Εφημερίδα "Μακεδονία"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Το τελευταίο διάστημα με αφορμή την απόφαση της διοίκησης της ΔΕΘ ΑΕ να υλοποιήσει σε βάθος χρόνου τη μελέτη Δοξιάδη, που προβλέπει ριζική ανάπλαση των 180 στρεμμάτων που σήμερα καταλαμβάνει το εκθεσιακό κέντρο αλλά και άλλες επιχειρηματικές δράσεις (εμπορικά καταστήματα, ξενοδοχείο, πάρκινκ κ.ά.), λέχθηκαν πολλά για το πολεοδομικό καθεστώς που διέπει το συγκεκριμένο χώρο. Άλλοι υποστηρίζουν ότι η συγκεκριμένη έκταση που καταλαμβάνει η ΔΕΘ είναι χαρακτηρισμένη ως χώρος πρασίνου, άλλοι υποστηρίζουν ότι πρόκειται για μητροπολιτικό πάρκο, άλλοι ότι δεν έχει κανένα πολεοδομικό καθεστώς. Έχει και ποιο είναι το πολεοδομικό καθεστώς της Διεθνούς Εκθέσεως, λοιπόν;

Εν αρχή

Το βέβαιο είναι ότι όλοι οι παραπάνω ισχυρισμοί δεν ευσταθούν. Η ΔΕΘ έχει πολεοδομικό καθεστώς, το οποίο ξεκίνησε να διαμορφώνεται από το 1954. Τότε, όπως προκύπτει από τα αρχεία του Οργανισμού Ρυθμιστικού Θεσσαλονίκης, έχουμε το πρώτο Διάταγμα Ρυμοτομίας, το οποίο δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ 163Α/27.7.1954. Αυτό αφορά μια ευρύτατη πολεοδομική ρύθμιση από την παραλία έως την οδό Δημητρίου και από την οδό Εθνικής Αμύνης έως την οδό Καυταντζόγλου και μεταξύ άλλων προσδιορίζει και τον αρχικό χώρο της ΔΕΘ που ήταν τμήμα του σημερινού, ενώ καθόριζε και χώρο Αρχαιολογικού Μουσείου στο νοτιοδυτικό τμήμα της, προς την Αγγελάκη. Πέντε χρόνια αργότερα με νέο Διάταγμα Ρυμοτομίας (ΦΕΚ 76Α/25.4.59) γίνονται κάποιες μικροτροποποιήσεις σε επίπεδο ρυμοτομικών γραμμών και τη μετατροπή του συγκεκριμένου χώρου σε ΔΕΘ. Με νέα τροποποίηση του ρυμοτομικού σχεδίου τον Αύγουστο του 1967 καθορίζεται το περίγραμμα του Παλαί ντε Σπορ, ενώ το 1973 γίνεται η μετατόπιση της οδού 3ης Σεπτεμβρίου (ΦΕΚ 253Δ/25.9.73).

Προσθήκες μέχρι το 1993

Η επέκταση του χώρου που καταλαμβάνει η ΔΕΘ το κτίσιμο νέων υποδομών, κατασκευών και κτιρίων συνεχίστηκε για περίπου μία δεκαετία ακόμη. Έτσι, νέες ρυμοτομικές τροποποιήσεις που έγιναν το 1986, το 1988 και το 1992 έφεραν τη ΔΕΘ στη σημερινή της μορφή με τις εγκαταστάσεις της Αγγελάκη που δημιουργήθηκαν για "εξυπηρέτηση κοινωνικών και πολιτιστικών αναγκών" (!) και το συνεδριακό κέντρο "Ιωάννης Βελλίδης" στη λεωφόρο Στρατού. Τέλος, στο ΦΕΚ 148Α/6.9.1193 ο χώρος της ΔΕΘ περιγράφεται στο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο σαν χώρος με χρήσεις Έκθεσης και Αθλητικών εγκαταστάσεων, στο σχετικό χάρτη (Π-1.32) προβλέπεται χώρος στάθμευσης αυτοκινήτων, καθώς και αρχαιολογικός χώρος, ενώ στη σχετική υπουργική απόφαση υπάρχει και η πρόβλεψη για τη μεταφορά ορισμένων δραστηριοτήτων εμπορικού χαρακτήρα της ΔΕΘ σε δική της έκταση στο Καλοχώρι. Αξίζει να σημειωθεί ότι κατά μήκος της Αγγελάκη ο χώρος είναι χαρακτηρισμένος ως "αρχαιολογικός" και προφανώς αφορά ευρήματα που καταχώθηκαν, ενώ το 1992 καθορίζονται οι όροι και οι περιορισμοί δόμησης στα 180 στρέμματα της ΔΕΘ. Ο συντελεστής δόμησης είναι 0,60 και το ποσοστό κάλυψης, όπως ορίστηκε από το 1954 είναι 40%.

Πρώτα έκτιζαν, μετά νομιμοποιούσαν

Όλα αυτά τα χρόνια διάφορα κτίσματα έγιναν αυθαίρετα και νομιμοποιήθηκαν εκ των υστέρων. Ανάμεσά τους δύο περίπτερα αλλά και ο πύργος του ΟΤΕ που νομιμοποιήθηκαν μόλις τα τελευταία χρόνια. Τέλος, στο Ρυθμιστικό Σχέδιο και στο πρόγραμμα προστασίας περιβάλλοντος της ευρύτερης περιοχής της Θεσσαλονίκης για τη ΔΕΘ το μόνο που αναφέρει είναι ότι δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για την τόνωση του ρόλου της, ανοίγματος τους χώρου για άλλες δραστηριότητες καθ' όλη τη διάρκεια του χρόνου και μεταφορά ορισμένων δραστηριοτήτων της σε περιοχές που καθορίζονται για παρόμοιες χρήσεις. Αυτό είναι το σημερινό πολεοδομικό καθεστώς της Διεθνούς Εκθέσεως, ενώ η απάντηση στο αν η σημερινή διοίκηση της ΔΕΘ ΑΕ μπορεί να υλοποιήσει με το υπάρχον καθεστώς τα σχέδιά της για την ανάπλαση του χώρου είναι αρνητική.