Εφημερίδα "Μακεδονία"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Οικονομία :: Οικονομική είδηση

( η airbus βασίλισσα των αιθέρων και το 2005 :: 18/1/2006 21:28:08) 

ΠΡΟΣΠΕΡΑΣΕ ΣΤΟ ΝΗΜΑ ΤΗΝ BOEING

Η Airbus βασίλισσα των αιθέρων και το 2005

Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΧΡΗΣΤΙΔΗ

Μέχρι και την τελευταία στιγμή η Boeing αισθανόταν σίγουρη ότι το 2005 θα μπορούσε να πάρει την εκδίκησή της από την Airbus, ανακτώντας έπειτα από πέντε χρόνια τα σκήπτρα στο άτυπο δυοπώλιο που έχουν δημιουργήσει οι δύο εταιρείες στον κλάδο της κατασκευής αεροσκαφών.

Μέχρι το Νοέμβριο οι πάντες είχαν την ίδια αίσθηση, καθώς ο αμερικανικός κολοσσός είχε αποκτήσει σημαντικό προβάδισμα στις παραγγελίες έναντι του αντιπάλου δέους από την Ευρώπη. Τον προτελευταίο μήνα του 2005 η ευρωπαϊκή εταιρεία έβλεπε την πλάτη της Boeing, με 678 παραγγελίες έναντι 827 της αμερικανικής εταιρείας, κάνοντας πολλούς αναλυτές να λένε ότι θα χρειαζόταν ένα μικρό θαύμα, για να καταφέρει η Airbus να παραμείνει στην κορυφή.

Όμως η Airbus δεν είχε πει την τελευταία της λέξη και… το θαύμα έγινε! Με μία εντυπωσιακή ρελάνς η Airbus κατάφερε μέσα σε έναν μήνα να ανατρέψει τα προγνωστικά και να προσπεράσει πάνω στο νήμα την Boeing. Στο σύνολο του 2005 η Airbus δέχτηκε παραγγελίες για 1.055 αεροσκάφη έναντι 1.029 της Boeing, βγαίνοντας νικήτρια σε αυτόν τον άτυπο πόλεμο γοήτρου. Για την ανατροπή αυτή η Airbus πρέπει να ευγνωμονεί την οικονομική διπλωματία της Γαλλίας. Κι αυτό γιατί στις αρχές του περασμένου Δεκεμβρίου, κατά την επίσκεψη του Κινέζου πρωθυπουργού Ουέν Τζιαμπάο στο Παρίσι, το Πεκίνο υπέβαλε παραγγελίες συνολικού ύψους 10 δισ. δολ. για την αγορά 150(!) αεροσκαφών τύπου Α320.

Η Airbus ξεπέρασε πέρυσι την Boeing και στις παραδόσεις αεροσκαφών, παραδίδοντας 378 αεροσκάφη έναντι 290.

ΣΚΙΕΣ

Παρά τη σημαντική νίκη της η Airbus δεν μπορεί να εφησυχάζει, καθώς έχασε κατά κράτος τη μάχη στην κατηγορία των "βαρέων βαρών" από την αμερικανική ανταγωνίστριά της. Η Boeing κατέκτησε το 70% του συγκεκριμένου κλάδου, με το αεροσκάφος 777 της αμερικανικής εταιρείας να εξασφαλίζει 154 παραγγελίες έναντι μόλις 15 για το A340 της Airbus. Ακόμη και το τελευταίο μοντέλο της Airbus, το Α350, αποδείχθηκε πολύ "λίγο" για το Boeing 787, με τις παραγγελίες των δύο αεροσκαφών να διαμορφώνονται πέρυσι στις 235 και 87 αντίστοιχα.

ANNUS MIRABILIS ΤΟ 2005

Το 2005 υπήρξε ένα μοναδικό έτος στην ιστορία της αεροπορικής βιομηχανίας, καθώς αποδείχθηκε η καλύτερη χρονιά όλων των εποχών και για τις δύο εταιρείες. Οι συνδυασμένες παραγγελίες που έλαβαν οι δύο ανταγωνιστές έφτασαν τα 2.057 αεροσκάφη όλων των τύπων, καταρρίπτοντας το προηγούμενο ρεκόρ των 1.631 αεροσκαφών που είχε σημειωθεί το 1989.

Η εξέλιξη αυτή οφείλεται κυρίως σε τρεις παράγοντες. Καταρχήν στην Κίνα και στην Ινδία, δύο αχανείς, παρθένες αγορές, που ανακάλυψαν όψιμα τον τουρισμό και τα αεροπορικά ταξίδια. Κατά δεύτερον, στην εμφάνιση πολλών νέων αεροπορικών εταιρειών χαμηλού κόστους, που παρήγγειλαν τα πρώτα αεροσκάφη τους. Κατά τρίτον, στο γεγονός ότι οι παραδοσιακοί αερομεταφορείς επιδίωξαν συστηματικά την εκ βάθρων ανανέωση των δικών τους στόλων, δεδομένου ότι τα άλματα της τιμής του πετρελαίου κατέστησαν επιτακτική την ανάγκη της αγοράς νέου τύπου και σαφώς οικονομικότερων αεροσκαφών.