Εφημερίδα "Μακεδονία"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Οικονομία :: Έρευνα

( απαισιόδοξοι για οικονομία :: 28/2/2006 18:52:15) 

Το ηθικό των Ελλήνων πηγαίνει… από το κακό στο χειρότερο σε σχέση με τη οικονομική τους κατάσταση στο μέλλον. Το γεγονός έρχεται σε άμεση αντίθεση με το κλίμα που επικρατεί στην υπόλοιπη Ευρώπη, σύμφωνα με τη μηνιαία έρευνα της Κομισιόν.

ΕΛΛΗΝΕΣ: Όλο και "μαύρα" βλέπουν τα πράγματα για την τσέπη τους

Απαισιόδοξοι για οικονομία

Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΧΡΗΣΤΙΔΗ

Αν η οικονομία είναι, όπως λένε, πάνω από όλα κλίμα, τότε η κυβέρνηση έχει πολλούς λόγους να ανησυχεί, καθώς το "ηθικό" των Ελλήνων καταναλωτών πηγαίνει από το κακό στο χειρότερο, την ώρα μάλιστα που οι υπόλοιποι Ευρωπαίοι εμφανίζονται πιο αισιόδοξοι από κάθε άλλη φορά την τελευταία πενταετία. Από τη μηνιαία έρευνα οικονομικού κλίματος την οποία καταρτίζει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, οι Έλληνες ατενίζουν το μέλλον με… άκρα απαισιοδοξία.

Το Φεβρουάριο είχαμε επιδείνωση στο σύνολο, σχεδόν, των σχετικών δεικτών. Συγκεκριμένα: - Ο γενικός δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης υποχώρησε στο -36 από -31 τον Ιανουάριο. Πιο απαισιόδοξοι από τους Έλληνες είναι μόνον οι Κύπριοι (-38) και οι Πορτογάλοι (-38), ενώ στο σύνολο της Ε.Ε. και στην Ευρωζώνη ο αντίστοιχος δείκτης αναρριχήθηκε στο -8 και στο -10 αντίστοιχα.

- Ο δείκτης που περιγράφει τις προσδοκίες των νοικοκυριών για την οικονομική τους κατάσταση το επόμενο δωδεκάμηνο υποχώρησε στο -21 από το -19 του Ιανουαρίου. Εξίσου απαισιόδοξοι είναι οι Έλληνες και για τη συνολική πορεία της οικονομίας στο ίδιο διάστημα, με το συγκεκριμένο δείκτη να υποχωρεί στο -26 από το -24. - Όπως είναι φυσικό, η γενική κατήφεια των νοικοκυριών έχει αντίκτυπο και στις καταναλωτικές τους συνήθειες. Είναι ενδεικτικό ότι ο δείκτης που περιγράφει την πρόθεση των νοικοκυριών να προχωρήσουν σε μεγάλες αγορές (αυτοκίνητα, σπίτια κτλ.) μέσα στο επόμενο δωδεκάμηνο υποχώρησε στο -37 από -34 τον Ιανουάριο.

Σε αντίθεση με τους Έλληνες καταναλωτές, οι Ευρωπαίοι εμφανίζονται όλο και πιο αισιόδοξοι τους τελευταίους μήνες, ενισχύοντας τις ελπίδες ότι θα συνδράμουν με τις δαπάνες τους στην προσπάθεια ανάκαμψης της οικονομίας της Ευρωζώνης, Ο δείκτης οικονομικού κλίματος στην Ευρωζώνη ενισχύθηκε στο 102,7 από το αναθεωρημένο 101,5 του Ιανουαρίου, ξεπερνώντας ακόμα και τις πιο αισιόδοξες προβλέψεις. Ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης βελτιώθηκε επίσης το Φεβρουάριο στο -10 από -11 τον Ιανουάριο.

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΕΥΡΩΖΩΝΗΣ

Βελτιώνεται το κλίμα

Βελτιωμένο είναι το κλίμα και μεταξύ των επιχειρηματικών στην Ευρωζώνη, με τη μεγαλύτερη ενίσχυση της εμπιστοσύνης να καταγράφεται στο δοκιμαζόμενο τομέα της μεταποίησης. Συγκεκριμένα, ο δείκτης επιχειρηματικού κλίματος σχεδόν διπλασιάστηκε το Φεβρουάριο στο 0,61, αναρριχόμενος στα υψηλότερα επίπεδα από τον αντίστοιχο μήνα του 2001.

Στην Ελλάδα, τα μηνύματα που στέλνει ο επιχειρηματικός κόσμος είναι επίσης ελπιδοφόρα. Συγκεκριμένα, στον κλάδο του λιανικού εμπορίου η αισιοδοξία περισσεύει (άνοδος του δείκτη στις 19 από τις 11 μονάδες), ενώ σημαντική βελτίωση σημειώθηκε στις υπηρεσίες (15 από 13 μονάδες) και την οικοδομή (στο -22 από -30). Στη μεταποίηση ο δείκτης έμεινε σταθερός το Φεβρουάριο στο -1. Η αισιοδοξία των ελληνικών επιχειρήσεων απορρόφησε τους κραδασμούς της επιδείνωσης της καταναλωτικής εμπιστοσύνης, κι έτσι ο γενικός δείκτης οικονομικού αισθήματος στην Ελλάδα αναρριχήθηκε το Φεβρουάριο στο 94,5 από το 93,9 που ήταν τον Ιανουάριο.