Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Άρθρα :: Γνώμη (άρθρο σχολιασμού)

( γρίπη των πτηνών: ούτε εφησυχασμός ούτε "καινά δαιμόνια" :: 10/2/2006 22:18:16) 

Γρίπη των πτηνών: Ούτε εφησυχασμός ούτε "καινά δαιμόνια" ΣΤ. ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΛΟΓΟΥ

Του ΔΗΜΗΤΡΗ ΓΑΛΑΜΑΤΗ*

Ακούω και μιλώ

Τέσσερα είναι τα βασικά χαρακτηριστικά με βάση τα οποία πρέπει να προσεγγίσουμε το πρόβλημα της γρίπης των πτηνών: 1. Πολλοί άνθρωποι αρχίζουν να ξεφυλλίζουν την εφημερίδα ή το περιοδικό τους από τη σελίδα που περιέχει τα ζώδια (τα ωροσκόπια).

Το πρώτο αφορά τη φύση του αυτή καθαυτή, όπου οι πολιτικές που πρέπει να εφαρμοστούν χρήζουν σοβαρής επιστημονικής υποστήριξης και εξειδικευμένης γνώσης.

Εσείς έχετε αυτή τη συνήθεια;

Το δεύτερο εστιάζεται στην ιδιαιτερότητά του να αποτελεί πρόβλημα της παγκόσμιας κοινότητας.

Συζητήστε στην τάξη και επιχειρήστε να εξηγήσετε αυτή τη συμπεριφορά.

Το τρίτο ξεχωριστό της γρίπης των πτηνών αναφέρεται στην αναγκαιότητα να αντιμετωπιστεί όχι με όρους επικαιρότητας και επικοινωνίας αλλά με σχέδιο, πρόγραμμα και μέθοδο.

Πιστεύετε ότι η ανάγνωση του ωροσκοπίου μπορεί να βοηθήσει κάποιον να πάρει τις σωστές αποφάσεις, για να αποφύγει κινδύνους και να εκμεταλλευτεί τις ευκαιρίες της ζωής;

Τέλος το τέταρτο, που κυρίως προβάλλει ως η πλέον σοβαρή συνέπεια, είναι η τεράστια οικονομική ζημιά που προκαλεί ή δύναται να προκαλέσει όχι μόνο η εμφάνιση της νόσου σε μία περιοχή, σε μία χώρα ή ακόμη και σε μία ήπειρο, αλλά ακόμη αυτή και μόνο η απειλή ή η υποψία της.

Ναι;

Στη χώρα μας εδώ και μήνες βρίσκεται σε εφαρμογή ένα ολοκληρωμένο σχέδιο δράσης, εγκεκριμένο από την Ευρωπαϊκή Ένωση, για την παρακολούθηση και την αντιμετώπιση της γρίπης των πτηνών, γεγονός που αφενός θωρακίζει τη χώρα τόσο στην απειλή όσο και στην εμφάνιση ακόμη της νόσου, αφετέρου μας οπλίζει με μία τεράστια τεχνογνωσία που μπορεί να λειτουργήσει ως συγκριτικό πλεονέκτημα της χώρας μας έναντι άλλων χωρών, εντός και εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης, σε τέτοιο βαθμό μάλιστα που μπορεί να αποτελέσει άυλο κεφάλαιο προς εξαγωγή.

Όχι;

Άλλωστε η ορθή εφαρμογή αυτού του σχεδίου οδήγησε και στον εντοπισμό των ύποπτων κρουσμάτων και μάλιστα άγριων πτηνών και όχι εκτρεφόμενων στο Σταυρό, τους Νέους Επιβάτες και την Πιερία.

Γιατί;

Καθώς λοιπόν η υποψία του προβλήματος ενέσκηψε στα μέρη μας, έχει τεράστια σημασία τόσο ο τρόπος με τον οποίο θα το διαχειριστούμε συνολικά, πολίτες, πολιτικοί, αυτοδιοίκηση, μέσα ενημέρωσης, δημόσιοι λειτουργοί, επιχειρηματίες του χώρου, όσο και τι εικόνα και τι μήνυμα θα εκπέμψουμε στην υπόλοιπη Ελλάδα αλλά και στον υπόλοιπο κόσμο.

2. Συζητήστε το μήνυμα των κειμένων 10 και 11.

Γι' αυτό:

Ποια σχέση εντοπίζετε μεταξύ τους ως προς το θέμα που θέτουν και τον τρόπο που το προσεγγίζουν;

Να μην εφησυχάζουμε, αλλά και να μη σπέρνουμε "καινά δαιμόνια", να μην υποτιμούμε το πρόβλημα, αλλά και να μην υπερεκτιμούμε τη διάστασή του, να μην αδιαφορούμε, αλλά και να μην πανικοβαλλόμαστε.

Θεωρείτε υπαρκτό τον κίνδυνο που επισημαίνουν τα δύο κείμενα;

Οι έννοιες που πρέπει να προσδιορίζουν τη συμπεριφορά και την αντίδραση του καθενός ξεχωριστά και όλων μαζί, είτε βρίσκεται σε θέση ευθύνης είτε είναι απλός πολίτης, είναι ωριμότητα, ψυχραιμία και υπεύθυνη ενημέρωση.

Από πού πιστεύετε ότι προέρχεται;

Κάθε άλλη πρακτική, με δεύτερες σκέψεις και ιδιοτελείς προσδοκίες, από όποιον ή όποιους επιλεγεί όχι μόνο είναι ανεύθυνη και επικίνδυνη, αλλά δεν αποκλείεται να οδηγήσει σε τεράστιες οικονομικές απώλειες μεγάλες ομάδες πληθυσμού των νομών μας, καθώς πολύ μεγάλο ποσοστό της τοπικής οικονομίας αφορά την πτηνοτροφία και τον τουρισμό.

3. Οργανώστε στην τάξη σας έναν αγώνα λόγου (ντιμπέιτ) με τους κανόνες που περιγράφονται αναλυτικά στην ενότητα 5, σελ. 102. Η ομάδα Α αναλαμβάνει να υποστηρίξει την άποψη ότι η πρόοδος της επιστήμης και της τεχνολογίας αποτελεί απειλή για το μέλλον της ανθρωπότητας. Η ομάδα Β, αντίθετα, θα υποστηρίξει ότι οι κίνδυνοι δεν προέρχονται από την ανάπτυξη της επιστήμης αλλά από την κακή της χρήση και επιπλέον ότι η επιστήμη παρέχει τη μόνη ελπίδα για την αντιμετώπιση των ζωτικών προβλημάτων της ανθρωπότητας. Για να προετοιμάσετε τα επιχειρήματά σας, ανατρέξτε στα κείμενα 1, 5, 7 και 9 αυτής της ενότητας. Επίσης, σκεφτείτε παραδείγματα από την ιστορία και την επικαιρότητα.