Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

ΠΙΝΑΚΑΣ: Οι επιχειρήσεις-μέλη της Πολιτιστικής Εταιρείας Βορείου Ελλάδος

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΕΠΙΔΑΥΡΟΥ

Α ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ

Α/Α

Νύχτες μουσικές και… δραματικές

Κείμενο 1 [Η εκπαίδευση στην αρχαία Αθήνα]

1.

Οκτώ παραγωγές στο αρχαίο θέατρο Επιδαύρου και τέσσερις συναυλίες στο μικρό θεατράκι, κόστους 882.000 ευρώ, περιλαμβάνουν τα Επιδαύρια 2003

Μπορούμε λοιπόν να πούμε πως στην Αθήνα η εκπαίδευση ήταν σχεδόν εντελώς ελεύθερη και ότι την είχαν αφήσει στην ιδιωτική πρωτοβουλία.

2.

ΕΛΕΝΑ Δ. ΧΑΤΖΗΙΩΑΝΝΟΥ

Ακόμα και για μια ειδική περίπτωση, για "τα ορφανά του Έθνους", δηλαδή για τους γιους των πολιτών που είχαν σκοτωθεί για την πατρίδα, που η συντήρησή τους γινόταν με έξοδα του δημοσίου, το κράτος περιοριζόταν να πληρώνει για την εκπαίδευση αυτών των ορφανών σε ιδιωτικούς δασκάλους.

3.

Μετρημένο, χωρίς προαναγγελθείσες εκπλήξεις, δίχως συμμετοχή ξένου θιάσου και με τα καθιερωμένα από χρόνια θέατρα (Εθνικό, ΚΘΒΕ, ΘΟΚ, Θέατρο Τέχνης, Αμφι-Θέατρο) συν τη μόνιμη, την τελευταία πενταετία, «Διαδρομή» και το νεοεισερχόμενο ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας, είναι το φετινό πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αρχαίου Δράματος Επιδαύρου. Κατά τον ίδιο τρόπο, το 480 π.Χ., όταν οι Αθηναίοι, επειδή πλησίαζε ο Ξέρξης, μετέφεραν τα παιδιά τους και τις γυναίκες τους στην Τροιζήνα, "οι κάτοικοι της Τροιζήνας" μας λέει ο Πλούταρχος "αποφάσισαν να τρέφονται οι πρόσφυγες με έξοδα του κράτους, να παίρνει ο καθένας τους δύο οβολούς, και τα παιδιά να έχουν το ελεύθερο να μαζεύουν φρούτα από παντού, και να πληρώνει το κράτος το μισθό για τους δασκάλους τους".

4.

Το παρουσίασε χθες ο Περικλής Κούκκος, μαζί με τον γενικό διευθυντή τού Φεστιβάλ Γιάννη Καραχισαρίδη, τον νέο δήμαρχο της Παλαιάς Επιδαύρου και τον αντινομάρχη Αργολίδος.

Κανονικά -εννοείται- οι γονείς πλήρωναν για τη μόρφωση των παιδιών τους.

5.

Είναι η τρίτη διοργάνωση με την οποία ολοκληρώνει τη θητεία του ως πρόεδρος του Ελληνικού Φεστιβάλ.

Καθώς ήταν φυσικό, οι γιοι των πλούσιων πολιτών ή αυτών που ήταν εύποροι μπορούσαν να συνεχίζουν τις σπουδές τους μέχρι την εφηβεία, ενώ οι γιοι των φτωχών σταματούσαν νωρίτερα, συνήθως μόλις έπαιρναν τις βάσεις.

6.

Πέντε τραγωδίες (τέσσερις του Ευριπίδη και μία του Σοφοκλή) και τρεις κωμωδίες (δύο του Αριστοφάνη και μία του Μενάνδρου) περιλαμβάνει το πρόγραμμα, που θα ανοίξει, δικαιωματικά, η ατυχήσασα και ματαιωθείσα, λόγω βροχής, περσινή παράσταση του Θεάτρου Τέχνης «Οιδίπους επί Κολωνώ». Μερικά παιδιά πάλι μάθαιναν ίσα ίσα να διαβάζουν.

7.

Δεκάξι βραδιές στην Επίδαυρο, κάθε Παρασκευή και Σάββατο, με οκτώ παραγωγές που επιχορηγούνται από 118.000 - 176.000 ευρώ η καθεμία, εκτός των κρατικών θεάτρων, επαναφέρουν το Φεστιβάλ στη χρονική διάρκεια των δύο μηνών (4 Ιουλίου έως 23 Αυγούστου).

Γνωρίζουμε το ανέκδοτο μ' εκείνο τον Αθηναίο που το 482 π.Χ. ζήτησε από τον Αριστείδη να γράψει το ίδιο του το όνομα επάνω σ' ένα όστρακο, γιατί ο ίδιος δεν ήξερε να γράφει.

8.

Καθιερωμένοι ηθοποιοί, όπως οι Γιάννης Βόγλης, Γιάννης Φέρτης, Ρένη Πιττακή, Βασίλης Παπαβασιλείου, Πέτρος Φιλιππίδης, Γιάννης Βούρος, Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Μάγια Λυμπεροπούλου, Άννα Συνοδινού, Λήδα Τασοπούλου, Δημήτρης Πιατάς, Νίκος Χαραλάμπους, η νεώτερη στον χώρο Ταμίλα Κουλίεβα και ο νεοεισαχθείς στο αρχαίο δράμα κωμικός Βασίλης Χαραλαμπόπουλος θα πρωταγωνιστήσουν.

Αλλά η μόρφωση φαίνεται πως είχε μεγάλη διάδοση στην Αθήνα σ' όλο τον πέμπτο αιώνα? κατά το τελευταίο τρίτο αυτού του αιώνα, στα χρόνια δηλαδή του Πελοποννησιακού πολέμου, δεν υπάρχουν αγράμματοι ανάμεσα στα πρόσωπα του Αριστοφάνη: ακόμα κι ο χωριάτης Στρεψιάδης στις Νεφέλες, ακόμα κι ο χοντρός αλλαντοπώλης Αγοράκριτος στους Ιππείς ξέρουν τα γραμματάκια τους.

9.

Πρωτιά σκηνοθετική τόσο στην τραγωδία όσο και στον επιδαύριο χώρο θα έχει ο Στάθης Λιβαθινός, με τη «Μήδεια» του Ευριπίδη, που ανεβάζει το Εθνικό Θέατρο, ενώ αναζητείται ακόμα - μετά την αποχώρηση του Σπύρου Ευαγγελάτου - ο σκηνοθέτης της δεύτερης παραγωγής του, «Ίων» του Ευριπίδη.

Robert Flaceliere, Ο δημόσιος και ιδιωτικός βίος των αρχαίων Ελλήνων, μτφρ. Γεράσιμος Βανδώρος, εκδ. Παπαδήμα, 1998

10.Ανδρέας Μπούμης

Πρωτιά θα έχει και ο Θέμης Μουμουλίδης, καθώς και το ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας, στην Επίδαυρο, με την «Ηλέκτρα» του Ευριπίδη.

Ερωτήσεις κατανόησης

11.Γιάννης Μπουτάρης

Στο φετινό πρόγραμμα δεν συμμετέχει η Πολιτιστική Ολυμπιάδα, ενώ ακυρώθηκε, λόγω ατυχήματος της πρωταγωνίστριας, η ξένη συμμετοχή, με τη «Λυσιστράτη» σε σκηνοθεσία Ντόντιν, του ρωσικού θεάτρου «Μάλι».

1. Η εκπαίδευση στην αρχαία Αθήνα ήταν ευθύνη του κράτους ή θέμα αποκλειστικά των ατόμων;

12.Δημήτρης Τακάς

Στη διάρκεια του Φεστιβάλ θα λειτουργεί το μικρό Μουσείο Επιδαύρου με την εμπλουτισμένη έκθεση κοστουμιών αρχαίου δράματος.

2. Υπήρχαν διαφορές και ανισότητες στην εκπαίδευση των Αθηναίων νέων εκείνη την εποχή;

13.Γιώργος Φιλίππου

Μουσική και αγροτουρισμός

- Τι συμπέρασμα βγαίνει από τα πρόσωπα των κωμωδιών του Αριστοφάνη για την παιδεία στην Αθήνα τα χρόνια του Πελοποννησιακού πολέμου;

14.Αλέκος Χαΐτογλου

Τις εκδηλώσεις του «Μουσικού Ιουλίου», που από πέρυσι πραγματοποιεί το Ελληνικό Φεστιβάλ στο μικρό θέατρο της Παλαιάς Επιδαύρου θα ανοίξει η Καμεράτα - Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής, με Μότσαρτ.

15.Λευτέρης Χατζόπουλος

Θα ακολουθήσει το ρεσιτάλ πιάνου της Αλεξάνδρας Παπαστεφάνου με Σοπέν, Σούμαν, Φορέ, Ραβέλ, Ντεμπισί, Σκριάμπιν.

Η τρίτη εβδομάδα θα είναι αφιερωμένη στη μουσική για παραστάσεις αρχαίου δράματος των Μάνου Χατζιδάκι, Γιώργου Κουρουπού, Νίκου Κυπουργού, Χρήστου Λεοντή, Θάνου Μικρούτσικου και Γιώργου Τσαγκάρη από το συγκρότημα Alea ΙΙΙ της Βοστώνης. Το πρόγραμμα θα κλείσει η Ελευθερία Αρβανιτάκη με τραγούδια Δ. Παπαδημητρίου σε ποίηση Ελύτη, Καρυωτάκη, Πολυδούρη, Γκανά και Άρα Ντινγκτζιάν σε στίχους Λίνας Νικολακοπούλου.

Στην παραλία της Παλαιάς Επιδαύρου θα πραγματοποιηθεί και φέτος το πανηγύρι του Αγροτουρισμού, με προϊόντα από την παραγωγή της επιδαύριας γης.

INFO

Συνολικά το κόστος των Επιδαυρίων ανέρχεται σε 882.000 ευρώ: 780.000 για τις οκτώ παραγωγές αρχαίου δράματος και 102.000 για τις συναυλίες του «Μουσικού Ιουλίου».