Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

ΕΤ1, 16.00

ΤΟ ΝΟΗΜΑ ΕΝΟΣ ΠΕΡΙΖΩΜΑΤΟΣ: Ο ΓΚΑΝΤΙ, Η ΕΝΔΥΣΗ ΚΑΙ Ο ΙΝΔΙΚΟΣ ΕΘΝΙΚΙΣΜΟΣ

Έχει γούστο

Η εικόνα του Μαχάτμα Γκάντι να φοράει ένα απλό βαμβακερό περίζωμα* είναι σήμερα τόσο οικεία ώστε είναι πολύ εύκολο να ξεχάσουμε ότι τρεις δεκαετίες νωρίτερα τον συναντούσαμε να φοράει κοστούμια ραμμένα επί παραγγελία και γραβάτες.

Η Μπήλιω Τσουκαλά θα το τσικνίσει συντροφιά με τον Στάθη Αγγελόπουλο και την ορχήστρα του, με αγαπημένα τραγούδια του πατέρα του, του λαϊκού βάρδου Μανώλη Αγγελόπουλου αλλά και δικά του.

Η αντίθεση αυτή μάς υπενθυμίζει ότι δεν ήταν καθόλου φυσικό μια από τις ηγετικές φυσιογνωμίες της Ινδίας να φοράει ένα απλό περίζωμα από χειροποίητο νήμα και ύφασμα.

Μαζί τους στο καθιερωμένο τσίκνισμα και ο Στράτος Τζώρτζογλου.

Πράγματι, η υιοθέτηση από πλευράς του τέτοιας ένδυσης, η οποία προκάλεσε αρκετή αμηχανία μεταξύ προσκείμενων σε αυτόν Ινδών εθνικιστών εκείνη την εποχή, ήταν η αποκορύφωση χρόνων πειραματισμού με τον πολιτικό συμβολισμό των ρούχων.

ΕΤ1, 19.00

Αλλά εάν ο Γκάντι αναγνώρισε τη δυνατότητα της ένδυσης ως μέσου επικοινωνίας σε μια χώρα όπου η πλειονότητα του πληθυσμού της ήταν αναλφάβητοι, έπεσε επίσης θύμα των επικοινωνιακών της περιορισμών, όπως αποδεικνύουν τελικά οι παρερμηνείες του περιζώματός του.

Η εποχή των εικόνων

Για να κατανοήσουμε το νόημα του περιζώματος του Γκάντι, πρέπει πρώτα να αποδεχτούμε το ενδυματολογικό δίλημμα που έθεσε η αποικιοκρατία στην ινδική ελίτ εκείνης της περιόδου.

Η Αλεξάνδρα Βουτυρά παρουσιάζει στην Κατερίνα Ζαχαροπούλου τη δραστηριότητα του Τελλόγκλειου Ιδρύματος της Θεσσαλονίκης, καθώς και την έκθεση "Επαγγέλματα", όπως αυτά έχουν αποτυπωθεί στο έργο καλλιτεχνών και άλλων δημιουργών.

Στα τέλη του 19ου αιώνα η υιοθέτηση του ευρωπαϊκού τρόπου ένδυσης, στο σύνολο της ή εν μέρει, είχε γίνει η αποδεκτή νόρμα** για τους μορφωμένους άνδρες της ινδικής αστικής ελίτ.

Μιλά επίσης για τη δραστηριότητα ενός χώρου στη Θεσσαλονίκη, ο χαρακτήρας του οποίου όλο και εμπλουτίζεται με τη συμβολή της και την προσωπική της αντίληψη για την τέχνη.

Τέτοιου είδους ενδύματα αποτελούσαν βασικό μέρος του αποικιακού συνόλου, που ήταν γνωστό ως δυτικός πολιτισμός.

TV100, 10.00

Σήμαιναν όχι μόνο εγγύτητα στα ευρωπαϊκά πρότυπα προόδου, αλλά ταυτόχρονα και πνευματική και σωματική αποστασιοποίηση από τους ινδικούς τρόπους ένδυσης, που θεωρούνταν πρωτόγονοι και ιδιαίτερα χαρακτηριστικοί των παραδόσεων όσον αφορά την κάστα,*** τη θρησκεία και την περιοχή.

Θεσσαλονίκη και κόσμος

Ωστόσο, την υιοθέτηση των ευρωπαϊκών ενδυμάτων συνόδευσε ένας αριθμός ανησυχητικών ερωτημάτων.

Την αντιδήμαρχο δημοτικών έργων και κυκλοφορίας Λίτσα Κολοβού φιλοξενούν σήμερα ο Άγγελος Κολοκοτρώνης και η Δέσποινα Μηλιάδου.

Αποτελούσε ο δυτικός τρόπος ένδυσης πραγματικά ένα δείγμα της χειραφέτησης από την υποτέλεια στην παράδοση ή αντιπροσώπευε μια νέα μορφή υποτέλειας στη Δύση;

ALTER, 23.00

Ήταν πράγματι ένα αναπόφευκτο βήμα προς την πρόοδο ή η τελική απόδειξη της αυτο-αλλοτρίωσης;

Μητσι-χώστα

Το 1919 ο Γκάντι καλούσε όλους τους Ινδούς να φορούν ενδύματα φτιαγμένα από αυτό που ο ίδιος αποκαλούσε "αγνό khadi", δηλαδή χειροποίητο ύφασμα από νήμα αποκλειστικά κλωσμένο στο χέρι.

Την Τσιρκοπέμπτη γιορτάζει η αποψινή εκπομπή που παρουσιάζει ο Γιώργος Μητσικώστας.

Εκμεταλλευόμενος τις ανησυχίες σχετικά με τις πιθανές αποξενωτικες επιδράσεις του ευρωπαϊκού τρόπου ένδυσης, κάλεσε τους ανθρώπους σε όλη τη χώρα να κάψουν τα ξένα υφάσματα και ρούχα τους, που, όπως υποστήριζε, αποτελούσαν "ρύπους", "μίασμα", σύμβολα της υποτέλειας της Ινδίας στη Δύση.

Διαφορετικό τσίκνισμα, με πολύ χορό και τραγούδι.

Ο λόγος του είχε κύρος, επειδή μιλούσε όχι ως συντηρητικός υπέρμαχος της παράδοσης ο οποίος επετίθετο στην αλλαγή, αλλά ως νεωτεριστής που φορούσε ευρωπαϊκά ρούχα για πάνω από είκοσι χρόνια προτού επιλέξει να τα απορρίψει.

Η Σεμίνα Διγενή υποδέχεται πάλι τον Τόλη Βοσκόπουλο στο "Κοίτα τι έκανες την Τσικνοπέμπτη".

Κάλεσε το λαό να "εξαγνιστεί" φορώντας khadi, το οποίο ισχυριζόταν ότι αντιπροσώπευε την καθαρότητα, την εθνική ακεραιότητα, την οικονομική αυτάρκεια, την πνευματική αναγέννηση και την κοινωνία μεταξύ πλούσιων και φτωχών, αλλά και μεταξύ ανδρών, γυναικών και παιδιών.

Ζαγοραίος και Μαριώ για 63η φορά στον Σπύρο Παπαδόπουλο, αλλά και Πασπαλά, Ρεμπούτσικα, Ευσταθία στο "Από τη βεράντα", με τον Νίκο Μουρατίδη.

Ενώ το κλώσιμο θα βοηθούσε, όπως έλεγε, τους Ινδούς να ανακτήσουν την αυτονομία τους, η ένδυση με khadi θα συμβόλιζε όχι μόνο τον αγώνα για ανεξαρτησία αλλά επίσης το καθεστώς τού να είναι κανείς ανεξάρτητος.

MEGA, 00.00

*περίζωμα, το: κομμάτι από ύφασμα ή δέρμα που καλύπτει την περιοχή από τη μέση ως τα γόνατα. **νόρμα:κανόνας, πρότυπο ***κάστα: κοινωνική τάξη των Ινδών

I love tv

Emma Tarlo, Ανθρωπολόγος (μετάφραση: Ελένη Οικονόμου), Περιοδικό Αρχαιολογία, τεύχος 85Α, Δεκ.2002 (διασκευή)

Ο Χάρης Ρώμας και η Φωτεινή Πιπιλή είναι προσκεκλημένοι του Φώτη Σεργουλόπουλου και της Μαρίας Μπακοδήμου.

Πώς φαίνεται στην περίπτωση του Γκάντι η σημασία της ένδυσης ως μέσου επιδίωξης πολιτικών στόχων;

ΕΤ3, 21.30

Οι λυράρηδες του Αιγαίου

Στην Κάρπαθο συνεχίζει την περιπλάνησή της η σειρά ντοκιμαντέρ της ΕΤ3.