Εφημερίδα "Μακεδονία"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Αθλητικά :: Γνώμη (άρθρο σχολιασμού)

( αθλητισμός, μια πολύπλοκη διάσταση :: 12/2/2006 19:06:50) 

ΕΥΘΥΛΟΓΙΕΣ

Αθλητισμός, μια πολύπλοκη διάσταση

Του ΕΥΘΥΜΗ ΚΙΟΥΜΟΥΡΤΖΟΓΛΟΥ

Μεθαύριο ίσως είναι η Μεγάλη Τετάρτη της φετινής χρονιάς για το πρωτάθλημα του μπάσκετ. Σπάνια σε μια αγωνιστική όλα μα όλα τα παιχνίδια παρουσιάζουν τόσο ενδιαφέρον, είτε για τη σωτηρία των ομάδων είτε για τις ψηλές θέσεις. Βέβαια, το πήγαινε έλα των παικτών καλά κρατεί. Άλλοι φεύγουν άλλοι έρχονται και κανείς ή σχεδόν κανείς δεν μπορεί να θυμηθεί ποιοι παίζουν σε ποια ομάδα. Αυτή η κατάσταση που ουσιαστικά επιβάλλεται άμεσα ή έμμεσα από το άνοιγμα των συνόρων δημιουργεί μια σύγχυση στους γονείς νεοτέρων παιδιών που δεν ξέρουν τι να αποφασίσουν ή να συμβουλέψουν τα παιδιά τους. Να κάνουν ή να μην κάνουν αθλητισμό; Τι είδους αθλητισμό; Σπορ ή πρωταθλητισμό; Τι θετικά ή αρνητικά έχει η κάθε διάσταση; Γιατί οι σύλλογοι και οι εν γένει θεσμικοί φορείς δεν κάνουν σαφείς και διακριτές κινήσεις, ώστε να είναι ξεκάθαρο το τοπίο και άρα οι αποφάσεις των ενδιαφερομένων; Τελικά όλοι εμπλέκονται σε μια μπερδεμένη κατάσταση που πιθανόν να είναι χάσιμο χρόνου, δεν λέω και χρημάτων με απολύτως αμφισβητούμενο αποτέλεσμα και χωρίς να ξέρεις γιατί προσπαθείς.

Προσπαθώντας να οριοθετήσουμε τους "δρόμους" θα λέγαμε ότι στις αρχές του 21ου αιώνα η κατάσταση παρουσιάζεται ως εξής με μικρές προσαρμογές σε όλα τα αγωνίσματα. Έχουμε τέσσερις ηλικιακές κατηγορίες (Βλ. σχήμα όπου φαίνεται η απόκλιση με την εξέλιξη της ηλικίας) 1-2 προπαιδική ηλικία, 3-4 παιδική ηλικία, 5-6 εφηβική ηλικία, 7-8 ενήλικες και 9 άνω των 35 χρόνων.

Σήμερα για κάθε ηλικία (πλην της τελευταίας) ουσιαστικά υπάρχουν δύο δρόμοι ο αγωνιστικός (πρωταθλητισμού) και ο μη αγωνιστικός (εμπλοκή για ευχαρίστηση κ.α).

Είναι σαφές ότι χρειάζεται μια απόφαση από την αρχή για το δρόμο που πρέπει να διαλέξει ο καθένας ή έστω να ξέρει τη δυνατότητα της στροφής και αλλαγής κατεύθυνσης που μπορεί να κάνει στη μέση του δρόμου.

Οι δρόμοι αυτοί διαφέρουν πάρα πολύ σε απαιτήσεις, θυσίες και προσόντα όλων των εμπλεκομένων (αθλητών, γονέων, προπονητών, διοικούντων).

Είναι τελείως διαφορετικές οι δεξιότητες που πρέπει να επιδεικνύουν οι προπονητές σε κάθε κατεύθυνση και για κάθε ηλικία. Άλλο πρωταθλητισμός, άλλο άθληση. Διαφέρει πολύ η προσπάθεια, η αφοσίωση και ο χρόνος που καταναλώνει ή χρειάζεται ο αθλητής για πρωταθλητισμό ή για άθληση. Σχεδόν δεν έχουν σχέση μεταξύ τους οι ικανότητες και οι δεξιότητες που απαιτούνται από προπονητές και αθλητές στην πρώτη ή τη δεύτερη περίπτωση.

Με μια τόσο απλοποιημένη παράθεση γίνεται αντιληπτό ότι και η πιο σαφής κοινωνική διάσταση που είναι ο αθλητισμός δεν έχει οριοθετηθεί από πλευράς στόχων και επιδιωκομένου αποτελέσματος.