Εφημερίδα "Μακεδονία"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Οικονομία :: Οικονομική είδηση

( υπό άνθιση το franchising στην ελλάδα :: 19/1/2006 21:41:36) 

Το 2005 το σύνολο των ενεργών franchisors (επιχειρήσεις που λειτουργούν τουλάχιστον ένα κατάστημα franchising) ανήλθε σε περίπου 400 σε σχέση με 230 στα τέλη του 2001 και 187 το 1998. Επομένως στο διάστημα 2001-2005 ο θεσμός επεκτάθηκε κατά 74%.

ΚΛΑΔΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ ΤΗΣ ICAP

Υπό άνθιση το franchising στην Ελλάδα

Σημαντικά είναι σύμφωνα με κλαδική μελέτη της ICAP τα περιθώρια ανάπτυξης του franchising (δικαιόχρηση) στην ελληνική αγορά τα επόμενα χρόνια. Το συμπέρασμα αυτό προκύπτει, εάν ληφθεί υπόψη ότι η διείσδυση του θεσμού αντιστοιχεί περίπου στο 4% του συνόλου των επιχειρήσεων σε όλες τις δραστηριότητες που καλύπτει η μελέτη (λιανικό εμπόριο και λοιπές δραστηριότητες) σε σύγκριση με το 30% των επιχειρήσεων λιανικού εμπορίου στη Βρετανία, η οποία είναι μία από τις δύο μεγαλύτερες αγορές franchising της Ε.Ε.

Η αύξηση των δικτύων franchising στην Ελλάδα το 2005 υπολογίζεται σε 13,7%, ενώ για το 2006 η εκτίμηση είναι μάλλον συντηρητική (2,6%), γεγονός το οποίο αποδίδεται αφενός στην οικονομική αβεβαιότητα, η οποία διέπει την επιχειρηματική κοινότητα, αλλά και στο ότι είναι δύσκολο για τις επιχειρήσεις franchise να προσδιορίσουν με ακρίβεια το μέγεθος της ανάπτυξής τους για χρονικό ορίζοντα πέραν του δωδεκαμήνου, αφού το ζήτημα αυτό εξαρτάται από ένα σύνολο παραγόντων, οι οποίοι επηρεάζουν τη δημιουργία επιτυχημένων συνεργασιών με franchisees.

Το 2005 το σύνολο των ενεργών franchisors (επιχειρήσεις που λειτουργούν τουλάχιστον ένα κατάστημα franchising) ανήλθε σε περίπου 400 σε σχέση με 230 στα τέλη του 2001 και 187 το 1998. Επομένως στο διάστημα 2001-2005 ο θεσμός επεκτάθηκε κατά 74%.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της κλαδικής μελέτης, τη μεγαλύτερη συγκέντρωση σε αριθμό επιχειρήσεων το 2005 παρουσιάζουν οι κατηγορίες ένδυση και αξεσουάρ ένδυσης (16%) και τρόφιμα-απορρυπαντικά-καλλυντικά (16%). Τη μεγαλύτερη συγκέντρωση σε αριθμό καταστημάτων παρουσιάζει η κατηγορία τρόφιμα-απορρυπαντικά-καλλυντικά (24%) και ακολουθεί η κατηγορία καφέ-σνακ-παγωτό (17%).

Η αναλογία καταστημάτων ανά επιχειρηματικό σύστημα (concept) το 2005 στη χώρα μας πλησιάζει τα αντίστοιχα που έχουν καταγραφεί στις πλέον ανεπτυγμένες αγορές διεθνώς (ΗΠΑ, Γαλλία, Βρετανία). Περίπου ένας στους δέκα franchisees (2005) διαθέτει περισσότερα από ένα καταστήματα και περίπου ένας στους 20 franchisors διαθέτει δεύτερο εμπορικό σήμα (concept).

Το ποσοστό των εγχώριας προέλευσης concepts το 2005 (76,8%) είναι περίπου όσο και στις μεγαλύτερες ευρωπαϊκές αγορές franchise. Στη Γαλλία το ποσοστό αυτό ήταν 89% (2004) και στην Ισπανία 80% (2004), ενώ στην Πορτογαλία, που είναι συγκρίσιμη σε μέγεθος με την Ελλάδα, το ποσοστό αυτό ήταν μόλις 41% (2003). Τα "εισαγόμενα" concepts λειτουργούν στο μεγαλύτερο ποσοστό τους με τη μορφή master franchise, τα οποία παραχωρoύν διεθνείς franchisors σε τοπικούς επιχειρηματίες. Οι δημοφιλέστερες χώρες προέλευσης των εισαγόμενων concepts είναι η Ιταλία, η Γαλλία και η Αγγλία.

Σημαντικό ποσοστό των franchisors (26%) το 2005 διαθέτει παρουσία στο εξωτερικό και εξίσου σημαντικό (46%) είναι το ποσοστό των επιχειρήσεων οι οποίες σχεδιάζουν να αναπτύξουν διεθνή παρουσία στο προβλεπόμενο μέλλον. Δημοφιλέστερη χώρα "εξαγωγής" των εγχώριων concepts είναι η Κύπρος και ακολουθούν οι γειτονικές χώρες της Βαλκανικής.