Γλωσσικές ανάγκες και ανάλυση γλωσσικών αναγκών: Το εργαλείο με το οποίο εντοπίζονται οι γλωσσικές ανάγκες των μαθητών, απαραίτητο βήμα για να αναπτύξει ο δάσκαλος ένα υλικό γλωσσικής διδασκαλίας το οποίο ανταποκρίνεται στις ανάγκες ποικίλων ομάδων μαθητών. Η ανάλυση γίνεται με βάση τους άξονες που έχουν ήδη αναφερθεί: τις περιστάσεις επικοινωνίας μέσα στις οποίες χρησιμοποιείται η γλώσσα· τη λειτουργία που επιτελείται· το θέμα για το οποίο γίνεται λόγος· τις γενικές καθώς και τις συγκεκριμένες έννοιες που εκφράζονται· και, τέλος, την επιλογή των απαραίτητων γλωσσικών στοιχείων. Η ανάλυση γλωσσικών αναγκών περιλαμβάνει και ένα δεύτερο σκέλος που αφορά τα συστατικά που αποτελούν την εκπαιδευτική διαδικασία, δηλαδή: