητων Ι.Χ. σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, βάζει ο Σταύρος Δήμας.

Του ΚΩΣΤΑ ΚΟΥΚΟΥΜΑΚΑ

Αντίθετος στην είσοδο πετρελαιοκίνητων Ι.Χ. στην Ελλάδα τάχθηκε ο Σταύρος Δήμας, μιλώντας σε Έλληνες δημοσιογράφους στις Βρυξέλλες. Ο Έλληνας επίτροπος αρμόδιος για θέματα περιβάλλοντος επισήμανε ότι ενδεχόμενη ελεύθερη κυκλοφορία ντιζελοκίνητων επιβατικών αυτοκινήτων στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη θα επιβάρυνε σοβαρά το περιβάλλον.

"Οι οδηγίες της Ε.Ε. ορίζουν ότι δεν πρέπει να ξεπερνούν τις 35 οι μέρες του έτους, κατά τις οποίες τα αιωρούμενα σωματίδια υπερβαίνουν τα 50 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο. Κάποιες φορές ξεπερνούμε ακόμη και τις 100 μέρες", δήλωσε σχετικά ο κ. Δήμας, προσθέτοντας ότι επίκειται κοινοτικό κονδύλι ύψους 7 δισ. ευρώ για την αντιμετώπιση της περιβαλλοντικής ρύπανσης στην Ευρώπη.

Η θέση του Έλληνα επιτρόπου δίνει νέα διάσταση στο διάλογο για ένα θέμα που απασχολεί έντονα τα τελευταία χρόνια τους καταναλωτές και τις μεγάλες αντιπροσωπείες αυτοκινήτων. Έρχεται μάλιστα σε ευθεία σύγκρουση με τις εκτιμήσεις και τις προσδοκίες κυβερνητικών στελεχών, ότι η ελεύθερη κυκλοφορία πετρελαιοκίνητων Ι.Χ. στα κέντρα των δύο μεγάλων πόλεων βρίσκεται προ των πυλών, ειδικά μετά την πρόθεση της κυβέρνησης να εξομοιώσει τον ειδικό φόρο κατανάλωσης του πετρελαίου θέρμανσης με το πετρέλαιο κίνησης, το 2007.

Νοθεία

Με την εξομοίωση εκτιμάται ότι οι κάτοχοι ντιζελοκίνητων οχημάτων θα πάψουν να νοθεύουν το πετρέλαιο κίνησης με πετρέλαιο θέρμανσης ή μαρίν (το χρησιμοποιούν τα πλοία), που στοιχίζουν θεαματικά φθηνότερα. Το διαδεδομένο στην ελληνική αγορά πετρέλαιο κίνησης εκπέμπει θείο (άρα και επικίνδυνα σωματίδια), το θέρμανσης ακόμη περισσότερο. Η ποιότητα των καυσίμων απασχολεί σοβαρά την Ε.Ε. και βέβαια το ΥΠΕΧΩΔΕ.

Αν και η λέξη νοθεία μόλις που ψιθυρίζεται από την επιστημονική κοινότητα, εντούτοις προβληματίζει έντονα τις εταιρείες εισαγωγής. Διότι η κακή ποιότητα των καυσίμων θα σημαίνει γι' αυτές τεράστια οικονομική ζημία, αφού θα κληθούν να αντικαθιστούν, λόγω των εγγυήσεων που παρέχουν οι κατασκευάστριες εταιρείες, τους καταστραμμένους κινητήρες.

Ο αντίλογος σ' αυτό το επιχείρημα είναι ότι η ποιότητα των καυσίμων θα βελτιωθεί υποχρεωτικά, αφού οι πετρελαιοκινητήρες νέας γενιάς είναι σχεδιασμένοι για καύσιμο υψηλών προδιαγραφών (περιεκτικότητας σε θείο έως 50 μέρη στο 1.000.000, έναντι 2.000 του πετρελαίου θέρμανσης). "Το πράσινο φως καθυστερεί λόγω της εσφαλμένης εντύπωσης ότι το ντίζελ ρυπαίνει, εκτίμηση που κάθε άλλο παρά ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Οι προδιαγραφές της λειτουργίας των νέων μηχανών ντίζελ δεν αφήνουν κανένα περιθώριο περιβαλλοντικής επιβάρυνσης", λέει προς αυτήν την κατεύθυνση ο εμπορικός διευθυντής της Citroen Hellas Ν. Διαμαντής.

Μεγάλες πιέσεις

Μία άλλη συζήτηση είναι κατά πόσο συμφέρει στην πράξη τους Έλληνες οδηγούς η αγορά πετρελαιοκίνητου οχήματος, το οποίο να σημειωθεί ότι είναι ακριβότερο από το βενζινοκίνητο. Όπως αναφέρουν ειδικοί, για να γίνει γρήγορη απόσβεση της διαφοράς στην τιμή πρέπει να υπάρξει οικονομία στα καύσιμα, δηλαδή μεγάλες μετακινήσεις. Οι Έλληνες όμως μποτιλιάρονται στο κέντρο της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης.

Επιπλέον, οι κυβερνήσεις είναι γενικώς διστακτικές στην περαιτέρω αύξηση της κατανάλωσης του ντίζελ, καθώς η Ελλάδα είναι ελλειμματική σε αυτό και πλεονασματική σε βενζίνη. Πολλοί προβλέπουν ότι ο ερχομός του ντίζελ θα αυξήσει τη ζήτηση και θα τινάξει τις τιμές στο αέρα.

"Όπως και να 'χει, αργά ή γρήγορα τα πετρελαιοκίνητα θα κυκλοφορήσουν ελεύθερα στην Ελλάδα. Οι πιέσεις των αυτοκινητοβιομηχανιών είναι μεγάλες και οι γραμμές παραγωγής ντιζελομηχανών γιγαντώνονται", έλεγε χθες καλός γνώστης της αγοράς αυτοκινήτων.