Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Ρεπορτάζ :: Ανεπτυγμένη είδηση-λόγος

( "κυκλώματα μεσαζόντων για τις άδειες παραμονής" :: 15/2/2006 20:50:31) 

Για "κατευθυνόμενα παράπονα" εναντίον του κάνει λόγο ο διευθυντής αστικής κατάστασης αλλοδαπών και μετανάστευσης της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας Γιώργος Σαριγιαννίδης, με αφορμή το αίτημα του Δικηγορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης προς τον υπουργό Εσωτερικών για απομάκρυνση του κ. Σαριγιαννίδη από τη θέση του.

Κείμενο 2 - Οικοδομώντας το μέλλον

Καταγγελία του διευθυντή της διεύθυνσης Αλλοδαπών της περιφέρειας Κ. Μακεδονίας

Κάποια φορά, στη διάρκεια της δεκαετίας του '50, καθώς επέστρεφα με πλοίο από τη Βραζιλία, μείναμε για μια μέρα στο Τρινιντάντ κι εγώ αποφάσισα να ρίξω μια ματιά στη σημαντικότερη πόλη, το Πορτ οφ Σπαίην.

"Κυκλώματα μεσαζόντων για τις άδειες παραμονής"

Την εποχή εκείνη, όταν επισκεπτόμουν μια πόλη, ενδιαφερόμουν να γνωρίσω τις πιο φτωχές περιοχές της - να δω πώς είναι εκεί η ζωή.

Του ΣΤΑΥΡΟΥ ΓΙΑΚΟΥΒΗ

Έτσι χάζεψα κάμποσο στους λόφους, στη νέγρικη συνοικία της πόλης, τριγυρνώντας με τα πόδια.

"Κατευθυνόμενα παράπονα" εναντίον του από "μικροσυμφέροντα μεσαζόντων" καταγγέλλει ο διευθυντής αστικής κατάστασης αλλοδαπών και μετανάστευσης της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας Γιώργος Σαριγιαννίδης, με αφορμή τη χθεσινή δημοσιοποίηση αιτήματος του Δικηγορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης προς τον υπουργό Εσωτερικών για απομάκρυνση του κ. Σαριγιαννίδη από τη θέση του.

Είχα πάρει το δρόμο της επιστροφής, όταν σταμάτησε πλάι μου ένα ταξί κι ο οδηγός του μου είπε: "Έι, κύριε!

Η κόντρα μεταξύ του κ. Σαριγιαννίδη και των δικηγόρων αφορά τον τρόπο διεκπεραίωσης των αιτήσεων που καταθέτουν οι αλλοδαποί μετανάστες για τη χορήγηση αδειών παραμονής και εργασίας.

Θέλεις να δεις την πόλη;

Στην ανακοίνωση που εξέδωσε χθες ο κ. Σαριγιαννίδης αναφέρει ότι πράγματι άλλαξε ο τρόπος διεκπεραίωσης των αιτήσεων που υποβάλλουν οι αλλοδαποί.

Θα σου κοστίσει μόνο πέντε μπίβι".

Επισημαίνεται ωστόσο ότι η όλη διαδικασία γίνεται σύμφωνα με όσα προβλέπονται από τους νόμους και ότι τα μέτρα που λήφθηκαν και οι αλλαγές που έγιναν αποσκοπούσαν αποκλειστικά στην αντιμετώπιση φαινομένων διαφθοράς.

"Εντάξει", του είπα και μπήκα μέσα.

Στην ίδια ανακοίνωση ο κ. Σαριγιαννίδης περιγράφει λεπτομερώς πώς λειτουργούσαν μέχρι πρότινος τα "κυκλώματα μεσαζόντων" που εκμεταλλεύονταν τους αλλοδαπούς:

Ο οδηγός έστριψε προς τα πάνω, να με πάει να δω κάποιο ανάκτορο, λέγοντας:

"Τα μικροκυκλώματα μεσαζόντων αποσκοπούσαν, είτε μέσω πιέσεων είτε με άλλους άνομους τρόπους, να παραβιάζουν τη σειρά προτεραιότητας, να παρακάμπτουν τις ουρές αναμονής και να επιτυγχάνουν τη διεκπεραίωση νεότερων χρονικά υποθέσεων, καθιστώντας ανενεργές και ανεπεξέργαστες παλαιότερες υποθέσεις, αποσπώντας σύμφωνα με φήμες σημαντικά χρηματικά ποσά από τους ενδιαφερόμενους ταλαιπωρημένους και απελπισμένους αλλοδαπούς", αναφέρεται μεταξύ άλλων στην πολυσέλιδη ανακοίνωση.

"Θα σου δείξω όλα τα ωραία μέρη".

Και συνεχίζει ο κ. Σαριγιαννίδης:

"Όχι, ευχαριστώ", απάντησα.

"Λόγω της ανεξέλεγκτης κατάστασης που επικρατούσε… οι επιτήδειοι μεσάζοντες είχαν αποκτήσει πρόσβαση ακόμη και στο αρχείο της υπηρεσίας και έφθαναν πολλές φορές στο σημείο να αποσύρουν φακέλους από το αρχείο και να τους προωθούν για επίσπευση των υποθέσεων.

"Τέτοια βρίσκω παντού, είναι ίδια σε όλες τις πόλεις.

Οι συναλλαγές αυτές μεταξύ μεσαζόντων και αλλοδαπών πραγματοποιούνταν στους διαδρόμους και στον αύλιο χώρο της υπηρεσίας ή των δήμων, όπου ο μεσάζων παραλάμβανε τη βεβαίωση κατάθεσης δικαιολογητικών του αλλοδαπού και εισέπραττε την αμοιβή του και στη συνέχεια εισερχόταν στην υπηρεσία και με άνομες επαφές διαπλοκής επιχειρούσε να επισπεύσει την υπόθεση".

Εγώ θέλω να δω το πιο υποβαθμισμένο μέρος της πόλης, εκεί όπου ζουν οι πολύ φτωχοί.

Η ανακοίνωση του κ. Σαριγιαννίδη καταλήγει με σαφείς αιχμές για τις χθεσινές δηλώσεις του προέδρου του ΔΣΘ Δημήτρη Γαρούφα:

Εξάλλου μόλις πριν ήμουν εκεί πάνω, στους λόφους".

"Τα τυχόν κατευθυνόμενα παράπονα από ορισμένους για το πρόσωπό μου δεν θα πρέπει να αποπροσανατολίσουν, αλλά πρέπει να γίνει αντιληπτό ότι η σύγκρουση με τα μικροσυμφέροντα μεσαζόντων δικαιολογεί την αυστηρή πολλές φορές στάση μου".

"Α! ώστε έτσι;", έκανε εντυπωσιασμένος. "Εντάξει, θα σου δείξω αυτό που θες. Μετά, όταν θα έχουμε τελειώσει, θα σου κάνω και μια ερώτηση, γι' αυτό θέλω να κοιτάς το καθετί προσεχτικά".

Με οδήγησε λοιπόν σε μια γειτονιά Ινδών -είχαν κάνει εκεί κάποιο στεγαστικό πρόγραμμα- και σταμάτησε μπροστά σε κάποιο σπίτι που ήταν κατασκευασμένο με τσιμεντόλιθους. Μέσα δεν υπήρχε σχεδόν τίποτε. Στα μπροστινά σκαλιά καθόταν ένας άντρας. "Τον βλέπεις αυτόν;", ρώτησε ο οδηγός. "Ο γιος του σπουδάζει Ιατρική στο Μαίρυλαντ".

Μετά με γύρισε στη γειτονιά, κι έτσι μπόρεσα να δω καλύτερα πώς ήταν εκεί. Βρήκαμε και μια γυναίκα που τα δόντια της είχαν ολωσδιόλου σαπίσει. Λίγο παρακάτω σταματήσαμε κι ο οδηγός με σύστησε σε δύο γυναίκες που τις θαύμαζε. "Μάζεψαν κι οι δύο τα λεφτά τους κι αγόρασαν μια ραπτομηχανή. Τώρα όλη η γειτονιά ράβεται σ' αυτές", είπε με περηφάνια. […]

Είδαμε πολλά ακόμη και τελικά ο οδηγός του ταξί γύρισε και μου είπε: "Και τώρα, καθηγητά μου, να και η ερώτηση. Είδες ότι οι Ινδοί είναι τόσο φτωχοί όσο κι οι Νέγροι, μερικές φορές και πιο φτωχοί, όμως κάπως, με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, προοδεύουν - να, εκείνος ο άντρας έχει στείλει το γιο του στο κολέγιο, εκείνες οι γυναίκες δημιούργησαν μόνες τους ένα ραφτάδικο. Όμως οι άνθρωποι της φυλής μου δεν πάνε μπροστά. Γιατί;"

Του απάντησα ότι δεν ήξερα -αυτή την απάντηση έδινα σχεδόν σε κάθε ερώτηση-, όμως αυτός δε δέχτηκε τέτοιου είδους απάντηση από έναν καθηγητή. Προσπάθησα λοιπόν να βρω κάποια λογική αιτία. "Στην Ινδία, του είπα, υπάρχει μια μακρόχρονη παράδοση, η οποία πηγάζει από μια θρησκεία και μια φιλοσοφία χιλιάδων χρόνων. Έτσι οι άνθρωποι αυτοί, αν και δε ζουν στην Ινδία, είναι φορείς αυτής της παράδοσης για το τι είναι σημαντικό στη ζωή και προσπαθούν να οικοδομήσουν για το μέλλον και να βοηθήσουν τα παιδιά τους στις προσπάθειές τους - κάτι που έφτασε ως αυτούς μέσα απ' τους αιώνες".

Και συνέχισα λέγοντας: "Νομίζω ότι στους ανθρώπους της φυλής σου, δυστυχώς, δεν είχε δοθεί ποτέ η ευκαιρία να δημιουργήσουν μια τόσο μακρόχρονη παράδοση, ή, κι αν ακόμη είχε γίνει κάποτε αυτό, την έχασαν κατά τη διάρκεια της κατάκτησης και της σκλαβιάς τους". Δεν ξέρω αν ήταν αλήθεια αυτό, ήταν όμως η καλύτερη εξήγηση που διέθετα τη στιγμή εκείνη.

Ο οδηγός ένιωσε ότι αυτό που είπα ήταν μια καλή παρατήρηση, κι είπε ότι κι αυτός σχεδίαζε να οικοδομήσει για το μέλλον. Μάλιστα γι' αυτό το σκοπό έπαιζε στον ιππόδρομο κι αν κέρδιζε θα μπορούσε να αγοράσει ένα δικό του ταξί και να πάει πραγματικά μπροστά.

Ένιωσα πολύ λυπημένος. Του είπα ότι το να ζητάει να χτίσει το μέλλον του περιμένοντας να κερδίσει στον ιππόδρομο ήταν κακή επιλογή, εκείνος όμως επέμενε ότι αυτός ήταν ο μοναδικός τρόπος με τον οποίο θα μπορούσε να το κάνει. Ο άνθρωπος είχε τόσο καλές προθέσεις, η μέθοδος όμως που διάλεξε για να τις υλοποιήσει ήταν να επικαλείται την τύχη.

Richard P. Feynman, Τι σε νοιάζει εσένα τι σκέφτομαι οι άλλοι;, μτφρ. Νίκος Κοτρίδης, εκδ. Τροχαλία, 1993

Ερώτηση κατανόησης - Ποιες είναι οι δύο φυλετικές κοινότητες στις οποίες αναφέρεται το κείμενο και ποια διαφορά υπάρχει μεταξύ τους στον τρόπο που αντιμετωπίζουν το μέλλον;