Εφημερίδα "Μακεδονία"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Ρεπορτάζ :: Κοινωνικό ρεπορτάζ

( ι.χ. με ενεργειακή ετικέτα :: 6/1/2006 0:21:40) 

Μακρύς φαίνεται πως είναι ο δρόμος για την υιοθέτηση περιβαλλοντικών παραμέτρων στην αγορά αυτοκινήτου στην Ελλάδα.

ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΗΣ ΕΛΠΑ

Ι.Χ. με ενεργειακή ετικέτα

Ευαισθητοποίηση. Αναζητούνται αποτελεσματικότεροι τρόποι για μικρότερη κατανάλωση καυσίμου και μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης που προκαλούν τα αυτοκίνητα

Ενεργειακή ετικέτα για τα προς πώληση καινούργια αυτοκίνητα προτείνει με σχετικό έγγραφο προς το υπουργείο Μεταφορών και Επικοινωνιών η ΕΛΠΑ.

Η πρόταση επιβάλλεται ουσιαστικά από την κοινοτική νομοθεσία και μεταξύ άλλων αφορά την ενημέρωση του αγοραστικού κοινού σχετικά με την ενεργειακή απόδοση (κατανάλωση καυσίμου) και τα αέρια του θερμοκηπίου που εκπέμπονται από τα αυτοκίνητα. Με την ενέργεια αυτή η ευρωπαϊκή κοινότητα επιδιώκει τα εξής: Την ευαισθητοποίηση του κατόχου και υποψήφιου αγοραστή αυτοκινήτου για τις επιπτώσεις στο περιβάλλον και ειδικότερα την ατμόσφαιρα από τα εκπεμπόμενα αιωρούμενα σωματίδια.

Μπορεί στο εξωτερικό η ενεργειακή ετικέτα να κερδίζει τις εντυπώσεις των καταναλωτών, ωστόσο οι Έλληνες δεν συγκινούνται από αυτά τα χαρακτηριστικά.

Άλλωστε και το σχετικό έντυπο -έπειτα από οδηγία της Ε.Ε.- που εκδίδει ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων και περιέχει όλα αυτά τα στοιχεία παραμένει στα… αζήτητα. Τα στοιχεία που αφορούν τις εκπομπές διοξειδίου και άλλων επικίνδυνων ρύπων ενός αυτοκινήτου μπορεί να συνοδεύουν τις γενικές πληροφορίες του κάθε μοντέλου, ωστόσο είναι έτσι διατυπωμένες, ώστε είτε να γίνονται κατανοητές μόνο από ειδικούς είτε να περνούν απαρατήρητες, αφού βρίσκονται στην κατηγορία των "ψιλών γραμμάτων".

"Με τη δημοσιοποίηση στοιχείων χωρίς την κατάλληλη επεξεργασία, ώστε να γίνουν εύληπτα και κατανοητά από το ευρύ κοινό, στην πραγματικότητα ακυρώνονται οι προσπάθειες καλλιέργειας κλίματος κοινωνικής ευαισθησίας για τα τεράστια προβλήματα της ορθής ενεργειακής πολιτικής και τις περιβαλλοντικές καταστροφές που καθημερινώς βιώνουμε με πάρα πολλούς τρόπους", εξηγούν οι ειδικοί.

Η ΕΛΠΑ ασχολήθηκε με το σημαντικό αυτό ζήτημα και κατέληξε στη σύνταξη μιας πλήρους πρότασης προς την ελληνική κυβέρνηση.

Το σκεπτικό της βασίζεται στο ελβετικό σύστημα ταξινόμησης των αυτοκινήτων σε ενεργειακές κατηγορίες. Το σύστημα αυτό απαιτεί τη θεσμοθέτηση οργάνου εφαρμογής, το οποίο θα αναλάβει τη συνεχή καταγραφή των στοιχείων όλων των προσφερόμενων στην αγορά καινούργιων αυτοκινήτων σε στενή συνεργασία με τους συλλογικούς φορείς των εισαγωγέων και εμπόρων αλλά και με τις αρμόδιες αρχές και στη συνέχεια την σε επιστημονική βάση εκπόνηση συγκριτικών μελετών σε ό,τι αφορά την ενεργειακή τους απόδοση και την κατανομή τους σε συνολικά επτά "ενεργειακές κατηγορίες".

Τα προτερήματα του νέου συστήματος

Το προς πώληση αυτοκίνητο σύμφωνα με τις προτάσεις της ΕΛΠΑ θα είναι σημασμένο με τη χρωματιστή ενεργειακή ετικέτα, που θα αναφέρει την ενεργειακή κατηγορία στην οποία ανήκει και η οποία θα καταδεικνύει το βαθμό επιτυχίας του κατασκευαστή σε ό,τι αφορά την επίτευξη υψηλής ενεργειακής απόδοσης σε σχέση πάντα με τα άλλα αυτοκίνητα της αγοράς.

Τα προτερήματα του προτεινόμενου συστήματος είναι πολλά με σημαντικότερα την απλότητα και την ευκρίνεια της παρεχόμενης πληροφόρησης στον υποψήφιο αγοραστή, ο οποίος δεν θα χρειάζεται παρά να ρίξει μόνο μια ματιά, για να αντιληφθεί τη σχετική οικονομία καυσίμου που θα του προσφέρει. Η ΕΛΠΑ θεωρεί ότι η εφαρμογή της ενεργειακής ετικέτας θα δημιουργήσει συνθήκες έντονου ενδιαφέροντος του καταναλωτικού κοινού σχετικά με την οικονομία καυσίμου και θα καλλιεργήσει νέο πνεύμα στις προτιμήσεις των αγοραστών, κυρίως των νέων ανθρώπων.

Ταξινόμηση

Πρόταση για την κατανομή των αυτοκινήτων σε επτά "ενεργειακές κατηγορίες" για την εκπόνηση επιστημονικών συγκριτικών μελετών για την καταγραφή του επιπέδου της περιβαλλοντικής ρύπανσης, έχει υποβληθεί στο υπουργείο Μεταφορών.