Ιδεολογική προετοιμασία της επανάστασης

Λογοτεχνία

▲▲

Οι μαυρόλυκοι

(απόσπασμα)


‒ Τι λες γι’ αυτά, εσύ;

‒ Λέω…

Σώπασε πολλήν ώρα. Ο άλλος τον άφησε.

‒ Λέω πως ήρθε ο καιρός.

‒ Έτσι λέω κι εγώ.

Ο Ρήγας κόμπιασε ξαφνικά.

‒ Μένουν οι δικοί μας. Με μηνάνε πως είναι έτοιμοι. Ο Ρώμας με έγραψε από τη Ζάκυνθο. Οι Μανιάτες, όλοι, είναι πάνοπλοι, έτσι με γράφουν.

‒ Φοβούμαι μην υπερβάλλουν.

‒ Δεν φοβούμαι. Κι ας υπερβάλλουν. Οπλισμένοι είναι. Γυμνασμένοι είναι. Τρακόσα χρόνια πάνω στα βουνά.

‒ Ο λαός; Το πλήθος;

‒ Ο λαός είναι ξύπνιος. Ξύπνησε. Αλαλάζει. Θα τόνε σπάσει με τα δόντια του τον ζυγό!

‒ Στάσου! Νομίζω ότι υπερβάλλεις εσύ τώρα.

‒ Έχω πειστήρια. Ελευθερία ή θάνατος! γράφουνε όλοι. Ανάβουν καντήλια εμπρός στην εικόνα του Μποναπάρτη, του Ελευθερωτού. Το δικό μου… το δικό μου το τραγούδι, ο Θούριος, τον περνάνε από χέρι σε χέρι, με το γράψανε πολλοί, από χέρι σε χέρι, χειρόγραφο, αφού δεν πήγανε ακόμα τα αντίτυπα… έτσι με λένε, περνάει από στόμα σε στόμα… τι γρήγορα ωστόσο, ε!… πόσος καιρός είναι! δεν το λέω γιατί είναι δικό μου, αλλά… για να πιάνει έτσι, θα πει… θα πει ότι, σα φλόγα που είναι, πέφτει σε μπαρούτη… μπαρούτη! Ο κόσμος, όλοι οι Γραικοί, αμέσως παίρνουνε φωτιά! Τέτοια με γράφουν. Θες πίστεψέ τα. Εγώ τα πιστεύω.

‒ Είσαι έτοιμος εσύ;

‒ Έτοιμος είμαι. Προσμένω να τυπώσεις τούτο εδώ και κάτι άλλο… Αυτό θε να ’ναι για την τελευταία στιγμή. Ύστερα… θα τραβήξουμε εμπρός, θα κινήσω εγώ, μόνος πρώτα. Οι άλλοι θα ’ρθούνε ένας-ένας, το πολύ δυο-δυο μαζί, να μην υποψιαστεί η Αστυνομία.

Έφυγε αισιόδοξος από του Πούλιου. Κι άξαφνα, γυρίζοντας στο σπίτι του, βρίσκει γράμμα από το Παρίσι. «Παρίσιοι, Σεπτεμβρίου 5, 1797». Είναι γράμμα του Κοραή. Θεέ μου! Θα πασκίζει πάλι να του κόψει την ορμή! Ποιος! Ο Κοραής! Πάντα του ψύχραιμος, πάντα με το μυαλό. Όχι! δεν του ταιριάζει του Ρήγα αυτός ο άνθρωπος, κι ας είναι πιο σοφός… Α, μα παραείναι σοφός, με τον διαβήτη πάντα! Πάλι για τα βιβλία γράφει, πάλι για το πνευματικό ξύπνημα των Γραικών, πρώτα να μάθουν γράμματα, λέει, πρώτα να μάθουν πράγματα, κι ύστερα, ύστερα θα σκεφθούμε για τον σηκωμό. Τόσο σοφός, τόσο σοφός! Κι «είναι πρόωρον» ακόμη, λέει. Όχι! δεν είναι πρόωρον, όχι!


«Φίλε πολίτα», γράφει ο Κοραής.

«Έλαβα την 26 Ιουλίου.

» Παρουσιάζω σε και εμαυτόν με δύο πληγωμένους, οι οποίοι κοινωνούν εις εις τον άλλον τους πόνους των με την αυτήν επιθυμίαν της θεραπείας, αλλ’ όχι και με την αυτήν αίσθησιν. Διότι κατά την καθενός κράσιν αναλογεί και του πόνου η αίσθησις… Χρειάζονται, αδελφέ, βιβλία, χρειάζονται κατά μέρος διδάσκαλοι, οι οποίοι είναι μισθωτοί, χρειάζεται συναναστροφή σοφών ανδρών, αναγκαιοτέρα και από αυτήν την ανάγνωσιν… και τι δεν χρειάζονται! Όθεν σε παρακαλώ θερμώς, να μεταχειρισθείς όλην σου την προθυμίαν και να κινήσεις πάντα λίθον, να κατορθώσεις το να τυπωθώσι και δεύτερον ως άνω… κλπ. κλπ.».

‒ Καλά! Καλά! ξέσπασε ο Ρήγας αναμμένος. Τα γράμματα! Τα βιβλία! Οι σοφίες! Οι πνευματικοί αγώνες! Καλά και άγια! Όμως το σπαθί;… Ήρθε η ώρα του σπαθιού πριν την ώρα των γραμμάτων! Τι να γίνει! Εμείς με το ’να χέρι θα κρατούμε το σπαθί και με τ’ άλλο τα βιβλία! Το σπαθί είναι πιο ακονισμένο σήμερα παρά το μυαλό και, μα τον Θεό,   δ ε ν  κ ά ν ε ι,  δ ε ν  μ π ο ρ ε ί  σήμερα πια να περιμένει!

Γύρισε το γράμμα από το άλλο φύλλο και διάβασε:

«Σε έστειλα με την περασμένη πόστα γράμματα διά κάποιον Ζηνόβιον εις Βιέννα. Γράψε (να ζήσεις) αν τω τα εγχείρισες. Αι συγχύσεις της Γαλλίας είναι σχεδόν προς το τέλος των, και όλοι ελπίζομεν ότι πλησιάζει ο καιρός του να ελευθερωθώμεν από τους καθημερινούς κινδύνους και βάσανα, οπόταν…»

‒ Ε, μα είναι ανυπόφορος! φώναξε ο Ρήγας κατακόκκινος. Κινδύνους! Βάσανα! Μα εγώ τους θέλω τους κινδύνους! Τα θέλω τα βάσανα! Αυτά με θρέψανε εμένα! Α! τι αλλιώτικοι που είμαστε! Κρίμα! Κρίμα! Ο Κοραής! Τόσο σοφός!…

Στάθηκε. Σκέφτηκε.

‒ Ίσως και να ’χει δίκιο, ωστόσο. Είναι στιγμές που με κλονίζει κάτι. Δεν ξέρω, μπορεί και να ’χει δίκιο αυτός. Πάρωρος σηκωμός μπορεί να καταστρέψει. Θεέ μου! Πώς με επηρεάζει ο Κοραής! Τι ακτινοβολία πρέπει να ’χει, αφού τούτο το γράμμα…

Το γράμμα τέλειωνε έτσι: «Έρρωσο και γίνου φρόνιμος ως ο όφις, ότι αι ημέραι πονηραί εισί διά πολλάς αιτίας».

Έτσι ήτανε κάθε φορά που λάβαινε γράμμα από τον Κοραή, σπαραζότανε ο Ρήγας. Από τη μια η χαρά του γραμματισμένου, του ηδονιστή της μελέτης, του αισθητικού του Ρήγα, από την άλλη η συμπίεση του Ρήγα του ορμητικού, του αυθόρμητου, του ασυλλόγιστου Ρήγα.

Βιβλιογραφικά

Θανάσης Πετσάλης-Διομήδης, Οι Μαυρόλυκοι. Το χρονικό της Τουρκοκρατίας. 1565-1799, Βιβλιοπωλείον της Εστίας, Αθήνα 1981, τ.3, σ. 293-295.

Δείτε επίσης:

Μεταδεδομένα

< Πετσάλης-Διομήδης > < Ρήγας Βελεστινλής > < Διαφωτισμός >

▲▲

Οι μαυρόλυκοι

(απόσπασμα)


Συλλογίζεται ο Ρήγας. Κι η ώρα περνάει, κι είναι μια νέκρα απέραντη ολόγυρα, ούτε σκυλί, ούτε βήματα, ουδέ κοκόρι στ’ απόμακρα, ουδέ τίποτα, μόνο η νέκρα και το μαύρο σκοτάδι που στάζει αργά-αργά στο τζάμι του παραθυριού. Πόσες ώρες να περάσανε κιόλας; Άνοιξε η θύρα και μπήκαν άνθρωποι, πέντε, έξι, οχτώ, κι άλλοι μείνανε απέξω στον διάδρομο και κοιτάνε μέσα. Είναι ο Διευθυντής της Αστυνομίας του Τριεστιού, είναι δυο-τρεις υπάλληλοι, είναι μερικοί αστυνομικοί δίχως στολή. Ο Διευθυντής άρχισε να μιλάει στα γερμανικά. Ένας υπάλληλος κάθησε μπρος στο τραπέζι και γράφει.

‒ Το όνομά σου;

‒ Ρήγας Βελεστινλής… Βε-λε-στιν-λής.

‒ Υπήκοος;

‒ Οθωμανός.

‒ Γεννηθείς;

‒ Στη Βλαχιά.

‒ Το έτος;

‒ 1747.

‒ Θρησκεύματος;

‒ Χριστιανός Ορθόδοξος.

‒ Επάγγελμα;

‒ Έμπορος.

Τα συνηθισμένα. Ύστερα ο Διευθυντής λέει ηχερά:

‒ Εν ονόματι του Νόμου, Ρήγα Βελεστινλή, συλλαμβάνεσαι! Από την στιγμήν αυτήν είσαι υπό κράτησιν!

Ο Διευθυντής γύρισε στον Περραιβό.

‒ Εσύ;

‒Περραιβός Χριστόφορος.

‒ Υπήκοος;

Ο Ρήγας πρόλαβε ν’ αντισκόψει.

‒ Κύριε Διευθυντά, τούτο το παιδί δεν έχει καμιά σχέση με την υπόθεση που σας απασχολεί. Πηγαίνει στην Πάδοβα, να σπουδάσει την ιατρική. Κοιτάξτε τα χαρτιά του. Μια απλή σύμπτωσις ήταν, να βρεθεί συνταξιδιώτης μου.

Ο Διευθυντής πήρε κι εξέτασε το διαβατήριο του Περαιβού. Ο Ρήγας λέει:

‒ Άλλωστε, είναι γεννημένος στην Πρέβεζα. Είναι υπήκοος γάλλος…

‒ Κανένα χαρτί;

‒ Δεν έχω.

Πάλι ο Ρήγας αντισκόβει:

‒ Σας λέω: άδικα θα τον συλλάβετε. Δεν έχει καμιά σχέση…

Ο Διευθυντής κοίταξε τον Περραιβό στα μάτια.

‒ Είσθε ελεύθερος, κύριε. Μπορείτε να πηγαίνετε.

Ο Περραιβός έκανε να πάρει τον σάκο του.

‒ Μια στιγμή, λέει κάποιος.

Ένας αστυνομικός έψαξε τον σάκο. Αλλά δεν είδε τίποτα ύποπτο μέσα. Ο Ρήγας βρήκε τον καιρό να πει του Περραιβού στα ελληνικά:

‒ Αυτό που δεν επρόλαβα εγώ… το Προξενείο… Να πας αμέσως… αμέσως…

Μπρος στην πόρτα, βγαίνοντας, στάθηκε μια στιγμή ο Περραιβός. Γύρισε και κοίταξε μια στερνή φορά τον Ρήγα. Ο Ρήγας του χαμογέλασε, κουνώντας λίγο το κεφάλι.

Ο Διευθυντής λέει στον Ρήγα:

‒ Θα μείνεις εδώ, σε τούτο το δωμάτιο, υπό κράτησιν!

Έδωσε διαταγές: δυο αστυνομικοί θα μένουν νύχτα-μέρα μέσα στο δωμάτιο, να παρακολουθούν την παραμικρή του κίνηση. Κάθε δυο ώρες θα έρχονται άλλοι, να συναλλάζονται.

Φύγανε οι άνθρωποι της εξουσίας. Απόμεινε ο Ρήγας με τους δυο φρουρούς. Μόνος. Πάει κι ο Περραιβός! Α, τι κούραση! Η ψυχή του τσακίστηκε…

Έγειρε τ’ ανάσκελα στο κρεβάτι, έτσι ντυμένος ως ήταν, κι έμεινε μ’ ορθάνοιχτα τα μάτια, ώρα, ώρα, ώρες… Ούτε ύπνος, ούτε ησυχία, ούτε… όχι δα, είναι κι η ελπίδα, τόσες ελπίδες… Έτσι λέει… Τόσες ελπίδες ακόμη! Βέβαια, τις κασόνες θα τις πιάσανε. Πώς τις πιάσαν; Προδοσία! Tι άλλο! Ποιος; Εδώ; Ή στη Βιέννα;… Πιάσαν κανέναν άλλο; Δεν το πιστεύει. Όχι, όχι, είναι μόνος ευτυχώς! Πρέπει να ’ναι μόνος… Ελπίζει άξαφνα, «ε λ π ί ζ ω», το λέει στον εαυτό του… Ανασκαλεύει όλα τα πάντα μες στο μυαλό του.

Κι από κει, λίγο-λίγο, ως να χαμήλωνε φως λυχναριού, σβήνει ετούτη η διάθεση, η καλή διάθεση της ελπίδας και του θαρρεμού και παραλεί η καρδιά και παραλεί το μυαλό και σκοτεινιάζει εμπρός και σκοτεινιάζει δίπλα και σκοτεινιάζει ο δρόμος, ο δρόμος κι ο ανήφορος, που στη γωνιά του στέκει απόψε η ζωή του Ρήγα…

Ξημέρωσε αγάλι-αγάλι. Μα δεν πρόφτασε να φωτίσει το τελάρο του παραθυριού κι ακουστήκανε βήματα έξω, βήματα βαριά, κι ακουστήκανε φωνές. Άνοιξε η πόρτα και μπήκαν άνθρωποι πολλοί, πέντε, δέκα, δώδεκα.

Ο Ρήγας ανακάθησε στο κρεβάτι, σηκώθηκε. Ξανάρχισαν τα ρωτήματα, οι ανακρίσεις. Τι και πώς και με ποιους, προπάντων αυτό το: «ποιοι άλλοι είναι μαζί σου», αυτό πασκίζουν να του πάρουνε με τέχνη, με κατεργαριά, με ψεύτικες πληροφορίες, με το κλωθογύρισμα γύρω και γύρω και γύρω από τα ίδια πράματα, από τα ίδια πράματα, για να τον μπλέξουν. Μα ο Ρήγας δε χάνει την ψυχραιμία του. Δε βιάζεται ποτέ ν’ απαντήσει.

‒ Το ’χεις ή δεν το ’χεις σκοπό, να ξεσηκώσεις τους ραγιάδες ενάντια στον Σουλτάνο;

‒ Το ’χω ελπίδα μου και πόθο, ν’ απαλλάξω τον τόπο μου από τα δεσμά της δουλείας. Δεν το κρύβω.

‒ Ομολογείς ότι εργάζεσαι γι’ αυτό;

‒ Εργάζομαι γι’ αυτό φανερά και τίμια και μέσα στα όρια που μου επιτρέπει η φιλοξενία της Αυτοκρατορικής Κυβερνήσεως.

‒ Το γνωρίζεις, ότι δεν υπάρχει θέσις για παρόμοιες ενέργειες; Γνωρίζεις ότι παρόμοιες ενέργειες εις βάρος φίλου Κράτους μπορούν να δημιουργήσουν δυσάρεστες περιπλοκές για την Κυβέρνηση του Αυτοκράτορος;

‒ Το γνωρίζω, αλλά θεωρώ ότι οι ενέργειές μου δεν είχαν τίποτε το επαναστατικό, αφού περιορίστηκαν σε μερικά ποιήματα– πατριωτικά, το βεβαιώνω… εσείς τι θα εκάνατε στη θέση μου, κύριε ανακριτά, ως Αυστριακός;– και σε μερικές ευχές… έγγραφες, τις έχετε στη διάθεσή σας, φαντάζομαι… ευχές για την απελευθέρωση της πατρίδος μου από τους Τούρκους.

‒ Είχες συνεννοήσεις με πολλούς πατριώτες σου.

‒ Το ότι τους έβλεπα τους πατριώτες, το ότι μιλούσα μαζί τους, τούτο δε θέλει να πει, ότι είχαμε ιδιαίτερες συνεννοήσεις, που να δίνουν βάση στες υποθέσεις σας.

Μιάμιση ώρα βάστηξε η ανάκριση. Κι όταν έφυγαν αυτοί, ήρθε ένας στρατιώτης κι έφερε μια γαβάθα με μαυροζούμι κι ένα κομμάτι ψωμί. Ο Ρήγας ρούφηξε το ζουμί, να ζεσταθεί, μα το ψωμί δεν τ’ άγγιξε. Γύρεψε να του τ’ αφήσουν όμως. Ύστερα πλάγιασε πάλι κι έκλεισε τα μάτια. Τότε είδε μπρος του ολομεμιάς τον κίνδυνο, τον φοβερό κίνδυνο που απειλούσε την προσπάθειά του. Μ’ ένα τίποτε θα γκρεμιζόταν όλο το Έργο. Κι έπρεπε να σωθεί το Έργο, να το σώσει το Έργο! Στο βάθος, ο Ρήγας είναι ακόμα βέβαιος, ότι η Αστυνομία δεν έχει στα χέρια της σοβαρές αποδείξεις. Μες στις κασόνες ήτανε ο Θούριος, ήτανε το Πολίτευμα, ήταν οι Προκηρύξεις. Μα αυτά όλα δε θα πουν συνωμοσία. Αυτά βαραίνουνε αποκλειστικά τον Ρήγα τον ίδιο, δεν παίρνει μ’ αυτά κανέναν στον λαιμό του, ούτε προϋποθέτουνε συνεννόηση με άλλους.

‒ Ενθουσιώδης πατριώτης! Βέβαια! Είμαι!

Έτσι είπε ο Ρήγας στον ανακριτή, όταν ξανάρθε το απομεσήμερο και τον τυράννησε δυο ώρες.

Βιβλιογραφικά

Θανάσης Πετσάλης-Διομήδης, Οι Μαυρόλυκοι. Το χρονικό της Τουρκοκρατίας. 1565-1799, Βιβλιοπωλείον της Εστίας, Αθήνα 1981, τ.3, σ. 332-335.

Δείτε επίσης:

Μεταδεδομένα

< Πετσάλης-Διομήδης > < Ρήγας Βελεστινλής > < Διαφωτισμός >

▲▲

Το κάστρο της μνήμης

(απόσπασμα)


Κανείς δεν τον είχε ακούσει ποτέ να βαρυγκομάει.

Γιατί να παραπονιόταν; Όπως όλοι οι Παλιοκαστρίτες ήταν συνηθισμένος να βλέπει τη φτώχεια και τη στέρηση να μπαινοβγαίνουν στο σπίτι, να ’ναι αχώριστες φιλενάδες με την οικογένεια. Άλλωστε, αυτός δεν ήταν εμιγκρές όπως οι περισσότεροι Έλληνες που ’βλεπε γύρω του, δεν είχε μισέψει για να βγάλει λεφτά, δε σκόπευε να γεράσει στην ξενιτιά και να γυρίσει μια μέρα στην πατρίδα μ’ άσπρα μαλλιά, φραγκοφορεμένος, με μεταξωτά πουκάμισα, με χρυσές καδένες και με ρολόγια για να παριστάνει τον άρχοντα.

Κάποτε έδωσε ο Θεός και βρήκε μια καλή δουλειά σ’ ένα τυπογραφείο που τύπωνε ελληνικά αλλά και ξένα βιβλία, που ’χε πελάτες όχι μονάχα στο Τριέστι αλλά και σ’ άλλες πόλεις, στη Φλωρεντία, στην Πίζα και στη Βενετιά, που ’παιρνε παραγγελίες κι από άλλα μέρη της Ευρώπης, από τη Βιέννη, από το Παρίσι, από τη Λόντρα. Όλη την ημέρα ο τυπογράφος έβαζε τα τσιράκια του και τύπωναν βιβλία για την Εκκλησία, φυλλάδια με ιστορίες και ποιήματα που διάβαζαν οι μεγαλοκυράδες στ’ αρχοντικά, ονειροκρίτες, ερωτικά αναγνώσματα. Το βράδυ, όταν σχόλαγε ο Φώτης από τα μαθήματα κι ερχόταν να πιάσει δουλειά, ο ιδιοκτήτης έκλεινε καλά την πόρτα τ’ αργαστηριού και καταπιανόταν μ’ άλλης λογής χειρόγραφα, βιβλία πολιτικά και φιλοσοφικά, εφημερίδες που μίλαγαν για δικαιοσύνη και λευτεριά, που αντιμάχονταν όλους τους τυράννους, βασιλιάδες, αυτοκράτορες και σουλτάνους, που καλούσαν τους λαούς να ξεσηκωθούν και να χτυπήσουνε την τυραννία, να φέρουνε ρεπούμπλικα.

Μέσα σε κείνο το τυπογραφείο ο Φώτης γνώρισε κάμποσους φωτισμένους ανθρώπους της Ευρώπης, αριστοκράτες και αστούς, διανοούμενους, ποιητές, καλλιτέχνες, στρατιωτικούς. Όταν ο μελλοντικός δάσκαλος του Παλιόκαστρου τους έλεγε πως ήταν Έλληνας, τον κοιτούσανε με θαυμασμό, λες κι είχαν μπροστά τους κάνα αρχαίο μνημείο ή κάποιο προϊστορικό θεριό. «Πώς γίνεται κι υπάρχουνε ακόμα Έλληνες ύστερα απ’ όσα τράβηξε η πατρίδα τους επί αιώνες κι αιώνες από Ρωμαίους, Φράγκους και Τούρκους;» ρωτούσαν.

Ο Φώτης δεν μπορούσε να τους απαντήσει.

Σιγά σιγά είχε αρχίσει κι αυτός να βρίσκει απίστευτη, ανεξήγητη την επιβίωση της πατρίδας του, του ’ταν αδύνατο να καταλάβει τι ακριβώς είχε συμβεί κι αυτή η χώρα είχε επιζήσει ύστερα από τόσες και τόσες κατακτήσεις, βάρβαρες επιδρομές, πολέμους, σφαγές. Δεν είχαν άδικο οι ξένοι που ’μεναν εμβρόντητοι όταν τον άκουγαν να μιλάει μια γλώσσα που μιλιόταν πριν τρεις χιλιάδες χρόνια, που δεν την είχε μάθει σε σχολεία και σε Πανεπιστήμια. Καμιά φορά, εκεί που μελετούσε, σταμάταγε για λίγο τη δουλειά και έπαιρνε στα χέρια του μια Ιλιάδα, διάβαζε λίγους στίχους μεγαλόφωνα, σχεδόν τραγουδιστά, όπως έκαναν οι πλανόδιοι μουσικάντες στου Παλιόκαστρου τα πανηγύρια. Σαν άκουγε την ίδια του τη φωνή, μόνο και μόνο σαν πρόφερε τον πρώτο στίχο, κείνο το «Μήνιν άειδε, θεά», τα μάτια του πλημμύριζαν δάκρυα.

Βιβλιογραφικά

Άρης Φακίνος, Το κάστρο της μνήμης, Καστανιώτης, Αθήνα 1997, σ. 88-89.

Μεταδεδομένα

< Φακίνος > < Διαφωτισμός > < Φιλέλληνες >

Ιστορία

Γραπτές πηγές

  1. Δημογραφικές εξελίξεις
  2. Δημογραφικές εξελίξεις

    «Ο 18ος αι. (κυρίως οι τελευταίες δεκαετίες) και οι δύο πρώτες δεκαετίες του 19ου, που αποτελούν ενιαία ιστορική περίοδο για τον ελληνικό κόσμο, παρά τις αρνητικές επιδράσεις της οθωμανικής κυριαρχίας χαρακτηρίζονται από την αξιοποίηση σε μεγαλύτερο από άλλοτε βαθμό του ανθρώπινου υλικού καθώς αυτό μετατρέπεται σε παραγωγική δύναμη, βασικά στη γεωργία. παράλληλα δημιουργούνται οι απαραίτητες υλικές προϋποθέσεις για τη συγκρότηση της νέας ελληνικής κοινωνίας. Στο τέλος της περιόδου αυτής, μέσα από πολλαπλές αντιφάσεις και συνειδητοποιήσεις, διαμορφώνεται η ιδέα και η ανάγκη του εθνικού κράτους, στηριγμένου στην πληθυσμιακή και πολιτιστική ενότητα του νέου Ελληνισμού, γεγονός το οποίο, σαν ιδέα και σαν ανάγκη, είναι επαναστατικό για την εποχή του.»

  3. Ιστορία του Ελληνικού Έθνους
  4. Ιστορία του Ελληνικού Έθνους

    «Η βελτίωση των όρων υπό τους οποίους ζη ο Ελληνισμός στον 18ο αι. αποτελεί μια πραγματικότητα, αισθητή σε οποιονδήποτε τομέα και αν κανείς αναχθή. Αρχινημένη- κιόλας από την προηγούμενη εκατονταετηρίδα, συνεχίζει μια καθαρά ανοδική πορεία, ανεξάρτητα από κάποιες μερικές ή σύντομες πτώσεις. αμέτοχη από τη γραμμή αυτή, δεν είναι ούτε η πνευματική ζωή του Ελληνισμού ούτε η ζωή των ελληνικών συνειδήσεων. Θα ονομάσουμε, λοιπόν, Διαφωτισμό το σύνολο των πνευματικών εκείνων και συνειδησιακών φαινομένων της νέας ελληνικής ιστορίας όσα συμβαδίζουν με τη γενική προαγωγή του Ελληνισμού, και πριν από τη συνθήκη του Κιουτσούκ Καϊναρτζή, αλλά και, ιδίως, μετά, και των οποίων φυσική απόληξη πρέπει να θεωρήσουμε την Ελληνική Επανάσταση: πραγματικά, μετά τον Αγώνα δημιουργούνται ολότελα καινούριοι όροι ζωής για τον Ελληνισμό, οι οποίοι επόμενο είναι να έχουν την ανταπόκρισή τους και στον πνευματικό τομέα.»

  5. Επισκόπηση της Νεοελληνικής Ιστορίας
  6. Επισκόπηση της Νεοελληνικής Ιστορίας

    «Για να βρούμε το σημείο εκκίνησης της "αναγέννησης", που στηρίζεται σε μια παρατεταμένη επαφή της ελληνικής σκέψης με "τα φώτα της Ευρώπης", δεν πρέπει να ψάξουμε στο κωνσταντινοπολίτικο περιβάλλον, το προσκολλημένο στους Φαναριώτες και στη "Μεγάλη Εκκλησία", αλλά στα νέα πολιτιστικά κέντρα της Βόρειας Ελλάδας, στ' άλλα αστικά κέντρα (δεν αναφέρω εδώ παρά τις Σχολές των Ιωαννίνων) και στις εμπορικές παροικίες της Δύσης, τις συνδεμένες με την εκκολαπτόμενη αστική τάξη. Η προοδευτική διείσδυση του νέου ιδεώδους στην Ελλάδα ακολουθεί από κοντά τη στερέωση αυτής της νέας εθνικής δύναμης κι αντανακλά το πνεύμα των ομάδων που τη συνθέτουν στους διαδοχικούς σταθμούς του σχηματισμού της και της προσπάθειάς της να κατευθύνει την εθνική ζωή. H μελέτη των μαθηματικών, της φυσικής, της χημείας κ.λπ. βρίσκονται στη βάση του νέου πνευματικού προσανατολισμού, αλλ’ η εξάπλωση των εφαρμοσμένων επιστημών δεν έχει πια σαν μοναδικό σκοπό τον εμπλουτισμό των πρακτικών γνώσεων, αλλά και συνεισφέρει στην ανανέωση της θεωρητικής σκέψης και στη δημιουργία μιας νέας αντίληψης για τη ζωή, φέρνοντας τους Έλληνες διανοούμενους σ' επαφή με την ορθολογιστική σκέψη της εποχής.»

  7. Συνοπτική ιστορία της Ελλάδας 1770–1990
  8. Συνοπτική ιστορία της Ελλάδας 1770–1990

    «Κατά τον 18ο αιώνα συντελέστηκαν μερικές πολύ σημαντικές αλλαγές στη φύση της ελληνικής κοινωνίας, οι οποίες ενθάρρυναν κάποια τολμηρά πνεύματα ανάμεσα στους Έλληνες να κάνουν σχέδια για έναν απελευθερωτικό αγώνα κατά των Τούρκων. Αυτοί όμως αντιμετώπισαν τεράστια δυσκολία να πείσουν τους συμπατριώτες τους-οι οποίοι είτε είχαν υποκύψει μοιρολατρικά στην τύχη τους είτε είχαν βολευτεί πολύ καλά στο υπάρχον καθεστώς για να σκέφτονται την αντίσταση- ότι τα σχέδιά τους ήταν κάθε άλλο παρά εξωπραγματικά. Προς τα τέλη του 18ου αιώνα άρχισαν να εκδηλώνονται τα πρώτα σκιρτήματα του εθνικού κινήματος, το οποίο έμελλε να καταλήξει στην ανάδειξη ενός ανεξάρτητου, αν και αυστηρά περιορισμένου εδαφικά, κράτους στα 1830. […]

    Δεν θα υπήρχε καμιά προοπτική επιτυχίας της εξέγερσης αν κατά τη διάρκεια του 18ου αιώνα η Οθωμανική Αυτοκρατορία δεν είχε αποδυναμωθεί στρατιωτικά, εδαφικά και οικονομικά. […] Αυτή η φθίση των δυνάμεων και η δυσκολία παρακολούθησης των εξελίξεων στη στρατιωτική τεχνολογία κατέστησαν το οθωμανικό κράτος όλο και πιο ευάλωτο στις εξωτερικές προκλήσεις από την Αυστρία, την Περσία και τη Ρωσία. Από τον ύστερο 17ο αιώνα η εδαφική, και επομένως και η οικονομική, βάση της αυτοκρατορίας αρχίζει να συρρικνώνεται.»

  9. Ελλάς. Η σύγχρονη συνέχεια
  10. Ελλάς. Η σύγχρονη συνέχεια

    «Γεννιέται ωστόσο το εξής εύλογο ερώτημα: Ήταν πράγματι "ομόγνωμον" το έθνος σε αυτό τον ευρωπαϊκό προσανατολισμό της πολιτικής και στρατιωτικής ηγεσίας του; Ήταν "ομόγνωμον" το μικρό εκείνο μέρος του έθνους που είχε αναδειχθεί στην ηγεσία του πριν και κατά τη διάρκεια του Αγώνα, με εξαίρεση την εκτός της επαναστατημένης Ελλάδας εκκλησιαστική ιεραρχία για τους λόγους που ήδη αναφέρθηκαν. Αυτό που έχει δε περισσότερη σημασία και από το ποσοστό επί του συνόλου που αντιπροσώπευε αυτό το "δεδηλωμένο" μέρος του έθνους ήταν η σπουδή να συναινέσουν, και μάλιστα να δηλώσουν δημοσίως τη συναίνεσή τους, και εκείνοι- οι καπετάνιοι των αρματολών, οι προεστοί και οι μητροπολίτες της επαναστατημένης χώρας- οι οποίοι δεν θα μπορούσαν να θεωρηθούν από τους θερμότερους θαυμαστές της Ευρώπης με τη σημασία που ορίστηκε προηγουμένως. Η δημόσια συναίνεση αυτών των ηγετικών στοιχείων, καιροσκοπική ίσως σε πολλές περιπτώσεις παρά ειλικρινής, φανερώνει την απήχηση αυτής της Ευρώπης στην επαναστατημένη χώρα και την ανάγκη που αισθάνονταν ακόμα και όσοι δεν συμφωνούσαν κατά βάθος με αυτό τον ιδεολογικό προσανατολισμό να δηλώσουν τη συμφωνία τους.

    Ο ευρωπαϊκός προσανατολισμός του Αδαμάντιου Κοραή ή του Αλέξανδρου Μαυροκορδάτου, του Θεόκλητου Φαρμακίδη ή του μητροπολίτη Ουγγροβλαχίας Ιγνατίου, του Ιωάννη Θεοτόκη ή του Ιωάννη Κωλέττη δεν θα μπορούσε να θεωρηθεί ασφαλής δείκτης ενός γενικότερου ιδεολογικού προσανατολισμού προς την Ευρώπη. Αυτοί και δεκάδες άλλοι που άφησαν σχετικές μαρτυρίες ήταν γνωστοί θαυμαστές του ευρωπαϊκού πολιτισμού και γενικότερα της Δύσης, και υποστηρικτές της ανάγκης να εισαχθούν στην Ελλάδα αρχές και θεσμοί που είχαν αναπτυχθεί και ευδοκιμήσει στην Εσπερία. Δεν αντιπροσώπευαν όμως αυτοί το σύνολο, ούτε καν το κύριο μέρος, της ηγετικής ομάδας που έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην ιδεολογική κατεύθυνση του Αγώνα.»

  11. Τα πολεμικά γεγονότα της Τουρκοκρατίας και oι Εξεγέρσεις των Υπόδουλων Ελλήνων
  12. Τα πολεμικά γεγονότα της Τουρκοκρατίας και oι Εξεγέρσεις των Υπόδουλων Ελλήνων

    «Η νέα πολιτική και κοινωνική κατάσταση που διαμορφώθηκε στην Ευρώπη με τη Γαλλική Επανάσταση και τους Ναπολεόντειους Πολέμους έδωσε νέα τροπή στα επαναστατικά ιδανικά των υποδούλων. Ο νεωτεριστικός ιδεολογικός κόσμος του φιλελευθερισμού, η πίστη στο δικαίωμα της αυτοδιάθεσης των λαών και της απαγκίστρωσής τους από κάθε ξένο κυρίαρχο και γενικότερα όλο εκείνο το συνακόλουθο της Διακήρυξης των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων φιλελευθερο-λαϊκό ρεύμα δεν άφησε ασυγκίνητους τους Έλληνες. Αντίθετα έγιναν εξαιρετικά δεκτικοί των ιδεών της Γαλλικής Επανάστασης, οι οποίες έγιναν γνωστές στους τουρκοκρατούμενους πληθυσμούς χάρη στην πυκνή πλέον επικοινωνία με τη Δύση. Οι Έλληνες λόγιοι της διασποράς, οι ομογενείς των ελληνικών παροικιών του εξωτερικού, οι φαναριώτικοι κύκλοι των Παραδουνάβιων Ηγεμονιών, οι Έλληνες στρατιωτικοί στην υπηρεσία του Ναπολέοντα ή άλλων Ευρωπαίων ηγεμόνων, οι απλοί έμποροι και ναυτικοί διέδωσαν τις νέες ιδέες του φιλελευθερισμού σε πλατείς κύκλους, στα αστικά κέντρα και την ύπαιθρο, ανάμεσα στους κλέφτες και τους αρματολούς καθώς και στους ανθρώπους της θάλασσας.»

  13. Ο Προεπαναστατικός Τύπος
  14. Ο Προεπαναστατικός Τύπος

    «Η έκδοση ελληνικών ειδησεογραφικών και φιλολογικών φύλλων από τα τέλη ήδη του 18ου αιώνα στη Βιέννη και αργότερα σε άλλα κέντρα της ελληνικής διασποράς στη δυτική Ευρώπη, υπήρξε ανάμεσα σε άλλες πολιτισμικές, οικονομικές εκδηλώσεις και δραστηριότητες του Ελληνισμού, το αποτέλεσμα και η απόληξη μακρών, αργών διαδικασιών. Το κίνημα για την προαγωγή της παιδείας και τη διάδοση των γνώσεων παρουσιάζεται ήδη στον 17ο αιώνα, αν όχι ενωρίτερα. Ωστόσο οι εξελίξεις υπήρξαν αργές. Ολιγότερο αισθητές έως τα μέσα του 18ου αιώνα εντείνονται στις τελευταίες δεκαετίες του για να αποκτήσουν δύναμη στον αρχόμενο 19ο αιώνα και να φθάσουν στην πλέον ενδιαφέρουσα και σημαντική φάση τους στη δεκαετία που προηγήθηκε από την Ελληνική Επανάσταση του 1821.

    Σ' αυτήν ακριβώς τη δεκαετία ο ελληνικός Τύπος αποκτά εγκυρότητα και χαρακτήρα. Από το γεγονός ότι δημιουργήθηκε μέσα στο φιλελεύθερο, δημοκρατικό κλίμα, διάχυτο στη δυτική Ευρώπη στο γύρισμα του αιώνα, προορίσθηκε να διαδραματίσει ρόλο σημαντικό στην ενημέρωση του Ελληνισμού, αλλά και στη διαμόρφωση των νοοτροπιών και των συνειδήσεων, αποβαίνοντας στοιχείο προόδου στη ζωή του έθνους.»

  15. Ρήγας Βελεστινλής
  16. Ρήγας Βελεστινλής

    «Για να θέσει το πρόγραμμά του σε εφαρμογή ο Ρήγας, αφού ολοκλήρωσε τις εκδόσεις του, αναχώρησε το Δεκέμβριο του 1797 από τη Βιέννη για την Τεργέστη, με σκοπό να κατέλθει στην Ελλάδα. Αρχικός του προορισμός ενδεχομένως να ήταν η Μάνη, της οποίας η φήμη ως ανυπόταχτης στους Οθωμανούς της περιοχής ίσως να λήφθηκε υπόψη στους στρατηγικούς του σχεδιασμούς. Στην Τεργέστη όμως ο Ρήγας συνελήφθη από την αυστριακή αστυνομία και οδηγήθηκε στη Βιέννη, όπου υποβλήθηκε σε εξονυχιστική ανάκριση για αρκετούς μήνες. Μαζί του συνελήφθησαν και αρκετοί συνεργάτες του, που επίσης υποβλήθηκαν σε ανακρίσεις, πιθανόν, όπως και ο Ρήγας, και σε βασανιστήρια. […] Μετά την ανάκριση οι αυστριακές αρχές παρέδωσαν το Ρήγα στις οθωμανικές αρχές μαζί με επτά από τους συντρόφους του που δεν ήταν υπήκοοι του Αυτοκράτορα αλλά είχαν διατηρήσει την οθωμανική τους ιθαγένεια. Οι σύντροφοι αυτοί του Ρήγα ήταν οι Χιώτες Ευστράτιος Αργέντης και Αντώνιος Κορωνιός, ο Δημήτριος Νικολίδης από τα Ιωάννινα, ο Θεοχάρης Γεωργίου Τουρούντζιας από τη Σιάτιστα, οι αδελφοί Ιωάννης και Παναγιώτης Εμμανουήλ από την Καστοριά και ο Ιωάννης Καρατζάς από τη Λευκωσία της Κύπρου, ενώ ο νεαρός Χριστόφορος Περραιβός διέφυγε τη σύλληψη. Οι Τούρκοι φυλάκισαν τους Έλληνες πατριώτες στο φρούριο του Βελιγραδίου, όπου στις 24 Ιουνίου 1798 τους εκτέλεσαν. Έτσι, με το μαρτύριο, συντελείται το πέρασμα του Ρήγα και των συντρόφων του από την ιστορία στον κόσμο του θρύλου.»

  17. Επαναστατικές κινήσεις και ζυμώσεις
  18. Επαναστατικές κινήσεις και ζυμώσεις

    «Πάντως ο Ρήγας μεταξύ των ετών 1790-1796 προετοιμαζόταν ψυχικά και πνευματικά για τον μεγάλο σκοπό του. Τον Αύγουστο του 1796 πήγε στη Βιέννη με την πρόθεση να προχώρηση στην εφαρμογή του προγράμματός του. Εκεί μύησε στην κίνησή του πολλούς Έλληνες σπουδαστές και εμπόρους, προπάντων από τη δυτική Μακεδονία (Καστοριά και Σιάτιστα). Δεν γνωρίζουμε αν τότε προχώρησε στην ίδρυση και οργάνωση μυστικής εταιρείας με ορισμένες αρχές ή άρθρα, ή αν περιορίσθηκε στη δημιουργία ενός κύκλου οπαδών και φίλων. Ο Φιλικός Γεώργιος Λασσάνης, πολλά χρόνια αργότερα, πάντως πριν από την επανάσταση του 1821, επιχείρησε να εξιχνίαση το μυστήριο και στράφηκε προς πρόσωπα που είχαν γνωρίσει τον Ρήγα ή τον θαύμαζαν και θεωρούνταν οπαδοί του, αλλά τελικά δεν κατόρθωσε να βεβαιωθή απόλυτα αν ο Ρήγας είχε συστήσει πραγματικά μια μυστική εταιρεία. Όπως γράφει ο Λασσάνης, "κανείς απ' αυτούς δεν ήξερε τίποτε που να αναφέρεται σε αναγνωριστικά σημεία ή στη μύηση μιας εταιρείας. Ομόφωνα όμως μου εξήγησαν, ότι ο Ρήγας απαιτούσε έναν όρκο σιωπής και συνεργασίας από εκείνους, στους οποίους εμπιστευόταν το σχέδιό του".»

  19. Ρήγας Βελεστινλής
  20. Ρήγας Βελεστινλής

    «Το άλλο επαναστατικό φυλλάδιο, που επίσης τυπώθηκε το φθινόπωρο του 1797, ήταν το περίφημο κείμενο Νέα πολιτική διοίκησις των κατοίκων της Ρούμελης, της Μικράς Ασίας, των Μεσογείων Νησιών και της Βλαχομπογδανίας. Το φυλλάδιο περιλάμβανε τη διακήρυξη της ανεξαρτησίας της Ελλάδος, τη διακήρυξη των δικαιωμάτων με τίτλο "Τα δίκαια του ανθρώπου" και το Σύνταγμα της υπό ίδρυση "Ελληνικής Δημοκρατίας", του νέου πολιτεύματος που θα αντικαθιστούσε το δεσποτισμό στις χώρες της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Το κείμενο του Ρήγα ακολουθεί πιστά το Σύνταγμα της Γαλλικής Δημοκρατίας του έτους 1793 με ορισμένες μικρές παρεμβολές από το σύνταγμα του 1795. Πιο ενδιαφέρουσες είναι οι προσθήκες του ίδιου του Ρήγα στις διατάξεις του πολιτεύματος, που αποβλέπουν να ανταποκριθούν στην πραγματικότητα του εθνολογικού πλουραλισμού της νέας πολιτείας. Η "Ελληνική Δημοκρατία" θα ήταν κράτος ενιαίο, όχι ομόσπονδο, εντόνως συμμετοχικό σε όλα τα επίπεδα και τομείς της διοίκησης. […] Οι ιδέες αυτές, ιδίως η ιδέα της ισότητας και της συναδέλφωσης των ατόμων και των πολιτισμικών ομάδων που αποδύονται από κοινού τον αγώνα της ελευθερίας και της κοινωνικής δικαιοσύνης, εμπνέουν και τα επαναστατικά τραγούδια του Ρήγα, το "Θούριο", με τον οποίο κλείνει η Νέα Πολιτική Διοίκησις και τον "Πατριωτικό Ύμνο" και το "Τι καρτερείτε φίλοι και αδελφοί" του Στρατιωτικού Εγκολπίου. Με τα τραγούδια ο Ρήγας προφανώς απέβλεπε να μεταφέρει τα μηνύματά του με συγκινησιακά πιο αποτελεσματικό τρόπο σε ευρύτερες μάζες του πληθυσμού. Αν κρίνουμε από τη διάδοση του "Θούριου", τον οποίο ο Claude Fauriel αρκετά χρόνια μετά τη σύνθεσή του, κατέγραψε μεταξύ των δημοτικών τραγουδιών του ελληνικού λαού, η επικοινωνιακή αυτή αποτελεσματικότητα που επιδίωκε ο Ρήγας για τις ιδέες του επιτεύχθηκε.»

  21. Συνοπτική ιστορία της Ελλάδας 1770–1990
  22. Συνοπτική ιστορία της Ελλάδας 1770–1990

    «Οι προσπάθειες του Ρήγα μπορεί να μην είχαν κάποιο πρακτικό αποτέλεσμα, προκάλεσαν όμως βαθιά ανησυχία τόσο στις οθωμανικές Αρχές όσο και στην ιεραρχία της Ορθόδοξης Εκκλησίας, καθώς συνέπεσαν με την κατοχή των Επτανήσων το 1797 από τους Γάλλους, οι οποίοι έφεραν όλη την πανοπλία της "επαναστατικής απελευθέρωσης". Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με την εισβολή του Βοναπάρτη στην Αίγυπτο-που ήταν τυπικά τμήμα της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας- τον επόμενο χρόνο, το 1798, έφερε τα αθεϊστικά και στασιαστικά δόγματα της Γαλλικής Επανάστασης στα ίδια τα σύνορα της αυτοκρατορίας. Η εξέγερση των Σέρβων το 1804, αρχικά ως αντίδραση κατά της αφόρητης καταπίεσης των γενιτσάρων και αργότερα με χαρακτήρα εθνικού ξεσηκωμού, αποτελούσε ενθαρρυντική ένδειξη της ευάλωτης θέσης στην οποία βρίσκονταν οι Οθωμανοί και την οποία αντιλήφθηκε πολύ καλά ο ανώνυμος συγγραφέας της Ελληνικής Νομαρχίας (1806), του πιο αξιόλογου πολιτικού φυλλαδίου της προεπαναστατικής περιόδου.»

  23. Φυσικής Απάνθισμα
  24. Φυσικής Απάνθισμα

    «Συχνά, στην αρθρογραφία ή στις δημόσιες ομιλίες για τον Ρήγα βαραίνει περισσότερο ο επαναστάτης, ο εθνεγέρτης, ο πρωτομάρτυρας και λησμονιέται ή υποβαθμίζεται ο πνευματικός άνθρωπος, με τις ανησυχίες και τις αναζητήσεις του, η συμβολή του στην πνευματική ζωή του τόπου. Η συμβολή του σε μια περίοδο πνευματικών γενικότερα αναζητήσεων, αφύπνισης των συνειδήσεων, διάδοσης των γραμμάτων, της επιστημονικής σκέψης. σε μια περίοδο κατά την οποία άρχισε να γίνεται συνείδηση, σε πλατύτερα συνεχώς στρώματα του λαού, ότι "παν γένος τότε αρχίζει να ανθή, όταν αρχίζη να περιθάλπη τας μούσας" (Δημ. Νικ. Λάρβαρις), όταν αρχίζει να διεισδύει στα "λαμπρά κτίσματα της Μαθηματικής, Φυσικής, Ιατρικής" (Αδ. Κοραής). Στη γενικότερη προσπάθεια των πνευματικών ανθρώπων των προεπαναστατικών χρόνων να μετακενώσουν στον ελληνικό χώρο το πνεύμα του ευρωπαϊκού Διαφωτισμού, το πνεύμα του ορθού λόγου, τις κατακτήσεις της νεότερης επιστημονικής και φιλοσοφικής σκέψης, τον απαλλαγμένο από προλήψεις και δεισιδαιμονίες στοχασμό, "να εκλαϊκεύσουν τις επιστήμες και να μεταφέρουν εις το ταλαίπωρον Γένος την μάθησιν της Ευρώπης" (Δημ. Καταρτζής) εντάσσεται και το Φυσικής Απάνθισμα του Ρήγα.»

  25. Ένας κύκλος Ελλήνων διαφωτιστών
  26. Ένας κύκλος Ελλήνων διαφωτιστών

    «Από τους πρώτους κατέγραψε τη θυσία του ο Κοραής, ο οποίος σχολιάζει το φοβερό γεγονός της σύλληψης και του επικείμενου θανάτου του αγωνιστή της ελευθερίας και των συντρόφων του στην Αδελφική Διδασκαλία (1798): "Προ ολίγου έτι, της Γερμανίας ο Αυτοκράτωρ, αγκαλά βασανιζόμενος από οδυνηράν και θανάσιμον νόσον, η οποία καν έπρεπε να τον διδάξη την φιλανθρωπίαν και την συμπάθειαν, παρέδωκεν ασπλάχνως εις τον τύραννον της Ελλάδος οκτώ Γραικούς, οι οποίοι εν Βιέννη της Αουστρίας εζήτουν ησύχως τα αρμόδια μέσα του να φωτίσωσι, και από τον ζυγόν της δουλείας να ελευθερώσωσι τους ιδίους ομογενείς. Παρίστανται ίσως ταύτην την ώραν δέσμιοι ενώπιον του τυράννου οι γενναίοι ούτοι της ελευθερίας μάρτυρες, ίσως ταύτην την ώραν κατεβαίνει εις τας ιεράς των κεφάλας η μάχαιρα του δημίου, εκχέεται το γενναίον ελληνικόν αίμα από τας φλέβας των και ίπταται η μακάρια ψυχή των, διά να υπάγη να συγκατοικήσει με όλων των υπέρ ελευθερίας αποθανόντων τας αοιδίμους ψυχάς".

    Ο Ρήγας έκτοτε θα αποβεί ο θρύλος του απελευθερωτικού Αγώνα. Θα δώσει το όνομά του σε πολιτικές εταιρείες και ομάδες με σκοπούς εθνικούς, επαναστατικούς, προοδευτικούς και μη. Πέρασε γρήγορα από την ιστορία στον μύθο ως αδιαμφισβήτητο παράδειγμα πατριωτισμού και γενναιότητας, θάρρους και ευψυχίας.»

  27. Ο Αγώνας των Ελλήνων για την Ανεξαρτησία
  28. Ο Αγώνας των Ελλήνων για την Ανεξαρτησία

    «Ο Κοραής καταγόταν από τη Χίο, γεννήθηκε στη Σμύρνη κι εγκαταστάθηκε στο Παρίσι, όπου και δέχτηκε την επίδραση του Διαφωτισμού και των ιδεών της επαναστατικής Γαλλίας. Βαθύτατα εχθρικός απέναντι στον ανώτερο ελληνικό κλήρο, προσπάθησε να πείσει τους 'Έλληνες λογίους πως ήταν απόγονοι των Αρχαίων Ελλήνων και πως εκείνο που χρειαζόταν ήταν να φωτιστούν με το πνεύμα του αρχαίου κόσμου, και ξεκινώντας από την αρχαία ελληνική γλώσσα-κατάλληλα συνδυασμένη με το νεότερο ελληνικό ιδίωμα κι εφοδιασμένη μ' ένα συντακτικό βασισμένο στις αρχές των Γάλλων φιλολόγων- να φτιάξουν μια λόγια γλώσσα, με την οποία να αντικαταστήσουν και τις απλές διαλέκτους του ελληνικού λαού και τη γλώσσα της Εκκλησίας. Ξεκίνησε λοιπόν για την πραγματοποίηση του διπλού αυτού σκοπού, εκδίδοντας αρχαίους συγγραφείς με εκτεταμένες εισαγωγές γραμμένες στη δική του "αποκαθαρμένη" γλώσσα, την καθαρεύουσα. Στις εισαγωγές αυτές έδινε τη δική του ερμηνεία του αρχαίου πνεύματος, μιαν ερμηνεία που περιττό να πούμε ότι ήταν βαθύτατα επηρεασμένη από τις νεωτεριστικές του ιδέες και συνοψιζόταν σε μια έκκληση προς τους συμπατριώτες του να αναμορφωθούν πνευματικά, έτσι ώστε να μπορέσουν κάποια μέρα να αποδείξουν πως είναι άξιοι να απελευθερωθούν και από το πατριαρχικό και από το τουρκικό σύστημα που τους κρατούσε δέσμιους.»

  29. Ιδεολογικές ζυμώσεις και συγκρούσεις
  30. Ιδεολογικές ζυμώσεις και συγκρούσεις

    «Ο Αδαμάντιος Κοραής από το Παρίσι, με την αλληλογραφία του στην αρχή, με επικαιρικά και μαχητικά δημοσιεύματα αργότερα, προσπαθεί να στρέψη τα πνεύματα των ομογενών του προς τη δημοκρατική Γαλλία, "διά ν' απολαύσωσι την αληθινήν των προπατόρων των Ελευθερίαν, ασυγκρίτως διάφορον από την ρωσσικήν"… Αλλά την ίδια τη "Διακήρυξη των δικαιωμάτων του ανθρώπου", την οποία άλλοι λαοί άργησαν πολύ να την πληροφορηθούν ή δεν την πληροφορήθηκαν ποτέ, την είχε διοχετεύσει στα Βαλκάνια (ελληνικά και σερβικά), δίνοντάς της μάλιστα τη μεγαλύτερη δυνατή δημοσιότητα, ήδη το 1791, ο κύκλος των Ελλήνων πατριωτών της Βιέννης.

    Ο αντίκτυπος ήταν άμεσος στις παραδουνάβιες χώρες. εκεί είχε τους πιο πολλούς αναγνώστες η Εφημερίς, ομογενείς και αλλογενείς, αλλά εκεί υπήρχαν επίσης σε μεγαλύτερο ποσοστό τα προηγμένα κοινωνικά στοιχεία, άνθρωποι που ήταν σε θέση να συγκινηθούν και να συγκλονισθούν διαβάζοντας τη Διακήρυξη και να μεταδώσουν τους ίδιους κραδασμούς και σε άλλους. Γάλλος προξενικός πράκτορας, γράφοντας το 1793 από τη Βλαχία, πληροφορούσε τους προϊσταμένους του για το πλήθος των εκεί φίλων και θαυμαστών της Γαλλίας, ανάμεσα στους οποίους διακρίνονται, γράφει, οι εκεί εγκατεστημένοι Ηπειρώτες και άλλοι Έλληνες έμποροι, όλοι τους ένθερμοι οπαδοί των επαναστατικών ιδεών έχουν μεταφράσει, προσθέτει, και ξέρουν απέξω τα Δίκαια του Ανθρώπου. του ζητούν επίσης τα γαλλικά επαναστατικά τραγούδια, για να τα μεταφράσουν και αυτά στην ελληνική. Σ' αυτούς τους κύκλους ο Ρήγας μελετά τις Διακηρύξεις και τα Συντάγματα της επαναστατικής Γαλλίας.»

  31. Αρχαιογνωσία και νεωτερικότητα
  32. Αρχαιογνωσία και νεωτερικότητα

    «Ο Κοραής, ήδη από το Υπόμνημα του 1803, παρατηρεί την ανάδυση στην Ελλάδα και την ελληνική διασπορά στη Δύση, μιας τάξης ορθοδόξων, ελληνοφώνων εμπόρων, που διαμορφώνεται από τη συναλλαγή και την επαφή με τη Δύση. Οι επιτυχείς οικονομικές τους δραστηριότητες τούς έχουν ήδη εισαγάγει στη νεωτερικότητα και η νέα αυτή θέση οφείλει να συνοδεύεται από τον κοινωνικό και πολιτιστικό εκσυγχρονισμό. Έτσι, ο Κοραής τους παροτρύνει συστηματικά να ιδρύσουν σχολεία και βιβλιοθήκες, να χρηματοδοτήσουν εκδόσεις, να στηρίξουν με υποτροφίες τις σπουδές των νέων Ελλήνων στο εξωτερικό. Ταυτόχρονα παροτρύνει την ελληνική διανόηση να εκσυγχρονιστεί και αυτή. Να μετακενώσει τα επιτεύγματα του δυτικού πολιτισμού στην ελληνική παιδεία: να ιδρύσει φιλολογικές εφημερίδες ώστε να παρακολουθείται συστηματικά η ευρωπαϊκή πνευματική κίνηση, να μεταφράσει και να εκδώσει τα σημαντικότερα δυτικά έργα, να εκτιμήσει και να αφομοιώσει την αρχαία κληρονομιά. Ο Κοραής δεν πρεσβεύει κανενός είδους επιστροφή στην αρχαιότητα, παρά μια δημιουργική ενσωμάτωση της αρχαίας κληρονομιάς στο παρόν, μια ενεργητική επανασύνδεση ώστε να σφυρηλατηθεί ο αναδυόμενος ελληνικός εθνικός χαρακτήρας. […]

    Η αρχαιότητα για τον Κοραή δεν αποτελεί πλέον το ένδοξο παρελθόν στο οποίο προσέβλεπε με μελαγχολική νοσταλγία η ελληνική λογιοσύνη και από το οποίο αντλούσε υπερηφάνεια και προκατάληψη. Η ανάκτηση και η ενσωμάτωση του παρελθόντος αποτελεί πρώτιστα πολιτική πράξη αυτοσυνειδησίας, απαραίτητη προϋπόθεση της εθνικής χειραφέτησης.»

  33. Το σχήμα του Διαφωτισμού
  34. Το σχήμα του Διαφωτισμού

    «Τα καθαρώς πολιτικά δημοσιεύματά του τοποθετούνται σε μια πρώτη ομάδα με επίκεντρο τον φθίνοντα αιώνα: έχουμε την "Αδελφική Διδασκαλία", το 1798, όπου μνημονεύεται με κατάνυξη και η εθνική εξόρμηση του Ρήγα. είναι απάντηση στην "Πατρική Διδασκαλία" του οικουμενικού πατριαρχείου. Στην ίδια κατηγορία εντάσσονται ένα "Άσμα πολεμιστήριον" σε στίχους (1800), ένα "Σάλπισμα πολεμιστήριον" (1801), ένας διάλογος που επιγράφεται "Τι πρέπει να κάμωσιν οι Γραικοί κατά τας παρούσας περιστάσεις. Διάλογος δύο Γραικών, όταν ήκουσαν τας λαμπράς νίκας του αυτοκράτορος Ναπολέοντος" (1805). Με το ίδιο πνεύμα, καρποί των ίδιων ανησυχιών, είναι μια γαλλική μετάφραση των "Χαρακτήρων" του Θεοφράστου, αφιερωμένη στους Επτανησίους (1799), η μετάφραση του έργου του Βεκκαρία "Dei delitti e delle pene" (1802), και, τέλος, το περίφημο δοκίμιό του που ανακοινώθηκε από αυτόν γαλλικά, σε γαλλικό ακροατήριο με τον τίτλο "Mémoire sur l'état actuel de la civilisation dans la Grèce" (1803). […]

    Στο μεταξύ όμως έχει αρχίσει η άλλη μεθοδική προσπάθεια, οι εκδόσεις αρχαίων Ελλήνων συγγραφέων: Ιπποκράτης (1800), Ηλιόδωρος (1804), Αιλιανός και άλλοι (1805), Ισοκράτης (1807), Πολύαινος (1809). Συνεχίζει με Πλούταρχο, Όμηρο, Ιεροκλή, Στράβωνα, Αισωπίους μύθους, Ξενοκράτη, Γαληνό, Μάρκο Αυρήλιο. Ο Κοραής είναι πολύ γερός φιλόλογος, με αληθινά ευρωπαϊκή φήμη στην εποχή του, και με εκδοτικές επιδόσεις για τις οποίες μένει ως σήμερα τιμημένος […]. Ενδιαφέρουσα είναι και η εκλογή των συγγραφέων με τους οποίους ασχολείται. εκεί θα λέγαμε ότι μάλλον εκφράζει τα χρόνια κατά τα οποία διαμόρφωσε την προσωπικότητά του: το πνεύμα του Διαφωτισμού. Δεν είναι η αισθητική, αλλά η ηθική θεώρηση των κειμένων η oποία πρυτανεύει στην επιλογή.»

  35. Ιστορία του Ελληνικού Έθνους
  36. Ιστορία του Ελληνικού Έθνους

    «Διαβάζοντας την "Πατρική Διδασκαλία" εξανίσταται ο Κοραής και τυπώνει αμέσως στο Παρίσι την "Αδελφική Διδασκαλία" (1798), καταστηλίτευση της "εθελοδουλίας" και κήρυγμα εθνικής αντιστάσεως. Για να στιγματισθή με όση δριμύτητα της άξιζε η "τοιαύτη μωρά και αντίθετος διδασκαλία", ο Κοραής αμφισβητεί την πατρότητά της. Ανασκευάζει ένα προς ένα τα επιχειρήματα περί υποταγής, διεκτραγωδεί την οικτρή κατάσταση των ομογενών, αποδεικνύει ότι η τουρκική διοίκηση είναι ο πιο βάρβαρος ζυγός των πιο αυθαίρετων τυράννων, για να καταλήξη στην υπεράσπιση της "νεοφανούς" Ελευθερίας και της Δημοκρατίας, τις οποίες με τόσο πείσμα εχλεύαζαν και πολεμούσαν οι εθελόδουλοι. Ο "φιλότουρκος συγγραφεύς", γράφει ο Κοραής, επιχείρησε "να κοιμίση την δικαίαν των Γραικών αγανάκτησιν". αλλά "οι τυραννούμενοι έχουσι το αναπαλλοτρίωτον δικαίωμα του να ζητώσι παντοίους τρόπους, δια να διαρρήξωσι τον ζυγόν της τυραννίας"… Και δεν παρέλειψε ο Κοραής να θυμηθή και να υπενθυμίση στους αναγνώστες του ότι, εκείνες ακριβώς τις ήμερες που έγραφε και τύπωνε την "Αδελφική Διδασκαλία", η Αυστρία είχε παραδώσει "εις τον Τύραννον της Ελλάδος οκτώ Γραικούς, οι οποίοι εν Βιέννη της Αουστρίας εζήτουν ησύχως τα αρμόδια μέσα του να φωτίσωσι και από τον ζυγόν της δουλείας να ελευθερώσωσι τους ιδίους ομογενείς". Ήταν ο Ρήγας και οι εφτά από τους συντρόφους του που είχαν παραδοθή μαζί του στον πασά του Βελιγραδίου, για να σταλούν στην Κωνσταντινούπολι.»

  37. Βιογραφικά Κοραή
  38. Βιογραφικά Κοραή

    «Οι προοπτικές του Κοραή για τον εύθετο χρόνο της εξέγερσης εναντίον του ξένου δυνάστη ήταν ίσως πιο απομακρυσμένες από το 1821, πράγμα που έδωσε αφορμή σε λανθασμένες εκτιμήσεις. Η πρώτη επιστολή την οποία γράφει στον Νεόφυτο Βάμβα, μετά την έκρηξη της Επανάστασης του 1821, τον μήνα Σεπτέμβριο, είναι εντελώς σαφής για τον τρόπο που δέχθηκε και αντιμετώπιζε το ελληνικό επαναστατικό κίνημα. "Δεν είναι πλέον καιρός να εξετάσωμεν, εάν έγινεν η επανάστασις εις αρμόδιον καιρόν, μήτε αν οι αρχηγοί αυτής έκαμαν τα πρέποντα. Η μωρία της εξουσίας, φονευούσης τους ιδίους φίλους και κηρυττούσης ανυποστόλως την απόφασιν του να εξολοθρεύση όλον το γένος ημών, έδωσεν εθνικήν μορφήν εις την επανάστασιν και μας έθεσεν εις την ανάγκην του ή να νικήσωμεν, ή να αποθάνωμεν".»

Οπτικό υλικό

  1. Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός
  2. Περί παίδων Αγωγής ή Παιδαγωγία
  3. Χάρτης ελληνικών παροικιών
  4. Ρήγας Βελεστινλής
  5. Αδαμάντιος Κοραής
  6. Ρήγας Φεραίος και Αδαμάντιος Κοραής
  7. Εφημερίς
  8. Σκλαβωμένη Ελλάδα
  9. Ο Ρήγας Φεραίος ρίχνει το σπόρο της ελευθερίας
  10. Ο Ρήγας ψέλνει το Θούριο
  11. Χάρτα της Ελλάδος
  12. Φυσικής Απάνθισμα
  13. Θούριος
  14. Αδελφική Διδασκαλία
  15. Σάλπισμα Πολεμιστήριον

Οπτικοακουστικό υλικό

  1. Ο Αδαμάντιος Κοραής για την τυπογραφία
  2. Οι ιδέες του Γαλλικού Διαφωτισμού στο έργο του Κοραή
  3. Ρήγας Βελεστινλής
  4. Αδαμάντιος Κοραής
  5. Τι ήθελε ο Ρήγας;
  6. Ο Ρήγας
  7. Η πρόσληψη του έργου του Ρήγα
  8. Παιδεία – Ελευθερία
  9. Ο Κοραής για την Επανάσταση
  10. Ο Θούριος του Ρήγα
  11. Νεοελληνικός Διαφωτισμός – Αδαμάντιος Κοραής