Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Αθλητικά :: Κριτική μουσικής

( μανωλης λιδακης χαρις αλεξιου ) 

"Ο ΗΛΙΟΣ ΤΟΥ ΓΕΝΑΡΗ"

ΓΝΩΜΗ

Ακούω και μιλώ

ΜΑΝΩΛΗΣ ΛΙΔΑΚΗΣ ΧΑΡΙΣ ΑΛΕΞΙΟΥ

Αισιόδοξη Αμερική, απαισιόδοξοι Αμερικανοί

1. Σε ποια έγκλιση βρίσκονται τα ρήματα που γράφονται με έντονους χαρακτήρες στις παρακάτω προτάσεις;

Το παιχνίδι της αγάπης

GRETCHEN MORGENSON

α. Οι συνθήκες των μεγαλουπόλεων δεν είναι ιδιαίτερα φιλικές για τους κατοίκους τους. (κείμ. 2)

Ευαίσθητη, εξομολογητική, άμεση, η Χάρις Αλεξίου καταθέτει τη δική της μουσική πρόταση "παίζοντας" έντεχνα με ήχους, στίχους κι ερμηνεία

Οι Αμερικανοί καταναλωτές, επενδυτές αλλά και αναλυτές δεν μοιράζονται απόλυτα την αισιοδοξία της Ουάσιγκτον για την πορεία της οικονομίας της χώρας.

β. Να σ' τα πω, γιατί θέλω να πάω βόλτα. (κείμ. 1)

Δεν είναι η πρώτη φορά που η δημοφιλής ερμηνεύτρια παρουσιάζεται ως στιχουργός και συνθέτης.

Ο πρόεδρος Μπους φαίνεται να δίνει το σήμα πως η τρέχουσα αρνητική οικονομική κατάσταση θα ανατραπεί και ότι θα επέλθει σύντομα μεγαλύτερη ανάπτυξη.

γ. Έλα τώρα, μην το παίρνεις κατάκαρδα… (κείμ. 1)

Προϋπήρξε η "Οδός Νεφέλης", τότε που γνωρίσαμε και το άλλο πρόσωπό της, το οποίο ήρθε να συνθέσει μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα γι' αυτήν.

Όμως, οι καταναλωτές στις ΗΠΑ φοβούνται αρκετά την κατάσταση στην οποία βρίσκεται η οικονομία, καθώς σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία η καταναλωτική εμπιστοσύνη στη χώρα βρίσκεται στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων εννέα χρόνων.

δ. Άντε πλύσου λίγο, χάλια δείχνεις. (κείμ. 1)

Είχε προηγηθεί βέβαια και η στροφή από το λαϊκό και έντεχνο σε άλλου ύφους τραγούδια, που βασίζονταν περισσότερο σε ηλεκτρονικά όργανα.

Πολλοί οικονομολόγοι εξάλλου εκτιμούν ότι οι μειώσεις φόρων του κ.Μπους μπορεί να μην είναι αρκετές για να οδηγήσουν την οικονομία σε ανάκαμψη τους επόμενους μήνες και δεν κρύβουν την ανησυχία τους που η Fed δεν κατάφερε πολλά πράγματα προς την κατεύθυνση αυτή, παρά τις 12 διαδοχικές μειώσεις στα επιτόκια.

ε. Μα, να 'σαι τόσο έξυπνη και να φέρνεις τέτοιους βαθμούς στα Μαθηματικά; (κείμ. 1)

Αν επιχειρούσαμε να δώσουμε ένα χαρακτηρισμό στη νέα της δουλειά θα διακρίναμε πρώτα απ' όλα την τάση για εξ' ολοκλήρου προσωπική έκφραση, αφού τα περισσότερα τραγούδια είναι δικά της, μέσα σε πιο επαγγελματικά πλαίσια σε σχέση με την πρώτη απόπειρα προσωπικής έκφρασης, την "Οδό Νεφέλης".

Το μεγαλύτερο πρόβλημα εξακολουθεί να είναι ότι οι καταναλωτές δεν αγοράζουν τα προϊόντα που παράγουν οι επιχειρήσεις και φαίνεται ότι οι υπερβολές της δεκαετίας του '90 στα χρηματιστήρια θα χρειαστούν λίγο ακόμη καιρό να ξεπεραστούν.

στ. Σκέψου ότι αυτοί οι καλοί άνθρωποι, πριν να εκπαιδεύσουν εμάς, δεν είχαν εκπαιδεύσει κανέναν. (κείμ. 3)

Χαρακτηριστικό επίσης είναι και το γεγονός ότι ανάμεσα στα τραγούδια περιέχονται και τρία τουλάχιστον λαϊκά, που πολύ καιρό είχαμε ν' ακούσουμε από τη συγκεκριμένη ερμηνεύτρια, ενώ και τα υπόλοιπα είναι λιτά, κοντά σ' αυτό που λέμε μπαλάντες.

ζ. Και όλοι οι φίλοι μου θα διασκεδάζουν. (κείμ. 1)

"Το παιχνίδι της αγάπης", λοιπόν, έρχεται να συμπληρώσει την εικόνα της ερμηνεύτριας και τραγουδοποιού, πρώτα πρώτα μ' ένα υλικό αρκετά ενδιαφέρον.

2. Σε καθεμία από τις παραπάνω προτάσεις διαπιστώστε αν: α. η οριστική φανερώνει: το πραγματικό, το δυνατό/πιθανό ή παράκληση. β. η υποτακτική φανερώνει: το ενδεχόμενο, προτροπή (ή αποτροπή), παραχώρηση, απορία ή προσταγή. γ. η προστακτική φανερώνει: προσταγή, προτροπή ή απαγόρευση.

Στην πλειονότητά τους τα τραγούδια είναι ενδιαφέροντα.

3. Διατυπώστε το διάλογο ενός πατέρα με το γιο του, χρησιμοποιώντας τη φράση "Με αφήνεις να πάω στο πάρτι" ή "(Δε) σε αφήνω να πας στο πάρτι" σε διάφορες εγκλίσεις.

Αν τα προσεγγίσει κανείς ως ενιαίο αποτέλεσμα αντιλαμβάνεται πως επιτυγχάνουν το στόχο τους, να περάσουν μηνύματα και κυρίως συγκινήσεις στο κοινό, αφού έχουν έντονα βιωματικό χαρακτήρα. Επιπλέον λείπει κι ένα στοιχείο υπερβολής στην ερμηνεία, που χαρακτήριζε την ερμηνεύτρια ιδιαίτερα στο "Δι' ευχών" και στο "Εϊ…".

Οι συνθέσεις είναι απλές, λιτές, έχουν βέβαια ενδιαφέροντα θέματα, αλλά θυμίζουν και κάτι από τις παλαιότερες δουλειές της Αλεξίου. Εκεί που ο δίσκος υπερέχει είναι ο συνδυασμός μελωδίας και στίχου. Το γεγονός, δηλαδή, ότι τα τραγούδια έχουν από μόνα τους μια εξαιρετική αμεσότητα. Σ' αυτό βέβαια συμβάλλει και η ερμηνεύτρια. Εδώ ακριβώς βρίσκεται και το ατού του δίσκου. Προσεγμένα, απλά τραγούδια, υλικό που έχει να πει κάτι, το οποίο όμως εξωραΐζεται από μια ερμηνεία της κλάσης της Αλεξίου που, έχοντας το ταλέντο της φωνής και την εμπειρία των χρόνων, ξέρει να μεταφέρει συναισθήματα, να δημιουργεί εικόνες, άλλες φορές να γίνεται εξομολογητική κι εσωστρεφής κι άλλοτε να μας "ανεβάζει" με τα λαϊκά της.

Πολύ προσεγμένη και η παραγωγή του δίσκου, που ηχογραφήθηκε στη Γαλλία. Την ενορχήστρωση έχει κάνει ο Χάρης Ανδρεάδης. Σημαντική φαίνεται να είναι και η συμμετοχή, τόσο του Χρήστου Νικολόπουλου στο "Ρεμπέτικο σκοπό", αλλά και του Γιάννη Σπάθα, που εμπλούτισε με τις συνθετικές ιδέες του το συνολικό αποτέλεσμα.

Πρόκειται για μια ολοκληρωμένη παραγωγή η οποία δίνει σημασία στη λεπτομέρεια, τόσο από πλευράς υλικού και ποιότητας ήχου, όσο και αισθητικού αποτελέσματος.

Μάγδα Δημάκη