Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Απόψεις :: Πολιτικό ρεπορτάζ

( ποιος φέρει τελικά την ευθύνη; :: 4/1/2006 18:55:50) 

Ποιος φέρει τελικά την ευθύνη; Ασφάλεια 2004: Επαφές με την SΑΙC για μείωση του κόστους

11.1 Η διοίκηση του Κράτους

ΑΝΤΙΦΑΣΗ Νο. 1

ΛΟΥΚΑΣ ΔΗΜΑΚΑΣ

πίνακας 11.1 Η διοίκηση του κράτους

>> Ο νομάρχης Χαλκιδικής υποστηρίζει ότι "η περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας φορτώνει στη νομαρχία τη συντήρηση του συνόλου των επαρχιακών δρόμων Κασσάνδρας και Σιθωνίας, που επί 30 χρόνια ήταν δική της αρμοδιότητα" Επιταχύνει η κυβέρνηση τον σχεδιασμό για την ασφάλεια των Ολυμπιακών Αγώνων, καθώς κρίνεται οριακός ο χρόνος για την πλήρη εκπαίδευση και των εμπλεκομένων χρηστών με τα συστήματα "ηλεκτρονικής θωράκισης" που θα εγκατασταθούν. Η διοίκηση του κράτους ασκείται άλλοτε απ' ευθείας από τα όργανα του Κράτους (π.χ. Υπουργεία, Δημόσιες Υπηρεσίας) και άλλοτε από τα όργανα διαφόρων αυτοδιοικούμενων Οργανισμών (π.χ. Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης, Πανεπιστήμια) τα οποία ασκούν εξουσία που τους παραχώρησε το κράτος.

>> Ωστόσο, όπως προκύπτει από έγγραφα της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, τα οποία αποκαλύπτει σήμερα η "Μ", οι υπηρεσίες της περιφέρειας ανέλαβαν τη συγκεκριμένη αρμοδιότητα μόλις το 2003, με την υπ. αριθμ. 26/06/2003 απόφαση του τέως γενικού γραμματέα, κ. Ηλία Λιακόπουλου. Χθες το ΚΥΣΕΑ με ομόφωνη απόφασή του επέλεξε "προτιμητέα ανάδοχο" την κοινοπραξία SAIC που κατέθεσε, την "πιο συμφέρουσα" προσφορά (317,97 έναντι 318,36 εκατ. ευρώ).

Στην πρώτη περίπτωση γίνεται λόγος για κρατική διοίκηση και στη δεύτερη για αυτοδιοίκηση.

Η συγκεκριμένη απόφαση κρίθηκε ότι στερείται νομικής βάσης: έτσι, με έγγραφό του στις 8 Νοεμβρίου 2005, ο υφυπουργός ΠΕΧΩΔΕ, κ. Θεμιστοκλής Ξανθόπουλος, ζήτησε την ανάκλησή της. Η απόφαση προβλέπει ωστόσο "συνέχιση των διαπραγματεύσεων με στόχο να μειωθεί το κόστος".

φωτ.11.1 Οι 13 Περιφέρειες τον ελληνικού κράτους. Πηγή Υπ. Εσωτερικών (www.ypes.gr). Από τις ιστοσελίδες του Υπουργείου Εσωτερικών να αναζητήσετε τις Περιφέρειες (Κρατική Διοίκηση), τις Νομαρχίες και τους Δήμους (Α' και Β' Βαθμός Αυτοδιοίκησης) της ελληνικής επικράτειας.

Η επίμαχη απόφαση ανακλήθηκε από τον σημερινό γενικό γραμματέα της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, κ. Γιώργο Τσιότρα, στις 17 Νοεμβρίου 2005 Όπως δήλωσε αργότερα ο κυβερνητικός εκπρόσωπος κ. Χρ. Πρωτόπαπας, η αρμόδια επιτροπή διατηρεί το δικαίωμα "εάν δεν μείνει ικανοποιημένη από το αποτέλεσμα των διαπραγματεύσεων να καλέσει και τη δεύτερη στη σειρά κοινοπραξία" (TRS).

Α. Κρατική Διοίκηση:

ΑΝΤΙΦΑΣΗ Νο. 2

Την εισήγηση του ΚΥΣΕΑ έκανε ύστερα από πρόσκληση του Πρωθυπουργού κ. Κ. Σημίτη ο αρμόδιος υφυπουργός Δημόσιας Τάξης κ. Ευ. Μαλέσιος - πρόεδρος και της Διυπουργικής Επιτροπής για την ασφάλεια του "2004". Σύμφωνα με το Σύνταγμα η διοίκηση στη χώρα μας ασκείται με το αποκεντρωτικό σύστημα.

>> Ο νομάρχης Χαλκιδικής υποστηρίζει ότι η περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας εκχωρεί την αρμοδιότητα της συντήρησης των επαρχιακών δρόμων στη νομαρχία "χωρίς να της δίνει ούτε ένα ευρώ!

Το ΚΥΣΕΑ δεν ενέκρινε πρόταση για περικοπή του τεχνικού αντικειμένου του έργου, με στόχο τη μείωση του κόστους για να μην αμφισβητηθεί νομικά η διαγνωστική διαδικασία. Αυτό σημαίνει ότι η άσκηση της δημόσιας διοίκησης δε γίνεται μόνο από τα κεντρικά κρατικά όργανα αλλά και από τα περιφερειακά.

Επειδή αυτή η συντήρηση θα ήταν εγκληματικό να μη γίνει το επόμενο διάστημα, θα βάλουμε διόδια για την Κασσάνδρα και τη Σιθωνία"

Ενδεχομένως οι περικοπές - κάλυψη λιγότερων λιμανιών, μείωση ασυρμάτων και GPS κ.λπ. - να γίνουν κατά την εκτέλεση της σύμβασης. Συγκεκριμένα:

>> Ωστόσο, όπως προκύπτει από το έγγραφο του υφυπουργού ΠΕΧΩΔΕ, κ. Θεμιστοκλή Ξανθόπουλου, "η νομαρχιακή αυτοδιοίκηση Χαλκιδικής πρέπει να εξασφαλίζει τις απαιτούμενες πιστώσεις από το δικό της πρόγραμμα για τη συντήρηση των οδών που ανήκουν στο επαρχιακό οδικό δίκτυο της δικής της αρμοδιότητας, στο πλαίσιο και των τακτικών ή έκτακτων επιχορηγήσεων του υπουργείου, που δίδονται στις νομαρχιακές αυτοδιοικήσεις της χώρας"

Κυβερνητικές πηγές ανέφεραν ότι συνολική μείωση του τελικού τιμήματος από την έκπτωση και την περικοπή μεταξύ των 270-300 εκατ. ευρώ "είναι στόχος που μπορεί να επιτευχθεί. Κεντρικά κρατικά όργανα είναι τα Υπουργεία, επικεφαλής των οποίων είναι οι Υπουργοί και οι Υφυπουργοί.

ΑΝΤΙΦΑΣΗ Νο. 3

Οι ίδιες πηγές άφηναν να εννοηθεί ότι η διαπραγμάτευση με τη SAIC αρχίζει από σήμερα και η τελική απόφαση "θα ληφθεί οσονούπω - ίσως μέχρι και τη Δευτέρα". Ο κάθε Υπουργός μαζί με τον Πρωθυπουργό διορίζουν το Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου που προΐσταται όλων των υπαλλήλων.

>> Ο νομάρχης Χαλκιδικής υποστηρίζει ότι "ενώ η μεταφορά της αρμοδιότητας έγινε από την περιφέρεια στη νομαρχία, τα λεφτά που προορίζονται για τις συντηρήσεις έμειναν στην περιφέρεια.

Με βάση την προσφορά της SAIC, η κοινοπραξία θα χρειασθεί 11 μήνες και μία εβδομάδα, θα προσπαθήσει όμως να παραδώσει τα πάντα και σε 10,5 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης.

Οι Υπηρεσίες των Υπουργείων οργανώνονται σε Γενικές Διευθύνσεις.

Υπάρχουν 600.000 ευρώ που δόθηκαν γι' αυτούς τους δρόμους και τα κρατάνε εκεί.

Η αγωνία της ΔΟΕ για τον χρόνο αποτυπώνεται σε δήλωση του στελέχους της κ. Denis Oswald στο Ασοσιέιτεντ Πρες, σύμφωνα με την οποία επισημαίνει ότι πρέπει να γίνουν τα υλικά, να εγκατασταθούν, να εκπαιδευθούν οι άνθρωποι και να δοκιμασθούν τα πάντα εγκαίρως.

Κάθε γενική διεύθυνση αποτελείται από επιμέρους διευθύνσεις και κάθε διεύθυνση χωρίζεται σε περισσότερα τμήματα, π.χ. στο Υπουργείο Παιδείας ανήκει η Γενική Διεύθυνση Σπουδών Α’ Βάθμιας και Β' Βάθμιας Εκπαίδευσης.

Ακόμη περιμένουν να μας καλέσουν σε σύσκεψη, να δούμε τι θα γίνει" Ο αντιπρόεδρος της SAIC κ. Steven Weiss διαβεβαίωσε ότι δεν προβλέπεται "οποιοδήποτε πρόβλημα στην παραγωγή και την εξασφάλιση επαρκούς χρόνου για να γίνει όλη η εκπαίδευση".

Μια από τις επιμέρους Διευθύνσεις της είναι η Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής στην οποία, ανήκει το τμήμα Διδακτικών Βιβλίων, Μέσων Διδασκαλίας και εξοπλισμού Ειδικής Αγωγής.

>> Ωστόσο, όπως προκύπτει από έγγραφο της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας προς τη νομαρχία Χαλκιδικής (με αρ. πρωτ. 8247), η περιφέρεια έχει ενημερώσει τη νομαρχία ήδη από την 1η Δεκεμβρίου 2005 για την εξασφάλιση από το Ταμείο Εθνικής Οδοποιίας "600.000 ευρώ για την εκτέλεση των πλέον επειγουσών εργασιών συντήρησης οδοστρωμάτων των επαρχιακών οδικών κυκλωμάτων Κασσάνδρας και Σιθωνίας Χαλκιδικής". Σύμφωνα με το προτεινόμενο χρονοδιάγραμμα τα τεστ θα γίνονται παράλληλα με την εγκατάσταση - δύο μαγάλες ασκήσεις θα γίνουν το φθινόπωρο και αρχές Δεκεμβρίου με χρήση του συστήματος.

• Περιφερειακά όργανα σήμερα είναι οι Περιφέρειες.

Με το ίδιο έγγραφο, η περιφέρεια ζήτησε από τη νομαρχία, "προκειμένου να συντάξουμε τα τεύχη δημοπράτησης, να μας γνωρίσετε το ταχύτερο δυνατό τις θέσεις που εσείς κρίνετε για την εκτέλεση των πλέον επειγουσών εργασιών συντήρησης των οδοστρωμάτων, μέσα στο πλαίσιο της διατεθείσας πίστωσης για τα επαρχιακά οδικά κυκλώματα Κασσάνδρας και Σιθωνίας Χαλκιδικής".

Την προσωρινή μειοδότρια κοινοπραξία αποτελούν οι εταιρείες SAIC, ΙΤΤ, General Dynamics, Honewyell, ΙΒΜ και Ε-Team (ΗΠΑ), η Siemens (Γερμανία), η Nokia (Φινλανδία), οι Rafael και Elbit (Ισραήλ) και οι ελληνικές ALTEC, Όμιλος Πουλιάδη και ΔΙΕΚΑΤ.

Η χώρα διαιρείται σε 13 Περιφέρειες, επικεφαλής κάθε Περιφέρειας είναι ο Περιφερειάρχης, ο οποίος διορίζεται από την Κυβέρνηση.

Σύμφωνα με τον γενικό γραμματέα της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, κ. Γιώργο Τσιότρα, η νομαρχία Χαλκιδικής ακόμη δεν έχει απαντήσει…

Η Περιφέρεια έχει αρμοδιότητα για το σχεδιασμό, προγραμματισμό, συντονισμό και εφαρμογή της κυβερνητικής πολιτικής για την ανάπτυξη της συγκεκριμένης περιοχής, π.χ. η εκτέλεση δημοσίων έργων, όπως λιμάνια, αεροδρόμια στο νομό Έβρου, ανήκουν στην περιφέρεια Θράκης γιατί αφορούν την ανάπτυξη της. Τα περιφερειακά όργανα εποπτεύονται και ελέγχονται από τα Κεντρικά Κρατικά Όργανα (Υπουργεία).

Β. Αυτοδιοίκηση: Το Σύνταγμά μας προβλέπει τη δημιουργία νομικών προσώπων* τα οποία ασκούν δημόσια εξουσία (Δήμοι, Κοινότητες, Πανεπιστήμια). Αυτός ο τρόπος οργάνωσης ονομάζεται αυτοδιοίκηση.

Το κράτος δημιουργεί αυτά τα νομικά πρόσωπα και τους παρέχει εξουσία, επειδή κυριαρχεί η αντίληψη ότι με αυτό τον τρόπο μπορεί να μειωθεί το χάσμα ανάμεσα στον πολίτη και την εξουσία, να δημιουργηθούν ευκαιρίες ενεργητικής συμμετοχής του πολίτη στα κοινά και να ενδυναμωθεί το αίσθημα της ευθύνης και του καθήκοντος απέναντι στην κοινωνία.

Το Σύνταγμά μας προβλέπει το θεσμό της Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Δήμοι Κοινότητες Νομαρχίες) και το θεσμό της Αυτοδιοίκησης που αφορά το Άγιο Όρος και τα Πανεπιστήμια (ΑΕΙ).

φωτ. 11.2 Επιχειρήσεις Κοινής Ωφέλειας. Το κράτος αλλά και η τοπική αυτοδιοίκηση έχουν δημιουργήσει δημόσιες και δημοτικές επιχειρήσεις οι οποίες λειτουργούν ως ιδιωτικές επιχειρήσεις με κρατικό έλεγχο (π.χ. ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ, Δημοτική Επιχείρηση Έργων και Ανάπτυξης Δήμου Ν. Ιωνίας). Οι λόγοι δημιουργίας αυτών των επιχειρήσεων είναι η παροχή φτηνών αγαθών πρώτης ανάγκης στους πολίτες, η καταπολέμηση της ανεργίας, η περιφερειακή ανάπτυξη.

φωτ. 11.3 Λογότυπο Ανώτατου Συμβουλίου Επιλογής Προσωπικού (www.asep.gr). Στη χώρα μας λειτουργούν κάποια όργανα, ως ανεξάρτητες από το κράτος διοικητικές αρχές. Τα όργανα αυτά ασχολούνται κυρίως με την προστασία των δικαιωμάτων του πολίτη. Τέτοιες αρχές είναι ο Συνήγορος του Πολίτη, στον οποίο ανήκει και ο Συνήγορος για τα δικαιώματα του παιδιού, η Αρχή της Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, το Ανώτατο Συμβούλιο Επιλογής Προσωπικού (ΑΣΕΠ), ο Τραπεζικός Μεσολαβητής κ.ά.

*Νομικά Πρόσωπα: ενώσεις προσώπων που εξυπηρετούν ένα ορισμένο σκοπό και αναγνωρίζονται από το νόμο ως πρόσωπα, με δικαιώματα και υποχρεώσεις

φωτ. 11.4 Η ίδρυση από τον Καποδίστρια του Πανελληνίου Συμβουλευτικού Σώματος. Τοιχογραφία από τη Βουλή «Είτε με τις αρχαιότητες, είτε με Ορθοδοξία, των Ελλήνων οι κοινότητες φτιάχνουν άλλο γαλαξία» Δίον. Σαββόπουλος. Ο πρώτος νόμος «Περί σχηματισμού και διαιρέσεως των Δήμων», στην ιστορία τον ελληνικού κράτους, ψηφίστηκε το Δεκέμβριο του 1833 και τον Οκτώβριο του 1834, σχηματίστηκε ο Δήμος Αθηναίων. Μέχρι να φτάσουμε στην τελευταία οργάνωση του συστήματος αυτοδιοίκησης «Καποδίστριας» που ισχύει σήμερα, πέρασαν περίπου 170 χρόνια. Η Τοπική όμως Αυτοδιοίκηση έχει τις ρίζες της στο Βυζάντιο. Στην τουρκοκρατία οι κοινότητες είχαν κυρίως την ευθύνη της είσπραξης των φόρων του Σουλτάνου. Στη συνέχεια δημιουργήθηκε ένας υψηλός βαθμός αυτοδιοίκησης (Μαδεμοχώρια στη Χαλκιδική, Ζαγόρι, χωριά Πηλίου και Αμπελακίων) που βοήθησε κατά πολύ στην αφύπνιση της εθνικής συνείδησης και στην Επανάσταση του 1821. Από το βιβλίο της Ιστορίας, να αντλήσετε πληροφορίες για τη δράση των κοινοτήτων στην Τουρκοκρατία και το Νεοελληνικό κράτος.