Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Μπορεί ο πρόεδρος Μπους να απηύθυνε χθες μήνυμα προς τον ιρακινό λαό να επιλέξει μεταξύ του χάους ή της ενότητας, η κατάσταση στο Ιράκ όμως παραμένει έκρυθμη, καθώς, εκτός από τα αιματηρά επεισόδια, νέα διάσταση καταγράφεται στο εσωτερικό της ιρακινής κυβέρνησης για την επίσκεψη Τζααφάρι στην Τουρκία.

Κείμενο 4 - […Όσα φέρνει ο πόλεμος]

Οι Ιρακινοί έχουν να επιλέξουν ανάμεσα "στο χάος και την ενότητα", δήλωσε χθες ο Αμερικανός πρόεδρος, Τζορτζ Μπους, σημειώνοντας ότι δέχτηκε από ηγέτες όλων των κοινοτήτων τη διαβεβαίωση ότι θα εργαστούν, ώστε να ξεπεραστεί η παρούσα κρίση βίας. […] Σε καιρούς ειρήνης κι όταν υπάρχει σχετική ευημερία, τόσο οι πολιτείες όσο και τα άτομα είναι πιο καλοπροαίρετοι ο ένας για τον άλλον, επειδή δε φτάνουνε σε απόγνωση από άκρα ανάγκη που δεν τους ήρθε με τη θέληση τους· Στο Ιράκ όμως η βία συνεχίζεται και εκτός από την τριπλή επίθεση αυτοκτονίας που σημειώθηκε στην ιρακινή πρωτεύουσα χθες και στοίχισε τη ζωή σε 32 ανθρώπους, νέες επιθέσεις σημειώθηκαν εναντίον σιιτικού τεμένους στη Βαγδάτη. ο πόλεμος όμως, που παίρνει ύπουλα κάτω απ' τα πόδια των ανθρώπων την ευκολία να κερδίζουν το καθημερινό τους, τους διδάσκει την ωμότητα, κι εντείνει την αγανάκτηση των πολλών ανάλογα με την κατάσταση όπου τους φέρνει.

Χθες ωστόσο διαγράφηκε νέα διάσταση στο εσωτερικό της πολιτικής ηγεσίας της χώρας.

Γίνονταν λοιπόν επαναστάσεις στις πολιτείες, κι αν τυχόν καμιά είχε καθυστερήσει, μαθαίνοντας το τι είχε σταθεί αλλού πρωτύτερα, προχωρούσε μακρύτερα στις άκρες βιαιότητες, και ξάναβαν τα μυαλά των ανθρώπων προσπαθώντας να επινοήσουν κάτι χειρότερο και πιο περίτεχνο, και να επιβάλουν πιο τερατώδικες αντεκδικήσεις.

Ο πρόεδρος του Ιράκ Τζαλάλ Ταλαμπανί εξέφρασε την αντίθεσή του για τη σημερινή επίσκεψη του πρωθυπουργού της χώρας Ιμπραήμ Τζααφάρι στην Τουρκία σε έντονους τόνους.

Και νόμισαν πως είχαν το δικαίωμα ν' αλλάξουν και τη συνηθισμένη ανταπόκριση των λέξεων προς τα πράγματα, για να δικαιολογήσουν τις πράξεις τους.

Ο Τζααφάρι αναμένεται στην Τουρκία για συνομιλίες σχετικά με τις βιαιότητες μεταξύ των σιιτών και των σουνιτών του Ιράκ, όπως δήλωσε το Τούρκος πρωθυπουργός Ρετζέπ Ερντογάν.

Έτσι η αστόχαστη αποκοτιά θεωρήθηκε παλικαριά γι' αγάπη των συντρόφων, ο δισταγμός από πρόνοια για το μέλλον δειλία που προβάλλει ενάρετες δικαιολογίες, η γνωστική μετριοπάθεια ως πρόφαση ανανδρίας και η ικανότητα να βλέπει κανείς όλες τις πλευρές μιας κατάστασης ανικανότητα να δράσει από καμιά· την απότομη και βίαιη αντίδραση την πρόσθεσαν στα προτερήματα του αντρός και η αποχή από τις ραδιουργίες λογίστηκε φαινομενικά λογική πρόφαση για ν' αποφύγει κανείς τον κίνδυνο.

Σύμφωνα με τον Ταλαμπανί, η στάση του Τζααφάρι έρχεται σε αντίθεση με την επιθυμία των κομμάτων που θα συμμετάσχουν στη διακυβέρνηση της χώρας, τα οποία θέλουν η επόμενη κυβέρνηση να είναι μια κυβέρνηση συναίνεσης.

Τον αδιάκοπα έξαλλο κατήγορο τον θεωρούσαν πάντα αξιόπιστο, όποιον όμως του αντιμιλούσε, τον υποψιάζονταν για προδοσία.

"Η εκτελεστική εξουσία στο Ιράκ είναι ο πρόεδρος, ο πρωθυπουργός, ο πρόεδρος του κοινοβουλίου και ο πρόεδρος του ανωτάτου δικαστηρίου, τους οποίους δεν ενημέρωσε", αναφέρεται σε ανακοίνωση της ιρακινής προεδρίας.

Κι αν έκανε κανείς ραδιουργίες και πετύχαινε, τον είχαν για έξυπνο, κι όποιος υποψιαζόταν και ξεσκέπαζε έγκαιρα τα σχέδια του άλλου ήταν ακόμα πιο καπάτσος.

Μακελειά στο Ιράκ

Όποιος όμως προνοούσε, ώστε να μη χρειαστούν αυτά καθόλου, έλεγαν πως διαλύει το κόμμα κι αφήνει να τον τρομοκρατήσουν οι αντίπαλοι.

Τριπλή επίθεση αυτοκτονίας σημειώθηκε χθες το μεσημέρι στο κέντρο της ιρακινής πρωτεύουσας με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους τουλάχιστον 32 άτομα, μεταξύ των οποίων ένας Αμερικανός και δύο Βρετανοί στρατιώτες, ενώ τραυματίστηκαν άλλοι 80.

Και μ' ένα λόγο, όποιος πρόφταινε να κάνει το κακό πριν από τον άλλον, άκουγε παινέματα, καθώς κι όποιος παρακινούσε στο κακό έναν άλλον που δεν το είχε πρωτύτερα βάλει στο νου του. […]

Αργότερα το απόγευμα από έκρηξη σε σιιτικό τζαμί, κοντά στην αγορά στα βόρεια της πρωτεύουσας, άλλα 23 άτομα σκοτώθηκαν.

Αιτία για όλ' αυτά είναι η όρεξη ν' αποκτήσουν δύναμη οι άνθρωποι από απληστία και φιλοδοξία· κι απ' αυτά πηγάζει η ορμή που τους σπρώχνει.

Στην πόλη Τικρίτ, στο στόχαστρο αγνώστων μπήκε ο τάφος του πατέρα του τέως Ιρακινού ηγέτη.

Θουκυδίδης, ο Αθηναίος, Ιστορία, Βιβλίο Γ', παρ. 82, μτφρ. Έλλη Λαμπρίδη, Ι. Κακριδής, εκδ. Γκοβόστη, 1962

Σύμφωνα με αυτόπτες μάρτυρες, σημειώθηκε έκρηξη βόμβας, από την οποία προκλήθηκαν ζημιές στο μικρό τέμενος που έχει δημιουργεί στο σημείο.

Ερώτηση κατανόησης

Εν τω μεταξύ, άνδρες του ιρακινού στρατού εντόπισαν στην πόλη Μπακούμπα τις σορούς εννέα ανθρώπων, οι οποίοι είχαν δεχθεί πυροβολισμούς.

- Ποια φθορά προκαλεί ο πόλεμος, κατά το Θουκυδίδη, στο ήθος και το λόγο των ανθρώπων;

Στο Κιρκούκ, αντάρτες επιχείρησαν, χωρίς να πετύχουν το σκοπό τους, να δολοφονήσουν τον επικεφαλής των αστυνομικών δυνάμεων της πόλης, συνταγματάρχη Αμπντουλάχ Αζάντ.

Όπως γίνεται γνωστό, οι βίαιες συγκρούσεις που ακολούθησαν τη βομβιστική επίθεση την περασμένη εβδομάδα κατά σιιτικού μαυσωλείου στη Σαμάρα έχουν προκαλέσει το θάνατο περισσότερων από 350 ανθρώπων τις τελευταίες ημέρες. Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με έρευνα του BBC σε 35 χώρες, σημειώνεται ότι το 60% των ερωτηθέντων εκτιμά ότι εισβολή των Αμερικανών και των Βρετανών στο Ιράκ το 2003 αύξησε τον κίνδυνο της τρομοκρατίας, έναντι μόλις 12% που εκτιμά το αντίθετο.

ΔΙΚΗ ΣΑΝΤΑΜ

Έγγραφα που καίνε

Μετά το μποϊκοτάζ ενός μήνα, η υπερασπιστική ομάδα του Σαντάμ εμφανίστηκε στο δικαστήριο, όπου συνεχίζεται η δίκη, ωστόσο το δικαστήριο να απέρριψε το αίτημα των συνηγόρων υπεράσπισης για αντικατάσταση του προέδρου.

Την ίδια ώρα, οι εισαγγελείς παρουσίασαν έγγραφο με την υπογραφή του πρώην προέδρου του Ιράκ (όπως επισήμανε η εισαγγελία) που έδινε εντολή για την εκτέλεση 148 σιιτών το 1982 στο χωριό Ντουτζάιλ και ενώ είχε προηγηθεί δολοφονική απόπειρα κατά του Σαντάμ.

Η εισαγγελία παρουσίασε ακόμη ένα άλλο έγγραφο του Επαναστατικού Δικαστηρίου από το Μάρτιο του 1985, που φέρεται να έχει την υπογραφή του Ιμπραήμ, επικεφαλής των μυστικών υπηρεσιών εκείνη την εποχή, που αναφέρει τις λεπτομέρειες της εκτέλεσης των 148 σιιτών.