3. Ποιες είναι οι λειτουργίες της γλώσσας

Ας ξαναδούμε τώρα τις προτάσεις μας ονομάζοντας την κάθε λειτουργία που αυτές επιτελούν.
1.      Η αμαξοστοιχία Ιντερσίτι 502 για Θεσσαλονίκη αναχωρεί σε πέντε λεπτά από τη δεύτερη γραμμή.
Στην πρώτη πρόταση επικρατεί η

αναφορική ή δηλωτική λειτουργία. Είναι εκείνη που κυρίως δίνει πληροφορίες στον ακροατή του μηνύματος

 .
2. Τι ωραία έκπληξη!
Στη δεύτερη πρόταση επικρατεί η

συναισθηματική ή εκφραστική λειτουργία. Είναι εκείνη με την οποία ο ομιλητής εκφράζει τα συναισθήματά του.

 
3. Ο Γιάννης είναι υποκείμενο του ρήματος στην πρόταση «ο Γιάννης τρέχει».
Στην τρίτη πρόταση επικρατεί η

μεταγλωσσική λειτουργία. Είναι εκείνη με την οποία ο ομιλητής μιλά για τη γλώσσα.

 Η μεταγλωσσική λειτουργία εμφανίζεται κυρίως στον λόγο των επιστημόνων που αναλύουν τη γλώσσα, αλλά όχι μόνο. Οποιοσδήποτε ομιλητής μπορεί να μιλά για τη γλώσσα, τη δική του ή των άλλων, συχνά διατυπώνοντας και τη γνώμη του για αυτήν.
4. Κλείσε αμέσως το παράθυρο!
Στην τέταρτη πρόταση επικρατεί η

βουλητική ή

κατευθυντική λειτουργία. Είναι εκείνη με την οποία ο ομιλητής επιδιώκει να μεταβάλει άμεσα τη συμπεριφορά του συνομιλητή του και να επιφέρει το αποτέλεσμα που θέλει.  Στο παράδειγμά μας, να κλείσει αμέσως το παράθυρο.
5. Καλησπέρα σας, τι κάνετε; Είστε καλά;
Στην πέμπτη πρόταση επικρατεί η

φατική λειτουργία. Με αυτή τη λειτουργία, που συναντάμε στους συνηθισμένους τυπικούς χαιρετισμούς, οι ομιλητές στοχεύουν να διατηρήσουν ανοιχτό το κανάλι της επικοινωνίας, να φτιάξουν ένα ευνοϊκό κλίμα για να διεξαχθεί η επικοινωνία.

 Πολλές φορές η πραγματική πληροφορία για το «πώς είναι» ο συνομιλητής δεν ανταλλάσσεται, μιας και οι χαιρετισμοί κυρίως χρησιμοποιούνται για να ξεκινήσει η επικοινωνία.
6. Άκρα του τάφου σιωπή στον κάμπο βασιλεύει
λαλεί πουλί, βρίσκει σπυρί, κι η μάνα το ζηλεύει.
Στην έκτη περίπτωση επικρατεί η

ποιητική λειτουργία. Είναι εκείνη με την οποία ο ομιλητής (και συνήθως ο ποιητής ή ο λογοτέχνης [λογοτεχνία]) χρησιμοποιούν τη γλώσσα για να πετύχουν ένα αισθητικό αποτέλεσμα, να προκαλέσουν συγκίνηση, να υπηρετήσουν το ωραίο

 . Τότε η γλώσσα γίνεται αυτοσκοπός και εάν χρησιμοποιηθεί από έναν εμπνευσμένο ποιητή, έχουμε ένα ικανοποιητικό αισθητικό αποτέλεσμα, όπως στην περίπτωση των Ελεύθερων Πολιορκημένων του Σολωμού.
Η ποιητική λειτουργία χρησιμοποιείται εκτεταμένα και στη γλώσσα της διαφήμισης [διαφήμιση] για να προκαλέσει το ενδιαφέρον προς το διαφημιζόμενο προϊόν, π.χ. Χρυσή ζύμη. Δεν έτυχε! Πέτυχε!