Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Επιστολές :: Ελεύθερο ρεπορτάζ

( τα "φέσια" του πολιτισμού ) 

Απόπειρες του Οργανισμού Πολιτιστικής Πρωτεύουσας να μας πείσει για το έργο του. Ακόμα χρωστά…

ΔΙΚΤΥΟ

Κείμενο 4 [Οι νέες τεχνολογίες θα αλλάξουν την εκπαίδευση]

ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗΣ ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΑΣ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ

Μεγέθη δίχως… διαφήμιση

Ακόμα και οι πιο παραδοσιακοί παιδαγωγοί έχουν αντιληφθεί πλέον ότι η τεχνολογία παρέχει στην εκπαίδευση πρωτόγνωρες δυνατότητες και την ωθεί προς ενδιαφέρουσες αλλαγές.

Τα "φέσια" του Πολιτισμού

Π.Κ.

Για παράδειγμα, μας επιτρέπει να διερευνούμε υποθετικά ερωτήματα, να προσομοιώνουμε καταστάσεις και φαινόμενα, να κάνουμε ορατά πράγματα που διαφορετικά θα έμεναν αόρατα και να κατανοούμε με σαφήνεια αφηρημένες έννοιες.

Πώς το ελληνικό δημόσιο προστατεύει τον χρεώστη ΟΠΠΕΘ '97 σε βάρος των πιστωτών του

Έφεξε η Πλατεία Συντάγματος από την ανακαίνιση της «Μεγάλης Βρετανίας», του ξενοδοχείου που είναι συνυφασμένο με την ιστορία της Αθήνας - πρωτεύουσας εδώ και δυο αιώνες.

Αυτή η παραδοχή δεν έγινε βεβαίως από τη μια μέρα στην άλλη.

Νέα στοιχεία έρχονται καθημερινά στη δημοσιότητα σχετικά με τις οφειλές του Οργανισμού Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης "Θεσσαλονίκη '97", που δεν αφορούν σε συνεργασίες του μόνο στο εσωτερικό της χώρας, με επίκεντρο, βέβαια τη Θεσσαλονίκη, αλλά και εκτός συνόρων της ελληνικής επικράτειας, με όλες τις δυσάρεστες συνέπειες, που μπορεί να έχει η κατάσταση αυτή στο διεθνές κύρος όχι μόνο του Οργανισμού , αλλά και της χώρας γενικότερα.

Καλή και ωραία η ανακαίνιση στα μάρμαρα, τα μαντέμια - εσωτερικά δεν το είδα. Ο πρώτος στόχος που θέτει η κοινωνία του 21ου αιώνα για την αλλαγή του σχολείου είναι η εκπαίδευση να αρχίζει με βάση τις ανάγκες του μαθητή.

Παράλληλα, ιδιαίτερη εντύπωση προκαλεί η σπουδή της κυβέρνησης να εκδύσει τον Οργανισμό από κάθε περιουσιακό στοιχείο, που θα μπορούσαν να κατάσχουν οι πιστωτές για την κάλυψη μέρους των οφειλών του.

Όμως εκείνα τα πηχυαία γράμματα, η επιγραφή που στήνεται στον τελευταίο όροφο - «Μεγάλη Βρετανία» - τι τα θέλουνε; Αντί δηλαδή το παιδί να προσαρμόζεται σε ένα πρόγραμμα σπουδών, θα πρέπει το πρόγραμμα αυτό να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις του παιδιού.

Η βασική διάσταση του προβλήματος ήρθε στη δημοσιότητα μετά τη διαδικασία κατάσχεσης και πλειστηριασμού, που κίνησε η διαφημιστική εταιρεία Olympic DDB και την αναίρεσή της, που ζητήθηκε από το ελληνικό δημόσιο και συζητήθηκε κατά τη συνεδρία της περασμένης Δευτέρας στο Πρωτοδικείο Θεσσαλονίκης προεδρεύοντος του κ. Λιάπη.

Εδώ γίνεται σ' όλες τις πλατείες μια τεράστια και συντονισμένη προσπάθεια για την αφαίρεση δεκάδων χιλιάδων πινακίδων, φωτεινών επιγραφών, διαφημίσεων από τις προσόψεις των κτιρίων ώστε ν' αναπνεύσουμε λίγο από τον βομβαρδισμό μηνυμάτων και συνθημάτων και να φανεί η ομορφιά τους. Οι πολυπληθείς τάξεις παιδιών με το ενιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα και σύστημα βαθμολόγησης κρίνονται πλέον ανεπαρκείς και ζητούνται αλλαγές που θα επιτρέψουν την κάλυψη των αναγκών κάθε παιδιού, τώρα και στο μέλλον.

Η εταιρεία διεκδικεί την αμοιβή της για τη διαφημιστική προβολή της Έκθεσης Κειμηλιακών Θησαυρών του Αγίου Όρους, των προγραμμάτων "Ο Μέγας Αλέξανδρος στη δυτικοευρωπαϊκή τέχνη" και "Ο Μέγας Αλέξανδρος στην Ανατολή" καθώς επίσης και της γιορτής λήξης της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας.

Στο διατηρητέο της «Μεγάλης Βρετανίας» θα γίνει η εξαίρεση της διατήρησης της επιγραφής - ποιος ξέρει με τι πρόσχημα.

Ο αμέσως επόμενος στόχος της αλλαγής είναι να αλλάξει το περιβάλλον μάθησης.

Η παραπέρα διάσταση του ζητήματος είναι ότι ο ΟΠΠΕΘ '97 οφείλει περίπου 30.000.000 δραχμές, πριν την υποτίμηση, σε τιμολόγια διαφημιστικών καταχωρήσεων σε εφημερίδες του εξωτερικού: Monthly Chronicle 2.600 δολάρια Αυστραλίας, El Pais 2.725.000 πεσέτες, International Herald Tribune 387.657 γαλλικά φράγκα, Die Welt 18.353 γερμανικά μάρκα, Bianco y Negro 2.415.000 πεσέτες, Neue Zurcher Zeitung 11.860 ελβετικά φράγκα, 24 Heures 7.516 ελβετικά φράγκα, The Observer 10.304 λίρες Αγγλίας, The Orthodox Observer 6.000 αμερικάνικα δολάρια.

Μήπως είναι κι αυτή διατηρητέα, στοιχείο της αρχιτεκτονικής φυσιογνωμίας της πόλης κι επιπλέον είναι αναχρονισμός αφού σήμερα πια δεν λέμε «Μεγάλη Βρετανία» - αλλά «Βρετανία»!

Και εδώ εμφανίζεται πλέον ως πολύτιμος αρωγός η νέα τεχνολογία με τις δυνατότητες που παρέχει.

Οι παραπάνω πιστωτές, καθώς και κάθε πρώην συνεργάτης του Οργανισμού, που οι υπηρεσίες του δεν έχουν εξοφληθεί, δεν μπορούν πλέον να κινηθούν δικαστικά για κατασχέσεις, διότι το μόνο περιουσιακό στοιχείο, που διαθέτει πλέον ο Οργανισμός, είναι ο εξοπλισμός των γραφείων του.

Και τι θα πούμε στους κατόχους άλλων παρόμοιων επιγραφών, για τη χτυπητή εξαίρεση!

Η τάξη του αυριανού σχολείου δε θα περικλείεται πλέον από τους γνωστούς τέσσερις τοίχους, αλλά θα "μεταφέρεται" όπου το παιδί μπορεί να μάθει: κάθε τάξη θα είναι συνδεδεμένη μέσω του διαδικτύου με έναν απέραντο ιστό μάθησης, όπου το παιδί θα μπορεί να στραφεί για να αναζητήσει γνώσεις, παραδείγματα, απαντήσεις και λύσεις στα θέματα που του ανατέθηκαν, να συζητά με συμμαθητές που έχουν το ίδιο θέμα, να συμμετέχει σε ομάδες εργασίας και παρέες με κοινά μορφωτικά ενδιαφέροντα.

Παρά τη ρητή απαγόρευση εκποίησης των περιουσιακών του στοιχείων (άρθρο 49 του νόμου 2190) για τέσσερις μήνες μετά την εκκαθάριση, το ελληνικό δημόσιο ισχυρίζεται ότι τα περιουσιακά στοιχεία της ανώνυμης εταιρείας ΟΠΠΕΘ '97 ανήκουν πλέον σ' αυτό.

Άλλωστε τα πραγματικά μεγάλα μεγέθη δεν χρειάζονται διαφήμιση.

Η τηλεκπαίδευση και τα CD πολυμέσων θα είναι τα βασικά εργαλεία αυτής της τάξης.

Εξ ου και παρενέβη ζητώντας αναστολή του πλειστηριασμού των 11 κατασχεθέντων σπιτιών, δίνοντας διά των εκπροσώπων του τη διαβεβαίωση ότι τα χρέη θα εξοφληθούν μέχρι το τέλος του έτους.

Είναι και φαίνονται.

Παράλληλα, όμως, θα πρέπει να αλλάξει και ο ρόλος του δασκάλου.

Η ΝΔ περί πολιτιστικής κληρονομιάς

Από τον ως τώρα ρόλο του μεταδότη γνώσης, ο εκπαιδευτικός θα πρέπει να περάσει σε εκείνον του καθοδηγητή της αυτοδιδασκαλίας των μαθητών.

Την ανάγκη να προστατευθούν επαρκώς τα πολιτιστικά μνημεία της χώρας επεσήμαναν στον υπουργό Πολιτισμού Ευάγγελο Βενιζέλο στελέχη της ΝΔ με αφορμή το νέο προς ψήφιση αρχαιολογικό νόμο.

Με άλλα λόγια, χρησιμοποιώντας την τεχνολογία για να εντοπίζει τις ανάγκες και τις ιδιαιτερότητες κάθε μαθητή ώστε να του βρίσκει τα κατάλληλα μονοπάτια αναζήτησης της γνώσης, ο εκπαιδευτικός θα επιστρέφει στον αυθεντικό -και ξεχασμένο- ρόλο του σωκρατικού δασκάλου.

Στη συνάντηση η υπεύθυνη του τομέα μορφωτικών υποθέσεων της ΝΔ, βουλευτής Άννα Ψαρούδα - Μπενάκη, η πρόεδρος της ΟΚΕ πολιτισμού, βουλευτής Έλσα Παπαδημητρίου, και ο εισηγητής του νομοσχεδίου για τον νέο αρχαιολογικό νόμο, βουλευτής Βασίλης Κορκολόπουλος, υπογράμμισαν ότι η κυβέρνηση οφείλει μέσω του νέου νόμου να ενισχύσει την προστασία των πολιτιστικών αγαθών της χώρας.

Θα πάψει πλέον να βλέπει τους μαθητές του ως παθητικούς αποδέκτες της διδασκαλίας του και θα τους παρέχει ευρύτερα χρονικά περιθώρια να κρίνουν, να σκέφτονται, να εφαρμόζουν, να συνθέτουν και να οραματίζονται.

Παράλληλα ζήτησαν την εξομάλυνση των σχέσεων πολίτη και κράτους, ώστε ο πολίτης να αναδειχθεί σε θεματοφύλακα και εγγύηση της πολιτιστικής κληρονομιάς, ενώ κατέθεσαν παρατηρήσεις και προτάσεις για τη βελτίωση πολλών ρυθμίσεων του νομοσχεδίου.

Ο δάσκαλος θα είναι το επίκεντρο της αναζήτησης της γνώσης, αλλά ποτέ πια η αυθεντία. Ο Σωκράτης, δυόμισι χιλιάδες χρόνια μετά, φαίνεται ότι είχε -και σε αυτό- δίκιο.

http://www.school.gr

Τ. Καφαντάρης, "Οι 10 τεχνολογικές καινοτομίες που θα αλλάξουν την εκπαίδευση", ένθετο "ΒΗΜΑSCIENCE", εφημ. ΤΟ ΒΗΜΑ, 12/1/2003 (Διασκευή)

Ερωτήσεις κατανόησης 1. Πώς μπορεί να βοηθήσει η τεχνολογία, ώστε ν' αλλάξει το "περιβάλλον μάθησης" στο σχολείο; 2. Ποιος ρόλος προδιαγράφεται για το δάσκαλο στο σχολείο του μέλλοντος στο οποίο θα αξιοποιείται η τεχνολογία;