Άσκηση 1

Τα τρία ακόλουθα αποσπάσματα προέρχονται από το Ημερολόγιο του καύσωνα (Δήμου 2004, 10, 13-14, 35):

(1) Κάθομαι λοιπόν εδώ, στο υπόγειο, και γράφω – σημειώσεις χωρίς συγκεκριμένο σκοπό, σαν να συζητάω με τον εαυτό μου. Δεν μπορείς όλο να διαβάζεις. Θες και να μιλήσεις.

 

(2) Αυτές τις μέρες δεν έχω δουλειά. Δεν βρίσκομαι σε διακοπές – είμαι, ηθελημένα, άνεργος. Σταμάτησα κάθε απασχόληση με την μάταια ελπίδα πως η αποχή θα με ξεκούραζε. Περίεργο. Το πιο κοπιαστικό πράγμα στον κόσμο είναι να μην κάνεις τίποτα και να σκέπτεσαι συνεχώς. Μόνον η χειρωνακτική εργασία ξεκουράζει από τη σκέψη.

Χρησιμοποιώ αυτές τις σημειώσεις σαν χειρωνακτική εργασία.

 

(3) Εδώ στο υπόγειο γίνεται μέγας πόλεμος. Τα μυρμήγκια επιτίθενται στον υπολογιστή.

Όλο το σπίτι είναι γεμάτο μυρμήγκια. Κάναμε απολύμανση, απεντόμωση – και πολλαπλασιάστηκαν. Δεν τα σκοτώνει τίποτα, δεν τα πτοεί τίποτα, κυριαρχούν παντού. (Άλλωστε είναι γνωστό: τα έντομα θα κληρονομήσουν τον κόσμο!). Έχουν καταστρέψει τους μισούς διακόπτες, τις μπρίζες και τώρα έχουν βάλει στόχο το κομπιούτερ μου.

Αμύνομαι λυσσασμένα. Σκοτώνω χωρίς τύψεις. Πρώτη φορά νιώθω πως απειλούνται τα ιερά και τα όσια. Το γράψιμο τώρα είναι το νερό και το φαγητό μου. Όλες αυτές τις μέρες του καύσωνα δουλεύω στον υπολογιστή από τα χαράματα ως τη νύχτα. Γράφω για να ζω. Έτσι και μου στερήσουν το γράψιμο, θα πάθω θερμοπληξία.

 

Αφού συζητήσετε στην τάξη τους λόγους και τη σημασία που έχει η τήρηση ημερολογίου για τον συγγραφέα, να αναζητήσετε άλλα δημοσιευμένα ημερολόγια στη βιβλιοθήκη του σπιτιού, του σχολείου ή της περιοχής σας (μπορείτε εναλλακτικά να αναζητήσετε προσωπικά ιστολόγια στο διαδίκτυο). Στα ημερολόγια που θα βρείτε να εντοπίσετε αποσπάσματα όπου οι συγγραφείς αναφέρονται στους λόγους που τους κάνουν να κρατούν ημερολόγιο και να παρουσιάσετε τα αποσπάσματα αυτά στην τάξη. Στόχος σας είναι να αναδείξετε τους ποικίλους λόγους για τους οποίους οι άνθρωποι γράφουν ημερολόγια.

Απάντηση

Απάντηση

Στα παραπάνω αποσπάσματα ο συγγραφέας αποκαλύπτει ότι για αυτόν το ημερολόγιο είναι μια συζήτηση με τον εαυτό του, ώστε να μην αισθάνεται μόνος (απόσπασμα 1)· ένας τρόπος απασχόλησης και ξεκούρασης από τη διαρκή σκέψη (απόσπασμα 2)· και ένας τρόπος για να δώσει νόημα στη ζωή του (απόσπασμα 3: Γράφω για να ζω. Έτσι και μου στερήσουν το γράψιμο, θα πάθω θερμοπληξία). Επίσης, στο απόσπασμα 3 είναι σαφές ότι μέσα από το ημερολόγιο ο συγγραφέας αφηγείται ασυνήθιστα γεγονότα που του συμβαίνουν, και περιγράφει τα συναισθήματά του για αυτά.

 

Ένα παράδειγμα δημόσιου προσωπικού ιστολογίου είναι αυτό της Κ. Μαλακατέ, στην αρχή του οποίου διαβάζουμε:

 

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΣ

Ένα blog για τα βιβλία, τη γραφή και την ανάγνωση

 

Για μένα

Είμαι η Κατερίνα Μαλακατέ και σε αυτό το ιστολόγιο γράφω για τα βιβλία που διαβάζω- που είναι πολλά πανάθεμα τα∙ ενίοτε μοιράζομαι και τις σκέψεις μου για τη γραφή και την ανάγνωση. Όμως, όταν ο κόσμος «καίγεται» ή όταν κάτι προσωπικά με «καίει», γράφω και για άλλα. Το σκιουράκι είναι ένα όμορφο παιδάκι, που το γέννησα πριν 3 χρόνια και ο Β. είναι ο Βούδας που έχω για άντρα. Σε αυτό το blog ενίοτε δημοσιεύεται και κανένα κειμενάκι από τα λογοτεχνικά μου, αλλά δεν είναι αυτός ο σκοπός του, ούτε η βασική του ασχολία.

Στο twitter γράφω διάφορα άσχετα εδώ.

Στο facebook θα με βρείτε εδώ. Επίσης διατίθενται: ένα group στο facebook και μια σελίδα για να κάνετε λάικ.

Για οποιοδήποτε σχόλιο, απορία, κράξιμο έχουμε και e-mail: […]

 

http://diavazontas.blogspot.gr/p/blog-page_29.html πρόσβαση 25/8/2013

Βασικοί λόγοι συγγραφής αυτού του ιστολογίου είναι η ενημέρωση του ευρύτερου κοινού για τις απόψεις της συγγραφέως πάνω στα βιβλία που διαβάζει, για τις γενικότερες σκέψεις της για τις πρακτικές της (λογοτεχνικής) γραφής και ανάγνωσης, καθώς και η δημοσιοποίηση ορισμένων λογοτεχνικών κειμένων που γράφει η ίδια. Επιπλέον, η συγγραφέας δίνει όχι μόνο το πλήρες όνομά της, αλλά και συνοπτικές πληροφορίες για την οικογενειακή της ζωή στο πλαίσιο της επιθυμίας της για μια πιο προσωπική γνωριμία με τους/ις αναγνώστες/στριές της, ενώ τους/ις καλεί να επικοινωνήσουν μαζί της μέσω του διαδικτύου.

Η σύγκριση μεταξύ των δύο παραδειγμάτων που επιλέχθηκαν εδώ καθιστά σαφείς τις διαφορές μεταξύ των ημερολογίων και των προσωπικών ιστολογίων, κυρίως όσον αφορά τον προσωπικό/ιδιωτικό χαρακτήρα των πρώτων και τον κατεξοχήν δημόσιο των δεύτερων. Ο χαρακτήρας αυτός βρίσκεται σε άμεση συνάρτηση με τους επιμέρους στόχους που εξυπηρετούνται κάθε φορά.

 

 

 

Άσκηση 2

Σχεδιάστε μια έρευνα για την οποία όλα τα παιδιά της τάξης θα κληθούν να κρατήσουν ημερολόγιο για 15-20 μέρες σχετικά με μια συγκεκριμένη συμπεριφορά τους (π.χ. τις διατροφικές τους συνήθειες ή με ποιους τρόπους και για πόση ώρα μελετούν ένα συγκεκριμένο μάθημα ή πόσες ώρες περνούν στον υπολογιστή και κάνοντας ποιες δραστηριότητες ή πόσες ώρες βλέπουν τηλεόραση και ποιες εκπομπές προτιμούν κοκ.). Συγκεντρώστε τα ημερολόγια και επεξεργαστείτε τα στην τάξη, ώστε να βγάλετε αποτελέσματα σχετικά με τις συνήθειες και τις προτιμήσεις σας όσον αφορά τη δραστηριότητα που επιλέξατε να μελετήσετε.

 

 

 

 

 

Άσκηση 3

Φτιάξτε ως ομαδική εργασία ένα ιστολόγιο στο διαδίκτυο στο οποίο η πρόσβαση θα είναι ανοιχτή για όλους/ες και στο οποίο θα αναρτάτε σχόλια και πληροφορίες για θέματα που σας απασχολούν.