Εφημερίδα "Μακεδονία"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Οικονομία :: Οικονομική είδηση

( δε μένουμε τελικώς... ανεξεταστέοι ) 

"ΨΗΦΟΣ ΕΜΠΙΣΤΟΣΥΝΗΣ" ΑΠΟ ΤΗ MOODY'S

Δε μένουμε τελικώς… ανεξεταστέοι

Μόνο καλά λόγια για την ελληνική οικονομία περιλαμβάνει έκθεση του διεθνούς χρηματοοικονομικού οργανισμού Moody's

Άλλη μία "ψήφο εμπιστοσύνης" λαμβάνει η ελληνική οικονομία, καθώς η διεθνής υπηρεσία οικονομικών αξιολογήσεων Moody's διατυπώνει νέες θετικές προβλέψεις για τις προοπτικές της. Η Moody's αποφάσισε να βελτιώσει το δείκτη του χρέους του ελληνικού δημοσίου σε συνάλλαγμα ανεβάζοντάς τον σε "Baa1-θετικό" και αντιστοίχως να μετατρέψει το δείκτη για τις εκδόσεις χρεογράφων από την Ελληνική Δημοκρατία και την Τράπεζα της Ελλάδος σε ξένο νόμισμα από "Baa1-σταθερό" σε "Baa1-θετικό". Όπως σημειώνει η Moody's, οι βελτιώσεις αυτές αντανακλούν την πεποίθησή της ότι η Ελλάδα θα είναι σε θέση να ενταχθεί στη ζώνη του ενιαίου νομίσματος της Ευρωπαϊκής Ένωσης μέσα στα επόμενα χρόνια. Η βελτίωση του δείκτη για τα χρεόγραφα του δημοσίου και της Τραπέζης της Ελλάδος γίνεται για να εναρμονιστεί ο δείκτης αυτός με εκείνον του δημοσίου χρέους σε δραχμές (Α2), σύμφωνα με την πρακτική που εφαρμόζει η Moody's στις περιπτώσεις χωρών που είναι υποψήφιες για ένταξη στην Οικονομική και Νομισματική Ένωση.

Η σχετική ανακοίνωση της έγκυρης υπηρεσίας οικονομικών εκτιμήσεων και αξιολογήσεων αναμένεται να ενισχύσει τη ζήτηση των χρεογράφων του δημοσίου από ξένους επενδυτές, ενώ πρέπει να θεωρείται βέβαιο ότι θα συμβάλει στην αύξηση της εμπιστοσύνης των διεθνών επενδυτικών κύκλων στην ελληνική οικονομία και τις προοπτικές να ενταχθεί η χώρα μας στην ΟΝΕ εντός των προκαθορισμένων χρονικών ορίων, ή έστω με μικρή μόνον καθυστέρηση.

Θετική αντίδραση

Στο μεταξύ, η αγορά στη χώρα μας αντέδρασε ενθουσιωδώς χθες στην είδηση της Moody's, με το Γενικό Δείκτη Τιμών στη Σοφοκλέους να εκτινάσσεται στα ύψη (βλ. αντίστοιχο ρεπορτάζ λίγο παραπάνω). Μάλιστα, παράγοντες της αγοράς δήλωναν ικανοποιημένοι και δεν έκρυβαν ότι δεν αποκλείουν νέα καλύτερη αξιολόγηση από την εταιρία μέσα στο έτος.

Ικανοποίηση για τη θετική αυτή εξέλιξη εκδηλώθηκε και από κυβερνητικής πλευράς, αν και ήταν σαφές ότι το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας περιμένει από τη Moody's να κάνει στο μέλλον ακόμα ευνοϊκότερη αξιολόγηση, με δεδομένο ότι οι "βαθμοί" της χώρας μας -ακόμα και τώρα- δεν παύουν να υπολείπονται σημαντικά των αντίστοιχων άλλων χωρών, οι οποίες δεν έχουν καν ενώπιόν τους την προοπτική της ΟΝΕ. Οπωσδήποτε, πάντως, η αύξηση της πιστοληπτικής ικανότητας της Ελλάδας αποτελεί χαρμόσυνο νέο για το υπουργείο Οικονομικών και την Τράπεζα της Ελλάδος, που πλέον θα μπορούν να δανείζονται με ευνοϊκότερους όρους και χαμηλότερα επιτόκια στη διεθνή αγορά. Η μείωση αυτή στο κόστος εξωτερικού δανεισμού θα έχει θετική επίπτωση στον προϋπολογισμό και στην τιθάσευση του μεγάλου δημοσίου χρέους της χώρας.

Απλούστευση μέσω περιπλοκής

Στην ημερήσια διάταξη βρίσκεται, πλέον, η συζήτηση για τα φορολογικά μας. Ο Φεβρουάριος αποτελεί πραγματικότητα, ο χρόνος ήγγικεν και όλοι εμείς αρχίζουμε να ανακαλύπτουμε, άλλοι νωρίτερα, άλλοι λίγο αργότερα (τώρα, το ποιος από τους δυο είναι περισσότερο τυχερός είναι κάτι που εναπόκειται στην κρίση και τη διάθεση του καθενός μας) τον "μαγικό" λευκό φάκελο στη γραμματοθυρίδα του σπιτιού μας, με την προσωπική αλληλογραφία από τον υπουργό Οικονομικών, Γιάννο Παπαντωνίου (ή περίπου από τον ίδιο).

Με λίγα λόγια, όλος ο μηχανισμός αρχίζει να ρολάρει. Το Κέντρο Πληροφορικής του υπουργείου Οικονομικών (ΚΕΠΥΟ) έχει ήδη αρχίσει την αποστολή των εντύπων για τη δήλωση εισοδήματος, οι φάκελοι έχουν ήδη αρχίσει να λαμβάνονται και οι πρώτοι φορολογούμενοι καταφθάνουν στην οικεία εφορία τους, προκειμένου να καταθέσουν τη δήλωσή τους και να λάβουν λίγο αργότερα τη "βαθμολογία" τους (να διαπιστώσουν, δηλαδή, το πόσο σωστοί και ακριβείς ήταν στη συμπλήρωση των απαραίτητων εντύπων και δικαιολογητικών). Βέβαια, στη φετινή περίπτωση το αρμόδιο υπουργείο "προέβλεψε" ώστε να υπάρξουν και καινοτομίες, οι οποίες (τουλάχιστον με βάση όλα όσα σχεδίασαν οι τεχνοκράτες και επαΐοντες του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης) θα επιτρέψουν τον ακριβέστερο υπολογισμό του εισοδήματος των φορολογουμένων, άρα και το ακριβές ποσό, που θα εισρεύσει ανά κεφάλι (φορολογούμενου) στον κρατικό κορβανά, ενώ παράλληλα θα επιτρέψουν και την -κατά το δυνατόν- ταχύτερη είσπραξη των οφειλομένων ποσών.

Είναι ακριβώς προς αυτή την κατεύθυνση που το υπουργείο έλαβε τελευταία μια σειρά μέτρων, μεταξύ των οποίων και ο καθορισμός περίπου εννέα χιλιάδων εξακοσίων διαφορετικών επαγγελματικών κλάδων (με τους αντίστοιχους, ασφαλώς, κωδικούς τους), προκειμένου να "διευκολυνθεί" το έργο τόσο των ίδιων των φορολογούμενων κατά τη συμπλήρωση της δήλωσής τους, όσο και των εφοριακών αρχών του κράτους, οι οποίες θα αναλάβουν εκ των υστέρων την εκκαθάριση των δηλώσεων αυτών.

Βέβαια, στην περίπτωση που συμφωνήσει κάποιος ότι αυτός ήταν ο στόχος του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης, γεννάται αυτομάτως το εξής ερώτημα: γιατί το υπουργείο Οικονομικών έκρινε σκόπιμο, λίγες μόλις ημέρες μετά την ανακοίνωση των εν λόγω κωδικών, να εκδώσει πολυσέλιδη ενημερωτική-διευκρινιστική εγκύκλιο (την οποία πληροφορήθηκαν στο σύνολό της και οι αναγνώστες του "Επιχειρείν"), προκειμένου να αποσαφηνιστούν απορίες και να επιλυθούν προβλήματα, που θα προκαλούσε η αναγραφή των διαβόητων κωδικών στο έντυπο Ε3 της δήλωσης εισοδήματος; Και ποιος ήταν, άραγε, ο λόγος που οδήγησε το ίδιο υπουργείο στην έκδοση και νέας εγκυκλίου (την οποία φιλοξενεί σήμερα το "Επιχειρείν" στη σελίδα 4/28), η οποία καθορίζει νέες (μεγαλύτερες) προθεσμίες υποβολής των αιτήσεων εισοδήματος από όλους εκείνους τους φορολογούμενους, που υποχρεούνται στη συμπλήρωση και του εντύπου Ε3; Δεν αποτελεί, βέβαια, κρατικό μυστικό η διαπίστωση ότι η συμπλήρωση των εντύπων με τις νέες μεθόδους απαιτεί πολύ περισσότερο κόπο και χρόνο από πλευράς των ίδιων των φορολογούμενων ή των λογιστών, που αναλαμβάνουν τη διεκπεραίωση τέτοιων υποθέσεων.

Κάθε προσπάθεια να λειτουργήσει καλύτερα το σύστημα συλλογής φόρων είναι επαινετέα, καμία αντίρρηση επ' αυτού. Δεν υπάρχει εχέφρων πολίτης αυτού του κράτους, που να πιστεύει ότι η χώρα μας μπορεί να πάει μπροστά, μπορεί να προοδεύσει και να συμβαδίσει στον δρόμο της ανάπτυξης με τα υπόλοιπα ευρωπαϊκά κράτη, τους εταίρους μας στην Ευρωπαϊκή Ένωση, με τα φορολογικά βάρη να φορτώνονται σε μερικούς (τα θύματα) και τη μεγάλη πλειοψηφία (τους αποκαλούμενους "κατέχοντες") να απέχουν της προσπάθειας για συλλογική ανάπτυξη. Προς την κατεύθυνση αυτή, είναι σαφές ότι όποια κίνηση γίνεται για την ισομερή και ορθολογική κατανομή των φορολογικών βαρών είναι αποδεκτή από όλους μας, ως "εκ των ων ουκ άνευ" προϋπόθεση. Ωστόσο, η επιδίωξη αυτή δεν πρέπει να μας κατατρύχει σε τέτοιο βαθμό, ώστε να προχωράμε σε κινήσεις καλές -ενδεχομένως- στον σχεδιασμό τους, παντελώς ανεπιτυχείς, όμως, στην εφαρμογή τους. Έτσι, η επιβάρυνση του πολίτη (αλλά και του κρατικού φοροεισπρακτικού μηχανισμού) με χιλιάδες κωδικούς και διαδικαστικές λειτουργίες, με πιστοποιητικά, με χαρτόσημα, με συμπλήρωση βεβαιώσεων και όλα τα συναφή δεν οδηγεί αυτομάτως και στη δημιουργία ενός άρτιου και αλάθητου συστήματος. Μάλιστα, σε αρκετές περιπτώσεις, δεν αποκλείεται να οδηγεί στο ακριβώς αντίθετο αποτέλεσμα, δημιουργώντας "παραθυράκια" για τους επιτήδειους καλοθελητές.

Αυτό που χρειάζεται είναι ένα απλό στη σύλληψη (και στον έλεγχό του) σύστημα, ένας αποτελεσματικός μηχανισμός πάταξης της παραοικονομίας (και προς την κατεύθυνση αυτή φαίνεται ότι γίνεται καλή δουλειά από το Σώμα Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος) και η δημιουργία φορολογικής συνείδησης σε όλους εμάς, τους φορολογούμενους πολίτες. Νομοταγείς δεν γεννιόμαστε, ούτε γινόμαστε, όμως, εν μια νυκτί. Από την άλλη, κάθε λαός έχει τις δικές του ιδιαιτερότητες, έτσι ώστε να μην μπορεί να "μεταφυτευτεί" ένα φορολογικό σύστημα από τη μια χώρα στην άλλη. Προσπάθεια και επιμονή χρειάζεται και λίγος χρόνος. Και προπαντός, όχι (9.600) υπερβολές.