Υπόδουλος ελληνισμός και Ευρώπη

Λογοτεχνία

▲▲

Οι μαυρόλυκοι

(απόσπασμα)


Ήτανε ένα σύσκιο εκεί ανάμεσα στα βράχια, μες στην ξεραΐλα καμπόσες λεύκες. Κι ήτανε λαός συναγμένος, όλο άντρες, κάπου είκοσι–τριάντα ντουφέκια. Μα λίγο παραπίσω φανήκανε κάτι σπηλιές μέσα στον βράχο, κι εκεί καθόντανε γυναίκες. Μια ψηλή μελαχρινή ήρθε κατά δω κρατώντας με τα δόντια το κεφαλομάντιλο, να μην το παίρνει ο άνεμος. Λύγαε το κορμί της. Πάλι ο «κερατάς» φυσάει. Φέτο τους τρελάνανε τα μελτέμια.

Καθώς εζύγωνε ο γερο-Κοσμάς με τους συντρόφους του το αγέρι έφερε λόγια απ’ το τραγούδι των παλικαριών:

Ακόμα τούτ’ την άνοιξη
ραγιάδες, ραγιάδες,
τούτο το καλοκαίρι,
καημένη Ρούμελη,
όσο να ’ρθεί ο Μόσκοβος
ραγιάδες, ραγιάδες,
να φέρει το σεφέρι,
Μοριά και Ρούμελη…

Τούτος ο χαβάς τραγουδιέται απ’ όλους τους ραγιάδες, Μοριά και Ρούμελη. Είναι κάνα–δυο χρόνια που κοινολογήθηκε, που ’πιασε ρίζα σ’ ολωνώνε τις ψυχές μια γνώμη, πως θε να ’ρθεί ο Μόσκοβος, να ξελευτερώσει τον τόπο. Το «γένος των ξανθών» έγινε ελπίδα, έγινε πίστη. Θα ’ρθει ο Μόσκοβος να διώξει τον Τούρκο. Μια εκκλησιά έχουμε, λέει, ο Μόσκοβος κι εμείς, ο Τσάρης θα γενεί βασιλιάς μας και προστάτης. Με του Μόσκοβου τη δύναμη θα σαρωθεί ο Τούρκος στο άψε-σβήσε. Μόνο να δούμε πότε θα ν’ αρχίσει. Πότε θα ’ρθούνε τα άρματα που μας έταξε, πότε τα καράβια κι οι λουφέδες, τα όβολα.

Πηγαινόρχονται κι αλωνίζουνε, Μοριά και Ρούμελη, αποσταλμένοι της Κατερίνας, της Τσάρινας, και βάνουνε φυτίλια στις καρδιές, φυτίλια στα μυαλά. Α, μα τούτη τη φορά δε θα ’ναι σαν και στα παλιά τα χρόνια, στα χρόνια των παππούληδων, τότες που η Βενετιά κι οι Φράγκοι βάζανε φωτιά στον τόπο, σηκώνανε τους ραγιάδες να χτυπήσουνε τον Τούρκο, κι ύστερα, σαν άναβε ο πόλεμος και βλέπανε πως δεν τα καταφέρνουν, μπαρκαίρνανε και φεύγανε οι Φράγκοι κι απαρατούσανε τους ραγιάδες, κι οι ραγιάδες πληρώνανε τα σπασμένα. Όχι! Τούτη τη φορά θα ’ναι ο Μόσκοβος, χριστιανός ορθόδοξος σαν και τα μας. Δεν τόνε σπρώχνει το εμπόριο τον Μόσκοβο. Αυτός πολεμάει για τον σταυρό, πολεμάει το μισοφέγγαρο, να χαλάσει το Ντιβάνι, να μας κάνει από ραγιάδες λεύτερους! Το λένε κι οι γραφές που στέλνει η Αικατερίνα στους μητροπολιτάδες, στους προεστούς, στους καπεταναίους και στα άξια παλικάρια: «Εγώ σας κράζω εις το ασκέρι μου και εις το μεγάλο τάμπουρό μου, και εσείς να φέρετε και τους πιστούς σας φίλους. Δια την λύτρωσίν σας εμπαίνω εις τα βάσανα…». Έτσι δε λέει; Και παρακάτω: «Σας λυπούμαι. Να σας γλιτώσω από τα χέρια των ασεβών, να ζωογονήσω τις εκκλησιές σας, να στήσω τους σταυρούς σας. Τελοσπάντων, δια την πίστιν θέλετε πολεμήσει. Ας δοξάσωμεν τον Θεόν, ας χαρούμε, και τους τόπους των πατέρων σας θα πασκίσουμε να τους πάρουμε». Θεέ και Κύριε! Τι φωτιές ανάψανε τούτες οι γραφές!

Βιβλιογραφικά

Θανάσης Πετσάλης-Διομήδης, Οι Μαυρόλυκοι. Το χρονικό της Τουρκοκρατίας. 1565-1799, Βιβλιοπωλείον της Εστίας, Αθήνα 1981, τ.3, σ. 55-56.

Δείτε επίσης:

Μεταδεδομένα

< Πετσάλης-Διομήδης > < Ρωσία > < Μεγάλες Δυνάμεις >

▲▲

Το όνειρο του πρωτομάστορα Νικήτα

(απόσπασμα)


Κολλημένος από το πρωί μέχρι το βράδυ στην καρέκλα του ο μαστρο-Νικήτας γράφει, όλο και γράφει, στέλνει επιστολές δεξιά κι αριστερά, στα Βαλκάνια, σε όλη την Ευρώπη, στη Ρωσία, διηγείται, εξηγεί, παρακαλάει. Τον πλούσιο, τον τραπεζίτη και τον μεγαλέμπορο τους παίρνει με το καλό και τους κολακεύει όσο μπορεί, τους θυμίζει την ελληνική τους καταγωγή, για να τους συγκινήσει τους μιλάει για τη σκλαβωμένη πατρίδα, για τα χωριά τους, τα σπίτια τους. Ύστερα, με καλοδιαλεγμένα κι εντυπωσιακά λόγια, τους τάζει ότι άμα τελειώσει με το καλό η γέφυρα, θα χαράξει τα ονόματά τους με χρυσά γράμματα σε μια μεγάλη μαρμαρένια πλάκα για να τα βλέπουν οι διαβάτες, ντόπιοι και ξένοι, όλοι οι άνθρωποι, να τα διαβάζουν και να μην ξεχνούν, να σχωρνάνε αυτούς που μια φορά κι έναν καιρό άφησαν την καρδιά τους να συγκινηθεί κι άνοιξαν τα πουγκιά τους.

Όταν ο πρωτομάστορας υποπτεύεται πως έχει να κάνει με κάποιον που δεν είναι ευαίσθητος σε κάτι τέτοια και που δύσκολα ανοίγει τον μπεζαχτά, κάνει άλλου είδους υποσχέσεις, υπογραμμίζει ότι δε θα πάει στράφι η δωρεά που θα κάνει και πως όταν λευτερωθεί κάποτε με το καλό η Ελλάδα, το γκουβέρνο θα τον διορίσει σίγουρα μινίστρο. Οι παράδες που θα δώσει σήμερα, γράφει, θα πιάσουν τόπο, είναι μια πολύ καλή επένδυση γι’ αργότερα, για να μπορούν αυτός και οι δικοί του άνθρωποι να ’χουν στην τσέπη τους τη νέα εξουσία.

Άμα στέλνει γράμμα σ’ Ευρωπαίο, ο μαστρο-Νικήτας αλλάζει τελείως χαβά. Μετά από τόσες και τόσες επιστολές που ’χει λάβει από το εξωτερικό, ειδικά από τη Φραγκιά, έχει μάθει κάμποσες από τις αγαπημένες και στερεότυπες φράσεις των ξένων, ξέρει τι τους αρέσει ν’ ακούνε, με τι κολακεύονται. Όταν γράφει σε κάποιον φιλέλληνα, δεν ξεχνάει ποτέ ν’ αναφερθεί «στον αθάνατο ελληνικό πολιτισμό που είναι και δικός σου», δεν παραλείπει να εκφράσει τον θαυμασμό του για «τα φώτα της Ευρώπης που θα ’ρθουν κάποτε και στην Ελλάδα όταν ο τόπος γλιτώσει από την Τουρκιά». Ειδικά όταν η επιστολή προορίζεται για κάναν Γάλλο φιλέλληνα, δεν παραλείπει να προσθέσει στο κείμενό του τουλάχιστον μια παράγραφο όπου εκφράζεται πολύ επιφυλακτικά για του βασιλιά την εξουσία, λέει ότι τη βρίσκει υπερβολική, συχνά αυταρχική, και πως «όλα τα πολιτισμένα έθνη έχουν συμφέρον να εμπνευσθούν από του Ρουσώ και του Βολταίρου τα έργα».

Δεν τον νοιάζει καθόλου για όλες αυτές τις παπαρδέλες και τα ψέματα που αραδιάζει, δεν αισθάνεται την παραμικρή τύψη για τις κολακείες, για όλα τούτα τα φραστικά προσκυνήματα. Φτάνει να καταφέρει να συγκινήσει, να δώσει κάποιο καλό πρόσχημα για να γίνει κουβέντα στα σαλόνια όπου συχνάζουν όλοι αυτοί που ’χουν και φυσάνε τον παρά, για ν’ ανοίξουνε οι μπεζαχτάδες και τα πορτοφόλια.

Μονάχα όταν γράφει σε μερικούς Έλληνες, σε κάτι παθιασμένους πατριώτες που ’ναι εγκαταστημένοι στην Αούστρια ή τη Βλαχιά, που ’χουν φτιάξει μυστικές επαναστατικές εταιρείες και δουλεύουνε κρυφά και παράνομα για να λευτερωθεί από τον τουρκικό ζυγό η Ελλάδα, ξανοίγεται και μιλάει αλλιώτικα, με την ίδια του την καρδιά. Ο τόπος, τους λέει, έχει μεγάλη ανάγκη από τέτοια έργα, για να μπορέσει να τα βγάλει πέρα μετά την επανάσταση που θα ξεσπάσει κάποτε, αργά ή γρήγορα. Τι θ’ απογίνει τότε, ρωτάει, σε μια χώρα που θα ’ναι ρημαγμένη από μια τόσο μακρόχρονη σκλαβιά κι από τον σκληρό αγώνα για την ανεξαρτησία; Τι θα πρωτοκάνει το παντέρμο ελληνικό γκουβέρνο που δε θα ’χει μήτε γρόσι στον μπεζαχτά, με τι θα πρωτοασχοληθεί, για ποιο πράγμα θα πρωτοφροντίσει; Για σχολεία, για δημόσια κτήρια και για ιδρύματα ή για δρόμους, για γεφύρια και για λιμάνια; Θα κοιτάξει πώς θα τα βγάλει πέρα με την καθυστέρηση του τόπου και την αγραμματοσύνη ή θα φροντίσει να ετοιμαστεί για νέο πόλεμο με την Τουρκιά, που δε θα πάψει ποτέ να ξερογλείφεται για την Ελλάδα; Πού θα βρεθούν όλοι αυτοί οι παράδες, πώς θα γίνουν όλα μαζεμένα; Των φρονίμων τα παιδιά πριν πεινάσουν μαγειρεύουν, οι Έλληνες θα πρέπει να προετοιμάζονται από σήμερα, από τώρα: ό,τι θα ’χουν φτιάξει κι ό,τι θα φτιάξουν με τα δικά τους χέρια, με τα δικά τους λεφτά, θα ’ναι μεγάλο κέρδος γι’ αργότερα, για πάντα. Αλλιώτικα, αμέσως μόλις φύγουν από τη χώρα οι εχθροί Οθωμανοί, θα πλακώσουν σαν την ακρίδα οι φίλοι Ευρωπαίοι, θα κάνουν στο γκουβέρνο δάνεια για να γίνουν όλα τα μεγάλα έργα, η Ελλάδα θα γλιτώσει από των Τούρκων τα σπαθιά και τα τουφέκια, αλλά θα βρεθεί σκλαβωμένη στης Ευρώπης το χρήμα.

Να λοιπόν γιατί σας παρακαλάω, γιατί προσπέφτω σήμερα σ’ εσάς, καταλήγει στα γράμματα που γράφει στους συμπατριώτες του ο μαστρο-Νικήτας. Για να μας βοηθήσετε από τώρα, για να μη σταματήσει η προσπάθεια για τούτη τη γέφυρα, για ν’ ανοίξουμε εμείς οι ίδιοι, με τα δικά μας μέσα, την πρώτη μεγάλη στράτα που θα μας φέρει σ’ επαφή, ύστερα από τόσους και τόσους αιώνες, με την Ευρώπη, για να ’χουμε εμείς κι όχι οι άλλοι την πρωτοβουλία, για να ’μαστε αφεντικά κι όχι αιώνιοι σκλάβοι στην ίδια μας την πατρίδα.

Βιβλιογραφικά

Άρης Φακίνος, Το όνειρο του πρωτομάστορα Νικήτα, Καστανιώτης, Αθήνα 1999, σ. 55-57.

Μεταδεδομένα

< Φακίνος > < Φιλέλληνες >

▲▲

Το κάστρο της μνήμης

(απόσπασμα)


«…Αυτή τη φορά κανείς δεν πρόκειται να μας βοηθήσει. Το πολύ πολύ να ξεσηκωθούμε τίποτα χωριά τριγύρω, να μας δώσει κάνα χέρι κι η κλεφτουριά. Ποιος άλλος θα πάει να βάλει το κεφάλι του στον ντορβά; Από Θεσσαλία και Ρούμελη μην περιμένεις τίποτα, οι προεστοί τους θα μας πούνε να κάτσουμε στ’ αυγά μας, να δεχτούμε τους όρους του Σελήμ πασά και να ρίξουμε τα μπεντένια, να πληρώσουμε τα χαράτσια, να προσκυνήσουμε. Ξέρουνε αυτοί από προσκυνήματα, κάνουνε τεμενάδες εδώ κι αιώνες, η σκλαβιά μπήκε στο αίμα τους, βολεύτηκαν, συνήθισαν.

»Εδώ που τα λέμε, τι ανάγκη έχουνε αυτοί; Εμείς, όπου και να κοιτάξουμε γύρω μας, μόνο κατσάβραχα βλέπουμε, τα χωράφια μας είναι σωστές λαγοκυλήθρες. Πείνα και στέρηση, χρόνια και χρόνια. Κείνοι όμως έχουν καρπερά χώματα, ελαιώνες, αμπέλια. Κάθε χρονιά γεμίζουν τ’ αμπάρια τους γέννημα μέχρι τα μπούνια, τα κιούπια τους ξεχειλίζουνε κρασιά και λάδια. Όσα κι αν τους παίρνουν οι Τούρκοι με τα δοσίματα, πάλι πολλά τούς μένουνε. Γιατί να ξεσηκωθούμε, σου λένε, και να τα βάλουμε με τους Οθωμανούς; Δεν περνάμε κι άσκημα μαζί τους. Κι αν μας λένε ραγιάδες, τι μ’ αυτό; Μόνο εμείς είμαστε; Από τον Δούναβη μέχρι το Τούνεζι κι από την Περσία μέχρι την Μπαρμπαριά, όλοι προσκυνάνε τον σουλτάνο.

»Έτσι σκέφτονται, έτσι ζούνε. Σαν τα γαϊδούρια που συνηθίσανε στο σαμάρι και δεν τα νοιάζει που οι αγωγιάτες τούς τσιγκλάνε με τη βέργα τα πισινά. Φτάνει να ’χουνε σανό στο παχνί τους. τι άλλο θέλουνε;

»Μετριούνται στα δάχτυλα όσοι είναι έτοιμοι να ξεσηκωθούνε και να πιάσουν τ’ άρματα. Τι να σου κάνει ο κοσμάκης… Οι προύχοντες, οι κοτζαμπάσηδες κι οι Φαναριώτες τους πιπιλάνε το μυαλό, τους κατηχούνε: “Να περιμένουμε, να ’χουμε υπομονή. Δεν ήρθε ακόμα η ώρα, αφήστε να δούμε τι θ’ αποκάνει ο Μόσκοβος, αν θα μας υποστηρίξουν οι Άγγλοι κι οι Γάλλοι, οι Αυστριακοί”.

»Περιμένουνε να τους βοηθήσουν οι Δυτικοί, να τους βάλουνε τη λευτεριά στο πιάτο σαν ξεροτήγανο. Τους ζήσαμε κι αυτούς, τους ξέρουμε καλά σαν τους Τούρκους, τους είδαμε τότε που πέρασαν από δω οι Σταυροφόροι. Τάχα πως πήγαιναν να λευτερώσουνε τους Άγιους Τόπους, να διώξουνε τους μουσουλμάνους από τον τάφο του Χριστού. Να όμως που κρατήσανε τη μισή Ελλάδα για τον εαυτό τους, για τσιφλίκι τους, έκαναν την Πόλη γυαλιά καρφιά, την καταληστέψανε, σφάξανε τον κόσμο της, κάψανε τις εκκλησιές της. Αυτοί οι άνθρωποι θα δώσουνε στην Ελλάδα τη λευτεριά της; Οι βάρβαροι της Δύσης θα μας απαλλάξουν από τους βάρβαρους της Ανατολής; Άγγλοι, Γάλλοι, Αυστριακοί, όλοι αυτοί δεν πολυσκοτίζονται για τη θρησκεία, δεν ιδρώνει τ’ αυτί τους για τη λευτεριά, δεν τους πειράζει που το Ισλάμ βασιλεύει στα Ιεροσόλυμα. Έχουν άλλα σχέδια στο νου τους, άλλους σκοπούς, γνοιάζονται για το εμπόριό τους, για τους παράδες τους, για την καλοπέρασή τους. Μην κοιτάς που σήμερα ο Χριστός κι ο Μωχαμέτης δεν τα πάνε καλά. αύριο μπορεί ν’ αλλάξουν τα πράματα. Κόρακας κοράκου μάτι δε βγάζει: οι μεγάλοι θα κάτσουν και θα τα κουβεντιάσουνε, θα συνεννοηθούνε. Κι οι αφέντες θα μείνουν αφέντες. οι σκλάβοι σκλάβοι. Εμείς οι μικροί λαοί θα ’μαστε πάντα σαν τα φασόλια στο τσουκάλι: άλλοι στη μέση, μερικοί στον αφρό, οι πιο πολλοί στον πάτο. Οι μάγεροι του κόσμου θ’ ανακατώνουν κάθε τόσο με τις κουτάλες, τα φασόλια θα πηγαίνουν μια από δω και μια από κει, αλλά στο τέλος, θέλοντας μη θέλοντας, θα βράζουνε.

»Πάει καιρός που οι Ευρωπαίοι έχουν καταλάβει πως οι Οθωμανοί δεν πάνε καλά, οι δυνάμεις της Αυτοκρατορίας όλο και λιγοστεύουν, ο μπεζαχτάς του σουλτάνου αδειάζει. Πόσον καιρό, συλλογίζονται, θ’ αντέξουν οι Τούρκοι μ’ όλους αυτούς τους πολέμους και τις επαναστάσεις. Το ντοβλέτι έχει αρχίσει να τρίζει, σήμερα ραγίζουν οι τοίχοι, αύριο θα κουνηθούνε τα θεμέλια, μεθαύριο θα πέσει η σκεπή. Άσε, σου λένε, τους Έλληνες, τους Βούλγαρους, τους Αλβανούς, τους Σέρβους να ξεσηκώνονται και να πολεμάνε με τους Οθωμανούς: δίχως να το ξέρουνε, για μας δουλεύουνε, οι Τούρκοι εξασθενούνε. Αργότερα, όταν τα Βαλκάνια θα ’χουν πάρει φωτιά για τα καλά κι ο σουλτάνος δε θα μπορεί να τα βγάλει πέρα, θα πάμε όπως πάντα να επιβάλουμε την τάξη, να μεσολαβήσουμε. Θα διώξουμε τους Τούρκους, αλλά θα μείνουμε στο πόδι τους εμείς, θα σταματήσουμε και τους Ρώσους που θέλουν κι αυτοί να κατηφορίσουν κατά τον νότο, να πάρουν τη μερίδα τους.

»Πώς θα τα βγάλουμε πέρα μέσα σ’ όλο αυτό το μάλε βράσε, πώς θα επιζήσουμε; Είμαστε ένας μικρός λαός, μια χούφτα άνθρωποι. Ποιος θα ενδιαφερθεί για μας, για τα δικά μας συμφέροντα, για τη λευτεριά μας;»

Βιβλιογραφικά

Άρης Φακίνος, Το κάστρο της μνήμης, Καστανιώτης, Αθήνα 1997, σ. 39-41.

Μεταδεδομένα

< Μεγάλες Δυνάμεις > < Φακίνος >

▲▲

Η προφητεία του κόκκινου κρασιού

(απόσπασμα)


«Δε μου είπες όμως, νονά, ζήτησε τράχωμα τελικά ο νονός, όταν ήταν να γίνει ο γάμος;»

Τούτη η ερώτηση έκανε το θαύμα της. Η νονά χαμογέλασε.«Καλά κάνεις και με ρωτάς. Κάτι σχετικό ήθελα οπωσδήποτε να σου πω κι εσένα και στη μανούλα σου και κάτι να της εμπιστευτώ πριν φύγουμε από το Μελένικο. Μα δεν πρόλαβα με την αρρώστια… Θέλεις να ξέρεις λοιπόν αν ζήτησε τράχωμα ο Θεοδόσης μου, ε;»

Η Λισάφη έγνεψε ναι.

«Μάθε λοιπόν ότι ούτε τη συνηθισμένη προίκα που έπαιρναν οι κοπέλες δεν ήθελε. Ό,τι αποφάσισαν να μας δώσουν οι γονείς μου, στ’ όνομά μου γράφτηκε τελικά. Εκείνος δύο πράγματα ζήτησε μόνο. Πρώτα πρώτα την εικόνα της Αγίας Τριάδας, που την είχε επιστρέψει στους δικούς μου εκείνο το φθινόπωρο, σαν ήρθε να με ζητήσει.

»Και ύστερα ένα ακόμη πολύτιμο αντικείμενο, που του είχα πει εγώ πως το φυλάει ο πατέρας μου δίπλα στα εικονίσματα: ένα τετράδιο με κάλυμμα επίχρυσο. Εκεί μέσα είχε γραμμένα τα ονόματα των συντρόφων του Ρήγα, με όσα στοιχεία είχε καταφέρει να μάθει, κι ακόμα τις ρήσεις του Ρήγα κι αντίγραφα δύο γραμμάτων απ’ όσα έστειλε ο Φίλιππος Πέτροβιτς προς Γάλλους επιφανείς για να υποστηρίξουν τον αγώνα του Βελεστινλή. Τούτο το τετράδιο το ήθελε ως κειμήλιο. Να διαβάζουν τα παιδιά μας τα περίφημα εκείνα γράμματα του ξαδέλφου του, που τα είχε στείλει με κίνδυνο της ζωής του».

Νέος βήχας έκοψε τα λόγια της νονάς.

«Να σου φέρω ένα ζεστό!» πετάχτηκε η Λισάφη.

«Δε θέλω ζεστό» τη σταμάτησε. «Κάτι άλλο θέλω να μου φέρεις τούτη τη στιγμή. Ένα ποτηράκι κόκκινο μελενικιώτικο κρασί».

Η Λισάφη την κοίταξε απορημένη. Κρασί πρωί πρωί; Και στην κατάστασή της;

«Μα…» έκανε να φέρει αντίρρηση.

«Κάνε αυτό που σου λέω και μην αργείς!» την έκοψε η νονά. «Δε θέλω να ξυπνήσουν οι άλλοι».

Ο τόνος της έδειχνε ότι θα επέμενε ώσπου να γίνει το δικό της. Μάταιο λοιπόν θα ήταν ν’ αντισταθεί στην «πείσμονα Ελισάβετ Α΄» η Λισάφη.

Έτρεξε και της έφερε ένα ποτηράκι κόκκινο κρασί, προσέχοντας μην κάνει θόρυβο.

Το έφερε στα χείλη της η νονά και ήπιε μερικές γουλιές με άφατη ευχαρίστηση. Έπειτα το άφησε δίπλα της με προσοχή.

«Αυτό το πολύτιμο τετράδιο, λοιπόν, το έχω φέρει εδώ, μαζί μου» συνέχισε.

«Εδώ; Γιατί εδώ;» απόρησε η Λισάφη, τρόμαξε κιόλας όταν αναλογίστηκε πως ήταν στις αποσκευές της νονάς όταν ταξίδευαν με την άμαξα για να έρθουν από τα Σέρρας!

«Άκου, παιδί μου!» αποκρίθηκε η νονά. «Το κειμήλιο αυτό δεν μπορώ να το αφήσω σ’ εσένα, όπως άφησα την εικόνα της Αγίας Τριάδας. Ανήκει στους γιους μου. Αν όμως μείνουν εργένηδες και δεν κάνουν παιδιά, τότε θα είναι δικό σου. Το έφερα λοιπόν στη μάνα σου να το φυλάξει. Και να πράξει ανάλογα, όταν εγώ δε θα υπάρχω πια: ή θα το δώσει σε όποιο γιο μου αποκτήσει παιδιά ή θα το κρατήσει για σένα. Γιατί εσύ είμαι βέβαιη ότι θα έχεις απογόνους».

Κάτι πήγε η Λισάφη να πει, κάτι για τις αμφιβολίες που είχε… Η νονά δεν της άφησε χρόνο.

«Πήγαινε λοιπόν και ψάξε ανάμεσα στα ρούχα που έχω φέρει μαζί μου» της έδειξε κατά τη μουσάντρα. «Εκεί θα το βρεις. Φέρ’ το να σου δείξω τι έχει μέσα. Ιδίως εκείνα τα περίφημα γράμματα».

Σηκώθηκε αμέσως η Λισάφη, έψαξε και σε λίγο το τετράδιο με το επίχρυσο κάλυμμα ήταν στα χέρια της νονάς.

«Εδώ είναι όλα, ορίστε!» το άνοιξε με τρεμάμενα χέρια.

«Θέλω να τα δεις με προσοχή. Μα πρώτ’ απ’ όλα θέλω να μου διαβάσεις τα γράμματα του Φίλιππου. Να τα ξανακούσω πριν κλείσω τα μάτια μου. Όπως μου τα διάβαζε παλιά ο Θεοδόσης μου πάλι και πάλι…»

Η Λισάφη βρήκε τ’ αντίγραφα κι άρχισε να διαβάζει, κομπιάζοντας λίγο, γιατί δεν έβγαζε τα γράμματα εύκολα:


Βιέννη, 17 Ιουλίου 1797

Προς τον Abbé Sieyès ηγετικό στέλεχος της επαναστατικής περιόδου, μέλος του Διευθυντηρίου

«… Φημισμένοι Γάλλοι, ένδοξον έθνος! Είσθε οι ευεργέται όλης της ανθρωπότητος και οι ορκισμένοι εχθροί των τυράννων… Αυτός είναι ο λόγος, πολίτα Διευθυντά, δι’ ον απευθυνόμεθα προς υμάς. Είμεθα οι απόγονοι εκείνων των θνητών, οι οποίοι το πάλαι ήσαν οι πρώτοι εις τα έργα του πνεύματος, όπως τώρα είναι οι Γάλλοι… Είμεθα Έλληνες! Μαραινόμεθα, καθώς γνωρίζετε, από μακρού χρόνου υπό τον ζυγόν της δουλείας… Γνωρίζετε ότι δεν έχομεν άνδρας… όπως είναι ο Βοναπάρτης, όστις κατέστη αθάνατος… όπως είναι ο Moreau… όπως είναι ο Hoche…

Ηθέλαμεν να καταστή δυνατόν να πραγματοποιήσωμεν εν σχέδιον, αλλά πώς; Στερούμεθα όλων των αναγκαίων μέσων διά την απελευθέρωσίν μας…

Επιτρέψατε να σας είπω ότι όλα τα λεχθέντα ανωτέρω είναι προσπάθεια νεανίου δεκαοκταετούς και γράφω επίτηδες το όνομά μου δια να είμαι μόνος το θύμα, αν τυχόν συμβεί κανέν ατύχημα.

Αξιώσατέ με, πολίτα Διευθυντά, κάποιας απαντήσεως, διά να εννοήσω πώς θα υποδεχθείτε την επίμονον αυτήν παράκλησίν μου, και αν είναι δυνατόν ή όχι εις την υπόθεσιν αυτήν να κατορθώσωμεν τίποτε…1

Μετά σεβασμού και τιμής
Φίλιππος Ι. Πέτροβιτς»


Και ύστερα:


Βιέννη, 12 Αυγούστου 1797

«… Σας έγραψα, πάτερ, την 17ην παρελθόντος μηνός… και δεν γνωρίζω μεν αν ελάβατε το γράμμα μου, αλλά δεν δύναμαι να ικανοποιήσω την περιέργειάν μου, αν δεν μάθω ότι η επιστολή μας σας έκαμε κάποιαν εντύπωσιν. Δι’ αυτό παρακαλώ πάρα πολύ να με τιμήσετε με μικράν απάντησιν, μόλις λάβετε το γράμμα μου.

Πάτερ, γνωρίζετε πόσον τυραννοκρατείται η πατρίς μου!… Εν τούτοις, πώς δύναται η Ελλάς μόνη της να διεξαγάγει επανάστασιν χωρίς ξένην βοήθειαν… Θέλομεν να είμεθα ελεύθεροι Έλληνες, όπως οι προπάτορές μας!… Δι’ αυτό σας παρακαλώ εκ μέρους του έθνους μου να μας βοηθήσετε… Σας διαβεβαιώ, πάτερ Sieyès, ότι εις ολίγας ημέρας δυνάμεθα να προκαλέσωμεν μεγάλην επανάστασιν. Μόλις δε προκληθεί η επανάστασις, θα καταλάβωμεν έπειτα με ολίγας δυνάμεις δύο τρεις πόλεις και, τούτου γενομένου, θα πιάσει όλη η Ελλάς την σπάθην, διά να κρημνίσει τον Τύραννον!»2


Τα μάτια της νονάς είχαν βουρκώσει. Άπλωσε με τρεμάμενο χέρι να πάρει το ποτηράκι με το κόκκινο κρασί… Δεν τα κατάφερε. Το ποτηράκι έγειρε και το κρασί χύθηκε στο πάτωμα…


1 Λ. Ι. Βρανούσης, Ρήγας Βελεστινλής, Σύλλογος προς Διάδοσιν Ωφελίμων Βιβλίων, Αθήνα 1957, σ. 96-97.

2 Ό.π.

Βιβλιογραφικά

Λότη Πέτροβιτς-Ανδρουτσοπούλου, Η προφητεία του κόκκινου κρασιού, Πατάκης, Αθήνα 2008, σ. 184-189.

Δείτε επίσης:

Μεταδεδομένα

< Πέτροβιτς-Ανδρουτσοπούλου > < Ρήγας Βελεστινλής >

▲▲

Ζαΐδα ή η καμήλα στα χιόνια

(απόσπασμα)


«Από μικρός ρωτιόμουν», διηγήθηκε ο Αντρέας Ροϊλός, «πού θα ‘βρισκαν την ομοψυχία οι Έλληνες να σηκωθούν ενάντια στον Δυνάστη, αν ήταν να παραταχτεί στρατός αντίκρυ σε στρατό, όπλα ενάντια σε όπλα. Στους πολέμους που παίζαμε παιδιά, στο νησί, οι παρακατιανοί που κάμαν τους Αγαρηνούς παίζαν τον ρόλο τους με πάθος ‒ γιατ’ είχαν πάθος εναντίον μας, των αρχόντων, που δεν τους θέλαμε ίσους. Να ‘ταν αλλιώτικα ανάμεσα σ’ αρχόντους και ποπολάρους στην Ήπειρο, στον Μοριά, στη Θεσσαλία ή στα νησιά; Οι μεγάλοι στα μέρη τα δικά μας διόλου δε μιλούσανε για σηκωμό εθνικό. Ο Θεός είχε τάξει τα νησιά στην αγκάλη και την προστασία των Βενετσιάνων‒ κι αυτοί μας προστάτευαν απ’ τη σκλαβιά που πλάκωνε τους συμπατριώτες μας στη Ρούμελη. Ήμουν κι εγώ αναθρεμμένος μ’ αυτή την τάξη στο μυαλό μου. Η Ιταλία ήταν το μεγάλο έθνος. κι οι δεσμοί μαζί του εγγύηση της λευτεριάς μας. Όμως, το Αιγαίο πρώτη φορά κόχλαζε ολόκληρο κάτω από τον άνεμό της. κι οι ελπίδες είχανε φουντώσει καθώς η Χριστιανοσύνη πρόσμενε τον λυτρωμό απ’ τους Ρώσους‒ ο Ορλώφ κυριαρχούσε στο Αρχιπέλαγο. Τα νεά έφθαναν στα μέρη μας από μανιάτες πρόσφυγες, από τους καπεταναίους και τα πληρώματα των ελληνικών καραβιών, που με τη ρώσικη σημαία έπλεαν απείραχτα στα νερά του.

[…]

»Σκεφτόμουν για τη λευτεριά, σκεφτόμουν για τα νησιά και για τη Στεριά, αλλά σκεφτόμουν μόνος. κι όποιος σκέφτεται μόνος, δε σκέφτεται σωστά. Πέρασαν πολλά χρόνια πεταμένα σε μικρές χαρές και μικρές θλίψεις. Το τουφεκίδι απέναντι στη Στεριά δεν έπαυε: οι κλέφτες πολεμούσανε Τούρκους κι Αρβανιτάδες. Αλλά το έθνος είχε χάσει το κουράγιο, σηκωμός γενικός δε φαινόταν πως μπορεί να ξαναγίνει.

»Κι όταν το ’87 ξαναβγήκε η Ρωσία με τον Κατσώνη και κατέβηκε στ’ Αρχιπέλαγο κι έφτασε ίσαμε τα δικά μας τα νερά‒ κι ακόμη πιο βόρεια, στο Ντουράτσο, και μέχρι την Τεργέστη όπου είχε υποστηριχτές και χρηματοδότες ‒νικώντας και καίγοντας τους Τούρκους, με χρήματα των Ρωμιών εμπόρων της Αούστριας, σηκώθηκε πάλι βουή ανάμεσα σ’ αυτούς που ελπίζαν– να ’τανε τώρα η ευκαιρία για την ανάσταση του Έθνους; Οι κλέφτες καπετάνιοι της Στεριάς μπορούσαν να σχηματίσουνε στρατό; Θα βρίσκαν ηγεμόνα να τους οδηγήσει; Πολλοί πιστεύαν πως αυτός μπορούσε να ’ναι ο Αλής, άλλοι είπαν πως η χριστιανική κι η ορθόδοξη Ρωσία τούτη τη φορά θα κρατήσει την υπόσχεσή της. Άλλοι, κυρίως από το εξωτερικό, έριχναν το βάρος στην προετοιμασία του εθνικού φρονήματος… Μα πώς να γίνει φρόνημα εθνικό σ’ έθνος αμόρφωτο και ταπεινό, που καταφέρνει να επιβιώσει μα δε μπορεί να ονειρευτεί το γενικό καλό;

»Η γλώσσα, είπαν κάποιοι, είναι που θα συνδέσει τον διαλυμένο εθνικό ιστό, η γλώσσα και η σκέψη. Μα η γλώσσα που αυτοί νογούσαν είχε μείνει μακριά απ’ τον λαό κι ο λαός είχε τη δικιά του γλώσσα πλασμένη κατ’ εικόνα και ομοίωση δική του – γλώσσα σκλάβα, γλώσσα μπασταρδεμένη, γλώσσα αμάθητη να περιλάβει ιδέες και ιδεώδη. αμάθητη αλλά όχι ανίκανη! Η ιδέα της λευτεριάς θα φτιάξει γλώσσα, είπαν άλλοι, και για μπει η ιδέα της λευτεριάς στον λαό, πρέπει η τυραννία να πιέσει τη ράχη του σκλάβου ίσαμε που να μη σκύβει χαμηλότερα. κι απ’ το πιο χαμηλό σκαλί ριγμένο το Έθνος έπειτα μόνο προς τα πάνω θα μπορούσε να κοιτάξει, αφού πιο κάτω δεν θα υπήρχε.

»Όμως το Έθνος πρόκοβε κάτω απ’ τη σκλαβιά, το εμπόριο ανθούσε, το χρήμα περίσσευε κι αγόραζε την ελευθεριά του καθενός που το ’χε, τα γράμματα ‒αν χρειαζόταν‒ έρχονταν ύστερα να στολίσουν το σαλότο μαζί με τα ιταλικά ή τα γαλλικά έπιπλα, τις μουσικές, τους πίνακες. Οι εμπόροι θησαυρίζαν. Κι η εκκλησιά που πάντα διαφέντευε τους ταπεινούς, δεν άφηνε τα γκέμια στα χέρια άλλων, που μιλούσαν για μόρφωση και για σηκωμό.

»Έπειτα, το ’89, μας ήρθανε τα νέα από τη Γαλλία. Θυμούμαι ακόμα με τι έκπληξη ακούστηκε, πρώτα πως συγκεντρώθηκαν οι τάξεις στη Συνέλευση, ύστερα πως γύρισαν τον βασιλιά πίσω στο Παρίσι και τον έκλεισαν στο Ταμπλ – σε λίγο πως τον καρατόμησαν. Αυτή η επανάσταση ήταν πράγμ’ ανήκουστο, που όλα τα γύριζε τα πάνω κάτω κι έδειχνε πως το χρίσμα δεν προέρχεται απ’ τον Θεό, το στέμμα δεν κληρονομιέται με νόμο προαιώνιο, η κυριαρχία των βασιλέων δε σημαίνει ιδιοκτησία της γης και του λαού, αλλά πολιτική συναίνεση των τάξεων. Κι όλ’ αυτά όχι στα πασαλίκια της Αλβανίας, όπου ο ένας σκότωνε τον άλλο κι άρπαζε το τιμάριο. αλλά στην Ευρώπη, στη χριστιανικότατη Γαλλία, εκεί που ό,τι γινόταν ο υπόλοιπος κόσμος έπρεπε να το μελετήσει και να το σκεφτεί και να το υιοθετήσει, γιατί ήταν πάντα το κέντρο του πολιτισμού.

»Ούτε η Βενετία ούτε οι ντόπιοι αρχοντάδες μπορήγαν να φανταστούνε πόσο γρήγορα “τα αίσχη” που έπραττε ο όχλος στη Γαλλία θα γίνονταν και δικά τους προβλήματα, πόσο γρήγορα θα βρισκόταν κοντά στο τέλος της η Γαληνοτάτη Δημοκρατία του Αδρία και πόσο σύντομα θα ’φταναν “οι ξεβράκωτοι”, που πυρπολούσαν τις Βαστίλλες και πολιορκούσαν τους Κεραμεικούς, στα νερά των δικών μας νησιών. Οι πόλεμοι των εθνών πρώτη φορά ξεχείλισαν έτσι κι απλώνονται στον κόσμο. Τα μέτωπά τους, που από τις εδαφικές διεκδικήσεις των συνόρων φτάσαν να προασπίζουν τις επιδιώξεις των τάξεων, μεταφέρθηκαν σε μια περιφέρεια πρωτόφαντη στα χρονικά, καθώς στον χορό μπαίνουν χώρες τόσο μακρινές όσο η Ρωσία κι η Τουρκία και οι στρατηγικές κινήσεις ξαπλώνονται ίσαμε την Αίγυπτο και τις στήλες του Ηρακλή στην άκρη της Μεσογείου.

»Οι περισσότεροι τώρα μιλούν για την Αποκάλυψη και το Θηρίο της, για τη συντέλεια του κόσμου. Άλλοι– για την απελευθέρωση των λαών και την επικράτηση της δημοκρατίας και της ελευθερίας στα πολιτισμένα κράτη. Σίγουρα είναι η συντέλεια του κόσμου που ξέραμε ως τώρα. Οι ποιητές το διάκριναν πιο γρήγορα από τους διπλωμάτες και τους άρχοντες. Έχω φίλους που φύγαν να πολεμήσουν με τον στρατό του Βοναπάρτη. Δυο απ’ αυτούς σκοτώθηκαν. Ο τρίτος πρέπει ακόμη να βρίσκεται στην Αίγυπτο.

»Πριν όμως να προλάβει να ριζώσει η ιδέα πως η ορθόδοξη Ρωσία θα βοηθούσε τους σκλαβωμένους Έλληνες ν’ αποτινάξουν τον ζυγό, οι μεγάλες δύναμες συνεννοήθηκαν, μπροστά στον κοινό κίνδυνο που ξεπήδησε γι’ αυτούς από τη γαλλική επανάσταση, συναποφάσισαν, και τα πράγματα ησύχασαν και πάλι. Όσοι θερμοκέφαλοι ξεσηκώθηκαν το πλήρωσαν ακριβά. Στη νέα ειρήνη που υπόγραψαν οι Ρώσοι και οι Τούρκοι, το ’92, η Ελλάδα ούτε που αναφέρθηκε καθόλου.

»Τώρα λοιπόν κατάλαβα πως η απάντηση βρίσκετ’ εδώ, στη Στεριά, σε τούτα τα βουνά – και λέγεται καπετάν Γκέκας… Και πίσω εκεί στις θάλασσές μας– και λέγεται καπετάν Τσάρας… Ούτε Ροϊλός ούτε Καποδίστριας ούτε Θεοτόκης ούτε Μπενάκης…»

Βιβλιογραφικά

Αλέξης Πανσέληνος, Ζαΐδα ή η καμήλα στα χιόνια, Καστανιώτης, Αθήνα 1996, σ. 378 & 380-383.

Μεταδεδομένα

< Μεγάλες Δυνάμεις > < Ρωσία >

Ιστορία

Γραπτές πηγές

  1. Στροφή του ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος προς τον Ελληνισμό
  2. Στροφή του ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος προς τον Ελληνισμό

    «Η στροφή του ενδιαφέροντος των ξένων, κυρίως των δυτικοευρωπαίων, προς τα ελληνικά πράγματα βαδίζει παράλληλα με τη σταδιακή αφύπνιση της εθνικής συνειδήσεως των νεωτέρων Ελλήνων που ολοκληρώνεται με τον μεγάλο ξεσηκωμό. Ωστόσο, αν αυτή η στροφή πηγάζη πάντα μέσα από τον θαυμασμό για την κλασσική αρχαιότητα, νέοι παράγοντες — πολιτικές επιδιώξεις, πνευματικά και κοινωνικά ρεύματα — θα συντελέσουν αποφασιστικά, ώστε να ενταθή η προσοχή των ξένων πάνω στους σύγχρονους κατοίκους του ελληνικού χώρου και στα προβλήματα τους.

    Η Ευρώπη από την Αναγέννηση και πέρα αντλεί σε μεγάλο βαθμό τις γνώσεις της από τα συγγράμματα των σοφών της αρχαίας Ελλάδος, διαβάζει με απληστία τα έργα των ποιητών της και αποθαυμάζει τα έργα της τέχνης της. τούτο όμως συμβαίνει χωρίς να αισθάνεται την ανάγκη να γνωρίση και να πλησίαση περισσότερο τη χώρα από όπου πήγασε όλος αυτός ο πνευματικός πλούτος.»

  3. Ιστορία της Ελλάδος από το 1800
  4. Ιστορία της Ελλάδος από το 1800

    «Η Οθωμανική Αυτοκρατορία εδέσποζε, στις αρχές του ΙΘ' αιώνος, στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, στη Μικρά Ασία και σε τμήματα της Μέσης Ανατολής και της Βορείου Αφρικής, κατείχε δε όλα τα νησιά της Ανατολικής Μεσογείου, συμπεριλαμβανομένων των νήσων της Κρήτης και της Κύπρου. Οι δυτικές επαρχίες εκτείνονταν ως την Αδριατική Θάλασσα και το Ιόνιον Πέλαγος και συνόρευαν με τις κτήσεις των Βενετών στα Επτάνησα και στην ηπειρωτική ακτή, έως την κατάλυση της νησιωτικής αυτοκρατορίας τους από τον Ναπολέοντα το 1798, με την Συνθήκη του Καμποφόρμιο, και μετά την Συνθήκη της Βιέννης του 1815 κτήσεις της Μεγάλης Βρετανίας. Προς βορράν οι κτήσεις του Οθωμανού κυριάρχου συνόρευαν με τις κτήσεις των Αψβούργων στα δυτικά και με αυτές των Ρωμανώφ στ' ανατολικά. Προς ανατολάς και προς νότον η αυτοκρατορία συνόρευε με τις κτήσεις των Περσών, των Αράβων και των άλλων Μουσουλμάνων ηγεμόνων στην Ασία και την Βόρειο Αφρική.»

  5. Ιστορία της Νεότερης Ευρώπης 1492-1815
  6. Ιστορία της Νεότερης Ευρώπης 1492-1815

    «Ο αιώνας αυτός είναι υπερφορτωμένος από πολέμους. Ξεκίνησε με τον πόλεμο για τη διαδοχή του ισπανικού θρόνου (1701-1713) και έκλεισε με τους πολέμους της Γαλλικής Επανάστασης (1792-1802). Ενδιάμεσα έχουμε σειρά πολέμων, που μερικοί πήραν διαστάσεις πανευρωπαϊκές ή και παγκόσμιες.

    Οι πόλεμοι του 18ου αιώνα είναι πιο πολύπλοκοι από του 17ου. Εκείνοι παρουσίαζαν το τυπικό γνώρισμα ότι προέρχονταν από την απαίτηση ισχυρών ηγεμόνων, των Αψβούργων αρχικά και του Λουδοβίκου ΙΔ' αργότερα, να κυριαρχήσουν στην Ευρώπη.

    Τον 18ο αιώνα δεν υπάρχει μοναδική ηγεμονική δύναμη. Αντίθετα, στους πρωταγωνιστές της παλαιότερης εποχής Αυστρία, Γαλλία, Ισπανία, Αγγλία και Κάτω Χώρες προστέθηκαν δύο νέοι, Πρωσσία και Ρωσσία. Δίπλα στους παλαιότερους ανταγωνισμούς Αυστρίας-Γαλλίας, Ισπανίας-Γαλλίας και Αγγλίας-Γαλλίας αναπτύχθηκαν νέοι, Αυστρίας-Πρωσσίας και Ρωσσίας-Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.

    Ισόπαλες σχεδόν οι δυνάμεις μετά την αποκατάσταση της ευρωπαϊκής ισορροπίας με τη συνθήκη της ολλανδικής πόλης Ούτρεχτ (Utrecht, 1713) ζητούσαν συμμάχους και σχημάτιζαν συνασπισμούς. Έτσι δημιουργήθηκε ζωηρή διπλωματική κίνηση, ενώ οι φανερές ή μυστικές συνεννοήσεις και οι συμμαχίες διαρκώς εναλλάσσονταν. Τα προβλήματα της ηπειρωτικής Ευρώπης περιπλέκονταν με τα συμφέροντα στη θάλασσα και στις αποικίες.

    Για τους λόγους αυτούς οι πόλεμοι τον 18ο αιώνα έγιναν συχνότεροι. Ο αριθμός των εμπολέμων αυξήθηκε και τα πεδία των μαχών επεκτάθηκαν.»

  7. Ο Μέγας Πέτρος και οι Έλληνες
  8. Ο Μέγας Πέτρος και οι Έλληνες

    «… από τις αρχές του 18ου αι. το κέντρο βάρους των πολέμων εναντίον των Τούρκων μεταφέρθηκε από τη Δύση στα βόρεια σύνορα της οθωμανικής αυτοκρατορίας. Η Ρωσία, που έμπαινε στο προσκήνιο της ευρωπαϊκής ζωής σφριγηλή, έγινε με τη στιβαρή καθοδήγηση του Μεγάλου Πέτρου ο κυριώτερος αντίπαλος του οθωμανικού κράτους, η παρακμή της δυνάμεως του οποίου έβαινε τώρα με πιο γοργό ρυθμό. Τονίσθηκε ήδη ότι βασικός στόχος της ρωσικής πολιτικής ήταν να προσαρτήση τα βόρεια παράλια του Εύξεινου Πόντου, που βρίσκονταν κάτω από την τουρκική επικυριαρχία, και να εκβιάση την ελεύθερη δίοδο προς το Αιγαίο και τη Μεσόγειο. Οι ρωσικές αυτές προθέσεις, που με αλλεπάλληλους πολέμους εναντίον των Τούρκων έτειναν να πραγματοποιηθούν, ήταν φυσικό να επηρεάζουν τη στάση των Ελλήνων και να δημιουργούν πρόσφορες συνθήκες για την ανάπτυξη της αγωνιστικότητάς τους. Πραγματικά, από τις αρχές του 18ου αι. ιδιαίτερα το ομόδοξο ρωσικό γένος, με τα πλήγματα που επέφερε κατά της τουρκικής δυνάμεως, συγκέντρωσε τις ελπίδες των υποδούλων για μια γρήγορη κατάλυση της μισητής δεσποτείας και απετέλεσε γι' αυτούς τη μόνη καταφυγή. Εξ άλλου οι αινιγματικές προφητείες, που, όπως είδαμε, κυκλοφορούσαν, δημιουργούσαν μιαν ατμόσφαιρα γεμάτη αναμονή και ελπίδες. Οι στενές, τέλος, σχέσεις που υπήρχαν μεταξύ των ορθοδόξων πατριαρχείων και της ρωσικής εκκλησίας, σχέσεις που είχαν αναπτυχθή με τις φροντίδες και τις επαφές επιφανών κληρικών και άλλων λογίων Ελλήνων με τους Ρώσους, στερέωσαν πιο πολύ την ελπίδα των Ελλήνων ότι οι ομόδοξοι Ρώσοι που τους προστάτευαν και τους υπεράσπιζαν, όταν η πίστη τους αντιμετώπιζε κινδύνους από τους διωγμούς του τυράννου, θα ήταν εκείνοι που θα τους βοηθούσαν και για να ανακτήσουν την ελευθερία τους.»

  9. Ιστορία της Ελλάδος από το 1800
  10. Ιστορία της Ελλάδος από το 1800

    «Η αυτοκρατορία απέφυγε τον διαμελισμό- όχι όμως και την σταδιακή συρρίκνωσή της-, επειδή ο διαμελισμός της απειλούσε ν' ανατρέψει την ισορροπία ισχύος και επιρροής των μεγάλων δυνάμεων, αλλά και επειδή η προϊούσα παρακμή και η αδυναμία της επρόσφεραν πλήθος ευκαιριών στους μνηστήρες των εδαφών της ν' αποκομίζουν όλο και περισσότερα κέρδη. Η γειτνίαση με δύο από τις μεγάλες ευρωπαϊκές δυνάμεις, την Αυστρία και την Ρωσία, επέβαλαν στις άλλες δυνάμεις, μάλιστα δε στην Βρετανία και την Γαλλία, να αναλάβουν τον ρόλο των προστάτιδων δυνάμεων της εδαφικής ακεραιότητας της αυτοκρατορίας. Το ενδεχόμενο να περιέλθουν οι κτήσεις του Οθωμανού Σουλτάνου στην κυριότητα των Αψβούργων και των Ρωμανώφ, οι προσπάθειες της Βρετανίας και της Γαλλίας ν' αποστρέψουν αυτό το ενδεχόμενο και οι αγώνες των υποτελών λαών της αυτοκρατορίας ν' αποκτήσουν εθνικά κράτη στην επικράτειά της συνιστούσαν το διεθνές ζήτημα που έμεινε γνωστό ως "Ανατολικό Ζήτημα".»

  11. Το ευρωπαϊκό υπόβαθρο της νεοελληνικής ταυτότητας
  12. Το ευρωπαϊκό υπόβαθρο της νεοελληνικής ταυτότητας

    «Από το 1761 ως το 1803 η απόσταση μπορεί σήμερα να φαίνεται σχετικά μικρή αλλά, αν λογαριάσει κανείς όσα μεσολάβησαν στην ευρωπαϊκή ήπειρο αυτά τα σαράντα χρόνια, αντιλαμβάνεται εύκολα πως ήταν μεγάλη. Ας συγκρατήσουμε πρώτα το κορυφαίο γεγονός, που ήταν η Γαλλική Επανάσταση, ας προσπεράσουμε το πιο αφανές γεγονός, που υπήρξε ο τραγικός διαμελισμός της Πολωνίας, αλλά και το πιο μακρινό, την Αμερικανική Διακήρυξη της Ανεξαρτησίας (1776), και ας συνυπολογίσουμε αντιθέτως τους δύο ρωσο-τουρκικούς πολέμους μαζί με τα ορλωφικά της Μεγάλης Αικατερίνης, η "πεφωτισμένη" βασιλεία της οποίας κράτησε από το 1762 έως το 1796. Στη θητεία της πρόλαβε όχι μόνο να αναταράξει την "ησυχία" της Ευρωπαϊκής Τουρκίας αλλά και να επεκτείνει τα όρια της Ευρώπης, προσθέτοντας- με τη δύναμη των όπλων αλλά κυρίως με τη δύναμη της διοίκησης- ένα ακόμη παράθυρο, πλάι στο ρωσικό παράθυρο προς τη Δύση που είχε ανοίξει, στις αρχές του 18ου αιώνα, ο Πέτρος, την ομώνυμη δηλαδή πόλη στο μυχό της Βαλτικής, την Πετρούπολη (1703). Το νέο παράθυρο, αυτή τη φορά, έβλεπε προς το Νότο: Οδησσός, 1794. Σε αυτή ακριβώς τη νεόδμητη ευρωπαϊκή πόλη, στην Οδησσό, ιδρύεται η Φιλική Εταιρεία το 1814, το ίδιο έτος που έκλειναν στη Βιέννη οι ναπολεόντειοι πόλεμοι με την εγκαθίδρυση μιας νέας (μετεπαναστατικής) ευρωπαϊκής ισορροπίας. Είναι δύσκολο να συλλάβει κανείς με έναν ταιριαστό χαρακτηρισμό σε μια φράση τη δίνη στην οποία είχε εισέλθει η Ευρώπη, και μαζί της ο υπόλοιπος κόσμος, στα χρόνια που μας απασχολούν. Διαλέγοντας ένα, φαινομενικά μόνο, μετριοπαθές λεξιλόγιο ας περιοριστούμε στα βασικά: η Ευρώπη αλλάζει δραστικά, ο χάρτης και το "περιεχόμενο" της ηπείρου μεταμορφώνεται.»

  13. Από τα Ορλωφικά στον Λάμπρο Κατσώνη
  14. Από τα Ορλωφικά στον Λάμπρο Κατσώνη

    «Η πολιτική της προστασίας που εγκαινιάζεται την εποχή της Αικατερίνης Β' ανατροφοδοτεί την εικόνα του "Ρώσου ελευθερωτή" και θα επιτρέψει στη Ρωσία να παρεμβαίνει στα εσωτερικά της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας επισείοντας την απειλή πολέμου ή καταφεύγοντας στον πόλεμο και επιδιώκοντας τον ευνοϊκό για τα συμφέροντά της επαναπροσδιορισμό των σχέσεων και των μορφών πολιτικής κυριαρχίας στα Βαλκάνια και το Αιγαίο.

    Ταυτόχρονα, στα χρόνια της Αικατερίνης Β' η Ρωσία καθίσταται ένας από τους "φωτισμένους" τόπους της Ευρώπης και η ίδια μια από τις κατεξοχήν εκπροσώπους της "φωτισμένης απολυταρχίας", δηλαδή ενός μοντέλου διοίκησης που ταίριαζε, σύμφωνα με στοχαστές όπως ο Ντιντερό και ο Βολταίρος που ανήκαν στον "κύκλο" της Αικατερίνης, για να οδηγήσει την Ανατολή στην πρόοδο και την ευημερία. Οι αντιλήψεις αυτές επικρατούν στα περιβάλλοντα των λογίων και των στοχαστών της Ευρώπης από τα μέσα της δεκαετίας του 1760 και ιδίως μετά την κήρυξη του ρωσο-οθωμανικού πολέμου το 1768.»

  15. Το ευρωπαϊκό υπόβαθρο της νεοελληνικής ταυτότητας
  16. Το ευρωπαϊκό υπόβαθρο της νεοελληνικής ταυτότητας

    «Αν αξίζει να τονίσουμε ότι ο ευρωπαϊκός κόσμος, με τον οποίο οι νεότεροι Έλληνες αναζητούν να συμβαδίσουν κατά το 18ο αιώνα, δεν ήταν γι' αυτούς αποκλειστικά ταυτισμένος με το μέρος που αποκαλούμε δυτική Ευρώπη, αλλά και με εκείνα τα μέρη, που καθιερωμένες ιστοριογραφικές προτιμήσεις έβαζαν στη σκιά, τα κεντρικά και ανατολικά μέρη της Ευρώπης, τον ευρωπαϊκό δηλαδή περίγυρο που γειτόνευε προς τον χώρο δράσης της νεοελληνικής παιδείας, εξυπακούεται ότι δεν επιτρέπεται να υποτιμηθεί βεβαίως ο ηγεμονικός ρόλος των δυτικών χωρών, στον οποίο οφείλει κατά πολύ τη συνοχή, την επέκταση και τη δύναμη της η "Ευρώπη". Ως προς αυτό, δεν υπάρχει καλύτερο τεκμήριο από την ορμητική παρουσία της γαλλικής γλώσσας, που τότε υπερσκελίζει τα ιταλικά και έχει πάρει, σύμφωνα με πλήθος ενδείξεων, τα σκήπτρα και στη νεοελληνική γλωσσομάθεια, η οποία το ίδιο διάστημα εξαπλώνεται μεταξύ των εγγραμμάτων […]

    Η μετακίνηση λοιπόν από την Ευρώπη-Φραγκιά στην Ευρώπη "των πεπολιτευμένων εθνών", αν δεν ανοίγει με μιας τη δυνατότητα να εγγράφουν και οι νεότεροι Έλληνες μεταξύ των Ευρωπαίων, εγκαινιάζει οπωσδήποτε τη φάση κατά την οποία το ζήτημα της σχέσης Ελλήνων και Ευρωπαίων αναδεικνύεται σε πρόβλημα που υπαγορεύει νέες διευθετήσεις.»

  17. Ιδεολογικές ζυμώσεις και συγκρούσεις
  18. Ιδεολογικές ζυμώσεις και συγκρούσεις

    «Η Ρωσία, ιδίως μετά τα Ορλωφικά και τη συνθήκη του Κιουτσούκ Καϊναρτζή (1774), κρατούσε το Γένος σε στάση αναμονής. Ο δεύτερος ρωσοτουρκικός πόλεμος (1787-1792) εξαγγέλλεται από την ορθόδοξη αυτοκρατορία του βορρά και χαιρετίζεται από τους ομόδοξους της Βαλκανικής ως τελική εξόρμηση για την οριστική απελευθέρωσή τους. Η φιλόδοξη τσαρίνα είχε βαφτίσει Κωνσταντίνο τον εγγονό της και είχε εμπιστευθή τη μόρφωσή του στον Ευγένιο Βούλγαρη. Ο Λάμπρος Κατσώνης όργωνε τις θάλασσες. ενθουσιώδεις οπαδοί των Ρώσων ξεσηκώνουν το Σούλι. καπεταναίοι και πρόκριτοι, μαζί με γενναιόδωρους ομογενείς της Τεργέστης και της Βιέννης, στέλνουν πρεσβείες και αναφορές στην "Άνασσα πασών των Ρωσσιών" για τη δημιουργία ενός ελληνικού μετώπου. Αλλά οι δυο μεγάλες αυτοκρατορίες, η αυστριακή και η ρωσική, που είχαν συμμαχήσει κατά της οθωμανικής, πρώτο τους στόχο έχουν τις παραδουνάβιες χώρες.»

  19. Ρήγας Βελεστινλής
  20. Ρήγας Βελεστινλής

    «Η κορύφωση των δονήσεων που προκάλεσαν οι επαναστατικές ιδέες στη νοτιοανατολική Ευρώπη και την ανατολική Μεσόγειο συνδέθηκε με τη στροφή των ενδιαφερόντων της γαλλικής πολιτικής προς την Ανατολή. Η στροφή αυτή εκδηλώθηκε με δυο κυρίως ενέργειες, που απέβησαν ιδιαίτερα δραματικές για τη μελλοντική φορά των πραγμάτων. Η μία ενέργεια υπήρξε η κατάληψη της Επτανήσου το 1797 από τους "δημοκρατικούς Γάλλους", όπως επικράτησε να ονομάζονται, δηλαδή από τα στρατεύματα της Γαλλικής Δημοκρατίας υπό το στρατηγό Gentilli. Η ενέργεια αυτή συντελέσθηκε ως επακόλουθο της κατάλυσης της Βενετικής Πολιτείας το 1797 από τα στρατεύματα της επαναστατικής Γαλλίας, γεγονός που οδήγησε τις πρώην βενετικές κτήσεις στην ανατολική ακτή της Αδριατικής και τα λεγόμενα "ελληνικά νησιά" (Isole greche), δηλαδή τα Επτάνησα υπό γαλλικό έλεγχο. […]

    Η δεύτερη ενέργεια η οποία λειτούργησε ως καταλύτης της κορύφωσης των προεκτάσεων που προκάλεσε η Επανάσταση στην κοινωνία της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, υπήρξε η εκστρατεία του Ναπολέοντα στην Αίγυπτο το 1798. Το πράγματι κοσμοϊστορικό για τα πεπρωμένα της ανατολικής Μεσογείου αυτό γεγονός σήμανε αφενός την κορύφωση των ελπίδων και των προσδοκιών όσων οραματίζονταν την πολιτική αλλαγή και την ελευθερία, αφετέρου όμως προκάλεσε ανασφάλεια, ανησυχία και φόβο μεταξύ των ηγετικών κύκλων τόσο της οθωμανικής κρατικής πυραμίδας όσο και της ορθόδοξης ιεραρχίας. Αποτέλεσμα υπήρξαν ενορχηστρωμένες αντιδράσεις, που απέβλεπαν στην αναχαίτιση της διάδοσης των γαλλικών επαναστατικών ιδεών, ιδίως της ιδέας της ελευθερίας.»

  21. Ευρωπαϊκή Ιστορία
  22. Ευρωπαϊκή Ιστορία

    «Το 1789, ένας στους πέντε Ευρωπαίους ζούσε στη Γαλλία. Ακόμα, οι περισσότεροι Ευρωπαίοι, Γάλλοι ή όχι, που η σκέψη τους ξεπερνούσε τα σύνορα των άμεσων απτών ενδιαφερόντων τους, θεωρούσαν τη Γαλλία κέντρο του ευρωπαϊκού πολιτισμού. Κατά συνέπεια, μια επανάσταση στη Γαλλία θα συγκέντρωνε από την αρχή την προσοχή της Ευρώπης και θα αποκτούσε πολύ μεγαλύτερη από απλώς εθνική σημασία. Ωστόσο, η Γαλλική Επανάσταση προσήλκυσε και αναστάτωσε τους ανθρώπους όχι γιατί ήταν γαλλική, αλλά για διαφορετικούς λόγους. Τόσο τα ιδανικά της, όσο και οι πολιτικές πραγματικότητές της αντικατόπτριζαν τάσεις, ενδιαφέροντα και αντιθέσεις που απασχολούσαν τους Ευρωπαίους για αρκετές δεκαετίες. Όταν οι επαναστάτες μίλησαν υπέρ της ελευθερίας, δεν το έκαναν μόνο με τη γλώσσα των "φιλοσόφων" του 18ου αιώνα, αλλά και με εκείνη της αγγλικής αριστοκρατίας του 1688, καθώς και με αυτήν των Αμερικανών επαναστατών του 1776. Ο απολυταρχισμός ήταν ο άσπονδος εχθρός των αριστοκρατών της ηπειρωτικής Ευρώπης, ήταν δε αποφασισμένοι να προστατεύσουν τα παλιά τους προνόμια. ήταν επίσης ο άσπονδος εχθρός των εμπόρων της ηπειρωτικής Ευρώπης, που ασφυκτιούσαν κάτω από τους περιορισμούς του μερκαντιλισμού. Σ' όλη την έκταση της Ευρώπης, οι μονάρχες, οι αριστοκράτες και οι αστοί στρέφονταν οι μεν εναντίον των δε, σε συγκρούσεις που διέφεραν σε ένταση, αλλά αντανακλούσαν την κοινή δυσπιστία και αβεβαιότητα.»

  23. Η Ευρώπη
  24. Η Ευρώπη

    «Το 1789 οι Γάλλοι επαναστάτησαν και άλλαξαν από πάνω μέχρι κάτω την κοινωνία καθώς και τον τρόπο που γινόταν η διακυβέρνηση. Η βασίλεια καταργήθηκε και η Δημοκρατία πήρε τη θέση της. Οι Γάλλοι έγιναν έθνος και άρχισαν να κυβερνώνται από συνελεύσεις εκλεγμένων βουλευτών. Αυτοί οι βουλευτές κατάργησαν τη φεουδαρχική εξουσία: γαιοκτήμονες που απολάμβαναν προνόμια έπαψαν να υπάρχουν. Για παράδειγμα, έπαψαν να εισπράττουν γεώμορο από τους χωρικούς τους και έχασαν το δικαίωμα της αποκλειστικής ενασχόλησης με διάφορες δραστηριότητες, όπως το κυνήγι. Δεν μπορούσαν πια να ξεχωρίζουν από τους άλλους με εξωτερικά σημάδια: πολυτελή ρούχα και περούκες, άμαξες κ.λπ. […]

    Προχώρησαν, όμως, ακόμα περισσότερο. Θέλησαν να φτιάξουν ένα μοντέλο που θα γίνει δεκτό από όλη την ανθρωπότητα: πρόκειται για τη Διακήρυξη των δικαιωμάτων του ανθρώπου και του πολίτη, που επιμένει κυρίως στην ελευθερία. Ένας άνδρας (ή μία γυναίκα- παρά τη συμμετοχή πολλών γυναικών στην Επανάσταση, αυτή έγινε κυρίως από άνδρες και για τους άνδρες) δεν επιτρέπεται να ανακριθεί ή να φυλακισθεί για τις ιδέες του. Η ακεραιότητα του σώματος των ανθρώπων πρέπει να είναι σεβαστή: απαγορεύονται οι σωματικές τιμωρίες και τα βασανιστήρια. […]

    Δυστυχώς η Γαλλική Επανάσταση δεν ακολούθησε πάντοτε τις δικές της αρχές και γνώρισε διαστροφές που πρέπει να καταδικαστούν. Η απήχησή τους ήταν ολέθρια στην Ευρώπη.

    Η ελευθερία και η ισότητα οφείλουν να οδηγούν στην ανοχή. Όμως, σύντομα, την εξουσία πήραν οι λιγότερο ανεκτικοί από τους επαναστάτες. Αυτοί περιόρισαν τις ελευθερίες των πολιτών και οδήγησαν στην γκιλοτίνα τους αντιπάλους τους, χωρίς να σεβαστούν το δικαίωμά τους να δικαστούν τίμια από ανεξάρτητα δικαστήρια. Έκαναν την τρομοκρατία να βασιλεύσει.»

  25. Επαναστατικές κινήσεις και ζυμώσεις
  26. Επαναστατικές κινήσεις και ζυμώσεις

    «Οι μονάρχες της Ευρώπης, ο τσάρος της Ρωσίας και ο αυτοκράτορας της Αυστρίας αντιλήφθηκαν, τρία σχεδόν χρόνια μετά την έκρηξη της Γαλλικής Επαναστάσεως, τη μεγάλη σημασία του γεγονότος. Άρχισαν να διαβλέπουν και να φοβούνται τις τεράστιες επιπτώσεις που θα είχε στην πορεία των πολιτικών εξελίξεων του κόσμου η άνοδος και η επικράτηση νέων δυνάμεων και νέων φορέων εξουσίας, των αστών. Όπως ήταν επόμενο, δεν έμειναν αδρανείς. Με το πρόσχημα ότι επιθυμούσαν να επαναφέρουν στη Γαλλία την παλαιά νομιμότητα και να αποκαταστήσουν τον έκπτωτο βασιλέα της στον γαλλικό θρόνο, εξαπέλυσαν εναντίον της μακροχρόνιους πολέμους που έληξαν με το συνέδριο της Βιέννης (1815), δηλαδή με τη συντριβή των Γάλλων επαναστατών, με την παλινόρθωση των Βουρβώνων στον θρόνο της Γαλλίας και με την επαναφορά του status quo.

    Μέσα σ' αυτό το γενικό πολιτικό και κοινωνικό πλαίσιο της ταραγμένης Ευρώπης δεν ήταν δυνατόν να μην επηρεασθούν οι Έλληνες, καθώς και άλλοι λαοί της Βαλκανικής. Οι Έλληνες λόγιοι, έμποροι και ναυτικοί, που πηγαινοέρχονταν στη Δύση, με ενθουσιασμό δέχονταν τις νέες ιδέες και γυρνώντας πίσω στις πατρίδες τους τις διέδιδαν στους συμπατριώτες τους. Άλλωστε η πολεμική σύρραξη που συγκλόνισε την Ευρώπη σύντομα επεκτάθηκε και στην Ανατολή.»

  27. Ο Μέγας Πέτρος και οι Έλληνες
  28. Ο Μέγας Πέτρος και οι Έλληνες

    «Πρέπει να σημειωθή ότι την εποχή αυτή η πολιτική της Αγγλίας ήταν ευμενής προς τη Ρωσία, η αύξηση της δυνάμεως της οποίας και μάλιστα σε βάρος των άσπονδων εχθρών της, των Γάλλων, και των πατροπαράδοτων συμμάχων των τελευταίων, των Οθωμανών, κάθε άλλο παρά έβλαπτε τα πολιτικά και εμπορικά της συμφέροντα. Γι' αυτό η αγγλική κυβέρνηση όχι μόνο επέτρεψε στις ρωσικές μοίρες να καταπλεύσουν ανενόχλητες στα λιμάνια της και να ανεφοδιασθούν, αλλά και έδωσε την άδεια σε Άγγλους αξιωματικούς να υπηρετήσουν στον ρωσικό στόλο. Επιπλέον, η Αγγλία δήλωσε στις κυβερνήσεις της Γαλλίας και της Ισπανίας ότι θα θεωρούσε ως εχθρική πράξη εναντίον της ίδιας κάθε απόπειρα να παρακωλυθή η είσοδος του ρωσικού στόλου στη Μεσόγειο. Από τις άλλες ευρωπαϊκές δυνάμεις μόνο η Γαλλία, εξαιτίας των οικονομικών της συμφερόντων στην Ανατολή και της φιλοτουρκικής πολιτικής της, είδε με δυσμένεια την άφιξη του ρωσικού στόλου και σκέφθηκε, χωρίς να το πραγματοποιήση, να λάβη μέτρα για την καταστροφή του, ενώ οι υπόλοιπες κράτησαν αδιάφορη ή καιροσκοπική στάση (Αυστρία, Πρωσία) ή υποχρεώθηκαν να παράσχουν βοήθεια από αδυναμία, φόβο ή υστεροβουλία (Ισπανία, Νεάπολις, Βενετία κ.λπ.).»

  29. Επισκόπηση της Νεοελληνικής Ιστορίας
  30. Επισκόπηση της Νεοελληνικής Ιστορίας

    «Άλλο γεγονός, όχι λιγότερο σπουδαίο, διαπιστώνεται καθαρά στο ιη' αι.: η ακτινοβολία του Ελληνισμού με τις διάφορες όψεις του στα Βαλκάνια. Ο ελληνικός πληθυσμός, εξαπλωμένος σε ομάδες λιγότερο ή περισσότερο πυκνές μέσα σ' όλη τη χερσόνησο, έδιναν στους Έλληνες τη μορφή ενός λαού που, εγκατεστημένος ανάμεσα σ' άλλους λαούς, αποτελούσε ένα είδος διαβαλκανικής αστικής τάξης. Έχοντας στα χέρια του το εσωτερικό εμπόριο αυτής της χώρας, ο Ελληνισμός παρέσυρε στην οικονομική του άνοδο τους βαλκανικούς λαούς και συνέβαλε στο σχηματισμό μιας ντόπιας εμπορικής τάξης που έγινε με τον καιρό ανεξάρτητη, παρά την οικονομική και άλλου είδους εκμετάλλευση που ασκούσαν οι ιθύνουσες ελληνικές τάξεις, αλληλέγγυες με τις ανάλογες ντόπιες ομάδες. Κάποτε μάλιστα οι ίδιοι οι ντόπιοι αντιδρούσαν στη φιλελεύθερη πολιτική ορισμένων φωτισμένων Φαναριωτών πριγκίπων, όπως ο Νικόλαος Μαυροκορδάτος κι ο Αλέξανδρος Υψηλάντης. Τον ίδιο καιρό, οι Έλληνες γίνονται το σημείο επαφής των βαλκανικών λαών με τον πολιτισμό και τις ιδέες της Ευρώπης και συνεισφέρουν στην ανάπτυξη της εθνικής τους συνείδησης. Έτσι αναπτύσσεται, παράλληλα με την εθνική ιδέα, μια "δια-βαλκανική" συνείδηση χωρίς να προσκρούει σοβαρά στον εκκολαπτόμενο εθνικισμό του καθενός από τους βαλκανικούς λαούς ως το ιθ' αι. Όλα τα εθνικά κινήματα των Βαλκανίων ως την Ελληνική επανάσταση δείχνουν αξιοσημείωτη αλληλεγγύη. Έλληνες, Σέρβοι, Βούλγαροι, Αλβανοί, Ρουμάνοι μετέχουν αμοιβαία σ’ αυτά.»

Οπτικό υλικό

  1. Χάρτης της «Ελλάδας»
  2. Η Αγγλία και η Γαλλία τεμαχίζουν την υδρόγειο
  3. Συνθήκη της Ουτρέχτης
  4. Αικατερίνη Β'
  5. Ναπολέων Βοναπάρτης
  6. Tσάρος Αλέξανδρος Α'
  7. Κλέμενς Βέντσελ Λόταρ φον Μέττερνιχ
  8. Κεντρική λεωφόρος της Οδησσού

Οπτικοακουστικό υλικό

  1. Το ευρωπαϊκό πλαίσιο της Ελληνικής Επανάστασης