Εφημερίδα "Μακεδονία"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Οικονομία :: Οικονομική είδηση

( έντονη η ανάγκη για ποιοτικό προϊόν ) 

16η ΔΙΕΘΝΗΣ ΕΚΘΕΣΗ INFACOMA

Έντονη η ανάγκη για ποιοτικό προϊόν

Στην αύξηση της οικοδομικής δραστηριότητας στην Ελλάδα, αλλά και στα επικείμενα μεγάλα κατασκευαστικά έργα στην ευρύτερη περιοχή εναποθέτουν τις ελπίδες τους οι επιχειρήσεις δομικών υλικών, ειδών υγιεινής, θέρμανσης, ψύξης και ηλιακής ενέργειας

Οι εταιρείες των εν λόγω κλάδων, ανταποκρινόμενες στα νέα δεδομένα, που δημιουργούνται τόσο σε εγχώριο όσο και σε διεθνές επίπεδο, στρέφονται στην παραγωγή ποιοτικών και ανταγωνιστικών προϊόντων. Κοινή διαπίστωση, εξάλλου, αποτελεί το γεγονός ότι το ελληνικό καταναλωτικό κοινό εκδηλώνει αυξημένες απαιτήσεις, αναζητώντας προϊόντα, που πληρούν υψηλές προδιαγραφές ποιότητας και όχι απαραίτητα χαμηλού κόστους.

Το "Επιχειρείν" παρουσιάζει τις τάσεις, που επικρατούν σήμερα στην αγορά, καταγράφει τα προβλήματα των κλάδων, όπως αυτά εκφράζονται από τους ίδιους τους επιχειρηματίες.

Δομικά υλικά

Αγώνα επιβίωσης δίνει τον τελευταίο καιρό το κεραμίδι στη Βόρεια Ελλάδα, σύμφωνα με τον πρόεδρο της κεραμοποιίας "Κοθάλη", Σταύρο Κοθάλη. "Οι εξαγωγές του εν λόγω δομικού υλικού κατά τη διάρκεια του 1998 κινήθηκαν στα επίπεδα του προηγούμενου έτους, που δεν θεωρούνται και ιδιαίτερα ικανοποιητικά", σημείωσε ο κ. Κοθάλης, μιλώντας στο "Επιχειρείν". "Το κεραμίδι δεν ζει και βασιλεύει, απλώς επιβιώνει", ανέφερε χαρακτηριστικά.

Σύμφωνα με τον κ. Κοθάλη, η κάμψη στον κλάδο συνδέεται άμεσα με τη στασιμότητα που παρατηρείται στην οικοδομική δραστηριότητα. Όσα λιγότερα σπίτια με κεραμοσκεπές ανεγείρονται, τόσο μικρότερη είναι η ανάγκη για προμήθεια κεραμιδιών.

Η κεραμοποιία Κοθάλη προωθεί τελευταία στην αγορά ένα νέο τύπο κεραμιδιού, το επισμαλτωμένο, που οι πρώτες ενδείξεις το φέρουν να τυγχάνει ικανοποιητικής αποδοχής. Όσον αφορά στις εξαγωγές της, απευθύνονται κυρίως στην Αλβανία, τη Βουλγαρία, το Ισραήλ και την Αίγυπτο.

Την ίδια στιγμή, βέβαια, οι επιχειρήσεις του χώρου εκτιμούν ότι, παρά τα συνεχή σκαμπανεβάσματα του κλάδου και την κρίση, την οποία διέρχεται κατά καιρούς, το κεραμίδι αποτελεί προϊόν, που δεν πρόκειται να αντικατασταθεί. Τόσο το χαμηλό κόστος, όσο και οι ιδιότητές του σε θέματα θέρμανσης και μόνωσης εκτιμάται ότι εξασφαλίζουν τη μελλοντική επιβίωση του κλάδου.

Εν τω μεταξύ, μάλλον θετικές είναι οι προοπτικές του κλάδου της σωληνουργίας. Οι θετικές εκτιμήσεις για το τρέχον έτος έρχονται να διαδεχθούν μια εξίσου καλή χρονιά, το 1998, κατά την οποία οι πωλήσεις των εταιρειών ακολούθησαν ανοδική πορεία.

"Σημαντική ώθηση στον κύκλο εργασιών των επιχειρήσεων έδωσε η μεγάλη ζήτηση, η οποία διαπιστώθηκε, κυρίως λόγω των μεγάλων κατασκευαστικών έργων, που βρίσκονται σε εξέλιξη", εξήγησε, μιλώντας στο "Επιχειρείν", ο διευθυντής της εταιρείας παραγωγής μεταλλικών σωλήνων ύδρευσης και σωλήνων κατασκευών, "ΜΑΒΙΣΩ ΑΕ", Θεόδωρος Νικολαΐδης.

Σχολιάζοντας την πτώση των τιμών, που παρατηρήθηκε στον τομέα της σωληνουργίας στη διάρκεια της χρονιάς που πέρασε, υπογράμμισε ότι αυτή οφείλεται στον έντονο ανταγωνισμό στην εγχώρια αγορά. "Ο ανταγωνισμός αυτός δεν συνοδεύτηκε, ωστόσο, από ποιοτική αναβάθμιση των προϊόντων, αλλά είχε ως μοναδικό στόχο το εύκολο κέρδος", σχολίασε ο ίδιος.

Αναφερόμενος στα προβλήματα του κλάδου, ο κ. Νικολαΐδης υπογράμμισε ότι αυτά προκύπτουν κατά κύριο λόγο από την έλλειψη προστασίας του χώρου από τον προερχόμενο από την Τουρκία ανταγωνισμό. "Το φθηνό εργατικό δυναμικό και κυρίως το γεγονός ότι η Τουρκία δεν υφίσταται τους ίδιους περιορισμούς, για παράδειγμα στις τιμές, με τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης καθιστά τα ελληνικά προϊόντα λιγότερο ελκυστικά σε σχέση με τα τουρκικά", διευκρίνισε ο διευθυντής της "ΜΑΒΙΣΩ".

Είδη υγιεινής

Μια νέα τάση στην αγορά ειδών υγιεινής εντοπίζουν το τελευταίο διάστημα οι εταιρείες του κλάδου. Πρόκειται για τη στροφή του καταναλωτικού κοινού προς το ποιοτικότερο και πολυπλοκότερο -και κατά συνέπεια ακριβότερο- προϊόν. "Οι Έλληνες καταναλωτές δεν θέτουν πλέον ως προϋπόθεση το φθηνό προϊόν, αλλά έχουν ανεβάσει τα στάνταρ των απαιτήσεών τους. Τα προϊόντα αναβαθμίζονται, με στόχο να παρακολουθήσουν τις ανάγκες της αγοράς", εξήγησε, μιλώντας στο "Επιχειρείν", ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας "ΚΙΟΥΡΚΤΣΟΓΛΟΥ ΑΕ".

Η εν λόγω τάση, εξάλλου, δημιουργεί και νέες συνθήκες ανταγωνισμού στην αγορά, η οποία αρχίζει να απαιτεί πλέον επώνυμο ελληνικό προϊόν, με αναβαθμισμένο και αναγνωρίσιμο design. Η μέχρι σήμερα τακτική, κυρίως των βιοτεχνιών του κλάδου να αρκούνται στην απλή αντιγραφή των δεδομένων των ξένων επιχειρήσεων, με στόχο το χαμηλό κόστος και κατά συνέπεια το εύκολο κέρδος, δεν ανταποκρίνεται στις νέες συνθήκες.

"Το παιχνίδι του ανταγωνισμού θα κριθεί πλέον στην ποιότητα των προσφερόμενων προϊόντων και όχι στην τιμή τους", διευκρίνισε ο κ. Κιουρκτσόγλου.

Εν τω μεταξύ, σε ό,τι αφορά την κίνηση της αγοράς ειδών υγιεινής, οι επιχειρήσεις του χώρου καταγράφουν μια επάνοδο του κλάδου σε πορεία ανάπτυξης από το Νοέμβριο του περασμένου χρόνου.

Παρά τα όποια προβλήματα, όπως οι επισφαλείς πελάτες, οι προβλέψεις για τη μελλοντική πορεία των ειδών υγιεινής είναι ικανοποιητικές. Αυτό σημείωσε, μιλώντας στο "Επιχειρείν", ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας ειδών υγιεινής, "SINMAR", Θεόδωρος Παχίδης.

"Η βιομηχανική παραγωγή των ειδών υγιεινής αναμένεται να αυξηθεί, καθώς όλο και περισσότερες βιομηχανίες στρέφονται προς τις εξαγωγές", πρόσθεσε ο κ. Παχίδης. Όσον αφορά δε στις προτιμήσεις των καταναλωτών, η εμπειρία της "SINMAR" δείχνει ότι έχει σημειωθεί μια στροφή του ενδιαφέροντος σε πιο διακοσμητικά υλικά, όπως είναι το ακρυλικό, αλλά και σε πιο εξειδικευμένο εξοπλισμό (υδρομασάζ, υδρομασάζ τούρμπο, αερομασάζ).

Θερμοσίφωνες

Ανοδική τάση παρουσιάζει η αγορά των ηλιακών θερμοσιφώνων στην Ελλάδα, καθώς απορροφά ετησίως περί τους 45.000 ηλιακούς, οι οποίοι καλύπτουν 50.000 τ.μ. Μάλιστα, δυναμική είναι η παρουσία των ελληνικών βιομηχανιών του κλάδου και στην Ευρωπαϊκή Ένωση, καθώς η παραγωγή τους καλύπτει κατά 70% τις ευρωπαϊκές ανάγκες.

Εξάλλου, σύμφωνα με τον διευθυντή πωλήσεων της "Stiebel Eltron", Λευτέρη Ζήση, μεγάλες προοπτικές ανοίγονται για τις επιχειρήσεις, οι οποίες παράγουν ποιοτικά προϊόντα και εναρμονίζονται με τις απαιτήσεις της ΕΕ. Οι αγορές, που κατά κύριο λόγο απορροφούν τα ελληνικά προϊόντα, είναι οι ευρωπαϊκές -και κυρίως η Γερμανία, η Αυστρία και η Ελβετία- όπως επίσης και η Κύπρος, αλλά και οι χώρες της Άπω Ανατολής.

Την ίδια στιγμή, οι επιχειρηματίες του χώρου δεν παραλείπουν να αναφερθούν και στην ανάγκη για στροφή προς περισσότερο ποιοτικά προϊόντα, αφού μόνο με αυτόν τον τρόπο θα μπορέσουν να κερδίσουν το "στοίχημα" με τη διεθνή αγορά οι ελληνικές βιομηχανίες ηλιακής θέρμανσης και θερμοσιφώνων.

Σύμφωνα, μάλιστα, με τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας "MINOS ΑΕ Μακεδονική Μεταλλουργία", Ιωάννη Βεργίνη, απαιτείται αλλαγή νοοτροπίας και φιλοσοφίας των εταιρειών, αλλά και περισσότερες επενδύσεις, προκειμένου να είναι ανταγωνιστικές.

Παράλληλα, για την εξωστρέφεια των ελληνικών βιομηχανιών του κλάδου απαιτείται συνέπεια, αρχές και συνεχή παρουσία, όπως και ανεπτυγμένο δίκτυο προώθησης προϊόντων. "Την εγχώρια παραγωγή βλάπτει η εισαγωγή φθηνών προϊόντων, τα οποία δεν πληρούν τις απαραίτητες προδιαγραφές. Για το λόγο αυτό, είναι ανάγκη το κράτος να ασκεί αυστηρό έλεγχο, προκειμένου να προστατεύσει τον καταναλωτή", υπογράμμισε ο κ. Βεργίνης.

Πάντως, η κατάσταση του κλάδου σήμερα θεωρείται ικανοποιητική, δεδομένου ότι άμεση προτεραιότητα των Ελλήνων αποτελεί ο εξοπλισμός του σπιτιού του με ποιοτικά και λειτουργικά προϊόντα.

Κλιματιστικά

Ο μεγάλος ανταγωνισμός είναι το στοιχείο που χαρακτηρίζει τον κλάδο των κλιματιστικών. Ανταγωνισμός, που φτάνει σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα και έχει μοιράσει την αγορά σε τέσσερις μεγάλες εταιρείες, που αυτή τη στιγμή επικρατούν στο χώρο.

"Η αγορά του οικιακού εξοπλισμού παρουσιάζει εξάρσεις, ανάλογα με τις εποχές, που υπαγορεύουν και τις ανάγκες των καταναλωτών", σημείωσε ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας βιομηχανικής ψύξης και κλιματισμού "ΦΡΟΣΤ", Αναστάσιος Παραστατίδης. "Αντίθετα, ο τζίρος στην κατηγορία του επαγγελματικού και βιομηχανικού εξοπλισμού είναι συνήθως σταθερός και δεν επηρεάζεται από τον ανταγωνισμό, που στις συγκεκριμένες περιπτώσεις είναι πολύ μικρός", πρόσθεσε.

Παρά τις ισχυρές συνθήκες του ανταγωνισμού, ωστόσο, οι προοπτικές του κλάδου των κλιματιστικών στην ελληνική αγορά είναι ιδιαίτερα ευοίωνες. Και αυτό λόγω της διαρκώς ογκούμενης ζήτησης προϊόντων κλιματισμού από το καταναλωτικό κοινό. "Οι καταναλωτές δεν αρκούνται πλέον σε μία μόνο συσκευή κλιματισμού. Το δυναμικό marketing και η διαφήμιση των κλιματιστικών ωθούν τις πωλήσεις του κλάδου προς τα πάνω", σημείωσε ο διευθυντής της εταιρείας ειδών οικιακού κλιματισμού, "ΦΕΛΕΚΗΣ", Χάρης Φελέκης. Φαίνεται ότι οι καταναλωτές ενστερνίζονται ολοένα και περισσότερο τη νοοτροπία ότι ο κλιματισμός συμβάλει στην αναβάθμιση της ποιότητας ζωής, τόσο στους χώρους εργασίας όσο και στις κατοικίες. Με το δεδομένο αυτό, η αυξητική πορεία της εν λόγω αγοράς την τελευταία δεκαετία αναμένεται να συνεχιστεί -με χαμηλότερους όμως ρυθμούς- και τα αμέσως επόμενα έτη.

"Όσον αφορά στον κλιματισμό, οι ελληνικές βιομηχανίες δραστηριοποιούνται κυρίως στην παραγωγή μεγάλων κλιματιστικών συστημάτων, τα οποία είναι ανταγωνιστικά -από άποψη ποιότητας- στο πλαίσιο της διεθνούς αγοράς", επισήμανε ο διευθυντής πωλήσεων της "Stiebel Eltron", Λευτέρης Ζήσης.

Ωστόσο, η παραγωγή κλιματιστικών οικιακής κατανάλωσης δεν εμφανίζεται δυναμικά στην εγχώρια αγορά, καθώς δεν μπορεί να ακολουθήσει τη μαζικότητα της παραγωγής, το design, αλλά και τις τιμές των ξένων βιομηχανιών. Τα προϊόντα δε που πωλούνται στη χώρα μας προέρχονται από χώρες της Άπω Ανατολής, όπως είναι η Κίνα, η Ιαπωνία, η Κορέα, η Ταϊλάνδη και η Μαλαισία.