Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Ο Κυπριακός τελικός στη ΝΕΤ

Κείμενο 3 - [Τέχνες και τεχνάσματα]

Καθώς η βραδιά επιλογής του ελληνικού τραγουδιού αργεί ακόμη, η κρατική τηλεόραση αποφάσισε να φέρει τους τηλεθεατές πιο κοντά στο κλίμα της Eurovision, μεταδίδοντας απόψε τον κυπριακό τελικό. Ο νους όμως για να υλοποιήσει τη σκέψη του και τις ιδέες του αναγκάζεται να μεταχειρίζεται τεχνάσματα ώστε να υπερπηδήσει τα εμπόδια της ύλης, να της δώσει μορφή και να εκφραστεί. Στις 11 το βράδυ, όσοι συντονίσουν τους δέκτες τους στη ΝΕΤ μπορούν να παρακολουθήσουν σε μαγνητοσκόπηση το σόου που ετοιμάζουν οι Κύπριοι και να γνωρίσουν το πρόσωπο που θα ταξιδέψει το Μάιο στην Αθήνα, για να διεκδικήσει την πρώτη θέση. Με τέχνασμα ο τροχός υπερνικά την τριβή, με τέχνασμα ο στρατηγικός ελιγμός υπερνικά την αντίσταση του εχθρού, με τέχνασμα μιμητικό παριστάνει η ζωγραφική τα φαινόμενα, η γλυπτική ανδριάντες. Μεγάλα φαβορί είναι δύο παιδιά του "Fame story 3", ο Ανδρέας Κωνσταντινίδης και η Ανέτ Αρτάνι. Με τέχνασμα έκλεψε ο Προμηθέας τη φωτιά από τους θεούς για να σώσει τους ανθρώπους.

1.000 δημοσιογράφοι!

Η τέχνη λοιπόν του ανθρώπου, όσο και αν αποβλέπει στο απόλυτο, αναπτύσσεται στο πεδίο του δυνατού.

Ούτε εκατό ούτε διακόσιοι αλλά χίλιοι (!) δημοσιογράφοι από κάθε γωνιά της Ευρώπης θα βρεθούν για ένα τριήμερο στην Αθήνα, προκειμένου να καλύψουν για τα μέσα που εργάζονται τον διαγωνισμό της Eurovision.

Γι' αυτό το έργο της δεν είναι μόνον προϊόν της φαντασίας αλλά και της τεχνικής εμπειρίας.

Την πολυδιαφημισμένη ελληνική φιλοξενία, τον ωραίο καιρό και τα σουβλάκια της πρωτεύουσας θα απολαύσουν και 38 αντιπροσωπείες από τις χώρες που συμμετέχουν στο διαγωνισμό, οι οποίες αναμένεται να αποτελούνται από 25 άτομα κατά μέσο όρο.

Ο Παρθενών συντίθεται ως ναός της θεάς αλλά, για να ανεγερθεί και να κατανικήσει τη βαρύτητα, χρειάζεται τεχνάσματα στατικά και οπτικά.

Εν τω μεταξύ, κατά τη διάρκεια του τελικού της 20ής Μαΐου, θα προβληθούν 48 σποτ με τις φυσικές ομορφιές και τους αρχαιολογικούς θησαυρούς της χώρας μας, τα οποία θα κοστίσουν στον ΕΟΤ τρία εκατομμύρια ευρώ, ενώ το υπουργείο Τουρισμού προβλέπει πως αν προβάλλονταν σε πράιμ τάιμ σε διάφορα κανάλια θα κόστιζαν στο ελληνικό δημόσιο περισσότερα από 200 εκατομμύρια ευρώ.

Αφότου όμως το πέτυχε, εκφράζει αξίες και θέλγει τους ανθρώπους. Ίδια και η ποίηση, για να εκφράσει το άφατο, χρειάζεται τεχνάσματα, μύθους, εικόνες, ποιητικές μεταφορές, μέτρα και ρυθμούς που θα αποτινάξουν τη λήθη και τη νοητική δυσκαμψία των λέξεων έτσι ώστε να τις καταστήσουν ορχούμενες, ζωντανές φωνές συμβολικές. Ο καλλιτέχνης δεν μπορεί να κάμει τίποτε περισσότερο, διότι δεν είναι ο δημιουργός του κόσμου. Είναι δημιουργός "κόσμων εν κοσμώ", αλλά αυτό είναι χάρισμα μεγάλο και θαυμαστό.

Π. Α. Μιχελής, Αισθητικά θεωρήματα, τόμ. Ι, Ίδρυμα Παναγιώτη και Έφης Μιχελή, 1989

Ερωτήσεις κατανόησης 1. Ποιες είναι -σύμφωνα με το συγγραφέα- οι δύο προϋποθέσεις για τη δημιουργία ενός έργου τέχνης; 2. Ποιο ρόλο παίζουν τα τεχνάσματα στην τέχνη; Μπορείτε να αναγνωρίσετε τεχνάσματα πίσω από τις εντυπωσιακές σκηνές ταινιών που έχετε δει στον κινηματογράφο ή στην τηλεόραση; Ποιο αισθητικό αποτέλεσμα έχουν και ποια συναισθήματα γεννούν σε σας ως θεατές;

Κείμενο 4 - [Συζητώντας για… την τέχνη]

[pic]

Κώστας Μητρόπουλος, "Άγρια μωρά", εφημ. ΤΑ ΝΕΑ, 2004

Ερωτήσεις κατανόησης 1. Τι είναι ένας χορηγός; Αναζητήστε τις σημασίες των λέξεων χορηγός και σπόνσορας και συζητήστε το ρόλο που μπορούν να παίξουν τα πρόσωπα αυτά στην υπόθεση της τέχνης. 2. Τα λόγια του πιτσιρίκου στο σκίτσο φανερώνουν μια παρανόηση. Ποια είναι αυτή;