Εφημερίδα "Μακεδονία"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Ρεπορτάζ :: Ανεπτυγμένη είδηση-λόγος

( τα σχολεία ενθαρρύνουν τη συμμετοχή των μαθητών στην κοινωνία και την πολιτική ) 

ΣΤΗ BΡΕΤΑΝΙΑ

Τα σχολεία ενθαρρύνουν τη συμμετοχή των μαθητών στην κοινωνία και την πολιτική

Η διδασκαλία των δικαιωμάτων και υποχρεώσεων του πολίτη σε μαθητές ηλικίας από πέντε έως 16 ετών αποτελεί ενδιαφέρουσα πρόκληση για το εκπαιδευτικό σύστημα μιας χώρας. Τα σχολεία καλούνται να παίξουν έναν ακόμη ρόλο: αυτόν της ομαλής ένταξης των μαθητών στο κοινωνικό και πολιτικό γίγνεσθαι.

Σχετική έκθεση του Βρετανού καθηγητή του Πανεπιστημίου Sheffield, Bernard Crick, επισημαίνει την αναγκαιότητα των μαθημάτων, και μάλιστα υποχρεωτικών, με αντικείμενο τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις του πολίτη σε μαθητές μικρής ηλικίας για τη διασφάλιση και περιφρούρηση της δημοκρατίας.

Οι μαθητές, τονίζει στην έκθεσή του ο Βρετανός καθηγητής, πρέπει να μάθουν πώς να παίρνουν μέρος στη δημόσια ζωή, πώς να βοηθούν την κοινωνία, να έχουν την ικανότητα να συμμετέχουν σε δημόσιες συζητήσεις, να ψηφίζουν πάνω σε ένα θέμα, να μπορούν να δικαιολογούν την προσωπική τους άποψη, να κατανοούν έννοιες όπως σεβασμός, αγένεια, αμφισβήτηση, σχολιασμός, σύγκριση και αντιπαράθεση. Όλα αυτά για μαθητές από πέντε έως επτά ετών. Οι λίγο μεγαλύτεροι μαθητές, έως και την ηλικία των 11, θα πρέπει να είναι ικανοί να σκέπτονται πάνω σε ζητήματα κοινωνικού, ηθικού και πολιτικού ενδιαφέροντος, να συμμετέχουν ενεργά σε μια συνεδρίαση με κάποιον ειδικό, να κατανοούν έννοιες όπως εκλογές, δημαρχία, μέλος του ευρωπαϊκού κοινοβουλίου. Στην ηλικία από 11 έως και 14 οι μαθητές καλούνται να αντιλαμβάνονται και να εκφράζουν πειστικά έννοιες άγνωστες ίσως έως τώρα γι' αυτούς, να περιγράφουν και να αποδεικνύουν την αναγκαιότητα της χρήσης των στατιστικών, να γνωρίζουν για το έργο του κοινοβουλίου, της κυβέρνησης και της εκτελεστικής εξουσίας στη δημιουργία και την αλλαγή των νόμων, να κατανοούν το οικονομικό σύστημα: αγορά, διακύμανση των τιμών, φτώχεια και ανεργία. Τέλος, στην ηλικία των 14 έως και 16, τα παιδιά θα πρέπει να ερευνούν, να αναλύουν, να συζητούν και να σκέπτονται πάνω στις μεγάλες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι κοινωνίες, να παίρνουν μέρος σε επίσημες δημόσιες συζητήσεις, να έχουν ευκαιρίες να ψηφίζουν, να γνωρίζουν τις αξίες, τα ενδιαφέροντα και την τακτική των κυριότερων πολιτικών κομμάτων.

Η έκθεση έγινε αποδεκτή με ενθουσιασμό από το Βρετανό υπουργό Παιδείας, David Blunkett, ο οποίος χαρακτήρισε το μάθημα για τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις του πολίτη ως ζωτικής σημασίας για την αναζωογόνηση και στήριξη μιας ενεργής δημοκρατικής κοινωνίας και προσθέτει: "συνδέοντας τα δικαιώματα με τις υποχρεώσεις και δίνοντας έμφαση στην κοινωνικά αποδεκτή συμπεριφορά, δημιουργούμε ενεργούς πολίτες".

Σ.Τ.