Άσκηση 1

Παρατηρήστε την ακόλουθη εικόνα και προσπαθήστε να την περιγράψετε με δύο διαφορετικούς τρόπους. Υπάρχουν στοιχεία στην ίδια την εικόνα που καθοδηγούν στην περιγραφή της;

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Απάντηση

Απάντηση

Μια βασική παράμετρος στην περιγραφή της εικόνας είναι η τοποθέτηση κάθε φιγούρας (άτομα, ζώο) στο πλαίσιο. Οι φιγούρες αποτελούν σημεία εστίασης και επομένως ελκύουν το ενδιαφέρον της περιγραφής. Άλλα ενδιαφέροντα στοιχεία συνδέονται με την επιλογή των χρωμάτων και το φόντο (δέντρα, θάλασσα κ.λπ.). Σύμφωνα με τους Kress & van Leeuwen (1996· βλ. Γούτσος 2012), υπάρχουν δεδομένες συμβάσεις για το πώς «διαβάζουμε» μια εικόνα σαν κι αυτή, και αυτές οι συμβάσεις ακολουθούν μια συγκεκριμένη πορεία ορίζοντας τις περιοχές του γνωστού και του νέου (αριστερά-δεξιά), από τη μία, και του ιδεατού και του πραγματικού (πάνω-κάτω), από την άλλη. Κάθε περιγραφή επηρεάζεται από αυτές τις συμβάσεις.

 

Άσκηση 2

Συγκρίνετε την περιγραφή των χαρακτήρων στα αποσπάσματα (α) και (β) από λογοτεχνικά έργα με την περιγραφή των ατόμων στα αποσπάσματα (γ) και (δ) από αυθεντικές συνομιλίες. Πού οφείλεται η διαφορά μεταξύ τους; ; (Στο προφορικό κείμενο σημειώνονται με :: σημεία στα οποία οι ομιλητές τραβούν τη φωνή τους, με [ σημεία στα οποία μιλούν ταυτόχρονα, με (.) οι μικρές παύσεις, με (_) οι μεγάλες παύσεις, με @ συλλαβές που δεν ακούγονται καλά, με – αυτοδιακοπές των ομιλητών, με κεφαλαία συλλαβές που προφέρονται πιο δυνατά από τις άλλες και σε διπλές παρενθέσεις σχόλια σχετικά με την αλληλεπίδραση).

α)  Η κυρία Χαρίκλεια ζούσε στο ισόγειο και ήταν η γυναίκα του κυρ Αντωνάκη του υδραυλικού. Η κυρία Χαρίκλεια από την Αμαλιάδα, με κάποια αδιάφορο γι’ αυτήν παραπανίσια κιλά, ίσως δέκα, ίσως είκοσι, γιατί ποτέ κανείς ειδικός δεν την είχε στον κατάλογο των πελατών του, σφιχτό κότσο το μαλλί, σοβαρή, σκυθρωπή, πρακτική, λιγομίλητη, γυναίκα του σπιτιού με δυο λόγια, καθάριζε τις σκάλες, το κλιμακοστάσιο, τις τζαμόπορτες, την κυρία είσοδο κι άλλους κοινόχρηστους χώρους. Παρά τα λιγοστά της γράμματα, δευτέρας Γυμνασίου και το καμάρωνε, έκανε και τα κατάφερνε μια χαρά και τη διαχειρίστρια. Η κυρία Χαρίκλεια είχε την εκτίμηση και το σεβασμό όλης της πολυκατοικίας και αρκετοί έτρεχαν στην πόρτα της για τα μικροπροβλήματά τους. Να ζητήσουν τη συμβουλή της, να ενημερωθούν και να πάρουν τη γνώμη της για το καθετί. Από γιατροσόφια και συνταγές μαγειρικής μέχρι και τεχνικές οδηγίες περί τα υδραυλικά, τα ηλεκτρολογικά και την εσωτερική διακόσμηση, μια και ο άντρας της ο κυρ Αντωνάκης, που σπάνια ακουγότανε η φωνή του κι ακόμα σπανιότερα πρόβαλε την παρουσία του, ζούσε λίγο αποτραβηγμένος στο δικό του κόσμο. Φρόντιζε να διοχετεύει τις γνώσεις του μέσω της κυρίας Χαρίκλειας. Η κυρία Χαρίκλεια ήταν πάντοτε ευχάριστη και εξυπηρετική και τα έκανε όλα αυτά για να εξοικονομήσει κάτι παραπάνω στην προσπάθειά της να βοηθήσει οικονομικά το δυσκίνητο, σιωπηλό, ελαφρά ρομαντικό κύριο Αντωνάκη. Ο κυρ Αντωνάκης ο υδραυλικός –πρωτάκουστο αυτό– τολμούσε στον ελεύθερο χρόνο του, ιδίως τα βράδια, να διαβάζει και καμιά φορά να γράφει ποιήματα και γνωμικά. Την ώρα ακριβώς που η κυρία Χαρίκλεια αποκαμωμένη και αποχαυνωμένη από το μόχθο της μέρας και το φόρτε της δουλειάς, καθώς και τα δυο τους τερατάκια ή αγγελάκια στρογγυλοκάθονταν μανιωδώς στην τηλεόραση και ρουφούσαν ως το μεδούλι κάθε ανατριχιαστικό ριάλιτι σόου, δακρύβρεχτες σαπουνόπερες, ομίχλες και τούνελ, καταβροχθίζοντας τσιπς, γαριδάκια, ποπ κορν, πίνοντας κόκα ή πέπσι κόλα, ανάλογα. Η Άρτεμη, η μεγάλη δεκαεπτάχρονη κόρη, ήταν για την ηλικία της αρκετά προχωρημένη, παρά την ηλιθιότητα που έβρισκε αρκετούς ανοιχτούς πόρους να εισχωρήσει στον εγκέφαλό της. Καθοδηγούμενη, πάραυτα, από τα ρεύματα της εποχής και τους αποπροσανατολιστικούς κυματισμούς των ερτζιανών του ραδιοφώνου και το χειμαρρώδη ρύπο των καναλιών. Ο δεκατετράχρονος γιος του ο Ερμής πανέμορφο και αναπτυγμένο, ανάλογα την ηλικία του, παιδί έκανε ακριβώς τ’ αντίθετα απ’ ό,τι η αδελφή του. Οι διαφορές και οι καβγάδες μεγάλωναν περισσότερο όσο αφορούσαν τη διακόσμηση του κοινού δωματίου που τους φιλοξενούσε.

 

β) ΚΑΙ ΣΤΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΑΚΟΜΑ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΤΟΥ εκπέμπουν εκείνο το μυστηριώδες επίμονο φως. Αμυδρό μεν και ακαθορίστου χρώματος, λόγω παλαιότητος, αναγνωρίσιμο ωστόσο. Και προπαντός αισθητό. Στη στραπατσαρισμένη και για πολλούς λόγους φθαρμένη φωτογραφία, δεν ξεχωρίζει το πράσινο χρώμα που αναδίνεται προς όλες τις κατευθύνσεις, πλην ο προσεκτικός παρατηρητής αμέσως καταλαβαίνει πως πλανάται κάτι το υπερβολικό γύρω από τα μάτια του αγοριού. Κάτι βίαιο μα γλυκό. Μολονότι πρόκειται για φωτογραφία ακριβώς ογδόντα οκτώ χρόνων. Το πλαίσιο της είναι από χαρτόνι καταφαγωμένο στις γωνιές, διάστικτο από κίτρινα στίγματα, η ίδια όμως διατηρεί ακόμα τη γυαλάδα της, αν όχι τα χρώματα της. Και ασφαλώς ποια χρώματα της, να, εκείνο το ξέθωρο καφέ, εκείνο το λεκιασμένο άσπρο και τις υπόνοιες από σύννεφα λευκά πίσω τους, σύννεφα ακίνητα, ζωγραφισμένα, όπως ζωγραφισμένα είναι και τα μπουκέτα από στάχυα, παπαρούνες και τριαντάφυλλα, δεμένα με πλατιές κορδέλες που κυματίζουν δεξιά κι αριστερά τους. Στο κέντρο, περίπου πάνω απ' τα κεφάλια τους, «Νεάπολις, Ενθύμιον 1911» γράφει με ωραία καλλιγραφικά, και κάτω δεξιά, στο περιθώριο, «Σταθάκης», το όνομα του μοναδικού φωτογράφου ολόκληρου του δήμου.

Ωραία φωτογραφία. Και τα τέσσερα πρόσωπα που εικονίζονται είναι νεαρά κι όμορφα, παραείναι όμορφα μάλιστα –έτσι όπως βαστούν το κεφάλι καμαρωτό, με τεντωμένους τους λεπτούς λαιμούς, με προτεταμένο το σαγόνι και ορθάνοιχτα τα καθαρά μάτια, που δείχνουν ασκίαστα και ασκότιστα ενώ δεν είναι. Πραγματικά ενδιαφέρουσα φωτογραφία. Τα φρέσκα λυγερά σώματα των τριών κοριτσιών μες στα χαλαρά υφάσματα, καρποί και τραχηλιές χαϊδεμένα από κορδέλες και δαντέλες, γιακαδάκια πλεγμένα στο βελόνι, περίτεχνα μικροσκοπικά κουμπιά, περιδέραια από χάντρες λευκές, λίγο θαμπές, στο μέγεθος του στραγαλιού, της μιας όμως το στήθος στολίζει υπέροχη καμέα που κρέμεται από το μέσο του κολιέ, μ' ένα απαστράπτον γυναικείο προφίλ, πρόσωπο λεπτό και πηγούνι ευγενικό και ελαφρώς ανασηκωμένο, γενικώς εντυπωσιακά περιδέραια, δεν αναφέρθηκε αν διέθεταν κι άλλο τίποτα, σκουλαρίκια, δαχτυλίδια ή βραχιόλια, μόνο τις χάντρες αυτές τις -κατά τα φαινόμενα- ιμιτασιόν, δηλωμένη η οικονομική στενότης, όχι όμως επιδεικτική, αλλά τα μαλλιά είναι άφθονα και σκαλωτά, στο χρώμα μάλλον του λιναριού, ίσως και στην αφή του. Και των τριών κοριτσιών. Του αγοριού σκουρότερα. Και άγρια. Κοντοκομμένα βέβαια, και όρθια.

 

γ) <Ε> αυτηνής της βγαίνει μου φαίνεται αυτό το στυλάκι λίγο

<Κ> ποιο;

<Ε> της ΧΧΧ

<Κ> ότι δε θέλω [μ’ ενοχλεί

<Ε> ε:: [ναι ότι μ’ ενοχλεί και καλά

<Τ> [παιδιά η ΧΧΧ είναι ωραία όμως [εμένα μ’ αρέσει πάρα πολύ

<Κ> [είναι θεΑ θεΑ

<Ε> [πάρα πολύ όμορφη είναι

<Τ> είναι ψηλή έτσι τώρα το μαλλάκι της έτσι που το έχει κόψει κοντό δε μ’ αρέσει πάρα πολύ [@@@@

<Κ> [α:: ναι εγώ το λέω ότι της πάει πολύ

<Ε> [ναι

<Τ> [μ::

<Ε> είδα πρόσφατα κάπου είχε και καλά:: κάποια λόγια της (.) σε ένα [περιοδικό

<Τ> [μ::

<Ε> ε:: και την είχε με:: το μακρύ μαλλί παλιά

<Τ> [το παλιό

<Ε> [μου φαίνεται ότι τώρα της πάει καλύτερα

<Τ> της πάει καλύτερα;

<Κ> είναι και καλύτερο για την ηλικία της [βασικά

<Ε> ναι:: [μάλλον

<Τ> [αριστοκρατικότατη της δίνει πολύ και στο σίριαλ που παίζει δηλαδή μ’ αρέσει

<Ε> καλά στο σίριαλ ταιριάζει και στο ύφος [της ταινίας του:: σίριαλ

<Τ> [ναι ναι ναι

<Κ> [μ::

<Τ> και [πάλι

<Κ> [σου βγάζει κάτι έτσι::

<Τ> [και πάλι μια αριστοκρατικότητα στη βγάζει ναι::

<Κ> και τώρα στην παράσταση έχει θεϊΚΗ φωνή η τύπισσα έτσι τραγουδάει:: Έλβις τραγουδάει:: ε:: Σινάτρα

<Ε> α::χ τέλεια

<Κ> και είναι υπέροχη (.) έχει ζωντανή μουσική

 

δ) <Μ> γίνεται το έγκλημα (.) εγώ δεν το 'χα πάρει χαμπάρι αυτό γίνεται Δευτέρα εγώ το πήρα χαμπάρι την Τετάρτη την ΤΡΙΤΗ μέρα (.) κι έρχεται η μάνα μου και λέει- την έβλεπα που κούναγε το κεφάλι της (.) ((κουνάει το κεφάλι της)) κι έλεγε ρε παιδί μου η καημένη η κοπελίτσα αλλά ξέρεις μου λέει:: τι έγινε

<Κ> τι;

<Μ> της λέω τι έγινε ρε μάνα; (.) καλά να πάθει [μου λέει

<Θ> [ΚΑΛΑ ΝΑ ΠΑΘΕΙ;

<Μ> πρόσεχε

<Κ> [είμαι σίγουρη [ότι το 'χει πει

<Μ> [αφού ολόκληρη δασκάλα λέει [πήγε και τα 'μπλεξε με το μάγειρα:: από τη:: Σαντορίνη μου λέει

<Κ> [ε:: ΤΟ 'ΠΕ η μάνα μου (.) ΤΟ 'ΠΕ η μάνα μου (.) η μάνα μου ίδια (.) μπαίνει μέσα και μου λέει τα βλέπεις; ΚΟΤΖΑΜ δασκάλα [έχει τελειώσει μορφωμένο παιδί πήγε και πήρε το μάγειρα

<Μ> [να έμπλεξε λέει (.) γι' αυτό λέει τα 'παθε

<Κ> καλά αυτές οι δύο- [οι δυο Χρυσούλες είναι

<Μ> [ΑΚΟΥ ΤΙ ΕΙΠΕ η γυναίκα ΑΚΟΥ ΤΙ ΕΙΠΕ η γυναίκα

<Θ> πόσο καιρό [τον γνώριζε πριν; μπορεί όταν τον γνώρισε να μην ήταν μάγειρας

<Κ> [καλά κοίτα να σου πω κάτι; (.) κοίτα να σου πω κάτι; να σου πω κάτι; δεν είναι θέμα [πτυχίων

<Μ> [τι ήτανε;

<Θ> ξέρω ‘γώ; (.) ο πατέρας μου λέει ότι ήταν κρεοπώλης

<Κ> ακόμα χειρότερο

<Θ> ((γέλια)) κρεοπώλης

<Κ> α:: Μαρούλα χασά[πης

<Θ> ΧΑΣΑΠΗΣ χασάπης

<Μ> γιατί θα μ' άρεσε ο χασάπης [εμένα;

<Κ> [φοράει άσπρα

<Μ> άει στο διάολο Κατερίνα

<Κ> (_) Μαρούλα (.) ((γέλια)) καλά τώρα δεν έχει να κάνει με τη:: μ' αυτό που λένε οι μαμάδες έχει να κάνει με το ότι αυτός ήτανε ΣΑΙΚΟ απορώ πώς αυτή δεν το κατάλαβε

<Θ> τον αγά[πησε

<Κ> [να σου πω κάτι (.) την ΕΙΔΕΣ αυτήν σε φωτογραφίες;

<Θ> (_) εγώ την είδα (.) [γιατί;

<Κ> [κι εγώ την είδα (.) ναι:: που τη λένε κούκλα;

<Θ> η δασκάλα με το:: όμορφο χαμόγελο λένε [δεν την λένε κούκλα

<Κ> [α:: (.) και το πολύ μαλλί

<Θ> ναι

<Μ> (_) δεν της άρεσε (.) η συγχωρεμένη της Κατερίνας ((γέλια)) Απάντηση

Απάντηση

Ενδεικτικά, μπορεί να αναφερθεί ότι βασικές διαφορές ανάμεσα στην περιγραφή των χαρακτήρων στα λογοτεχνικά έργα με την περιγραφή των ατόμων στα αποσπάσματα από αυθεντικές συνομιλίες εντοπίζονται στην αποσπασματικότητα των ιδιοτήτων που αναφέρονται στα δεύτερα σε σύγκριση με τα πρώτα. Επιπλέον, στα λογοτεχνικά έργα η επιλογή των ιδιοτήτων των ατόμων που περιγράφονται εξυπηρετεί την αφηγηματική γραμμή, ενώ στις προφορικές συνομιλίες αποκαλύπτει την οπτική γωνία των συνομιλητών. Μια βασική αιτία των διαφορών αυτών είναι η αποσπασματικότητα και η εμπλοκή του προφορικού λόγου, σε αντίθεση με τον γραπτό, που χαρακτηρίζεται από συμπύκνωση και αποστασιοποίηση. Για παράδειγμα, στις προφορικές συνομιλίες κάθε χαρακτηριστικό του ατόμου που περιγράφεται εισάγεται ξεχωριστά και αποτελεί αντικείμενο διαπραγμάτευσης (συμφωνίας ή διαφωνίας) από τους συνομιλητές.

 

Άσκηση 3

Μπορείτε να διακρίνετε τα στοιχεία περιγραφής από την κύρια διαδοχή των γεγονότων στα παρακάτω κείμενα;

α) Όπου κι αν γυρίσεις τη ματιά σου, δέντρα θα ιδείς. Δέντρα ψηλά, γιγάντια με ρίζες χοντρές και κορφές που γλείφουν τον γκρίζο ουρανό. Τα χωράφια κατάξερα και ποδοπατημένα, στενάζουν κι αυτά στο διάβα του χρόνου, υπομένοντας τον αγέρα και το χιόνι του χειμώνα, την άπνοια και την κάψα του καλοκαιριού. Η θάλασσα, στο βάθος του ματιού, μοιάζει με εφιάλτη το χειμώνα, καθώς βρυχιέται σαν πληγωμένο ζωντανό λίγο πριν το θάνατο. Όλα μοιάζουν τόσο προϊστορικά χωρίς την ανθρώπινη παρουσία. Σαν να είναι βγαλμένα από παλιό παραμύθι. Μα να, ένας άνθρωπος!

Φαίνεται κουρασμένος. Φορά μαύρο παντελόνι και άσπρο πουκάμισο. Στα χείλη του κρέμεται μια μισόσβηστη πίπα. Τα μαλλιά του είναι άσπρα σαν το μπαμπάκι και το κορμί του γερτό. Το βλέμμα του κοιτάζει άφοβα τον ουρανό. Η μύτη του και τ’ αυτιά του δουλεύουν συνεχώς. Προσπαθούν να συλλάβουν τους μικρούς παλμούς της ζωής. Τα σύννεφα πυκνώνουν ολοένα, γίνονται μάζες. Δεν είναι ταξιδιάρικα τα σύννεφα, σταματούν λες από πάνω του. Ο γέρος γέρνει στον κορμό ενός δέντρου.

Θα κατέβουν σε απεργία τα σύννεφα, αστειεύεται. Η μπόρα δεν αργεί να ξεσπάσει. Η μέρα ξάφνου γίνεται νύχτα. Τα δέντρα ρουφούν άπληστα το νερό. Είναι η πρώτη καταιγίδα του φθινοπώρου. Ο γέρος κινά για την καλύβα σκεφτικός. Πώς πέρασε έτσι στα γλήγορα κι αυτό το καλοκαίρι. Μέσα στην ερημιά τα δέντρα δεν είχαν τίποτε να περιμένουν. Κι ο άνθρωπος που μοιάζει να είναι κι αυτός παραμύθι, ποιον άλλον, άραγε, είχε για συντροφιά τόσους ατέλειωτους χειμώνες εξόν από τη μοναξιά του;

Ο γέρος αποτέλειωσε τον καφέ του και τυλίχτηκε καλύτερα με την κουβέρτα του. Το τζάκι έκαιγε συνεχώς. Η νύχτα φαινόταν τρομερή. Απ’ τις γλυκές καλοκαιριάτικες νυχτιές, στις παγωμένες κι άγριες νύχτες του χειμώνα. Ο γέρος αποκοιμήθηκε πια. Ήταν πολύ κουρασμένος.

 

β) Μέρα πρώτη, Δευτέρα 5 Αυγούστου

«Να με πάρει και να με σηκώσει!...Τίποτα δεν αλλάζει σ’ αυτό τον τόπο!» Ο Μπρούνο Μπάρτοκ στάθηκε για μια στιγμή στην πόρτα του αεροπλάνου της Μπρίτις Αίργουεϊς και μέσα από τα μαύρα γυαλιά του κοίταξε τριγύρω.

Τίποτα πράγματι δεν είχε αλλάξει. Το αεροδρόμιο Λάρνακας έμοιαζε με ανοιχτό καμίνι, καθώς η απογευματινή ζεστή αύρα των 40 και πλέον βαθμών Κελσίου, μετέτρεψε τον αέρα σε πυρακτωμένο φούρνο. Για μια στιγμή σκέφτηκε να επιστρέψει στην απόλαυση της δροσιάς στο κλιματιζόμενο αεροσκάφος, αλλά το καθήκον τον καλούσε.

Η πρώτη δυσάρεστη γεύση του θερμού αέρα πέρασε μέσα από τα ρουθούνια του. Στη συνέχεια αγκάλιασε το κορμί του και ξαφνικά ένιωσε να ιδρώνει. Τα στεγνά ξανθά μαλλιά του μετατράπηκαν μέσα σε κλάσματα του δευτερολέπτου σε μια υγρή ακατάστατη μάζα και τα μαύρα γυαλιά του θάμπωσαν. Έβγαλε το σπορ σακάκι, ξεκούμπωσε όσο μπορούσε το πουκάμισο, δίπλωσε τα μανίκια και κατέβηκε τη σκάλα του αεροσκάφους. Ο σαραντάχρονος έμπορος μεταχειρισμένων αυτοκινήτων από το Λονδίνο προχώρησε προς το πρώτο λεωφορείο και σε λίγα λεπτά βρισκόταν στην μοντέρνα, δροσερή αίθουσα αφίξεων.

Η διαδικασία δεν ήταν ιδιαίτερα χρονοβόρα. Αφού εξήγησε στην κυρία, που του σφράγισε στο διαβατήριο, ότι ερχόταν για δουλειές και θα έμενε στο Χίλτον της Λευκωσίας, μάζεψε τις αποσκευές του και σε λίγο περνούσε την πύλη της εξόδου. Απάντηση

Απάντηση

Στο κείμενο (α) η εισαγωγή του ανθρώπου (να, ένας άνθρωπος!) αποτελεί ένα πρώτο στοιχείο ενδιαφέροντος που μπορεί να εγκαινιάσει μια αφηγηματική γραμμή. Η παρουσίαση των σκέψεών του (θα κατέβουν σε απεργία) ανήκει στα στοιχεία αξιολόγησης, ενώ μόνο η αναφορά των ενεργειών του (κινά, αποτελείωσε, αποκοιμήθηκε) ανήκει στην κύρια διαδοχή των γεγονότων. Επομένως, η ισχνή αναφορά στα γεγονότα καθιστά την περιγραφή κυρίαρχο στοιχείο, που συμβάλλει στην ευρύτερη αξιολόγηση. Στο κείμενο (β), αντίθετα, η περιγραφή του τοπίου και του ήρωα φαίνεται να υποτάσσεται και να υπηρετεί την αφηγηματική γραμμή. Για  παράδειγμα, στην πρόταση Ο σαραντάχρονος έμπορος μεταχειρισμένων αυτοκινήτων από το Λονδίνο, προχώρησε προς το πρώτο λεωφορείο η περιγραφή του ήρωα εντάσσεται στην  αφηγηματική πλοκή.