3. Πώς μπορεί να συνδεθεί ο γραμματισμός με την κριτική ικανότητα;

Πολύ συχνά ακούμε ότι στόχος της εκπαίδευσης (γλωσσικής και μη) είναι να αποκτήσουν οι μαθητές κριτική ικανότητα ή κριτική σκέψη, δηλαδή να μπορούν να αναλύσουν τα κείμενα, να αξιολογούν τις πληροφορίες τους και να μη γίνονται παθητικοί/ές αποδέκτες/τριες όσων διαβάζουν ή ακούν.
Πώς μπορεί αυτό να συνδέεται με τον γραμματισμό;

Ένας από τους δυνατούς τρόπους είναι η διερεύνηση των προϋποθέσεων που βρίσκονται συνήθως κρυμμένες σε ένα κείμενο, καθώς και των στόχων της δημιουργίας του.

  Ας δούμε το ακόλουθο απόσπασμα από το πολιτικό πρόγραμμα των Οικολόγων Πράσινων που αφορά τους στόχους του σχολείου:

Το σχολείο δεν είναι απλά ένας χώρος στον οποίο τα παιδιά αποκτούν κάποιες πληροφορίες και κάποιες γνώσεις. Είναι μαζί με το οικογενειακό περιβάλλον η

μικροκοινωνία στην οποία ζουν και ανατρέφονται τα παιδιά συμβιώνοντας με τους συμμαθητές και τους δασκάλους τους. Οι ΟΙΚΟΛΟΓΟΙ ΠΡΑΣΙΝΟΙ αποστασιοποιούμαστε από ιδεοληψίες που επιδιώκουν έναν αποστειρωμένο σχολικό παράδεισο ο οποίος θα «προστατεύει» τα παιδιά από την κοινωνία και τα σοβαρά της προβλήματα. Το σχολείο λοιπόν είναι φορέας παιδείας όχι μόνον μέσω των εκπαιδευτικών προγραμμάτων. Είναι μέρος της κοινωνίας και οι αξίες και τα πρότυπα που κυριαρχούν μεταφέρονται ως στάσεις και συμπεριφορές στα παιδιά και τους εκπαιδευτικούς. 
http://www.ecogreens-gr.org/cms/index.php?option=com_content&view=article&id=199:education&catid=31:program-10 (πρόσβαση 31/10/2011)
 
Η περιγραφή του ελληνικού σχολείου που εμφανίζεται σε αυτό το απόσπασμα προϋποθέτει τα εξής:
 
Όσον αφορά τους στόχους του κειμένου, παρατηρούμε ότι:
 
Μια ενδεχόμενη ανάλυση του αποσπάσματος αυτού στη σχολική τάξη θα έθετε στα παιδιά ερωτήματα όπως είναι μεταξύ άλλων τα εξής:

Τέτοια ερωτήματα τίθενται στο πλαίσιο του κριτικού

γραμματισμού με στόχο την κριτική ανάλυση των κειμένων.