Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Άρθρα :: Καλλιτεχνική είδηση

( rolling...votes όπως rolling stones ) 

ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΑ 100 χρόνια από τη γέννηση του Ζορζ Σιμενόν

Διαβάζω και γράφω

Rolling…votes όπως Rolling Stones

Μαιγκρέ: Παγίδα made in USΑ

1. α. Οι Αθηναίοι μετέφεραν τα παιδιά και τις γυναίκες στην Τροιζήνα. (κείμ. 1)

Γράφει ο ΣΤΑΜΑΤΗΣ ΓΙΑΝΝΙΣΗΣ

Ο Μαιγκρέ συνταξιούχος, κατά λάθος ΝεοΫορκέζος και λιγάκι μισογύνης. Όπως δηλαδή και ο Ζορζ Σιμενόν, ο δημιουργός του, που γεννήθηκε πριν από 100 χρόνια και έγραφε για πολύ καιρό, ένα μυθιστόρημα κάθε τρεις μέρες

β. Ο καθηγητής παρακινούσε τους μαθητές. (κείμ. 2)

Απόψε το βράδυ στο "Ολυμπιακό στάδιο" της Αθήνας, τέσσερις… μεσόκοποι νέοι θα προσπαθήσουν αποδείξουν για πολλοστή φορά ότι η ζωή δε σταματάει στα πενήντα ή στα εξήντα.

ΜΑΝΩΛΗΣ ΠΙΜΠΛΗΣ

Σ' αυτές τις φράσεις το υποκείμενο ενεργεί και η ενέργειά του μεταβαίνει κάπου.

Και είναι μαθηματικά βέβαιο ότι θα το αποδείξουν με επιτυχία.

Τις περισσότερες πίπες του ήταν η γυναίκα του που τις αγόραζε, μία φορά τον χρόνο, στη γιορτή του. Ξαναγράψτε τις φράσεις χρησιμοποιώντας ως υποκείμενο των ρημάτων τις υπογραμμισμένες λέξεις.

Η συναυλία των Rolling Stones, που αναμφισβήτητα αποτελεί το κορυφαίο μουσικό γεγονός της χρονιάς για τη χώρα, πέρα από την αξία της ως καλλιτεχνικό δρώμενο, θα έχει και μία άλλη πτυχή.

Εκείνος πάντως την ξεχνούσε εύκολα όταν εκτελούσε αποστολή. - Το υποκείμενο ενεργεί ή δέχεται μια ενέργεια; …………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Μέσα στο ανώνυμο παλλόμενο πλήθος, εύκολα θα διακρίνουμε στα ρεπορτάζ των τηλεοπτικών καναλιών, τις γνωστές φυσιογνωμίες αρκετών πολιτικών αρχηγών περιστοιχιζόμενες από εξίσου γνωστές και μη φιγούρες πολιτικών στελεχών απ' όλους τους χώρους.

Όπως, για παράδειγμα, όταν ήταν στη Νέα Υόρκη.

2. α. Ο καθηγητής μας έφεγγε ολόκληρος. (κείμ. 2)

Το πολιτικό μάρκετιγκ των τελευταίων χρόνων υπαγορεύει όλο και περισσότερο την συμμετοχή των πολιτικών αστέρων του τόπου σε εκδηλώσεις, που ξεφεύγουν από την πεπατημένη των κομματικών συνεστιάσεων, των αθλητικών γεγονότων, αλλά και των περισσότερο συμβατικών πολιτιστικών εκδηλώσεων, που προϋποθέτουν συνήθως κάποιο αρχαίο θέατρο, ως χώρο δράσης.

Είχαν συμβεί ήδη αρκετά - και συγκλονιστικά - πράγματα από τότε που είχε φτάσει.

β. Δυο τρία παιδιά χόρευαν το τραγούδι μες στην τάξη. (κείμ. 2)

Το γεγονός ωστόσο της παρουσίας των πολιτικών στην αποψινή συναυλία δεν σημαίνει απαραίτητα και την απόλυτη ταύτισή τους με τα όσα θα γίνουν απόψε στο Ολυμπιακό Στάδιο.

Είχαν περάσει μέρες.

γ. 100 εκατομμύρια παιδιά γράφονται στο σχολείο (από τους γονείς τους). (κείμ. 3)

Άλλωστε είναι γνωστό ότι οι περισσότεροι από αυτούς βίωσαν τα μουσικά ρεύματα της νιότης τους μάλλον "ξώφαλτσα", χωρίς φυσικά να τους κατηγορεί κανείς γι' αυτό.

Και "ξαφνικά, έτσι, χωρίς λόγο, του ήρθε η επιθυμία να γράψει στην κυρία Μαιγκρέ και επέστρεψε στο ξενοδοχείο του".

δ. Τρέφονται οι πρόσφυγες με έξοδα του κράτους. (κείμ. 1)

Την εποχή που μεσουρανούσαν οι "πέτρες", οι περισσότεροι από τους πολιτικούς που θα παρακολουθήσουν τον Τζάγκερ και την παρέα του, να γεφυρώνουν με τις κιθάρες τους το χάσμα των γενεών, επιδίδονταν στον πετροπόλεμο με τους παρακρατικούς και την Αστυνομία.

Η σχέση του επιθεωρητή Μαιγκρέ με τις γυναίκες είναι αμφιλεγόμενη. ε. Παραμένουν αποκλεισμένοι από την εκπαίδευση. (κείμ. 3)

Σήμερα, από τα "ακριβά" του ΟΑΚΑ, θα δονηθούν "διακριτικά" στους ρυθμούς μιας μουσικής, που ελάχιστα συνδέθηκε με τις δικές τους νεανικές εμπειρίες.

Όπως και του δημιουργού του, του Βέλγου συγγραφέα Ζορζ Σιμενόν.

Ποιος ενεργεί σε καθεμιά από τις προηγούμενες προτάσεις;

Δεν είναι ενοχλητικό που οι πολιτικοί θα είναι απόψε εκεί.

Οι γυναίκες, τις περισσότερες φορές, παίζουν δευτερεύοντα ρόλο στο έργο του.

- Ποια λέξη δέχεται την ενέργεια του ρήματος;

Άλλωστε, θα ήταν υποκρισία να μην τους αναγνωρίζει κανείς το δικαίωμα να επιλέγουν τον τρόπο διασκέδασής τους, είτε πρόκειται για μια ροκ συναυλία είτε για τα μπουζούκια.

Αυτό βέβαια δεν αλλοιώνει την αξία των ιστοριών του.

- Το ρήμα δείχνει σε όλες τις περιπτώσεις ότι το υποκείμενο ενεργεί;

Αυτό που σίγουρα, όμως, ενοχλεί είναι η εσκεμμένη διαρροή σε όλα τα μέσα μαζικής ενημέρωσης των προθέσεών τους 48 ώρες πριν από τη συναυλία, ότι θα βρίσκονται εκεί,.

Έχουν περάσει πια 13 χρόνια από τον θάνατό του, φέτος όμως τα φώτα στρέφονται ξανά στα γραπτά του, επειδή στους ανθρώπους αρέσουν οι αριθμοί.

α. …………………………………………………….

Γιατί αν τελικά η μοναδική τους έγνοια είναι να φανούν ότι συμμετέχουν και σε αυτό, ας εκδώσουν τουλάχιστον αύριο το πρωί δελτία Τύπου, για να τοποθετηθούν επί του περιεχομένου της εκδήλωσης, ώστε να μάθουμε κι εμείς την άποψή τους για τους Rolling Stones, που ίσως δεν είχαν ακούσει ποτέ μέχρι σήμερα.

Σε λίγες μέρες, την Πέμπτη 12 Φεβρουαρίου, κλείνουν 100 χρόνια από τη γέννησή του.

β. …………………………………………………….

DEEP PURPLE

Τα αφιερώματα στον ξένο Τύπο εκτενή, ο Gallimard αποφάσισε να εκδώσει τα βιβλία του στη σειρά Πλειάδες, εκεί που διαγκωνίζονται να μπουν, ζώντες ή τεθνεώτες, οι σπουδαιότεροι συγγραφείς του καιρού μας.

γ. …………………………………………………….

Έγιναν κιόλας 30 χρονών Και εξακολουθούν να επηρεάζουν τη μια γενιά πίσω απ' την άλλη

Στην Ελλάδα, το έργο του σκαλίσματος της μνήμης το ανέλαβε η "Άγρα". δ. …………………………………………………….

1968.

Προγραμματίζει έξι τίτλους, ο πρώτος από τους οποίους, "Ο Μαιγκρέ στη Νέα Υόρκη", ήδη κυκλοφόρησε στα βιβλιοπωλεία. ε. …………………………………………………….

Στο Αμβούργο της Γερμανίας το Φεβρουάριο συναντήθηκαν ο οργανίστας Jon Lord, ο ντράμερ Ian Paice, ο σολίστας κιθαρίστας Ritchie Blackmore που λίγο καιρό αργότερα μαζί με τον τραγουδιστή Rod Evans και τον μπασίστα Nick Simper σχηματίζουν τους θρυλικούς Deep Purple.

Συνταξιούχος πια, ο επιθεωρητής Μαιγκρέ διακόπτει μια παρτίδα μπιλότ στο καφέ Σεβάλ Μπλαν, για να υποδεχθεί έναν απρόσμενο επισκέπτη.

3. - Η βασική εκπαίδευση επιτρέπει σε όλους να επωφεληθούν από αυτήν. (κείμ. 3)

Το καλοκαίρι του ίδιου χρόνου κυκλοφορούν στις ΗΠΑ τη διασκευή του τραγουδιού Hush το Joe Sout, που σκαρφάλωσε μέχρι την 5η θέση του πίνακα επιτυχιών.

Ο Ζαν Μορά, ανήλικος γιος ενός Γάλλου που εγκατέλειψε τη Γαλλία ως βιολιστής και πήγε στην Αμερική όπου έγινε μέγας επιχειρηματίας, ανησυχεί για τον μεγιστάνα μπαμπά του.

- Ολόκληρη η κοινωνία ωφελείται από την εκπαίδευση των γυναικών. (κείμ. 3)

Αμέσως μετά μεγάλη επιτυχία γνώρισε και ο πρώτος μεγάλος δίσκος τους, Shades of Deep Purple.

Πιστεύει ότι ο Λιτλ Τζον, όπως αποκαλούν οι Αμερικανοί τον πατέρα του λόγω έλλειψης ύψους, κινδυνεύει.

Βρείτε το υποκείμενο των ρημάτων με έντονους χαρακτήρες.

1969.

Και πείθει τον Μαιγκρέ - πώς τα κατάφερε, άραγε; - να αφήσει την ήσυχη ζωή του στο Μενγκ σιρ Λουάρ για να πάει, στα 56 του χρόνια, σε μια Νέα Υόρκη που δεν έχει δει ποτέ του και με τα αγγλικά του σχολείου που έχει ξεχάσει.

- Από ποια λέξη δέχεται ενέργεια;

Κυκλοφορούν τα πετυχημένα singles, Kentucky woman, River Deep Mountain High και τους δίσκους The Book of Taliesym και Deep Purple.

Μόλις το υπερωκεάνιο έφθασε στο λιμάνι της Νέας Υόρκης, ο μικρός Ζαν με τον οποίο συνταξίδευε, έγινε καπνός.

υποκείμενο: ………………………

Μέχρι τα μέσα του ΄69, δεν είχε κυκλοφορήσει τίποτε δικό τους στην Αγγλία.

Ο Ζορζ Σιμενόν το 1954, φωτογραφημένος στο σπίτι του, στο Κονέκτικατ, από τον Έριχ Χάρτμαν

δέχεται ενέργεια: ………………………

Τον Ιούλιο τους Simper και Evaus αντικαθιστούν o Roger Glover και ο Ian Gillan, αντίστοιχα.

Στο ξενοδοχείο όπου έμενε ο Λιτλ Τζον, έπρεπε να περάσει πρώτα από έναν γραμματέα-τοίχο με ύποπτο ρόλο. 4. Ποιο ρήμα μέσης διάθεσης πιστεύετε ότι αντιστοιχεί σε κάθε σκίτσο;

Στις 24-9-96, στο Albert Hall του Λονδίνου, παρουσιάζουν ένα κονσέρτο, μαζί με την φημισμένη Royal Philarmonik Orchestra, υπό τη διεύθυνση του Dr. Malcolin Arnold.

Τα ψυχρά μάτια του μεγιστάνα επίσης δεν προοιωνίζονταν τίποτα το καλό.

Το κονσέρτο ηχογραφήθηκε και κυκλοφόρησε σε δίσκο το 1970.

Ο Μαιγκρέ όμως έχει τον τρόπο του.

1970.

Έχει τον αστυνόμο Ο' Μπράιαν, γνωστό του από παλιές, ένδοξες μέρες, έχει βοηθό ανάγκης έναν ντετέκτιβ που όταν πίνει βάζει τα κλάματα - τουλάχιστον μιλάει γαλλικά -, έχει βρει και ένα ξενοδοχείο που του θυμίζει Παρίσι.

Το καλοκαίρι, ο Ford παρουσίασε την καινούργια του δουλειά, με τίτλο The Gemini Suite, σε συνεργασία με την South Bank Pops Orchestrak του BBC και τους Deep Purple.

Επομένως τα έχει όλα.

Τον ίδιο χρόνο, κυκλοφορεί ο πέμπτος δίσκος του συγκροτήματος Deep Purple in Rock, που τους καθιέρωσε σαν κορυφαίο ροκ σχήμα σ' όλο τον κόσμο.

Σε λίγο έρχεται και ο πρώτος φόνος - να πάρει, θα τον είχε προλάβει αν δεν έμπαινε στον πειρασμό να αγοράσει μια πίπα.

1971 Κυκλοφορεί το Fireball

Όλοι τον σπρώχνουν να φύγει, όμως εκείνου κάτι μέσα του του λέει να μείνει…

1972 Κυκλοφορεί το Machine Head, που περιέχει τα ιστορικά κομμάτια Smoke on the water, Space Truckin, Lazy, Highway star και ο μέτριος δίσκος τους Purple Passage.

Ο Ζορζ Σιμενόν πάντοτε εκνευριζόταν που τον ταύτιζαν με το νουάρ μυθιστόρημα.

1973 Κυκλοφορεί το αριστουργηματικό Made in Japan ζωντανά ηχογραφημένο κατά τη διάρκεια της περιοδείας τους στην Ιαπωνία και το Who do you think you are που περιέχει ένα από τα δημοφιλέστερα τραγούδια τους το Woman from Tokyo.

Και είναι αλήθεια ότι έχει γράψει περίπου τα πάντα.

Την ίδια χρονιά ο Glover εγκαταλείπει το συγκρότημα ενώ τον ακολουθεί και ο Blackmore το 1975, που σχηματίζει τους Rainbow.

Αλλά για κάποιο λόγο που ούτε εκείνος έμαθε ποτέ, ο Μαιγκρέ έγινε δεύτερο πετσί του.

Στους Deep Purple έμειναν ο Lord, o Paice, o David Corerdale στα φωνητικά και ο Αμερικανός Tommy Bolin στην κιθάρα.

Ξεκίνησε το γράψιμο στα δεκάξι.

Η δισκογραφική τους συνέχεια είναι αποδοτική αλλά όχι και τόσο πετυχημένη.

Είχε μόλις εγκαταλείψει το σχολείο διότι ένας γιατρός του είπε ότι ο πατέρας του θα πεθάνει σε κανα-δυο χρόνια και πρέπει να δουλέψει.

Κυκλοφορούν τους δίσκους Stormdriger (1974), Come taste the band (1975), Burn και Made in Europe (1976), When we rock and when we roll, we roll (1978) και Deepest Purple (1980).

Έγινε και δημοσιογράφος στην "Γκαζέτ" της Λιέγης, ψάχνοντας στις αστυνομικές αναφορές "αν κανένα αυτοκίνητο πάτησε σκύλο".

1984 Τα πέντε μέλη της ένδοξης εποχής των Deep Purple αποφασίζουν να επιστρέψουν δυναμικά.

Εκ των υστέρων θυμήθηκε, όπως είπε σε συνέντευξή του στο γαλλικό ραδιόφωνο, ότι ο Μαιγκρέ ταίριαζε σε μια ιδιαίτερη φιγούρα: όταν είχε κλείσει τα έξι του χρόνια, ο παππούς του άρχισε να τον παίρνει μαζί του στα καθημερινά του μπάνια - έξι το πρωί! - στο ποτάμι.

Στα τέλη του '84 κυκλοφορεί το Perfect Stranger, που γνώρισε μεγάλη επιτυχία και το 1988 το ζωντανά ηχογραφημένο Nobody Perfect.

Ανάμεσα στους φίλους της παρέας του ήταν και ένας αστυνομικός που έλεγε ιστορίες και ο μικρός Ζορζ άκουγε εκστατικός.

Στα 30 χρόνια μετά εξακολουθούν να επηρεάζουν τη μία γενιά πίσω από την άλλη καθώς αποτελούν το αλφαβητάρι κάθε νεαρού, που ασχολείται με τη ροκ μουσική σ' όλες τις εκφράσεις της.

Ωστόσο τη συγγραφική του καριέρα την άρχισε με κοινωνικοαισθηματικά μυθιστορήματα του κιλού.

Ίσως μάλιστα πολύ σύντομα θα έχουμε την ευκαιρία να δούμε και ν' ακούσουμε τον Ritchie Blackmore σε συναυλία στη Θεσσαλονίκης.

Ακόμη και πολύ μετά, μιλούσε πολύ άνετα και σχεδόν υπερήφανα για εκείνη την εποχή της ζωής του.

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ

Έγραφε ένα κάθε τρεις μέρες - ο Σιμενόν υπήρξε ένα φαινόμενο ταχύτητας.

DEEP PURPLE Συγκρότημα από το Ην. Βασίλειο.

Κάποτε μια εφημερίδα του ζήτησε να γράψει μυθιστόρημα σε κοινή θέα, μέσα σε γυάλινο κλουβί.

Ιδρυτικά μέλη (1968): Rithie Blackmore (1945, Αγγλία), Ian Paice (1948, Αγγλία), Nicholas John Simper (1946, Αγγλία), Rod Evans (1945, Αγγλία), Jon Lord (1941, Αγγλία).

Είχε δεχθεί και είχε υπογράψει, ωστόσο το σχέδιο δεν πραγματοποιήθηκε ποτέ - όχι από δικό του φταίξιμο.

Το 1969 τους Simper και Evans αντικατέστησαν ο Roger Glover (1945, Αγγλία) και Ian Gillan (1945, Αγγλία).

Είχε γράψει κάπου 250 μυθιστορήματα με ψευδώνυμο, ωστόσο δεν θεωρούσε ακόμη τον εαυτό του ικανό συγγραφέα.

ΑΚΟΥΣΤΕ DEEP PURPLE-MADE IN JAPAN THE REMASTEREO EDITION-EMI

Το αστυνομικό μυθιστόρημα το θεώρησε ένα λίγο ψηλότερο σκαλοπάτι στην πορεία του προς τη συγγραφή - φαίνεται και από το ότι στον κάθε Μαιγκρέ αφιέρωνε τουλάχιστον ένα δεκαήμερο!

Οι καλύτερες στιγμές των Deep Purple σ' έναν κλασικό ροκ δίσκο.

Εδώ θα πρέπει να πούμε ότι το "Ο Μαιγκρέ στη Νέα Υόρκη" ανήκει στα αστυνομικά του της ύστερης περιόδου.

Η φοβερή ηχογράφηση σε μεταφέρει στο χώρο της συναυλίας.

Αφού είχε περάσει μια τριετία (1929-1932) που έγραφε μόνο Μαιγκρέ, τον άφησε για κάποια χρόνια και όταν τον ξανάπιασε - την εποχή που έγραφε πιο… "σοβαρά" μυθιστορήματα -, δεν έγραφε πάνω από ένα τον χρόνο.

Οι Deep Purple είναι ένα από τα ελάχιστα συγκροτήματα που αναδεικνύουν ένα live άλμπουμ σε μία από τις καλύτερες δημιουργικές στιγμές.

Στη Νέα Υόρκη αποφάσισε να τον στείλει το 1969, όταν πια, για να μην τον σκοτώσει και αναγκαστεί να τον ξαναφέρει στη ζωή, όπως έκαναν με τους ήρωές τους ο Κόναν Ντόιλ και η Αγκάθα Κρίστι, τον παρουσίαζε συνταξιούχο και περιστασιακά μόνο ασχολούμενο με τα μυστήρια του εγκληματολογικού.

ΚΡΑΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΒΟΡΕΙΟΥ ΕΛΛΑΔΟΣ (Εθνικής Αμύνης 2, τηλ. 223.785): "Όπως σας αρέσει" του Ουΐλιαμ Σέξπιρ.

ΤΙ ΠΕΡΙΜΕΝΕΙ Ο ΜΕΤΡ;

Από το Σάββατο 25 Απριλίου μέχρι και τις 10 Μαΐου.

"Πριν βρει το ξενοδοχείο που του ταίριαζε, είχε εγκατασταθεί στο Σεν Ρεζίς της 5ης Λεωφόρου, όπου έμενε και ο Τζον Μορά.

Ώρες παραστάσεων καθημερινά στις 9 μ.μ. και τις Κυριακές και στις 7.30 μ.μ.

Τηλεφωνεί για το πρωινό του:

ΔΩΜΑΤΙΟ ΤΟΥ ΜΥΛΟΥ (Ανδρέου Γεωργίου 56, τηλ. 551.838): "Νορμάλ Διαστροφές ΙΙ" του David Mamet από την ομάδα Θεάτρου "BALD THEATER".

- Δεσποινίς, θα ήθελα το πρωινό μου…

Από το Σάββατο έως και τις 3 Μαΐου.

Πρωινό, μάλιστα…

Ώρες παραστάσεων καθημερινά στις 9 μ.μ. εκτός Δευτέρας και Παρασκευής.

Εε;…

ΘΕΑΤΡΑΚΙ (στα ΞΥΛΑΔΙΚΑ, τηλ. 517.059):

Δεν καταλαβαίνετε;…

Η ομάδα "Θέατρο Καπνομάγαζο" του Πνευματικού Κέντρου του δήμου Σταυρούπολης παρουσιάζει το αφιέρωμα "Μπέρτολτ Μπρέχτ….από το 1898".

Καφέ…

Τρεις παραστάσεις το Σάββατο, την Κυριακή και τη Δευτέρα 27 Απριλίου στις 9.30 μ.μ.

Του έλεγε κάτι που δεν κατάφερνε να καταλάβει.

ΘΕΑΤΡΟ "ΑΛΕΚΟΣ ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΟΣ" (πρώην Σινέ Ολυμπιάς, Ολυμπιάδος 99, τηλ. 214.580):

- Σας ζητώ το πρωινό μου!

Το έργο του Αλέκου Σακελλάριου "Ο θάνατός σου η ζωή μου" ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Γιώργου Κιουρτσίδη.

Νόμισε ότι έκλεισε, αλλά τον συνέδεσε με κάποια άλλη γραμμή όπου μια καινούργια φωνή ανήγγειλε:

Παραστάσεις από Πέμπτη έως Κυριακή στις 21.00.

- Ρουμ σέρβις…

ΑΜΑΛΙΑ (Αμαλίας 71, τηλ. 821.483):

Μα φυσικά, ήταν πολύ απλό, αλλά βέβαια έπρεπε να το γνωρίζει και, προς στιγμήν, τα είχε βάλει με όλη την Αμερική που δεν είχε τη στοιχειώδη ιδέα να εγκαταστήσει κουδούνια στα δωμάτια των ξενοδοχείων.

Εναλλασσόμενο δραματολόγιο.

Και σαν να μην έφτανε αυτό, όταν χτύπησαν την πόρτα ήταν μέσα στο μπάνιο και δεν πάει να ούρλιαζε "Περάστε", αυτοί συνέχιζαν να χτυπούν.

"Το κουράγιο της μητέρας μου", Τετάρτη - Πέμπτη - Παρασκευή και Σάββατο στις 21.00.

Δεν μπόρεσε να αποφύγει, μούσκεμα όπως ήταν, να φορέσει τη ρόμπα του, και να πάει ν' ανοίξει, γιατί είχε βάλει τον σύρτη.

"Οι φασουλήδες του Κατσιπόρα", Κυριακή 10 Ιανουαρίου 11.00 και 19.00.

Τι περίμενε ο μετρ ντ' οτέλ;

ΑΝΕΤΟΝ (Παρασκευοπούλου 42, τηλ. 869.869):

Μάλιστα, έπρεπε να του υπογράψει μια απόδειξη.

Την κωμωδία "Παντρεύτηκα μια παντρεμένη" παρουσιάζει ο θίασος του Γιώργου Πάντζα, έως και την Κυριακή.

Αλλά και τι άλλο;

Δύο παραστάσεις καθημερινά στις 18.30 και 21.30.

Γιατί ο μετρ ντ' οτέλ κοντοστεκόταν και περίμενε, κι ο Μαιγκρέ κατάλαβε επιτέλους ότι περίμενε το φιλοδώρημά του.

ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΚΑΛΑΜΑΡΙΑΣ (Μεταμορφώσεως 7-9, Παλαιό Δημαρχείο, τηλ. 458.591):

Και τα ρούχα του πεταμένα στο πάτωμα!".

Το ΚΘΒΕ παρουσιάζει το έργο του Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα "Περλιμπλίν και Μπελίσα". Τελευταίες παραστάσεις. Από αύριο μέχρι και την Κυριακή στις 21.00, Κυριακή και στις 19.00, Τετάρτη και Σάββατο και στις 18.00.

ΘΕΑΤΡΟ 25ης Μαρτίου (τηλ. 424.321): (Παιδική σκηνή-μεικτό κουκλοθέατρο με ηθοποιούς και κούκλες). Κάθε Σάββατο στις 18.00 και κάθε Κυριακή στις 11.30 το πρωί ανεβαίνει το έργο της Καρίνας Ιωαννίδου "Πετάει, πετάει ο γλάρος".

ΘΕΑΤΡΟ ΜΟΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΣΤΩΝ (Κολοκοτρώνη 25-27, τηλ. 652.020, 223.785): (Σκηνή "Σωκράτης Καραντινός") Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος παρουσιάζει το έργο του Ιάκωβου Καμπανέλλη "Παραμύθι χωρίς όνομα", σε σκηνοθεσία Νίκου Αρμάου. Παραστάσεις: κάθε Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο στις 21.00, Κυριακή στις 19.00, Τετάρτη, Σάββατο και στις 18.00. Το Χοροθέατρο Θεσσαλονίκης του ΚΘΒΕ παρουσιάζει το έργο του Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα "Ο ματωμένος γάμος", σε χορογραφία Αναστασίας Θεοφανίδου. Κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21.00. Η Παιδική Σκηνή του ΚΘΒΕ ανεβάζει την παράσταση "Οδυσσεβάχ" της Ξένιας Καλογεροπούλου, σε σκηνοθεσία Ελένης Πίττα. Κάθε Σάββατο και Κυριακή στις 11.00 το πρωί (καθημερινές παραστάσεις για σχολεία). ΜΙΚΡΟ ΘΕΑΤΡΟ: Το έργο του Μίλαν Κούντερα "Ο Ιάκωβος και ο αφέντης του" ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Γιάννη Ρήγα, κάθε Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή και Σάββατο στις 21.00, Κυριακή στις 19.00, Τετάρτη και Σάββατο και στις 18.00.

ΟΛΥΜΠΙΟΝ (Πλατεία Αριστοτέλους 10, τηλ. 278.337): Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου αναβιώνει τον παλιό κινηματογραφικό θεσμό των κυριακάτικων παιδικών προβολών, γνωστών ως ΣΙΝΕΑΚ. Αυτή την Κυριακή στις 11 το πρωί προβάλλονται τα κινούμενα σχέδια "Παπουτσωμένος γάτος" και "Όλα τα καλά σκυλιά πάνε στον Παράδεισο".

ΠΑΛΛΑΣ (Λεωφ. Νίκης 73, Λευκός Πύργος, τηλ. 278.515): Η Παιδική Σκηνή του "Νέου Θεάτρου Θεσσαλονίκης" παρουσιάζει το έργο του Αλ. Αδαμόπουλου "Ο Σιμιγδαλένιος". Παραστάσεις κάθε Κυριακή στις 11.00 το πρωί (καθημερινές παραστάσεις για σχολεία).

82. Σύμφωνα με τους ειδικούς, το θέατρο σκιών πρωτοεμφανίστηκε στην Κίνα το 200 π. Χ. από ένα μάγο, ο οποίος κατάφερε να βοηθήσει τον βασιλιά Βου να ξεπεράσει τη θλίψη για το θάνατο της γυναίκας του, αναπαριστώντας τη φιγούρα της.

Στο θέατρο σκιών της Κίνας ξεχωρίζουν οι λεπτεπίλεπτες φιγούρες, άριστα διακοσμημένες, ενώ δίνεται και μεγάλη έμφαση στη λεπτομέρεια. Τα κεφάλια συνεχώς αλλάζουν κοστούμια και η θεματολογία των παραστάσεων αντλείται κυρίως από τους λαϊκούς μύθους. Σύμφωνα με την παράδοση, το θέατρο σκιών στην Κίνα ξεκίνησε τυχαία από τα ριζόχαρτα, που έβαζαν στα τζάμια των σπιτιών, και οι απ' έξω παρακολουθούσαν την οικογενειακή ζωή.

Στην Ελλάδα ο Καραγκιόζης πρωτοεμφανίστηκε το 1841 στο Ναύπλιο, όπου, σύμφωνα με δημοσίευμα εφημερίδας της εποχής, γινόταν λόγος για ένα καινούργιο θέατρο και πρώτος Έλληνας καραγκιοζοπαίχτης ήταν ο μπάρμπα Γιάννης Βλαχάρης. Εκείνος όμως, που απάλλαξε τον Καραγκιόζη από τα τουρκικά στοιχεία, ήταν ο Δημήτριος Σαρδούνης ή Μίμαρος το 1890 στην Πάτρα. Οι ήρωες από χθες μέχρι σήμερα άλλαξαν και από τον Καραγκιόζη φτάνουμε σήμερα στον Καραγκιόζη πανκ του Βουλτσίδη με δημιουργό τη Γεωργία Γιαννοπούλου. Στη Λάρισα δίνονται παραστάσεις από τους Έλληνες καραγκιοζοπαίχτες Σπαθάρη, Σπυρόπουλο, Βουλτσίδη, Κώσταρο, Ασπιώτη, Γιάνναρο, Μίμη Μάνο και Ιάσονα Μελισσινό.

ΧΟΡΕΥΟΝΤΑΣ ΣΤΗ ΛΟΥΝΑΣΑ

Πέντε γυναικείες φιγούρες λικνίζονται στους ρυθμούς της ζωής, σωματοποιούν τις εκπλήξεις, γεύονται την καθημερινότητα, αποδέχονται το μοιραίο, συνομιλούν με το αναπόφευκτο…

Πόσο λυτρωτικά μπορεί να λειτουργήσει η κίνηση του σώματος, η δίχως περιορισμούς και προκαταλήψεις παράδοσή του στο ρυθμικό παιχνίδι της μουσικής, που απελευθερώνει με αξιοζήλευτη ευκολία τις εσώτερες κραυγές της ψυχής; Η απάντηση είναι προφανής, αν σκεφτείς ότι η τέχνη της "όρχησης" προϋπήρξε των υπολοίπων, γεννήθηκε για να εκφράσει όσα οι λέξεις έμοιαζαν ανήμπορες να αρθρώσουν, φτωχές να συλλάβουν, απρόθυμες να φυλακίσουν. Αυτομάτως ο ρυθμικός αυτός κώδικας άρχισε να αποκτά δικό του ειδικό βάρος, απελευθέρωσε δυνάμεις που φωλιάζουν βαθιά μέσα μας, κατέστησε σημαντικό το καθημερινό, επαναστάτησε ενάντια στα "πρέπει" και τα "μη", άφησε να ανθίσουν ελεύθερα όσα μάθαμε να καταπιέζουμε με ιδιαίτερη ευκολία στα ενδότερα της ψυχής. Η λύτρωση της κίνησης, η πρωτοφανής απελευθέρωση της ψυχής μέσω του σώματος, το μοναδικό πάντρεμα των δυο τους σε μια δίχως πρόγραμμα τελετουργία, έχουν την τιμητική τους στο έργο του Μπράιαν Φρίελ, που παρουσιάζει στο Θέατρο "Αμαλία" η Πειραματική Σκηνή της Τέχνης.

Ο συγγραφέας, από τους σημαντικότερους της Ιρλανδίας, αποτολμά ένα ταξίδι στα μονοπάτια της μνήμης, με εφαλτήριο δύο γεγονότα που σημάδεψαν καθοριστικά τη ζωή μιας οικογένειας. Αύγουστος του 1936, ο θερισμός σημαίνει την αρχή της γιορτής της Λούνασα, απομεινάρι κέλτικων παγανιστικών τελετουργιών. Ο αποχωρισμός της γης από τους καρπούς της, ως άλλη πράξη διακόρευσης, παντρεύει το θερισμό με την ερωτική πράξη, που ολοκληρώνεται με την επιτυχή καρποφορία. Η ερωτική πράξη ίπταται ανολοκλήρωτη και υπαγορεύει τις αντιδράσεις των πέντε γυναικών που την αποτελούν. Η Κέιτ, η Μάγκι, η Άγκνες, η Ρόουζ και η Κρις, φυλακισμένες στο μικρόκοσμο της επαρχίας, κυνηγούν την έκπληξη, αποζητούν εναγώνια γεύσεις ζωής στη στείρα καθημερινότητα, μεταφράζουν το γέλιο και το κλάμα σε κίνηση, ταξιδεύουν, έστω προσωρινά, στη μαγεία ενός κόσμου που στολίζει τα όνειρά τους, μέσα από νότες που ξεχειλίζουν από το μαγικό κουτί του "Μαρκόνι", του καινούργιου ραδιοφώνου τους. Αλίμονο, κι αυτή ακόμα η απόλαυση, "απαγορευμένη" στην καθολική ηθική, διακόπτεται βίαια από συνεχείς βλάβες, προσγειώνοντας τις πέντε αδερφές στο ασφυκτικό εσωτερικό του σπιτιού. Αποκλεισμένες από τον κόσμο, βιώνουν την απομόνωση καρτερικά, αφήνοντας το χορό να παρασύρει τα ολιγόλεπτα ξεσπάσματά τους…

Ο Φρίελ χρησιμοποιεί την τεχνική αφήγησης μέσω ενός τρίτου, του εξώγαμου γιου της Κρις, Μάικλ, που βουτά στο χρόνο, γυρνά στο σημαδιακό καλοκαίρι του '36 και ζει μαζί μας τη μεταμόρφωση της οικογένειας. Ο Μάικλ αποστασιοποιείται και συμμετέχει συνάμα στην πλοκή, προλαβαίνει συχνά τις εκπλήξεις, λειτουργεί ως alter ego του συγγραφέα, γεφυρώνει το χρόνο κι επουλώνει πληγές, αποκαθιστά την τάξη μετά την απρόσμενη διασάλευσή της. Οι δύο άλλες αντρικές φιγούρες του έργου, ο θείος Τζακ, καθολικός ιερέας που ζει με τον απόηχο των παγανιστικών τελετών της Ουγκάντα, αρνούμενος στην ουσία το σχήμα του, και ο Τζέρι Ίβανς, πατέρας του Μάικλ, επαρχιώτης δανδής που σκορπά με ευκολία υποσχέσεις, σκιαγραφούν έναν κόσμο διαφορετικό, μακριά από συμβατικότητες και περιορισμούς, που χτυπά απειλητικά την πόρτα της εύθραυστης ψυχικής ισορροπίας των γυναικών και καταφέρνει να περάσει το κατώφλι της…

Η παράσταση συνομιλεί άριστα με το κείμενο, ακολουθεί πιστά τις πολύτιμες υποδείξεις του συγγραφέα, μεταφέρει στη σκηνή όλες τις απαλές συναισθηματικές αποχρώσεις, που καθορίζουν την προσωπικότητα και τις σχέσεις των πέντε αδερφών. Χαμηλοί τόνοι, σφιχτή δομή, οικονομία κινήσεων, ερμηνείες εκπληκτικές απ' όλους τους συντελεστές, που με αξιοζήλευτη τεχνική μετατρέπουν το κλάμα σε γέλιο, το δράμα σε κωμωδία, τη γαλήνη σε απρόβλεπτο ξέσπασμα. Παράσταση που ξεπερνά τους φραγμούς της γλώσσας, των συνόρων, των λαών και καταφέρνει να διεγείρει τις χορδές της ψυχής, να παρασύρει θεατές και ηθοποιούς σ' έναν αέναο χορό "λες κι η γλώσσα έπαψε να λειτουργεί, αφού οι λέξεις δεν είναι πια απαραίτητες".